پادکست موفقیتوبلاگ

پادکست موفقیت خطاهای شناختی هدر رفتن و نتیجه گیری

اشتراک گذاری این مطالب در:

این پادکست موفقیت ادامه خطاهای شناختی (1) است. در پادکست موفقیت قبلی در رابطه با 2 مورد از خطاهای شناختی صحبت کردیم. اما خطای شناختی سوم هدر رفتن هزینه است. این خطای شناختی بیشتر شایع است که در بیش از 98 درصد افراد به این خطا مبتلا هستند. این خطای شناختی در ناخودآگاه افراد است و از آن اطلاع ندارند.
برای روشن تر شدن موضوع این پادکست موفقیت مثلالی می زنیم. زمانی که برای یک موضوع هزینه می کنیم، سخت تر از آن دل می کنیم. هر چه مقدار هزینه بیشتر باشد، دل کندن از آن هم سخت تر است. برای مثال زمانی که به رستوران می روید و برای یک غذا هزینه زیادی پرداخت می کنید. اما با خوردن دو قاشق اول متوجه می شوید طعم غذا قابل تحمل نیست. اما چون برای آن هزینه زیادی پرداخت کرده اید، خود را مجبور می کنید تا آخر غذا را میل کنید.
یا زمانی که وارد سینما می شوید در همان لحظات اول متوجه می شوید فیلم خیلی مناسب سلیقه شما نیست. اما چون برای تماشای آن پول زیادی را پرداخت کرده اید، خود را مجبور می کنید فیلم را تا انتها ببینید و صندلی را ترک نمی کنید.
این خطای شناختی است که افراد تصور می کنند اگر تا آخر حرکت کنند از هزینه خود استفاده کرده اند. این در حالی است که هزینه پرداخت شده است اما زمان هم را از دست می دهید.

خطاهای شناختی هدر رفتن و نتیجه گیری

پادکست موفقیت – تاثیر خطای شناختی بر زندگی

حال همین مورد را به سایر قسمت های زندگی تعمیم دهیم. همانطور که گفتیم 98 درصد مردم به این مشکل مبتلا هستند. زمانی که مسیر اشتباهی را انتخاب می کنند، چون برایش هزینه داده اند، مسیر را ادامه می دهند. مثلا فردی که انتخاب رشته اشتباه را انجام داده است. اما در وسط راه متوجه اشتباه می شود ولی به دلیل زمان و هزینه هایی که صرف کرده است، آن را ادامه می دهد.
در مورد رابطه های اشتباهی هم می توان همین دلیل را تعمیم داد. در پادکست موفقیت سعی داریم به شما بگوییم سعی کنید از ادامه دادن به اشتباهات بخاطر هدر رفتن سرمایه خودداری کنید. بسیاری از رابطه ها پس از گذشت مدت زمان طولانی مثلا یک سال به این نتیجه می رسند که مناسب هم نیستند. اما چون برای آن یک سال زمان صرف کرده اند، حاضر به جدایی نمی شوند. دوباره ادامه می دهند ازدواج می کنند بچه دار می شوند. در نهایت کارشان به جدایی می کشد.
این افراد می گویند اگر رابطه را تمام کنیم ضرر خواهیم کرد. اما این افراد باید بدانند که در همین الان هم ضرر می کنند. این ضرر جاری است. یعنی تا زمانی که در آن قرار دارید، ضرر می کنید. اما اگر مسیر اشتباه را تغییر دهید، جلوی ضرر گرفته می شود. همان ضرب المثل معروفی که می گوید جلوی ضرر را هر جا که بگیرید، منفعت است. این ضرب المثل در مورد این پادکست موفقیت صادق است.

خطاهای شناختی هدر رفتن و نتیجه گیری

زمانی که مسیری را طی می کنید، باید ببنید که این مسیر چقدر برایتان سودآور است. آیا ضربه ای به شما وارد نمی کند؟ در این صورت باید مسیر را فورا تغییر دهید. افراد باید شهامت قبول اشتباهات و تغییر مسیر را در خود ایجاد کنند.
برای خطای چهارم به پادکست موفقیت مربوط به خطاهای شناختی هدر رفتن و نتیجه گیری را گوش دهید.

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

4 دیدگاه. Leave new

  • […] خطای شناختی تایید اجتماعی را می توان به این صورت شرح داد که در یک کنسرت چیز جالبی برای دست زدن وجود ندارد. اما نفراتی که در ردیف اول کنسرت نشسته اند، شروع به دست زدن می کنند. کم کم صدای دست زدن از دیگر صندلی ها هم بر می خیزد. یا در نمایش های کمدی خارجی دیده اید که صدای خنده صوری پخش می شود. بعد از این نوع خنده تصنعی بینندگان هم شروع به خندیدن می کنند. در این پادکست موفقیت می خواهیم بگوییم هر چه تعداد پیروان یک ایده، موضوع یا پدیده بیشتر باشد، افراد سریع تر آن را می پذیرند. در این رابطه یک جمله از یک بزرگ می گوید: حتی اگر ۵۰ میلیون نفر به یک چیز احمقانه باور داشته باشند، این چیز همچنان احمقانه است.» ادامه این مطلب را می توانید در پادکست موفقیت گوش دهید. […]

    پاسخ
  • خیلی عالی
    مرسی

    پاسخ
  • من الان فکر کنم یکسال یا بیشتر باشه که دنبالتون میکنم و اینکه بابت کلیپ هاتون ممنونم، امیدوارم موفق باشید توی زندگیتون، باور کنید همه ی کلیپ های انگیزشی داخل سایتتون رو دانلود کردم و آپارات هم دنبالتون میکنم، خلاصه خیلی طرز فکرم تغییر کرد و اینکه خیلی خوشحالم که با سایت شما آشنا شدم، چون بهترین سایتی هستید که دیدم، خیلی خیلی ازتون متشکرم، خدا خیرتون بده، خداقوت

    پاسخ

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست