پادکست موفقیتوبلاگ

پادکست موفقیت – خطاهای شناختی تقلید و تایید اجتماعی

اشتراک گذاری این مطالب در:

 

این پادکست موفقیت به صورت سریالی است که قصد داریم در آنها در مورد خطاهای شناختی صحبت کنیم. موضوع از آنجا آغاز می شود که همه ما تصور می کنیم انسان های منطقی هستیم. تمامی تصمیم گیری ها و کارهایمان براساس منطق است و اشتباهی هم در آنها وجود ندارد. اما اگر خطاهای شناختی در پادکست موفقیت سریالی را گوش دهید، متوجه می شوید آنقدرهاهم منطقی نیستیم.
ما تحت تاثیر پدیده ها و موضوعات زیادی هستیم. اما راه کنترل آنهم وجود دارد. در هر پادکست موفقیت سعی خواهیم کرد دو مورد از مهم ترین خطاهای شناختی را برایتان عنوان کنیم.

خطای شناختی تقلید

در این پادکست موفقیت می خواهیم بگوییم به دلیل اینکه ما نتیجه یک اتفاق را مشاهده می کنیم، برایمان جذابیت زیادی دارد. برای مثال مدیر فلان شرکت در کار خودش موفق بوده است. پس بی شک اگر ما هم مثل او رفتار کنیم، موفق می شویم. خانم نسیم طالب در کتاب «قوی سیاه» و کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» خطای تقلید را به این صورت عنوان می کند:
«بسیاری از افراد تصور می کنند شناگرها خیلی خوش اندام می شوند. یعنی شنا تاثیر زیادی بر روی اندام دارد. اما بعد از یک تحقیقات مشخص شد که این افراد خوش اندام هستند که شناگر می شوند.» این مثال را می توان در مورد بسیاری از افراد در جوامع امروز تعمیم داد. بدنسازی در بین بسیاری از جوانان به مد تبدیل شده است. همه برای خوش اندام شدن وارد عرصه بدنسازی می شوند تا بدن خوش فرم تری داشته باشند. در صورتی که برای برخی بدنسازی مناسب نیست. مثلا افرادی که قد کوتاه دارند، مناسب این ورزش نیستند.
از این خطا در تبلیغات استفاده زیادی می شود. شرکت ها از افراد خوش اندام و سیلبریتی ها برای معرفی محصولات خود استفاده می کنند. این موضوع باعث ایجاد خطای شناختی در ذهن افراد می شود. آنها با دیدن سیلبریتی ها به این فکر می کنند که اگر این محصولات را استفاده کنند، همانند سیلبریتی ها می شوند. در صورتی که ممکن است یک محصول یا لباس در تن سیلبریتی زیبا باشد، اما همان لباس مناسب ما نباشد.
به همین دلیل باید دید چه چیزی در واقعیت به صلاح ماست. برای نتیجه گیری درست باید به دنبال چیزی رفت که مناسب ما باشد.

خطاهای شناختی پادکست موفقیت

پادکست موفقیت : خطای شناختی تایید اجتماعی

خطای شناختی تقلید و تایید اجتماعی را می توان به این صورت شرح داد که در یک کنسرت چیز جالبی برای دست زدن وجود ندارد. اما نفراتی که در ردیف اول کنسرت نشسته اند، شروع به دست زدن می کنند. کم کم صدای دست زدن از دیگر صندلی ها هم بر می خیزد. یا در نمایش های کمدی خارجی دیده اید که صدای خنده صوری پخش می شود. بعد از این نوع خنده تصنعی بینندگان هم شروع به خندیدن می کنند.
در این پادکست موفقیت می خواهیم بگوییم هر چه تعداد پیروان یک ایده، موضوع یا پدیده بیشتر باشد، افراد سریع تر آن را می پذیرند. در این رابطه یک جمله از یک بزرگ می گوید: حتی اگر 50 میلیون نفر به یک چیز احمقانه باور داشته باشند، این چیز همچنان احمقانه است.»
ادامه این مطلب را می توانید در پادکست موفقیت گوش دهید.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

3 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست