مقالهوبلاگ

با این 5 گام ساده خجالت را کنار بگذارید و در جمع بدرخشید

اشتراک گذاری این مطالب در:

از اینکه استادتان سر کلاس از شما بخواهد که سوالی را جواب بدهید متنفرید؟ بیشتر سوال‌های درسی را از ترس مسخره بودن آن ها در مقابل جمع نمی‌پرسید و کنفرانس دادن برایتان عذاب الیم است؟ در حالی که بیشتر دوستانتان سعی در جور کردن مهمانی‌های مختلف و آشنا شدن با افراد جدید دارند، شما به هر طریقی سعی می‌کنید از حضور در جمع فرار کنید؟
مشکل کمرویی و خجالت، نه تنها جلوی پیشرفت شما را می‌گیرد، بلکه بسیار آزار دهنده هم هست. ناراحت کننده است که با وجود اطلاعات کافی و حرف‌های خوبی که برای گفتن دارید، همیشه در جمع‌ها ساکت بنشینید. نتوانید با افراد دلخواهتان ارتباط برقرار کنید و یا به دلیل کمرویی و عدم اعتماد به نفس نتوانید در مصاحبه‌های کاری مورد توجه قرار بگیرید.

خودساخته‌ها معتقدند که هر مهارتی با داشتن دانش صحیح و تمرین زیاد، قابل یادگیری است. پس اگر واقعا برای برداشتن سد کمرویی و خجالت از سر راه پیشرفت تان مصمم هستید، با ما همراه باشید و با انجام این 5 گام ساده اما ضروری، نه تنها زندگی‌تان را تغییر بدهید، بلکه روز به روز به حس بهتری نسبت به خودتان دست پیدا کنید.

 

خیلی از ما ممکن است که در شرایط مختلف، احساس کمرویی و یا خجالت را تجربه کنیم. اما برای بسیاری از افراد، کمرویی تبدیل به مشکلی جدی شده است و باعث شده تا حضور در جمع‌ها و مهمانی‌های مختلف به جای لذت بخش بودن، برایشان تبدیل به عذابی بزرگ بشود. اما مهم نیست که درجه‌ی خجالتی و کمرو بودن شما در چه حدی است، می‌توانید با 5 گام ساده و البته تمرین کافی، به راحتی از شر کمرویی خلاص شوید و در جمع‌ها بدرخشید.

1- به جای خودتان، روی دیگران تمرکز کنید:

خجالتی بودن باعث می‌شود تا افرد دایما درگیر خودشان باشند و وقتی در جمعی قرار می‌گیرند، به جای توجه به دیگران، دایما مواظب این باشند که رفتار خوب و دوستانه‌ای از خودشان نشان بدهند. متاسفانه این نوع از توجه به خود، توجه منفی محسوب می‌شود. چرا که افراد خجالتی در واقع در حال قضاوت درباره‌ی رفتارهای خودشان و زیر سوال بردن تک تک آن رفتارها هستند و این موضوع به ایجاد روحیه خجالتی و مشکلات کمروی دامن می‌زند.
خیلی از افراد خجالتی نمی‌توانند موضوعی برای صحبت با دیگران پیدا کنند و فکر می‌کنند برای دیده شدن باید حرف‌های جذاب و متفاوتی داشته باشند. اما این بار که در جمعی قرار گرفتید، سعی کنید بیشتر از خودتان، به دیگران توجه کنید. حقیقت این است که شما زمانی برای افراد دیگر دوست داشتنی و قابل توجه خواهید بود که نسبت به آن‌ها توجه و علاقه نشان بدهید. در واقع چیزی که به حل مشکل کمرویی شما منجر‌ می‌شود، توجه بیش از حد به خود و کامل کردن خودتان نیست، بلکه علاقه و توجه نشان دادن به دیگران است.

خودتان را کنجکاو نشان بدهید و از دیگران سوال بپرسید. اگر به مهمانی‌ای پر از افراد غریبه دعوت شدید، سعی کنید بفهمید که آن افراد از چه طریقی با هم آشنا شدند. مثلا از مهمان‌ها بپرسید که چگونه با صاحب مهمانی آشنا شده‌اند. این کار علاوه بر اینکه باعث می‌شود موضوعی برای شروع صحبت کردن داشته باشید، به دیگران این فرصت را می‌دهد تا راجع به خودشان صحبت کنند. یادتان باشد آدم‌ها عاشق دیده شدن وتوجه هستند.

2- خودتان را از قبل برای موقعیت‌های مختلف آماده کنید:

تا زمانی که کمرویی شما کاملا برطرف نشده است، سعی کنید موضوعات آماده‌ای برای صحبت کردن در ذهنتان داشته باشید. اگر به جمعی دعوت شدید که در رابطه با حوزه‌ی کاری و یا علایق مشترکشان تا حدودی می‌دانید، بهتر است خودتان را از قبل آماده کنید. فرض کنید که به یک رویداد بازاریابی و فروش آنلاین دعوت شدید. سعی کنید قبل از قرار گرفتن در جمع تا جایی که می‌توانید از طریق کتاب و یا سایت‌های مختلف در رابطه با این حوزه اطلاعات جمع کنید تا حرفی برای گفتن به افراد حاضر در آن رویداد داشته باشید.

اگر در محیط کارتان احساس خجالت می‌کنید، خودتان را ملزم به صحبت کردن بکنید. مثلا از اخبار مهم روز و یا اتفاقات جالب محیط زندگی‌تان باخبر باشید و سعی کنید با گفتن آن‌ها مکالمه‌ای را شروع کنید.

عادت خیلی خوبی که می‌توانید در خودتان ایجاد کنید، گوش دادن فعال است. سعی کنید زمانی که با دیگران صحبت می‌کنید، به خوبی به حرف هایشان گوش کنید و در زمان‌های دیگری که صحبتی بین تان پیش آمد حرف هایشان را یادآوری کنید. مثلا اگر همکارتان درباره‌ی علاقه ی فرزندش به سیرک به شما گفت، دفعه‌ی بعد اگر از برگزاری سیرکی در شهرتان باخبر شدید به او بگویید و نشان بدهید که حرف هایش را به یاد داشته‌اید.

یادتان باشد، غلبه بر کمرویی، فقط در تمرین بیشتر صحبت کردن نیست، بلکه باید یاد بگیرید گوش دهنده‌ی فعالی باشید.

3- سیگنال‌های مثبت بفرستید:

تحقیقات نشان داده است که زمانی که افراد به ما لبخند می‌زنند و مستقیما نگاهمان می‌کنند، برای ما جذابیت بیشتری دارند. احتمال اینکه شما مکالمه‌ای را با فردی غریبه که لبخند به لب دارد شروع کنید، 86 درصد بیشتر از فردی است که چهره‌ای جدی دارد. افراد خجالتی معمولا غیر دوستانه، سخت گیر و یا بیش از اندازه جدی به نظر می‌رسند. همین موضوع باعث می‌شود که تا افراد دیگر نتوانند به راحتی مکالمه‌ای را با آن ها شروع کنند و یا برای ایجاد رابطه پیش قدم شوند.
جالب است بدانید، لبخند زدن حتی در زمانی که دلیلی برای لبخند زدن ندارید، باعث می‌شود که حس بهتری پیدا کنید و در نهایت به لبخندی واقعی منجر بشود. یادتان باشد حتی اگر کسی پاسخ لبخند شما را نداد این مشکل شما نیست. شما نمی‌توانید کسی را مجبور به پذیرش محبت کنید و یا آن ها را وادار کنید تا دوستتان بدارند.

4- به دیگران احساس آرامش بدهید:

همه‌ی ما در زندگی ترس‌هایی داریم که روبرو شدن با آن ها می‌تواند کمک بزرگی به خودمان باشد. فرض کنیم که شما از موش می‌ترسید، یه جای اینکه ترستان را در مقابل افراد شبیه به خودتان نشان دهید، سعی کنید با غلبه بر ترستان، به افراد دیگر هم حس آسودگی و آرامش بدهید. در واقع اینگونه به خودتان کمک بیشتری کرده‌اید.
حقیقت این است که با کمک کردن به دیگران، خودتان احساس راحتی بیشتری پیدا خواهید کرد. در محیط کار حواستان به افرادی که به نظر مضطرب و یا پر استرس می آیند باشد و سعی کنید با کمک کردن به آن ها حس خوب متقابلی را ایجاد کنید.

5- اضطراب و نگرانی‌تان را مدیریت کنید:

کمرویی در واقع شکلی از اضطراب اجتماعی است. اما مثل تمام موارد دیگر، می‌توانید با یادگیری و آموزش صحیح بر این مشکل غلبه کنید. یکی از بهترین تمرین‌هایی که می‌توانید در زمان‌های استرس زا انجام بدهید، نفس عمیق کشیدن است. زمان بازدم تان باید از زمان دم طولانی تر باشد. با شمارس 3 ثانیه نفس عمیق بکشید و با 7 شماره نفستان را بیرون بدهید. طولانی کردن بازدم باعث می‌شود بدن و ذهنتان احساس آرامش و راحتی بیشتری پیدا کند و در نتیجه در شرایط استرس زا راحت تر می‌توانید به خودتان مسلط باشید.

سعی کنید در ذهنتان خودتان را فردی با اعتماد به نفس تصور کنید. می توانید هر روز زمان کوتاهی را به این کار اختصاص دهید. در جای آرام و راحتی دراز بکشید و چشمانتان را ببندید. خودتان را در یک موقعیت اجتماعی در حالی که با اعتماد به نفس کامل حضور دارید و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید تصور کنید. به زودی متوجه می‌شوید که به دلیل این تمرینات ذهنی، در جمع‌های مختلف و شرایط استرس زای قبلی، بسیار راحت تر و با اعتماد به نفس بیشتری برخورد می‌کنید. این تمرینات ذهنی بر روی حسی که در واقعیت خواهید داشت اثر می‌گذارند.

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست