فیلموبلاگویدئوهای آموزشی

چطوری درک متقابل را در رابطه بالا ببریم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:


دانلود با کیفیت 480          دانلود با کیفیت 360          دانلود با کیفیت 240


درک متقابل به معنای فهمیدن و رفتار ملایمت آمیز است. وقتی طرف مقابل (اعم از خانواده، همکار یا دوست) را بفهمید، کمتر مقابله می کنید. یکی از مشکلات اصلی بشر امروز نبودن درک متقابل است. با توجه به گستردگی روش های تربیت و جامعه پذیری هر کس زبان مخصوص خودش را دارد. همچنین مشاغل هم می توانند یکی دیگر از تفاوت های زبان های گفتاری و رفتاری افراد باشند.

دلیل نبود درک متقابل چیست؟

اغلب مشاجرات و بحث ها در نتیجه عدم درک متقابل است. گاهی هر دو نفر یک حرف را می زنند اما قدرت فهماندن و فهمیدن حرف طرف مقابل خود را ندارند. به همین دلیل دچار سوءتفاهم می شوند و رفتار یا گفتار طرف مقابل را تضاد تلقی می کنند. درست مثل شعر مولانا که در آن عده ای در شب یک فیل را می بینند و چون در تاریکی هر یک بر قسمتی دست میزند، وقتی صبح می خواهند آنچه را دیده اند توصیف کنند، هر یک براساس درک خودش از چیزی که لمس کرده، صحبت می کند. اما در واقع همه یک چیز را (فیل) توصیف می کنند. اما تصور می کنند که فقط درک خودشان درست است و دیگری اشتباه می گوید.

به همین ترتیب فهم و درک یک پزشک با فهم و درک یک معلم، یک پرستار یک ورزشکار و یا یک مهندس متفاوت است. دلایل این موضوع به تفاوت هایی است که در شغل و حرفه شان وجود دارد. برای مثال یک هنرمند به دلیل صبر و تحملی که برای خلق آثار هنری می کشد، روحیه ملایم و سازش پذیری دارد. یا پزشکی که به دلیل تخصص کاری مجبور است کارها را با ظرافت و دقت زیادی انجام دهد. زیرا حرفه پزشکی به او فهمانده است که کوچکترین اشتباه باعث به خطر افتادن جان یک انسان می شود.

از دیگر دلایل عدم درک متقابل آموزش، فرهنگ و شرایط رشد و تربیت است. زمانی که فردی در یک محیط بسته و کوچک رشد می کند، طبیعتا با فردی که در محیط بزرگتر با انواع آموزش ها و روابط اجتماعی گسترده تربیت شده است، تفاوت زیادی دارد.

برای مثال طرز تفکر یک کشاورز روستایی با یک محقق رشته بیوتکنولوژی گیاه پزشکی تفاوت زیادی دارد. در حالی که هر دو در زمینه گیاهان کار می کنند، اما یکی به صورت تخصصی به این موضوع پرداخته است و دیگری آن را از پدران خود و به صورت تجربی آموخته است.حال اگر این دو نفر بخواهند باهم کار کنند ممکن است به نتیجه یکسان نرسند و دچار اختلاف شوند.

چطوری درک متقابل را در رابطه بالا ببریم؟

راه حل افزایش درک متقابل

یکی از راه های درک متقابل توجه به ریشه تفاوت هاست. زمانی که کسی خلاف نظر و عقیده من را می گوید، باید به ریشه آن توجه کرد. او در مورد موضوعی صحبت می کند که از دانشگاه آموخته است. من خلاف نظر او را می گویم زیرا عقاید من از مادر آموخته شده است. این تفاوت ها به دلیل تفاوت در محیط رشد و تربیت است و به جای اینکه آن را عامل تضاد بدانیم، بهتر است شرایط رشد یک دیگر را درک کنیم.

وقتی کسی از چیزی بگوید که بدانیم دلیل این حرف محیط پرورشی اوست، راحت تر با او کنار می آییم.

ادامه این مطلب را در کلیپ انگیزشی بشنوید.

 

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست