مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

گوش دادن با شنیدن فرق داره! + هفت تکنیک برای خوب گوش کردن (1)

اشتراک گذاری این مطالب در:

احتمالا برایتان پیش آمده است که با هیجان در حال تعریف کردن موضوعی باشید و بعد از تمام شدن حرفتان حس کنید که طرف مقابل اصلا حرف هایتان را نشنیده است. چند بار برای خودتان پیش آمده است که علی رغم شنیدن حرف‌های طرف مقابل، متوجه کلیت حرف‌های او نشده باشید و یا نتوانید بیشتر حرف‌هایش را به خاطر بیاورید؟

همه‌ی ما کم و بیش چنین موقعیت‌هایی را تجربه کرده‌ایم. ذهن ما به طور ناخودآگاه درگیر افکار مختلفی می‌شود که باعث می شود علیرغم شنیدن صداهای محیط، نتواند آن‌ها را دریافت و تحلیل کند. این موضوع در طولانی مدت می‌تواند به طور جدی به روابط و پیشرفت کار و حرفه‌ی شما آسیب بزند.

رسیدن به شکست در رابطه‌ای که طرفین آن نمی توانند با گوش دادن صحیح، از افکار و احساسات هم باخبر بشوند و یا در محیطی که در آن کارمندان و کارفرما نمی‌توانند تعامل و گفتمانی موثر داشته باشند، کاملا قبل پیش بینی است. گوش دادن ذهنی، موضوعی است که می‌تواند این مشکل را به طور کامل حل کند. در این مقاله از خودساخته، شما را با مفهوم گوش دادن ذهنی و تاثیرات شگفت انگیز آن در کار و روابط آشنا می‌کنیم و با هم راه‌هایی را بررسی می کنیم که در به دست آوردن این مهارت به شما کمک می‌کنند. در قسمت بعد نیز قرار است با تمرین‌های متنوع و کاربردی، سریع تر و راحت تر به این مهارت دست پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید: گوش دادن با شنیدن فرق داره! + هفت تکنیک برای خوب گوش کردن (2)

آیا تا به حال شده که در مکالمات گروهی، جلسات و حتی صحبت با یک دوست، متوجه شوید که واقعا نمی دانید که در مورد چه چیزی صحبت می کنید؟

اگر شما نیز مانند بقیه افراد هستید، پس این اتفاق برای شما هم افتاده است. حتی با وجود اینکه ممکن است شما به موضوع بحث علاقه مند باشید اما ذهن شما به سمت چیز دیگری کشیده می شود.

مغز ما پریشان  و ذهن مان سرکش است، به همین دلیل تمرین گوش دادن ذهنی می تواند بخش مهمی از یک گفتگو معنی دار و دقیق باشد. شما باید در لحظه کنونی باشید تا بتوانید آنچه گفته می شود را جذب کنید. همچنین باید بدون قضاوت و بدون فکر کردن به اینکه در پاسخ چه می خواهید بگویید، گوش کنید.

گوش دادن ذهنی چیست؟

آگاهی ذهنی (ذهنیت)، تمرین توجه دقیق به لحظه حاضر بدون هیچ گونه قضاوت است. این باعث می شود که فرد از حال حاضر آگاهی داشته باشد و نگرانی ها و اضطراب ها را همراه با هر گونه واکنش های فیزیکی یا عاطفی، دور بریزد.

گوش دادن از این طریق، نیازمند این است که تمام تمرکزتان را بر روی کسی که صحبت می کند بگذارید و از احساساتتان برای درک کلمات و احساسات آنها، استفاده کنید. شما باید علاقه خود را به آنچه شخص دیگر می گوید، نشان دهید. بدون داشتن ذهنیت، ممکن است حواستان پرت شود و متوجه نشوید که شخص مقابل چه می گوید یا چه کاری انجام می دهد.

مطالعات نشان می دهند که افراد معمولی تنها 25 درصد از آنچه را که شخصی چندین دقیقه قبل به آنها گفته است، به خاطر می آورند. هدف گوش دادن ذهنی، متوقف کردن افکار جاری است، آن گاه می توانید پیامی که با شما به اشتراک گذاشته می شود را بشنوید و گوینده نیز احساس می کند که از طرف شما درک می شود. مهم است که وقت کافی برای جذب همه صحبت های فرد، داشته باشید.

بیشتر بخوانید: چه راه هایی برای تقویت قدرت باور ذهن وجود دارد؟

مزایای گوش دادن ذهنی

به گفته دیوید آگسبورگر، نویسنده آمریکایی:

شنیده شدن مانند دوست داشته شدن است که برای افراد معمولی، تقریبا غیر قابل تشخیص است.

1- گوش دادن ذهنی به افزایش همدلی کمک می کند.

همدلی عبارت است از درک طرف مقابل و به اشتراک گذاشتن احساسات. هنگامی که گوش دادن ذهنی را تمرین می کنید، در حقیقت همدلی تان را افزایش می دهید زیرا برای قرار گرفتن در موقعیت شخص مقابل، وقت و انرژی می گذارید و واقعا به آنچه می گویند و به انگیزه هایشان برای صحبت با شما، گوش می دهید.

2- گوش دادن ذهنی باعث افزایش خودآگاهی می شود.

گوش دادن ذهنی به شما اجازه می دهد که در طول مکالمه، از حضور فیزیکی و ذهنی خود آگاهی داشته باشید، همچنین ممکن است به شما در کشف تعصب های ناشناخته در حین گوش دادن به نظرات فرد مقابل، کمک کند. خودآگاهی، بخش مهمی از توجه ذهنی است زیرا به شما اجازه می دهد تا همیشه در لحظه کنونی باشید.

بیشتر بخوانید: کاریزماتیک یعنی چه ؟ جذاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

3- گوش دادن ذهنی به روابط عمیق کمک می کند.

بخشی از ذهنیت داشتن این است که به اندازه کافی از خودتان شناخت داشته باشید تا بتوانید روابط عمیقی را با دیگران بسازید. اگر بتوانید از طریق گوش دادن ذهنی، همه توجه تان را بر روی شخص مقابل بگذارید، آنگاه می توانید آنها را در سطح بالایی بشناسید. هر چه بیشتر بتوانید کسی را بشناسید و بالعکس، رابطه تان عمیق تر می شود.

4- گوش دادن ذهنی، تمرکز و توجه شما را بهبود می بخشد.

تمرین تمرکز در حین مکالمه بر جنبه های دیگر زندگی تان نیز تاثیر می گذارد. شما به تدریج یاد می گیرید که چطور ذهن پر مشغله تان را ساکت کنید و تنها به آنچه به شما گفته می شود توجه کنید.

نتایج خوب گوش دادن ذهنی

1- گوش دادن ذهنی، برقراری ارتباط با همکاران ، همکاری و ابتکار عمل را بهبود می بخشد.

به عنوان یک شنونده ذهنی، قادر خواهید بود تا کار با همکارانتان را بهبود ببخشید. با برقراری ارتباط مناسب، شما و همکارانتان می توانید به یکدیگر گوش دهید و از نظرات و افکار یکدیگر در مورد پروژه های احتمالی ، بیاموزید. کار با یکدیگر به عنوان یک تیم پیشرو، باعث می شود تا کارتان را بهتر کنید.

بیشتر بخوانید: مهارت گفتگو و ارتباط موثر را یاد بگیرید؛ انسان موجودی اجتماعی است

2- گوش دادن ذهنی به شما کمک می کند تا ارتباطات قوی تری برقرار کنید.

با گوش دادن ذهنی می توانید با شخصی که با او صحبت می کنید ارتباط برقرار کنید و برای آنچه می گوید و با شما به اشتراک می گذارد، وقت بگذارید. این باعث می شود تا یک ارتباط قوی تر را ایجاد کنید زیرا می توانید با آنچه آنها می گویند ارتباط برقرار کنید.

3- گوش دادن ذهنی باعث افزایش بهره وری می شود زیرا افراد واقعا گوش می دهند.

هنگامی که افراد برای شنیدن وقت می گذارند، می توانند در مکالمه شرکت کنند و نظرات خود را بیان کنند. این می تواند به کارا بودن افراد کمک کند زیرا باعث می شود مسیرهای دیگر را رها کنید و اهداف کوتاه مدت را به بعد موکول کنید.

گوش دادن ذهنی

4- گوش دادن ذهنی باعث افزایش روحیه در محل کار می شود

هنگامی که افراد احساس می کنند که شنیده می شوند، خود را جزئی از یک گروه می بینند.  این احساس به عنوان یک کارمند، بسیار مهم است. همچنین کارمندانی که احساس می کنند در شرکت شان شنیده می شوند نسبت به کسانی که احساس می کنند نظرشان اهمیتی ندارد، احتمالا افراد وفادارتری باقی بمانند.

5- گوش دادن ذهنی، مهارت های بصری را بهبود می بخشد.

هنگامی که شما از نزدیک به کسی گوش می دهید، ممکن است به چیزهای ظریفی دقت کنید. برای مثال، ممکن است متوجه شوید که یک کارمند وقتی با اعداد سر و کار دارد یا با بخش های مهم پروژه رو به رو می شود، توجه زیادی به جزئیات دارد. اگر می خواهید کسی را بشناسید، تمرین گوش دادن ذهنی بسیار مهم است.

نمونه هایی از گوش دادن ذهنی

چیزهایی که شخص گفته است را با کلمات خودتان، تکرار کنید. این باعث می شود که مخاطبتان متوجه شود که شما به او گوش می دادید و آنچه او می گوید را درک می کنید. با کلمات خودتان، آنچه به شما گفته است را بگویید. آنچه شنیده اید را به آنها بگویید و بپرسید که آیا برداشت شما درست است یا نه. این کار به هر دوی شما اجازه می دهد تا برداشت های صحیحی داشته باشد.

مخاطبتان را با حرکات سر و لبخند تشویق کنید تا با شما بیشتر صحبت کند

حتی از آنها بخواهید که بیشتر با شما صحبت کنند. این باعث می شود که آنها بفهمند که شما به آنچه آنها می گویند، علاقه مندید و آنچه آنها می گویند باارزش است.

اطمینان حاصل کنید که شما نیز از لحاظ فیزیکی در همان سطح هستید.

با کسی صحبت نکنید یا کسی نیز با شما صحبت نکند. چشم هایتان نیز در یک جهت باشد و هم از نظر فیزیکی و هم از نظر استعاری، هر دو در یک سطح باشید. اگر صحبت کسی را با اظهار نظرقطع کردید، عذر خواهی کنید و اجازه دهید که به صحبتشان برگردند. در وهله اول، مراقب باشید تا بین صحبت های دیگران وقفه نیندازید.

خیلی طبیعی است که در حین گفتگو، به پاسخی که می خواهید بدهید، فکر کنید.

اما بگذارید که طرف مقابل حرف هایش را تمام کند. هنگامیکه صحبتشان تمام شد، می توانید برای پردازش حرف های آنها و آماده کردن یک پاسخ، کمی صبر کنید.

قبل از پاسخ دادن به حرفهای طرف مقابل، یک مکث کوتاه داشته باشید.

از این زمان برای جذب حرف های طرف مقابل بدون هیچ گونه قضاوت، استفاده کنید و سپس آنچه شنیدید را با کلمات خودتان برای آنها بازگو کنید. برای پاسخ دادن بدون قضاوت، گاهی اوقات مهم است که نفس بکشید و افکار خود را جمع کنید. یک پاسخ مناسب آماده کنید تا نشان دهید که به حرف های آنها علاقه مند هستید و صحبت های آنها را درک کرده اید.

قبل از اینکه مکالمه شروع شود، باید قصد گوش دادن ذهنی را در خودتان ایجاد کنید.

به خودتان یادآور شوید که این بار نوبت شماست که تمام توجه تان را به شخص دیگری بدهید و به تمایل آنها برای صحبت با شما احترام بگذارید. از طریق گوش دادن ذهنی، بیشترین استفاده را از گفتگو داشته باشید.

اگر نمی توانید در یک لحظه، تمام توجه تان را به شخصی بدهید، گفتگو را به زمان دیگری موکول کنید.

اشکالی ندارد اگر مکالمه را در زمان دیگری ادامه دهید خصوصا اگر به آنها بگویید که بعدا می توانید همه توجه تان را به آنها بدهید. این باعث می شود که آنها بفهمند که شما برای حرف های آنها ارزش قائل هستید.

هرگونه حواس پرتی مانند تلفن تان یا وسیله های دیگر را کنار بگذارید.

هیچ چیز بدتر از این نیست که وقتی با کسی صحبت می کنید، به گوشی اش نگاه کند و خود را مشغول کند. این کار باعث می شود که طرف مقابل فکر کند حرف هایش بی اهمیت است. همه چیزهایی که حواستان را پرت می کند کنار بگذارید و همه حواستان را به فرد مقابل بدهید.

گفتگو را با سوال پرسیدن، ادامه دار کنید.

با گفتن چیزهایی مانند «بیشتر بگو» یا «در مورد آن موقع بگو که …» مردم را به ادامه گفتگو تشویق کنید و پاسخ های یک کلمه ای ندهید. این کار باعث گفتگوهای اضافی و حتی صحبت در مورد چیزهای دیگر می شود.

اجازه دهید که گوینده افکارش را به اشتراک بگذارد و حرف او را تمام نکنید.

ممکن است به حرف های کسی گوش بدهید که با چیزی که شما تصور می کنید، مخالف باشد. به آن شخص اجازه دهید تا مکث کرده و در مورد چیزهایی که بعدا می خواهد بگوید کمی فکر کند و برای ایده هایی که با شما در میان می گذارند، ارزش قائل شوید.

به افکار، احساسات و ظاهر بدنتان توجه کنید.

از وضع کنونی خود آگاه باشید و بدانید که این گفتگو چه حسی در شما ایجاد می کند. آیا شما از آن افرادی هستید که با همه چیز موافق است و آرام و شاد هستید؟ یا آیا چیزهایی هست که با آنها مخالفید و در طول مکالمه شما را عصبی و ناراحت می کند؟

به حالت و زبان بدن شخص مقابل توجه کنید.

حرکات آنها را تقلید کنید تا آنها در حین گفتگو احساس راحتی داشته باشند. اگر لحن صدای آنها شاد و پرانرژی است، با همان حالت به آنها پاسخ دهید. اگر جدی و سنگین هستند، پاسخ آنها را با هیجان و خنده ندهید.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست