مقالهموفقیت تحصیلیوبلاگ

چگونه سریعتر بخوانیم؟ 9 مرحله برای ایجاد مهارت تند خوانی (1)

اشتراک گذاری این مطالب در:

قفسه‌های پر از کتاب‌های نخوانده، کتاب‌های درسی‌ای که به نظر می‌رسد خواندنشان تا آخر عمر طول می‌کشد و کلی مقاله و وب سایت بوکمارک شده که فقط تعداد کمی از آن‌ها خوانده شده است. این صحنه‌ها به نظر آشنا می‌آیند، نه؟

چه حسی دارد که در زمینه‌ی کاری‌تان بیشتر از هر کس دیگری کتاب خوانده باشید و سریع تر از رقبا پیشرفت کنید، به جای یک کتاب در ماه، 10 کتاب بخوانید و سرعت فرآیند یادگیری‌تان را از صفر به صد کیلومتر برسانید؟

اگر هر بار که یک کتاب جدید می‌خرید، از این که قرار است به جمع کتاب‌های نخوانده‌تان اضافه بشود عذاب وجدان می‌گیرید یا برای خواندن یک درس زمان کمی دارید و به نظر می‌رسد نمی‌توانید آن را تا زمان امتحان تمام کنید، پس یاد گرفتن مهارت تندخوانی برای شما یک ضرورت است. بهتر است از همین امروز آن را یاد بگیرید.

مهارت تندخوانی چند سالی است که در ایران تدریس می‌شود و به بهبود زندگی فردی و شغلی خیلی از افراد کمک کرده است. خبر خوب این است که تندخوانی مهارتی ساده و کاملا قابل یادگیری است. در قسمت اول، قرار است استارت کار را بزنیم و یاد بگیریم که درون‌خوانی چیست و چرا داشتن خط مبدا در شروع مطالعه مهم است. پس تا انتهای این نوشته با خودساخته همراه شوید.

9 مرحله برای ایجاد مهارت های تندخوانی

آیا دوست دارید که به سرعت یک کتاب را به اتمام برسانید؟

یاد بگیرید که چطور می توان سریعتر خواند و در عین حال، همه چیز را به خاطر سپرد.

اکثر مردم بر این باورند که مهارت تندخوانی، بسیار سخت است اما واقعیت این است که تند خوانی یک هنر است و می توان با تمرین و ابزارهای صحیح، بر آن تسلط یافت. با کمی تمرین، متوجه خواهید شد که خواندن چندین صفحه در چند دقیقه، بسیار آسان است.

در این مقاله، یک فرآیند نه مرحله ای ساده را برایتان توضیح می دهم و شما می توانید از آن برای تندخوانی استفاده کنید.

چرا باید مهارت تندخوانی را در خودتان ایجاد کنید؟

گرچه من جزء سریعترین خواننده ها نیستم اما متوجه شدم که ارتقاء مهارت تند خوانی، تغییری در مغز من ایجاد کرده است که تاثیر بلند مدتی بر زوایای مختلف زندگی من داشته است.

مهمتر از همه، من فکر می کنم که تندخوانی برای همه کسانی که به دنبال پیشرفت و توسعه شخصی هستند، یک مهارت مفید است.

این را در نظر بگیرید:

به کتابی که بیشترین تاثیر را بر زندگی شما داشته است، فکر کنید.

حالا تصور کنید که اگر این کتاب را نخوانده بودید، زندگی تان چه مقدار متفاوت بود؟

هنگامی که یاد می گیرید که چگونه سریع بخوانید، به سرعت به سراغ کتاب های بعدی و بعدی می روید.تصور کنید که امسال قادر به خواندن ده، بیست یا سی کتاب در تعداد روزهای کمتری هستید.

اگر فقط یک کتاب می تواند باعث تغییر زندگی شود، پس سی کتاب می تواند شما را فراتر از آنچه به آن فکر می کردید، تغییر دهد.

هنگامی که یاد می گیرید که چگونه می توان سرعت خواندن و درک مطالب را افزایش داد، می توانید بدون از دست دادن مطالب، آنها را بخوانید. این یک عامل مهم است زیرا افزایش سرعت خواندن بدون درک آنچه می خوانید، ارزشی ندارد.

فرآیند 9 مرحله ای تندخوانی (مرور)

بیایید اصول اولیه را تجزیه و تحلیل کنیم و به چیزهای خوبی برسیم.

وقتی تندخوانی را شروع می کنید، باید بدانید که دو ابزار مهم وجود دارد، چشم و ذهن. چشم هایتان، کلمات را می بینند و ذهن تان، جملات را پردازش می کند.

متأسفانه اکثر مردم، هرگز محدوده ذهنی و چشمی خود را ارتقاء نمی دهند. چه اتفاقی می افتاد اگر افراد در سنین جوانی به آرامی و در طول سال ها مهارت خواندن را بهبود می دادند و هرگز فکر نمی کردند که راهی برای سریعتر خواندن نیز وجود دارد؟

این گونه به آن فکر کنید:

در ارتش، آموزش عالی، اتاق های عمل جراحی و شرایط زندگی یا مرگ، می خواهیم که بهترین توانایی هایمان را ارائه کنیم. اگر خواندن یک کتاب قدرت این را دارد که آینده مان را تغییر دهد، چرا آن را به نحو احسن انجام ندهیم؟

برای سریعتر خواندن، باید در حین خواندن به حرکت چشمانتان نیز توجه داشته باشید.

چشمان تان باید ازچپ به راست برای خواندن یک جمله حرکت کند. این بخش ساده است، اما به نظر می رسد اکثر مردم این واقعیت را که می توانند چشمان خود را سریعتر حرکت دهند، نادیده می گیرند. شما به سادگی می توانید به یک جمله نگاه کنید و به سرعت آن را از چپ به راست اسکن کنید، و باید عضله ای که مردمک چشم  را کنترل می کند، تقویت کنید.

بنابراین اولین قدم برای تبدیل شدن به یک تند خوان این است که بدانیم چشمانمان با تمرین و حرکت پویشی برای سریع خواندن، سریعتر و آماده تر می شوند. این مانند تقویت یک عضله است. این کار را پیوسته و مداوم انجام دهید و آن نیز قوی تر خواهد شد.

متاسفانه ممکن است هنوز ندانید که چشمانتان چگونه کار می کند.

اتفاقی که ممکن است بیفتد این است که در حین خواندن، گاهی به عقب برگشته و به چپ نگاه می کنید یا اینکه به جلوتر نگاه می کنید و برای درست خواندن مجبورید که دوباره چشمانتان را تنظیم کنید. مهمتر از همه، ممکن است که شما هرگز برای افزایش سرعت چشمانتان، تلاشی نکنید.

برای درک آسان آن، یک ترفند وجود دارد که عادت های جدیدی را که باعث پیشرفت و توسعه سریع و بدون زحمت مهارت ها می شوند را ایجاد کنید. بقیه چیزها بعد از انجام این کار، به سادگی آب خوردن می شوند.

یک اینفوگرافیک، برای توضیح ایده ای که در اینجا مطرح می کنیم وجود دارد که اصول تندخوانی را پوشش می دهد:

بیایید به فرآیند 9 مرحله ای برویم:

1- یاد بگیرید که چطور بدون درون خوانی (subvocalize) بخوانید.

به از بین بردن سخت ترین و عجیب ترین عادت، خوش آمدید. موقع خواندن، ذهن ناخودآگاه ما زمانی را برای تلفظ کلمات یک صفحه، صرف می کند. ما آنها را با صدای بلند نمی گوییم اما ذهن ما آنها را به طور ناخودآگاه می گوید: این به معنی «درون خوانی یا ذهن خوانی» است.

زمانی که یک کلمه را بلند می گوییم، مقداری زمان برای تلفظ آن صرف می کنیم. با این حال، ما واقعا نباید کلمات را هنگام خواندن تلفظ کنیم. ما به سادگی می توانیم آنها را جذب کنیم. آیا شما تا به حال خودتان را در حال خواندن یک جمله و همزمان زیر لب زمزمه کردن آن، دیده اید؟ این، درون خوانی یا ذهن خوانی است.

متأسفانه، عادت گفتن کلمات در زمان خواندن، در ذهن ناخودآگاه ما تعبیه شده است و رها شدن از آن، غیر ممکن به نظر می آید.

یک ترفند عالی این است که پس از انتخاب یک لغت در متن، برای یک لحظه در سکوت کامل به آن نگاه کنید. احتمالا مقداری درون خوانی وجود خواهد داشت اما تنها با مشاهده کلمات و عدم تمایل به تلفظ آنها، عادت جدید شروع به شکل گیری خواهد کرد.

یک نکته عالی برای غلبه بر درون خوانی این است که بدون اینکه لغات را تلفظ کنیم، به لغات نگاه کرده و در مورد آنها فکر کنیم. در ابتدا ممکن است این قسمت، مبهم یا انتزاعی باشد و این کاملا طبیعی است. آنچه باید بر روی آن تمرکز کنید خواندن کلمات بدون تلفظ کردن آنهاست.

پس از کمی تمرین، شاید خواندن چند صد کلمه، متوجه تفاوت بین گفتن کلمه به طور ناخودآگاه و وارد کردن آن به ذهنتان، خواهید شد. و هنگامی که این کار انجام شد یعنی شما بزرگترین مانع بین خودتان و تندخوانی را از بین برده اید.

این ممکن است در ابتدا آسان به نظر نیاید اما زمانی که بر این قسمت پیروز می شوید، چیزهای دیگر به سادگی آب خوردن می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، در اینجا یک ویدیوی مفید در مورد چگونگی از بین بردن درون خوانی وجود دارد:

2- خط مبدا کنونی خود را مشخص کنید.

یکی دیگر از عناصر مهم تندخوانی توانایی تشخیص پیشرفتتان است.

قبل از اینکه بتوانید رشد و پیشرفت خود را اندازه گیری کنید، به یک خط مبدا احتیاج دارید. شما باید به صورت دوره ای، خواندنتان را نسبت به این خط مبدا اندازه گیری کنید.

یک منبع عالی برای ردیابی نتایج خود را می توانید در سایت ReadingSoft.com  پیدا کنید و سرعت خواندن خود را در این سایت اندازه گیری کنید. اگر به طور مرتب خودتان را در این سایت امتحان کنید، تشخیص اینکه رشد داشته اید یا خیر، آسان تر خواهد بود و این سایت، انگیزه های لازم برای ادامه دادن را فراهم می کند.

مشکلی که در درک خط مبدا وجود دارد این است که ترجمه آن به اصطلاحات عملی سخت است. این مرحله، شروع خوبی ست اما از دیدگاه عملی مهم این است بدانید که چند دقیقه طول می کشد تا یک صفحه عادی را بخوانید.

اگر یک شخص عادی، 5 تا 10 دقیقه برای هر صفحه وقت می گذارد، یک تند خوان نباید بیشتر از 2 یا 3 دقیقه نیاز داشته باشد.

این به این معنی است که 200 صفحه کتاب برای تندخوان به مدت 400 دقیقه و برای خواننده عادی 1000 تا 2000 دقیقه طول می کشد.

به این معناست که خواننده معمولی مجبور است 13 ساعت اضافه برای همان کتاب وقت صرف کند.

این به معنی از دست دادن نیمی از روز است.

با این حال، تبدیل شدن از یک خواننده معمولی به تند خوان، کار آسانی نیست. موانع مختلفی بر سر راه وجود دارند اما خوشبختانه، بیشتر آنها به راحتی قابل حل هستند.

خب تا اینجای کار 2 مرحله را پشت سر گذاشته اید. منتظر 7 مرحله دیگر آموزش تندخوانی در نوشته های آینده باشید.

همچنین بخوانید:

چگونه سریعتر بخوانیم؟ 9 مرحله برای ایجاد مهارت تند خوانی (2)

چگونه سریعتر بخوانیم؟ 9 مرحله برای ایجاد مهارت تند خوانی (3)

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست