مقالهوبلاگ

چگونه از تصمیم های بد اجتناب کنیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

پرده اول: ساعت 3 بعد از ظهر است. کلی کار دارید که مجبور هستید تا ساعت 4 آن ها را انجام دهید. منشی وارد دفترتان می شود و در مورد مسئله کاری از شما چیزی می پرسد؛ اما به دلیل خستگی ذهنی، شما بدترین تصمیم ممکن را می گیرید!

پرده دوم: شما از همسرتان می پرسید که شام چه چیزی می خورد؟ او در پاسخ به شما همین سوال را مطرح می کنید؟ در نتیجه یک چرخه بیهوده بگو و مگو بین شما و همسرتان به این نتیجه می رسید که یک پیتزا از بیرون سفارش دهید!

از این قبیل مثال ها در زندگی همه ما موارد فراوانی اتفاق افتاده و می افند که نهایتا منتج به تصمیم گیری غلط و اشتباه می شود. به این پدیده خستگی تصمیم (Decision Fatigue) می گویند. علت بروز این پدیده نیز ساده است. شما و هرکس دیگری برای تصمیم گیری به منابع انرژی ذهنی نیاز دارید که محدود خواهد بود. در نتیجه وقتی منابع ذهنی تان رو به اتمام برود، دچار خستگی ذهنی می شوید و احتمال این که تصمیم گیری های غلطی داشته باشید، افزایش پیدا می کند.

اما راهکار چیست؟ چگونه می توانیم از تصمیم های بد اجتناب کنیم؟ این کار آنقدر ها هم که فکر می کنید سخت به نظر نمی رسد. کافی است راهکارهای صحیح اجتناب از خستگی تصمیم را یاد بگیرید. ما در این مقاله از سایت خودساخته برای شما 9 راهکار عملی خواهیم گفت که به کمک آنها می توانید خستگی ناشی از تصمیم را تا حد امکان کم کنید و تصمیم های درست تری در زندگی و کار خود اتخاذ کنید. پس تا انتهای این نوشته با خود ساخته همراه باشید.

تصور کنید که در انتهای یک ورزش سخت هستید و به سختی می توانید حرکات بعدی را انجام دهید. عضلات شما از خستگی رنج می برند، و می خواهید ورزش را رها کنید. توانایی های فیزیکی شما کاهش یافته است.

آیا تا به حال فکر کرده اید که همین مفهوم را می توان به توانایی های ذهنی اعمال کرد؟

فرسایش اراده به این مسئله اشاره دارد که اراده یا توانایی شما برای تصمیم گیری درست از مقدار محدودی از منابع ذهنی نشات می گیرد.

هنگامی که این انرژی شروع به کاهش می کند، کنترل شما مختل می شود و منجر به خستگی تصمیم می گردد.

روی اف. بومیستر (Roy F. Baumeister)، روانشناس مسائل اجتماعی که در طیف وسیعی از حوزه ها همانند جنسیت و تفاوت های جنسیتی، ترد شدن از اجتماع، انگیزه و خشونت شناخته شده است، اصطلاح «خستگی تصمیم» یا ” Decision Fatigue” را ناشی از کاهش کیفیت تصمیمات فرد می داند که به صورت پشت سر هم اتخاذ شده است.

شناخت اصل روان شناختی در خستگی تصمیم می تواند به شما کمک کند که تغییرات مثبتی در شیوه زندگی خود داشته باشید تا بتوانید انرژی ذهنی و اراده خود را برای تصمیم گیری مهم تر ذخیره کنید.

خستگی تصمیم در عمل

نمونه های واقعی خستگی تصمیم در زندگی در مطالعات توصیف شده است.

شای دانزیرگر (Shai Danziger) و لیورا آونیم پسو (Liora Avnaim-Pesso) از دانشگاه بن گوریون و جاناتان لواو (Johnathan Levav) از دانشگاه کلمبیا، عوامل موثر بر تصمیم گیری در مورد گرفتن عفو مشروط زندانیان اسرائیلی را بررسی کردند.

پس از تجزیه و تحلیل بیش از 1100 تصمیم در طول یک سال، محققان دریافتند که زمان تصمیم گیری در مورد اینکه آیا زندانی عفو مشروط را بگیرد یا خیر، آینده زندانی به جرم او بستگی نداشته بلکه به طول حکم یا قومیت مجرم بستگی داشته است.

در عوض، به نظر می رسد بزرگترین تاثیر به زمان جلسه دادگاه مربوط بوده است. زندانیانی که جلسه دادگاه آن ها بعدازظهر بوده است به احتمال کمتری نسبت به جلسه صبح، عفو مشروط گرفته اند.

قضات به طور عمدی با زندانیان بد رفتاری نمی کردند. آنها واقعا خستگی تصمیم را تجربه کردند. کار روانی مورد نیاز برای تصمیم گیری های پی در پی در تمام روز باعث خستگی قاضی شده و مانع تصمیم گیری خوب شده است.

این امر به تصمیمات سریع منجر شده است که قضات را در آن لحظه راحت تر می کرده است، و در نتیجه موجب عدم عفو مشروط می شده است. قضات به جای آن که از تصمیمات خود عصبانی شوند، با مقاومت در برابر تغییرات و نگهداشتن زندانیان در زندان، فشارهای ذهنی خود را کاهش می داده اند.

خستگی تصمیم در زندگی شما

خستگی تصمیم توضیح می دهد که چرا شما ممکن است در طول روز به دنبال راه های میانبر در تصمیم گیری باشید. شما حتی ممکن است از تصمیم گیری منصرف شوید.

به عنوان مثال، شما ممکن است به یک ایمیل با عصبانیت پاسخ دهید، به جای این که زمانی را برای تدوین یک پاسخ متفکرانه صرف کنید. یا اگر وقت نکردید برای وعده های غذایی خود برنامه ریزی کنید، ممکن است به رستوران بروید. یا، ممکن است آخر شب بخواهید به صورت آنلاین خریدی را انجام دهید که به طور کامل بودجه شما را خراب می کند.

این حالت تصمیم گیری به طور مرتب قضاوت همه را پیچیده می کند. این امر بین مدیران اجرایی و غیر اجرایی، و یا ثروتمند و فقیر، تفاوت نمی کند. در حالی که اکثر مردم از خستگی تصمیم بی اطلاع هستند، اما خستگی تصمیم می تواند پیامدهای پایداری داشته باشد.

چرا تصمیم «سرگرم کننده» اغلب سخت ترین نوع تصمیمات است

ما همه خستگی تصمیم را تجربه کرده ایم. شما از همسر خود می پرسید که برای شام چه می خواهد؟ و او نیز با پرسیدن همین سؤال به شما پاسخ می دهد. پس از رفتن مدتی بحث، تصمیم می گیرید که راه آسان را پیدا کنید و یک پیتزا خوشمزه (و در عین حال ناسالم) را سفارش دهید.

اگر یک برنامه غذایی ایجاد و در ابتدای هفته مواد لازم را خریداری کنید، می توانید از این تصمیم ضعیف اجتناب نمایید. انتخاب های زیاد منجر به یک احساس خستگی می شود و مردم را به انتخاب های بد سوق می دهد یا آن ها را منصرف می کند.

داشتن یک برنامه، تعداد تصمیم های روزانه را محدود می کند، و باعث افزایش احتمال اتخاذ تصمیم درست می شود.

نحوه بهبود خستگی تصمیم

  1. مهمترین تصمیمات خود را در صبح اتخاذ کنید

در طول ساعات صبح ذهن شما بسیار آماده است زیرا هنوز فعالیت های روزانه را شروع نکرده اید و هنوز با بسیاری از تصمیمات مواجه نشده اید، و قادر به تمرکز و تفکر در مورد وضعیت خود هستید. زماني که می خواهید برای مهمترين وظايف خود تصمیم بگیرید کمی زمان صرف کنید، تا تصميم مناسب با وضعیت خود اتخاذ کنید.

  1. برای تصمیم های غیر فوری، گزینه ساده تر را انتخاب کنید

برای مواردی که دارای اولویت کمتری هستند و واقعا در طولانی مدت تاثیر فراوانی ندارند، به دنبال گزینه ساده تر باشید. کدام گزینه باعث می شود که کمتر احساس خستگی کنید؟ در حال حاضر ساده ترین راه برای انجام این کار چیست؟

بسته به پیچیدگی مسئله و در نظر گرفتن اهداف بلند مدت و کوتاه مدت، تصمیم های بزرگ اغلب نیازمند زمان و اهمیت بیشتری هستند. برای تصمیم هایی که فوری تر هستند، مسیری با حداقل مقاومت احتمالا منجر به انتخاب بهتر می شود.

یکی از نقص های تصمیم گیری اولیه، برخورد با تصمیمات آسان مصرف کننده است به شرط اینکه در بلند مدت دشوار و مهم باشند. در حالی که احتمالا می دانید تمام نخ دندان ها یک کار را انجام می دهند، اما هنوز هم در فروشگاه می ایستید و جوانب مثبت و منفی انواع مختلف آن را در نظر بگیرید. این اتلاف وقت بوده اما با این حال بسیار معمول است.

مردم تمایل دارند این کار را انجام دهند، زیرا هر نوع اتلاف وقت در مغازه یک اشتباه فراشناختی است. مجموعه گسترده ای از گزینه ها شما را به فکر کردن وادار می کند که این تصمیم ارزش زیادی دارد و زمان زیادی باید برای آن صرف کرد. به جای فکر کردن به این تصمیمات کوچک، فقط آنچه را که می دانید درست است انجام دهید.

  1. برای تصمیم های روزانه، آنها را شب قبل برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی برای تصمیمات بی اهمیت در شب قبل از وقوع آن، بهتر از انتظار برای بررسی آن ها در صبح است. به عنوان مثال، شاید مطمئن نیستید که برای ناهار روز بعد چه کاری انجام می دهید. برای بررسی گزینه های خود کمی وقت صرف کنید، به طوری که در نهایت به چیزبرگر ختم نشود. برای رفع این مشکل، می توانید فریزر کردن غذاها را امتحان کنید تا هنگامی که زندگی کمی شلوغ می شود بتوانید از آنها استفاده نمایید.

  1. برای تصمیم گیری در انتهای روز، ابتدا غذا بخورید. هنگام گرسنگی تصمیم نگیرید

همه ما در مورد خطرات خرید مواد غذایی در هنگام گرسنه می شنویم، اما تحقیقات نشان می دهد که نباید هنگام گرسنگی تصمیم گرفت. هنگامی که گرسنه هستید، معده شما یک هورمون به نام گرلین تولید می کند که منجر به تصمیم گیری بد می شود.

این هورمون افزایش اشتها باعث کاهش کنترل تاثیر و افزایش شانس تصمیم گیری بد می شود. محققان با بررسی موش ها دریافتند که، در هنگام افزایش سطح گرلین، مقاومت جوندگان در برابر وسوسه همانند انسان دشوار می شود.

به همین دلیل مهم است، قبل از تصمیم گیری به اندازه کافی غذا بخورید؛ مخصوصا اگر در انتهای روز باشد و در حال حاضر مستعد خستگی تصمیم هستید.

  1. انتخاب های خود را محدود و ساده کنید

اگر با تصمیمات بی شمار مواجه هستید، آنها را به سه انتخاب محدود کنید. اگر در میان این سه انتخاب نمی توانید تصمیم بگیرید، تصمیم نگیرید، سه گزینه دیگر را انتخاب کنید و آنها را بررسی کنید.

بنابراین فرض کنید می خواهید منوی رستوران را ببینید و تصمیم بگیرید که کدام غذا را بخورید. منو را به سه انتخاب محدود کنید تا زمانی که بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. این به شما کمک می کند که از تمام اطلاعاتی که در مقابل شماست، خسته نشوید.

  1. مینیمالیستی پیش بروید

مینیمالیسم یک شیوه زندگی است که هدف آن کاهش مالکیت است تا شما تنها موارد ضروری را داشته باشید. زمانی که تصمیم های کوچک و غیر ضروری باید اتخاذ شود زندگی خسته کننده می شود، بنابراین چسبیدن به ملزومات باعث می شود که فرصت بیشتری برای تصمیم گیری های مهم تر داشته باشید. بسیاری از مردم تصمیم می گیرند تنها با خرید موارد ضروری کمترین هزینه را برای کمد لباس خود بپردازند. هنگام تزئین خانه یا نگهداری ماشین می توان مینیمالیسم را در زندگی اعمال کرد.

مینیمالیسم به شما کمک می کند تا مهمترین فعالیت های زندگی خود را تعیین کنید و همه چیزهایی را دور کنید که شما را از آن منحرف می کنند. با انجام این کار، می توانید راه زندگی خود را پیدا کنید و ارزش عناصر کلیدی زندگی را بالا ببرید.

  1. هدف تان رسیدن به «خوب» باشد نه «کمال»

اگر بر روی چیزی کار می کنید که به شما کمک نمی کند تا هدف نهایی خود را به دست آورید، به خوب بودن راضی شوید. اگر فکر می کنید همه چیز باید کامل باشد، کمال گرایی به تعویق تبدیل می شود. کار را تا زمانی کامل کنید که به کیفیت خوب رسیدید و اگر بعدا بر زندگی شما تأثیر بگذارد، همیشه می توانید به عقب برگردید و آن را تغییر دهید.

  1. تصمیمات را در مکان هایی اتخاذ نکنید که پر از حواس پرتی هستند.

بخش های خاصی از روز را برای بررسی حواس پرتی ها مانند رسانه های اجتماعی و ایمیل در نظر بگیرید. برای شرکت در این فعالیت ها به خودتان کمی زمان بدهید، و سپس به کارتان مشغول شوید.

هنگام خرید، وارد فروشگاه نشوید مگر اینکه دقیقا بدانید چه نیاز دارید. در غیر این صورت، با تصمیمات کوچک فراوانی مواجه می شوید که آیا به اجبار فلان کالا را خریداری کنید یا نه. اجازه ندهید این حواس پرتی ها را به زندگی خود راه ندهید.

  1. بر انتخاب اقلام طبق لیست تان تمرکز کنید.

در حالی که همه ما احساس ترس از گم شدن را داریم، وقتی به پایان رساندن مهمترین وظایف خود می رسیم، باید بعضی چیزها را کنار بگذاریم. در نتیجه، خستگی تصمیم ممکن است یکی از دلایل اساسی باشد که چرا نتوانسته اید عادت های مثبت و روشی روزمره خوبی را در گذشته ایجاد بکنید. هنگامی که از خستگی تصمیم خود مطلع هستید و می دانید که چگونه بر آن غلبه کنید، می توانید اقدامات لازم را انجام دهید تا با عادات روزانه خود سازگار باشید.

 

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست