مقالهوبلاگ

چگونه استعداد و علاقه واقعیتان را کشف کنید؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

سوالی که من بارها از خودم پرسیدم این است: «از کجا بدانم اشتیاق و علاقه من چیست»؟ و معمولا این همان سوالی است که از من می پرسند.

یافتن اشتیاق و علاقه شما همانند یک مفهوم غربی به نظر می رسد؛ اما باید گفت که این طور نیست. در ژاپن، عبارتی به نام «ikigai» وجود دارد که به معنی «دلیل بودن» است. این مشابه با اشتیاق است، اما به صورت ضمنی به هدفمندی دلالت می کند. ikigai واحد چهار عنصر است: چیزی که به آن عشق می ورزید، کاری که در آن خوب عمل می کنید، چیزی که دنیا به آن نیازمند است و چیزی که شما بابت آن پولی دریافت می کنید. ژاپنی ها کشف ikigai را به عنوان یک جست و جوی طولانی و عمیق در درون خودشان به حساب می آورند که می تواند رضایت و معنی زندگی را برای شما به ارمغان بیاورد.


انجام یک کار با حداقل بودجه ممکن

اما چگونه می توانید اشتیاق و استعداد را درون خود کشف کنید؟ در ادامه این مقاله نکات کاربردی و مفیدی در این باره ذکر شده است که می تواند به شما در انجام این کار کمک کند. پس تا انتها با خود ساخته همراه باشید.

نکته ی 1: هدفی که به شدت آن را باور دارید بیابید

مردم اشتیاق و استعداد خود را به طرق متفاوتی کشف می کنند. اندوختن تجربه در دوران زندگی (هم تجارب منفی و هم تجارب مثبت)، تامل عمیق درونی، تغییر از روی فرصت پیش آمده. یا یافتن یک هدف قوی یا چیزی که شما عمیقاً به آن اهمیت می دهید شما را در مسیری نگه می دارد تا با خودتان صادق باشید و در مواقع مشکلات و سختی ها بتوانید مقاومت کنید. یک سوال اساسی به منظور تأمل بر روی این امر آن است که «دوست دارم چه چیزی را در این دنیا متفاوت ببینم»؟

نکته ی 2: فکر کردن را متوقف کنید و دست به کار شوید

اگر شما کسی هستید که اشتیاق فراوانی دارید و یا کسی هستید که منتظر یک زمان مناسب است، هیچ زمان مناسب یا سنی وجود ندارد تا بتوانید اشتیاق خود را دنبال کنید. مارک زاکربرگ فیسبوک را زمانی شروع کرد که 19 ساله بود و چارلز فلینت IBM را در سن 61 سالگی یافت.

تنها راهی که می توانید از آن طریق اشتیاق خود را کشف کنید، تلاش است. هر قدم کوچک شمرده می شود و شما را به کشف اشتیاق خودتان نزدیک تر می کند. اگر شما درباره ی چیزهای زیادی اشتیاق دارید، آن ها را به دو اشتیاق که در صدر هستند، تقلیل دهید و به اندازه ی کافی برای رسیدن به آن ها تلاش کنید. نهایتاً می توانید تصمیم بگیرید که آیا این همان چیزی هست که شما می خواهید یا نه؟

نکته ی 3: با افرادی که اشتیاقی مشابه شما دارند صحبت کنید

با افرادی که دارای اشتیاق و علاقه و حتی کسانی که در این مسیر بوده اند و این کار را انجام داده اند، صحبت کنید. ممکن است با ایده هایی که آن ها با شما در میان می گذارند، بتوانید فرصت هایی بیابید که بتوانید با آن ها همکاری کنید. حتی شما می توانید از اشتیاهات آنان درس بگیرید. با این حال اگر شما هدفی جدید و مسیری ناشناخته را آغاز کنید، اثری که خواهد داشت را دست کم نگیرید.

مالالا یوسافزای، یک فعال زنان برای تحصیل دختران در پاکستان است، او یکی از معدود کسانی بود که می توانست از سن یازده سالگی در این باره بنویسد و بخواند. وقتی که او 15 ساله بود، یک مرد مسلح طالبانی سعی داشت او را به قتل برساند. اما او مبارزه را برای تحصیل دختران متوقف نکرد و اکنون جوان ترین برنده ی جایزه نوبل است.

نکته ی 4: قبول کنید که این شکست ها طبیعی اند

هنگام دنبال کردن اشتیاق خود یا دلیل بودنتان، ممکن است شکست های زیادی را تجربه کنید، همانند کمبود حمایت از جانب همسالان خود، بی توجهی به نظراتتان، عدم دریافت کمک های مالی و …. . جک ما، موسس علی بابا، بیان کرد که او از مدرسه کسب و کار هاروارد 10 بار اخراج شد، اما این اتفاقات او را از هدفش بازنداشت؛ به طوری که شرکت او اکنون 264.9 بیلیون دلار ارزش دارد. شکست ها را به صورت یک امر طبیعی بپندارید و از آنها درس بگیرید. غبار را از خود بروبید و به سمت جلو حرکت کنید.

کشف ikigai و اشتیاق خودتان، می تواند یکی از هیجان انگیزترین مسیرهایی باشد که شما به آن وارد شده اید. این مسیر چالش برانگیز خواهد بود و فراز و نشیب های زیادی در آن وجود خواهد داشت. تنها به یاد داشته باشید که این موفقیت یک شبه به دست نخواهد آمد. دیانا روز زمانی گفت «شما نمی توانید سرجایتان بنشینید و منتظر مردم باشید تا رویای طلایی شما را به واقعیت تبدیل کنند، باید از جای خود بلند شوید و خودتان این اتفاق را برای خودتان رقم بزنید».

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

2 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست