اعتماد به نفسمقالهوبلاگ

افزایش خودباوری و اعتماد به نفس در 25 روز

اشتراک گذاری این مطالب در:

خودباوری و اعتماد به نفس ؛ عبارتی که آن چنان در زندگی نقش پر رنگ و حائز اهمیتی دارد، که اگر وجود نداشته باشد می تواند زندگی هر فردی را به نابودی بکشاند. اما خودباوری کم و بیش در همه انسان ها وجود دارد و فقط مشکل بسیاری از مردم «کمبود اعتماد به نفس» است. مثلا کمبود اعتماد به نفس در ارائه کنفرانس، یا صحبت کردن در جمع، یا جرئت برای شروع یک کار جدید.

اگر شما هم از فقدان خودباوری رنج می برید، خیلی نگران نباشد. فقط کافی است تصمیم بگیرید که زندگی خود را تغییر دهید و یک آدم با اعتماد به نفس شوید. بدانید که اعتماد به نفس یک مهارت ذاتی نیست و شما با انجام تکنیک ها و مهارت هایی می توانید آن را کسب کنید. البته بدیهی است که یک شبه نمی توان ره صد ساله را طی نمود؛ اما مطمئن باشید اگر ثابت قدم باشید خواهید توانست یک آدم پر از اعتماد به نفس شوید. در این نوشته ما 25 راه کاری که جهت تقویت اعتماد به نفس به شما می تواند کمک کند، گردآوری کرده ایم. البته این 25 راهکار، تنها راه های افزایش اعتماد به نفس نیست و راه کارهای زیاد دیگری نیز وجود دارد؛ اما برای شروع گزینه های خوبی می توانند باشند. در ادامه با سایت موفقیت خودساخته همراه باشید.

[restrict paid=”true”]

 

— هنگامی که ما به خودمان اعتماد داریم و به خودباوری میرسیم، می توانیم کنجکاوی، تعجب و لذت ناخودآگاه که نمایانگر روح و شخصیت انسان است را تجربه کنیم. (کامینگز)

یکی از چیزهایی که سال های زیادی مرا از رویایی با رویاهایم دور می کرد، ترس از نبودن اعتماد به نفسی که برای غلبه بر ترس نیاز داشتم، بود. من فکر می کنم این چیزی است که همه ما با آن مواجه هستیم. پرسش کلیدی این است که: چگونه بر این ترس غلبه کنیم؟

به وسیله کار کردن بر روی خودباوری و عزت نفس خودتان. بدون فکر کردن به این اصطلاحات، این چیزی است که من در طول سال ها انجام داده ام، و در نهایت به ترسم غلبه کرده و به دنبال رویاهایم رفتم. بدون شک من هنوز آن ترس ها را دارم؛ اما حالا می دانم که می توانم آن ها را سرکوب کنم، می توانم از این دیوار ترس عبور کرده و به سمت دیگر آن بروم. من این را بارها و بارها انجام دادم و آن موفقیت ها، منبع و انرژی موفقیت های بیشترم شد.

بیشتر بخوانید: افزایش اعتماد به نفس با بهترین توصیه ها

اگر شما اعتماد به نفس و عزت نفس پایینی داشته باشید، تقریبا غیرممکن است که زمان زیادی برای رویاهایتان صرف کنید تا از قالب سنتی سابقتان رها شده و خودِ حقیقیتان باشید.

با وجود این، من می دانم که برخی از مردم تمایز استواری بین عزت نفس و خودباوری قائل می شوند. در این مقاله، اگر تفاوت مهم اما نامحسوسی داشته باشند، من این دو را به جای هم به کار می برم. تفاوتی وجود دارد بین اینکه شما اعتقاد دارید که شایسته احترام دیگران هستید (عزت نفس) و اینکه شما به خودتان اعتماد دارید (اعتماد به نفس). در پایان هر دو به یک چیز یکسان می رسند. در این مقاله به نکاتی اشاره می کنیم که هم اعتماد به نفس و هم عزت نفس را افزایش می دهند.

بیشتر بخوانید: موفقیت کسب و کارهای کوچک در گروی ترفندهایی ساده اما جالب است

کنترل اعتماد به نفس خود را داشته باشید.

اگر شما اعتماد به نفس پایینی داشته باشید، آیا ممکن است اعمالی انجام دهید که آن را تغییر دهد؟ آیا اعتماد به نفس شما تحت کنترل شماست؟

با وجود اینکه شاید به نظر نرسد، من به شدت اعتقاد دارم که اگر اعتماد به نفس پایینی داشته باشید، می تواند با انجام اعمالی آن را افزایش دهید. این موضوع ارثی نیست و شما برای افزایش اعتماد به نفستان نباید به دیگران وابسته باشید. اگر شما اعتقاد داشته باشید که خیلی شایسته و هوشمند و فعال نیستید، این مسئله می تواند تغییر کند.

شما می توانید شخصی شوید که لایق احترام دیگران است، شخصی که می تواند هر چیزی که بخواهد، علی رغم نگاه دیگران را دنبال کند. شما می توانید با در دست گرفتن کنترل زندگی و اعتماد به نفستان، این عمل را انجام دهید. با انجام اقدامات بهم پیوسته و محکم که شایستگی و خودشناسی شما را بهبود می بخشد، شما می توانید بدون کمک شخص دیگری، اعتماد به نفس خودتان را افزایش دهید.

در ادامه این مقاله، 25 راهکار عملی که به شما در رابطه با افزایش اعتماد به نفس و همچنین عزت نفس کمک می کند، آورده شده است. البته این فهرست قطعا جامع نیست. این ها فقط نمونه های برگزیده ای است که من انتخاب کردم. نیازی نیست که شما همه را انجام دهید، اگر این به عنوان یک دستورالعمل باشد مواردی را انتخاب کنید که نیاز دارید، در ابتدا شاید فقط دو مورد، از آن ها را تمرین کنید. اگر آنها عملی شد، می توانید از موارد دیگر هم استفاده کنید. اگر آنها جواب نداد، راه کارهای دیگر را امتحان کنید.

1. خودت را آراسته کن

این شاید بدیهی به نظر برسد، اما حیرت آور است که چقدر یک دوش گرفتن و اصلاح کردن می تواند در اعتماد به نفس و عزت نفس شما تفاوت ایجاد کند. روزهای زیادی وجود دارند که حال من با همین چیزهای کوچک بهبود یافت.

بیشتر بخوانید: 6 تاثیر اعتماد به نفس در موفقیت شغلی و پیشرفت تحصیلی

2. لباس ساده بپوشید

یک نتیجه گیری از مورد اول؛ اگر شما به خوبی و سادگی لباس بپوشید، احساس خوبی در مورد خودتان دارید. شما احساس موفق بودن و موقر بودن کرده و آماده برخورد با دنیا هستید. حالا، لباس خوب پوشیدن برای هرکس چیزی متفاوت است و لزوما به معنی پوشیدن لباس 500 دلاری نیست، اما می تواند لباسی باشد که شیک و موقر به نظر برسد.

3. تصویر ذهنی خودتان را فتوشاپ کنید

خودشناسی برای ما خیلی معنی می دهد، بیشتر از چیزی که اغلب می فهمیم. ما یک تصویر ذهنی از خود داریم که مشخص می کند که ما چقدر به خودمان اعتماد داریم. اما این تصویر ثابت و تغییر ناپذیر نیست و می توانید آن را تغییر دهید. از مهارت های فتوشاپی ذهنی خودتان کمک گرفته و بر روی تصویر ذهنی خودتان کار کنید. اگر خیلی خوب نیست، تغییرش دهید. کشف کنید که چرا به خودتان را این گونه نگاه می کردید و راهی برای درست کردن آن پیدا کنید.

4. مثبت فکر کنید

یکی از چیزهایی که من یاد گرفتم، این بود که چگونه جای افکار منفی را با افکار مثبت عوض کنم. با انجام مهارت های کوچک، توانستم تمرین کنم و یک ماراتون را در مدت یک سال شروع کنم. شاید مثبت اندیشی چیز خیلی کلیشه ای باشد، اما برای من به خوبی کار کرد. توصیه اکید می کنم شما هم امتحان کنید.

5. افکار منفی را از بین ببرید

شما باید در مورد صحبت های درونی تان، افکاری که در مورد خودتان دارید و کارهایی که انجام می دهید، آگاه باشید. زمانی که من شروع کردم، گاهی اوقات ذهنم شروع می کرد به گفتن: «خیلی سخته، دلم میخواد تمامش کنم و برم تلویزیون تماشا کنم.» خب، زود یاد گرفتم که این صحبت های درونی منفی را تشخیص بدهم و زود هم ترفندی را یاد گرفتم که خیلی چیزها را در زندگی ام تغییر دهم. من تصور میکنم که افکار منفی، حشره هستند و باید مراقب این حشرات باشم. زمانی که درگیر یکی از آن ها شدم، با پا بر آن بکوبم و له کنم، آن را بکشم و سپس فکر مثبتی جایگزین آن کنم. بله، من می توانم این کار را انجام دهم، فقط یک مایل باقی مانده!

— بدانید که شما و شخصیتتان، پیروز تمام نبردها خواهید بود. سان تسو

6. خودتان را بشناسید

وقتی وارد یک مبارزه می شویم، عاقل ترین ژنرال یاد می گیرد که دشمنش را خیلی خوب بشناسد. شما نمی توانید دشمن را بدون شناخت ، شکست دهید. زمانی که شما سعی میکنید که بر خودشناسی منفی تان غلبه کرده و اعتماد به نفس را جایگزین آن کنید، دشمن شما خودتان هستید. خودتان را به خوبی بشناسید. شروع به شنیدن افکارتان کنید. شروع به نوشتن یک مقاله درباره خودتان و افکاری که درباره خود دارید کنید، تجزیه و تحلیل کنید که چرا چنین افکار منفی دارید. سپس در مورد چیزهای خوب خودتان فکر کنید، چیزهایی که می توانید به خوبی انجام دهید، چیزهایی که دوست دارید. شروع به فکر کردن در مورد محدودیت هایتان کنید و این که واقعا این ها محدودیت هستند یا این که شما به خودتان اجازه داده اید که به صورت مصنوعی جای آن قرار دهید. درون خودتان عمیقا کاوش کنید تا اعتماد به نفس بیشتری کسب کنید.

7. مثبت عمل کنید

شما باید مثبت اندیشی را در عمل هم نشان دهید. عمل، واقعا، کلیدی برای تقویت خودباوری است. این که مثبت فکر کنید یک چیز است، اما زمانی که شروع به فعالیت درباره آن می کنید، خودتان را تغییر می دهید، یک عمل در زمان. شما چیزی هستید که عمل می کنید، بنابراین اگر کاری را که انجام می دهید تغییر دهید، چیزی را که هستید تغییر داده اید. به شیوه ای مثبت عمل کنید، به جای این که به خودتان بگویید نمی توانید، مثبت باشید، با افراد مثبت صحبت کنید، و مثبت عمل کنید. به زودی تفاوت را مشاهده خواهید کرد.

8. مهربان و بخشنده باشید

بدانید که مهربان و بخشنده بودن با دیگران و حتی خودتان، راهی فوق العاده برای بهبود تصویر ذهنی است. مطابق قانون طلایی عمل کنید و شروع کنید به احساس خوب در مورد خودتان و فکر کردن به اینکه شما شخص خوبی هستید. به اعتقاد من، این برای اعتماد به نفس شما شگفت انگیز است.

— یک کلید مهم برای موفقیت، اعتماد به نفس است. یک کلید برای موفقیت، آماده سازی است. آرتور اش.

9. برای خودباوری آماده باشید

زمانی که فکر می کنید نمی توانید چیزی را به خوبی انجام دهید، خیلی سخت است که به خودتان مطمئن باشید. با آماده سازی خود و رسیدن به خودباوری ، تا جایی که امکان دارد این احساس را سرکوب کنید. به یک آزمون فکر کنید: اگر مطالعه نداشته باشید، اعتماد زیادی به توانایی های خودتان در خوب دادن امتحان نخواهید داشت. اما اگر مطالعه کرده باشید، آماده هستید و اعتماد زیادی خواهید داشت. اینک زندگی خودتان را مثل یک آزمون ببینید و خود را آماده کنید.

10. اصول خود را بشناسید و با آن ها زندگی کنید

زندگی شما بر اساس چه اصولی بنیان گذاری شده است؟ اگر ندانید، مشکل خواهید داشت، زیرا زندگی تان بی سمت و جهت خواهد شد. برای خودم، سعی می کنم که بر اساس قانون طلایی زندگی کنم (و اغلب شکست می خورم). این اصول کلیدی من است و من سعی میکنم مطابق آن زندگی کنم. من چیزهای دیگری هم دارم، اما آن ها اغلب در مسیر وابسته به این قانون هستند (زندگی با عشق، استثنای اصلی است). در مورد اصولتان فکر کنید… شما به آن ها پایبند هستید اما شاید درموردشان زیاد فکر نکرده باشید. حالا وقت آن رسیده که درباره این که شما واقعا بر اساس این اصول زندگی کردید یا شما فقط به آنها اعتقاد دارید و بر اساس آن عمل نمی کنید فکر کنید.

11. با طمانینه صحبت کنید

چنین چیزی ساده است، اما می تواند در نگاه دیگران به شما تفاوت زیادی داشته باشد. یک شخص با اعتبار، با نفوذ، آرام صحبت می کند. این نشان دهنده اعتماد است. شخصی که احساس می کند شایسته شنیدن نیست، سریع صحبت می کند، به خاطر این که نمی خواهد دیگران را برای شنیدن چیزی که ارزش شنیدن ندارد، منتظر بگذارد. حتی اگر احساس اعتماد نسبت به کسی که آرام صحبت می کند ندارید، چند بار سعی کنید. احساس اطمینان بیشتری به شما خواهد داد. البته زیاده روی نکنید، اما با عجله هم صحبت نکنید.

12. صاف بایستید

من حالت ایستادن زشتی دارم، بنابراین ریاکارانه به نظر می رسد که بخواهم این نصیحت را بکنم، اما می دانم که این مورد عمل می کند چون اغلب سعی و تمرین کرده ام. زمانی که به خودم یادآوری می کنم که صاف و مستقیم بایستم، احساس بهتری درمورد خودم دارم. تصور می کنم که طنابی سر مرا به سمت آسمان بالا می کشد و باقی بدنم بر طبق آن، صاف می شود. از این گذشته، افرادی که صاف و مطمئن می ایستند، جذاب هستند.

13. قابلیت های خودتان را افزایش دهید

چگونه احساس لیاقت بیشتری واهید داشت؟ با شایسته تر شدن و چگونه این کار را انجام می دهید؟ با مطالعه و تمرین. تنها با انجام هم زمان کارهای کوچک. برای مثال، اگر شما می خواهید که نویسنده شایسته تری شوید، سعی نکنید که یک باره با تمام مهارت های نویسندگی آشنا شوید. فقط شروع به نوشتن کنید. هرچه که می توانید بنویسید؛ مجله، وبلاگ، داستان کوتاه، متون آزاد و … . هر چقدر بیشتر بنویسید، بهتر خواهید شد. این تمرین، شایستگی شما را افزایش خواهد داد.

14. یک هدف کوچک تعیین کنید و به آن دست بیابید

مردم اغلب اشتباه می کنند که به سمت ماه نشانه می گیرند و بعد شکست می خورند و دلسرد می شوند. به جای آن، به سمت یک هدف خیلی دست یافتنی تر نشانه بگیرید. هدفی را مشخص کنید که می دانید به آن می رسید و سپس به آن برسید. شما احساس خوبی درباره آن خواهید داشت. حالا هدف کوچک دیگری را تعیین کرده و به آن برسید. هر چقدر به اهداف کوچک بیشتری برسید، در آن بهتر خواهید شد و احساس بهتری خواهید داشت. به زودی می توانید اهداف بزرگتری (اما دست یافتنی) را تعیین کرده و به آن ها نیز برسید.

15. عادات کوچک را تغییر دهید

مورد بزرگی نه، مثلا ترک کردن سیگار. فقط موردی کوچک، مثل نوشتن مطالب کوتاه. یا ده دقیقه زودتر بیدار شدن. یا نوشیدن یک لیوان آب هنگام بیدار شدن از خواب. چیزهای کوچکی که می دانید می توانید انجام دهید را برای یک ماه انجام دهید. وقتی این کارها انجام شوند، شما احساس بسیار خوبی خواهید داشت.

16. بر راه حل ها متمرکز شوید

اگر شما به جای تمرکز بر راه حل مشکلات بر روی خود مشکلات متمرکز می شوید، بهتر است روش خود را هر چه سریع تر تغییر دهید و به جای تمرکز بر روی مشکلات، بر روی راه حل ها متمرکز شوید یکی از بهترین راه کارهایی است که برای اعتماد به نفس و حرفه تان می توانید انجام دهید.

17. برای خودباوری و اعتماد به نفس لبخند بزنید

زمانی که لبخند میزنم فورا احساس بهتری می کنم. لبخند به من کمک می کند که تا جایی که امکان دارد با دیگران مهربان تر باشم. لبخند یک کار بسیار کوچک که عکس العمل به هم پیوسته دارد. یک سرمایه گذاری خوب بد بر روی زمان و انرژی شما.

18. کارهای داوطلبانه انجام دهید

حالت ویژه تر مورد «مهربان و بخشنده بودن» انجام کارهای داوطلبانه خیرخواهانه است. کارهای داوطلبانه زیادی است که شما می توانید انجام دهید از جمله عضویت در تشکل هایی مانند هلال احمر و بسیج که در نتیجه می توانید به مصدومان حوادث مختلف کمک کنید و یا در اردوهای جهادی شرکت کنید و به مردم مناطق محروم کمک کنید. انجام کارهای خوب داوطلبانه علاوه بر این که احساس خوب پایداری در شما ایجاد می کنید، خاطرات و لحظات به یادماندنی برایتان رقم خواهد زد.

19. قدردان و سپاسگزار باشید

سپاس گزاری از اصول مهم انسانی است که نباید هیچ گاه فراموش کنید. چه سپاسگزاری از خالقتان، چه قدردانی و تشکر از آدم هایی که به شما به هر نحوی کمک می کنند. به خاطر چیزهایی که در زندگی دارید، به خاطر چیزهایی که دیگران به شما دادند و … سپاسگزار باشید، سپاسگزاری می تواند فعالیت مثبت و تشویق کننده ای برای بهبود تصویر ذهنی شما باشد.

20. تمرین کنید

تمرین، توانمند ساز ترین فعالیت در دو سال گذشته برای من بوده است و احساسم را نسبت به خودم خیلی بهتر کرده است. همه شما باید زمانی از هفته را صرف قدم زدن کنید. به زودی سود این کار را خواهید دید.

21. خودتان را با دانش، توانمند سازید

توانمندسازی خود با دانش، یکی از بهترین فنون برای ایجاد اعتماد به نفس است. شما می توانید به طرق زیادی این کار را انجام دهید، اما یکی از مطمئن ترین راه های توانمندسازی، دانش است. به وسیله زیرک تر شدن، شما مطمئن تر خواهید شد و برای انجام تحقیقات و مطالعات، بهتر عمل خواهید کرد.

22. کاری را که بر روی آن تمرین کرده اید، انجام دهید

چه چیزی در صدر فهرست انجام کارهایتان است ؟ اولین کار روزانه را انجام داده و از لیست خارج کرده اید؟ شما احساس عالی در مورد خودتان خواهید داشت.

23. فعال باشید

انجام کار، تقریبا همیشه بهتر از انجام ندادن هیچ کاری است. البته انجام دادن کاری ممکن است منجر به ارتکاب اشتباه شود، اما فراموش نکنید اشتباهات بخشی از زندگی هستند. بدون اشتباه کردن، ما بهتر نمی شویم. پس بابت آن ها نگران نباشید. فقط کاری را انجام دهید. فعال باشید و یا قدمی برای انجام کاری بردارید.

24. بر روی چیزهای کوچک کار کنید

تلاش بر روی پروژه و وظایف بزرگ، برای هر کسی غافل گیرکننده، دلهره آور و ترسناک است، حتی اگر بهتر از ما باشد. به جای آن، یاد بگیرید که قطعه های کوچک را بشکنید و پشت سر هم کار کنید. دست یافتنی های کوچک به شما احساس خوبی می دهند و به دست یافتنی های بزرگ اضافه می کنند. یاد بگیرید که همیشه مثل همین کار کنید و به زودی یک فرد با اعتماد به نفس خواهید شد.

25. میزتان را تمیز کنید

این شاید کوچک و ساده به نظر برسد، اما این همیشه برای من موثر بوده است. اگر میز من در حال بی نظم و محیط پیرامونم شلوغ و آشفته باشد، تمیز کردن میز، روش من برای تحت کنترل گرفتن بخشی از زندگی ام است. این آرامشی در قلب طوفان اطراف من است.

به هر نحو من معتقد نیستم که ارتفاعات متعددی برای مردی که رازهای واقعی ساختن رویاها را می داند، وجود داشته باشد. این تنها یک راز است که برای من به نظر می رسد در چهار حرف c خلاصه شده است. آن ها کنجکاوی، اعتماد، شجاعت و استقامت است، و بزرگ ترین آن ها اعتماد می باشد. وقتی شما به چیزی اعتقاد داشته باشید، در همه حال به آن اعتقاد دارید، به طور ضمنی و بی تردید. والت دیسنی.

برای افزایش روحیه خودباوری روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

خودباوری و اعتماد به نفس

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست