مقالهوبلاگ

ارتباط افزایی؛ یک عادت روزانه 10 دقیقه ای برای ارتقا روابط شبکه ای

اشتراک گذاری این مطالب در:

انسان برای زندگی به آب نیاز دارد، به هوا نیاز دارد، به غذا و بسیاری از نیازهای فیزیولوژیکی دیگر نیاز دارد. اما آیا فقط همین ها برای زندگی انسان ها کافی است؟ قطعا پاسخ منفی است. انسان برای بقا به نیازهای غیر مادی و معنوی زیادی نظیر عشق، احساس مفید بودن و ارتباط با دیگران نیاز دارد.

انسان ذاتا موجود اجتماعی است و این یعنی این که نمی تواند مدت زیادی در غار تنهایی و انزوا دوام بیاورد. به همین جهت مهارت ایجاد شبکه های انسانی و ارتباط افزایی، یک توانایی لازم و ضروری برای هر فردی است. در این نوشته یک عادت روزانه 10 دقیقه ای برای ارتباط افزایی و ارتقاء شبکه های انسانی آموزش داده می شود. پس تا انتها همراه خود ساخته باشید.


اگر می خواهی سریع بروی، تنها برو. اگر می خواهی راه دوری بروی، با همراهانت برو.

ضرب المثل آفریقایی

اما مسئله این است که ایجاد ارتباط زمان می برد. این کار همیشه جواب نمی دهد، زیرا شما با انسان ها سر وکار دارید نه ضرب المثل ها! این کار می تواند هزینه بر باشد و لزوما نتیجه آنی به دنبال نداشته باشد. وقتی تعهدات و بار کاری مان افزایش می یابد، وسوسه می شویم تا فقط به کسانی که می شناسیم، بچسبیم.

اما مانند هر چیز دیگری در زندگی، اگر شبکه تان رشد نکند، می میرد. حتی اگر در بازار به دنبال ارتباط با مشتریان جدید نیستید، رسیدگی به مشتریان کنونی تان باید اولویت هر روزتان باشد. چون یک تجارت، به شکل های زیادی باقی جهان را منعکس می سازد. اگر هر روز به ایجاد روابط بپردازید، زندگی شخصی پربارتری خواهید داشت.

یک راهکار بالقوه؟ ارتباط افزایی را به لیست عادات روازنه خود اضافه کنید. ارتباط افزایی را به چشم یک دوره متمرکز ببینید که در آن دوره، زمانتان را صرف ترقی روابط جاری و جدیدتان می کنید.

شروع

1. 10 دقیقه از روزتان را صرف ارتقاء شبکه تان کنید. اگر نیاز بود، روی تقویمتان علامت بزنید.

2. یک لیست از تمام مهارت ها یا هر چیز ارزشمند دیگری که می توانید در یک رابطه استفاده کنید، ایجاد کنید. مردم برای کدام مهارت ها به شما پول می دهند؟ آیا شما یک رهبرید؟ یک مربی یا استاد قوی هستید؟ حتما انجام چنین کاری در زندگی شخصیتان، احمقانه بنظر می رسد اما سوال خوبی که می توانید از خودتان بپرسید این است: چه چیزهایی در چنته دارید؟

3. کمی وقت صرف کنید و نام افرادی که در حال حاضر در شبکه تان هستند را یاداشت کنید. شبکه خود را گروه بندی کنید. – مثلا به گروه های مشتریان، دوستان، خانواده، همکلاسی ها و مربیان – همچنین در مورد افرادی که به لیستتان اضافه می کنید، نکاتی را نیز یاداشت کنید. مثلا «سم (Sam) = متخصص بازاریابی، طرفدار ورزش؛ «پتی (Patty) = بسیار مهمان نواز، عاشق غذا درست کردن و …

4. سه شخص یا منصبی که می خواهید در شش ماه آینده به شبکه تان اضافه کنید (مثلا یک استاد تجارت) را شناسایی کنید. این افراد را کجا می توانید پیدا کنید؟ چه مهارت هایی دارید که می توانند به درد آن ها بخورند؟

5. شروع کنید! 10 دقیقه از روز را صرف توسعه ارتباطاتتان کنید.

در ادامه سه روش برای شروع ارتباط افزایی ارائه شده است.

گزینه اول: پیامک یا ایمیل

10 دقیقه از روز را صرف ارسال پیامک یا ایمیل به افراد لیستتان کنید. البته نگویید «فقط می خواستم بدونم حالتون چطوره؟». شما دکتر آن ها که نیستید. و لطفا از آن ایمیل های خنک که از مردم می پرسند بزرگترین مشکلتان چیست، ارسال نکنید.

9 دقیقه اول را صرف بررسی کارهای آن ها در فیسبوک (Facebook)، لینکداین (LinkedIn)، وبسایت آن ها و موارد دیگری از این دست، نمایید. سوالاتی بپرسید که برای آن ها اهمیت داشته باشد و مهم‌تر از همه، عجله نکنید. مردم همیشه رو راستی را درک می کنند. فقط چون می توانید پنجاه پیامک در دقیقه ارسال کنید به این معنا نیست که باید چنین کاری کنید. اگر به شخص درستی ارسال شود، یک پیامک هم می تواند کافی باشد.

چیزی که در مورد این روش باید در نظر بگیرید این است که همه سریعا پاسخ نخواهند داد که این بدینمعنی است که در آینده کارهای جدیدی برای انجام دادن خواهید داشت.

گزینه دوم: کارت پستال دست نویس

آخرین باری که نامه نوشتید، کی بود؟ همان قدر که نامه نوشتن قدیمی به نظر می رسد، به همان اندازه دریافت یک کارت پستال دست نویس از شخصی دیگر، می تواند جالب و معنادار باشد.

در تجارتتان یا زندگی شخصیتان، چه کسی لایق تشکر است؟ آیا می توانید یک روز را به عنوان روز کارمند تعیین کرده و به آن ها نشان دهید که متوجه کارهای آن ها شده و به آن ها اهمیت می دهید؟

10 دقیقه زمان ارتباط افزایی را به نوشتن یک کارت پستال برای کسی که لیاقتش را دارد، اختصاص دهید. قدرت این روش فقط باید تجربه شود. مردم دریافت کارت پستال را دوست دارند. این روش، روش ساده ای است که می تواند دوستان و طرفداران همیشگی ایجاد نماید.

گزینه سوم: بازی بلند مدت

در ماه های آینده، زمان و انرژیتان را صرف چه اقدامات بلند مدت و تاثیرگذاری خواهید کرد؟ از 10 دقیقه خود برای بررسی این موضوع استفاده کنید.

چند دقیقه اول ارتباط افزایی خود را صرف برنامه ریزی و زما نبندی برای ارتباط برقرار کردن با افراد درون شبکه تان نمایید. آیا می توانید یک بعدازظهر جمعه را صرف خوردن ناهار با یک مشتری قدیمی نمایید؟ دفعه بعدی که با استادتان قرار می گذارید، چه زمانی است؟ آیا می توانید کل روز را مرخصی گرفته و خانواده تان به یک مسافرت آخر هفته بروید؟

کیفیت زندگیتان را می توانید با کیفیت ارتباطاتتان بسنجید. یکی از الزامات کیفیت، تلاش بلند مدت است. بازی طولانی را بازی کنید. اگر نمی دانستید، بدانید که هدف از ایجاد یک ارتباط، چیزهایی نیست که می توانید از دیگران بگیرید.

هدف ارتباط افزایی، فراهم نمودن یک روش ساده برای ایجاد ارتباط است. مدت زمان کمی از روز را  با خودتان و دیگران صادق و روراست باشید. این روش می تواند به شما کمک کند تا با افراد دیگر زندگیتان، هدفدار برخورد کنید. اگر 10 دقیقه از روزتان را صرف فروش به غریبه ها، دروغ گفتن و یا خودخواه بودن بکنید، هیچ اتفاقی نمی افتد!

ابتکار شما بیش از هرچیز دیگری به یاد مانده و تاثیرات اولیه بسیار مهم هستند. مردم زمانی شما را به یاد خواهند سپرد که بیش از هر چیزی، به آن ها و اهدافشان اهمیت می دهید.

می توان گفت که مهمترین پیام این مقاله این است که «ارتقاء ارتباطاتتان، مسئولیت شما است». نگذارید افرادی که دیرتر وارد زندگی شخصی یا تجارتتان شده اند، احساس به نتیجه نرسیدن پیدا کنند».

چیزی به عنوان شانس وجود ندارد و این که زمان یا منابع شخص دیگری را ندارید، نمی تواند بهانه خوبی باشد. اگر به چیزی اهمیت دهید، همیشه وقت کافی جور می شود.  گذشته از همه این‌ها، در زندگی هیچ چیزی مهم‌تر از آنچه با آن وقت می‌گذرانید، وجود ندارد.

برچسب‌ها: ,
مقالات پیشنهاد شده

2 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست