مقالهوبلاگ

چرا و چگونه با خودمان دوست شویم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

«اگر با خودتان دوست شوید هرگز تنها نخواهید ماند». این گفته ماکسول مالتز است. با این حال متاسفانه بسیاری از مردم با خودشان دوست نیستند. آن ها به شکل های مختلفی با خودشان بدرفتاری می کنند. به همین جهت شاید آن ها هیچ گاه به این نتیجه نرسند که بهترین دوستی که می توانند داشته باشند خودشان هستند. آن ها باید با خودشان دوست باشند، تا طعم خوب زندگی را بتوانند بچشند.

ما در این نوشته تکنیکی ساده با عنوان «نقشه برداری احساسی» را آموزش خواهیم داد تا به کمک آن بتوانید راحت تر با خودتان دوست شوید و گفتگوی درونی تان را کشف کنید. پس تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

حقیقت این است که بسیاری از ما، با خودمان چندان دوست نیستیم. ما از خومان انتقاد می کنیم، مدام به خود می­گوییم که خوب نیستیم و با ذهن و بدنمان به شکل­های مختلف بد رفتاری می کنیم. می­دانیم که ما برای انجام کاری بزرگتر آفریده شده ­ایم، ولی زندگی آنقدر ما را تحت فشار گذاشته که دیگر به خودمان باور نداریم.

در نهایت هیچ کس روشنایی و تاریکی را تشخیص نمی­دهد، هیچ کس تشخیص نمی دهد که در تو بهتر از خود تو وجود دارند. به همین دلیل ما بهترین دوست خود و در عین حال بدترین دشمن خود هستیم. (گاهی ترکیبی از هر دو و به ندرت اولی). متاسفانه همه­ ما از سنین پایین مفهومی به عنوان کمال­گرایی را آموخته­ایم که آن طور که عموم مردم فکر می کننند، حقیقت ندارد. به همین خاطر ما از جستجوی ایده­ آلی که وجود ندارد دست برداشتیم، بعد خودمان را برای این که نمی­توانیم چنین ایده ­آل باشیم تحقیر نموده ­ایم. اگر روزی امیدوارانه این چرخه را متوقف کنیم باید یاد بگیریم چطور به خودمان عشق بورزیم و بهترین دوست خود باشیم.

چطور با خودتان دوست شوید و گفتگوی درونیتان را کشف کنید

اگر با خودتان دوست شوید هرگز تنها نخواهید ماند.

ماکسول مالتز

با وجود تمام راهی که آمده ­اید و آسیب­هایی که بابت کمال­گرایی دیده­اید، شما قادرید که یک بار دیگر بهترین دوست خود شوید و حس نیرومند عشق به خودتان را ایجاد نمایید. چگونه؟

کشف گفتگوی درونی

گفتگوی درونی مانند یک نوار کاست قدیمی است که روی تکرار گیر کرده است. در طول زندگی، ما تجربیات مختلفی داشته­ایم که باورهایمان نسبت به  خودمان را شکل داده است. عقب­نشینی­ها، شکست­ها، چالش­ها، موفقیت­ها و بدشانسی­ها همگی به شکل­گیری سیستم باور ما کمک کرده­اند و چیزهایی که ما روزانه مرتبا به خود می­گوییم را تعیین نموده­اند. این همان نوار قدیمی است که یک چیز ثابت را هر روز مدام تکرار می­کند، چه ما متوجه آن باشیم چه نباشیم.

متاسفانه برای خیلی از ما، پیام­هایی که این ضبط تکرار می­کند منفی و مخرب است. این به این خاطر است که ما طبیعتا عقب­نشینی­ها و چالش­هایمان را بیشتر به یاد داریم و بیشتر به آن­ها واکنش می­دهیم. اغلب حس دردی که از این خاطرات می­گیریم از حس خوشایندی که از خاطرات مثبت می­گیریم، قوی­تر است، و در ذهنمان، تقریبا همیشه حسی که قوی­تر است برنده می­شود. پس ما مرتبا پیام­هایی این چنینی برای خودمان تکرار می­کنیم:

– تو به اندازه کافی خوب نیستی.

– تو هرگز نمی­توانی این کار را انجام دهی.

– تو گند میزنی. اینو هیچ وقت فراموش نکن وقتی که…

گفتگوی درونی، صحبت­های منفی خودمان به خودمان، مدام ما را به پایین می­کشد و پتانسیل ما را نادیده می­گیرد، چه ما موفقیت­هایی برای متعادل کردن آن پیدا کنیم، چه نه. اما خبر خوب اینجاست که ما ­می­توانیم با آن بجنگیم و این باورهای مخرب که گاهی مشخصا نادرست هستند را از روح خود بزداییم و زندگی خود را بهتر کنیم.

با کشف این گفتگوی درونی و دوست شدن با خودمان، می­توانیم با خشم، ترس و حس ناامنی که از نقص­هایمان می­گیریم مقابله کنیم و یاد بگیریم که نسبت به خودمان منتقدانه رفتار نکنیم.

نقشه برداری احساسی: چگونه گفتگوی درونی را کشف کنیم و به خود عشق بورزیم

خودآگاهی، تا آنجایی که من در سال­های تحصیلم یاد گرفته­ام، در خلال تمرین ذهنی بهبود می یابد. در حالی که مدیتیشن ذهنی بخش بزرگی از آن است، راهنمایی­های زیادی در مود مدیتیشن ذهنی وجود دارند که به شما تمارین را آموزش می­دهند.

به جای این که در یک تمرین مدیتیشن ذهنی شرکت کنید، یا یک تمرین مستقل انجام دهید، من تمرین ساده­ای ابداع کرده­ام که به من در تقویت احساس خودآگاهی و کشف گفتگوی درونی خود در گذشته کمک کرده است. این تمرین آسان و سریع است و به راحتی تمرینات موجود در مجلات انجام می­شود، بنابراین می­توانید آن را برای هفته­های متمادی (یا طولانی­تر) انجام دهید. من اسم آن را «نقشه­برداری احساسی» گذاشته­­ام.

به خاطر داشته باشید که با انجام این تمرین، ممکن است چیزهایی که در زیر پوسته­­ی شما پنهان شده، آشکار شود و شما را ناراحت کند. این چیزها مربوط به گفتگوی درونی شماست، که استاد پنهان شدن هستند. آن­ها در ضمیر ناخودآگاه ما تکرار می­شوند بنابراین ما متوجه نیستیم که در حال گفتن چنین چیزهایی به خودمان هستیم، ولی این اتفاق می­افتد. وقتی چیزی کشف می کنید که شما را متعجب می­کند. تلاش کنید واکنش ناخوشایندی نداشته و باشید و به جای آن با آغوش باز و صمیمیت قلبی پذیرا باشید.

همان طور که گفته شد، دستور­العمل­های ساده­ای برای انجام نقشه ­برداری احساسی وجود دارد. این تمرین در عرض 5 دقیقه قابل انجام است:

1- بازتاب کن: با یک قلم و کاغذ، گوشی، کامپیوتر یا هرچیزی که برای نوشتن راحتید جایی بنشینید و زمانی را به بازتاب کردن (برگشتن به عقب) اختصاص دهید. نقطه مرجع (زمانی که به آن برمی گردید) به شما بستگی دارد و می­تواند در هر روز متفاوت باشد. یک روز می­توانید به ده سال قبل برگردید و روز دیگر به همان روز یا هفته گذشته.

2- بنویس: در خلال بازتاب به اتفاقات گذشته، به احساساتی که تجربه می­کنید توجه زیادی داشته باشید. آن­ها را یادداشت کنید. به خاطر داشته باشید، بسیار مهم است که به احساساتی که در هنگام بازتاب یک اتفاق خاص ظهور می­کنند توجه داشته باشید.

3- عمیق­تر شو: به الگوها توجه کن: اگر احساسی قوی تجربه می­کنید، دنبالش کنید تا ببینید شما را به کجا راهنمایی می­کند. آن احساس چیست؟ می­توانید آن را شناسایی کنید؟ در ابتدا ممکن است نتوانید، ولی به مرور زمان می­توانید واضح­تر شوید. این یک فرایند تدریجی است پس تمرین داشته باشید. همچنین، آیا این احساس را در روز دیگری هم داشته­اید؟ با انجام تمرین بعد از مدتی، شما الگوهایی را خواهید یافت و این­ها می توانند سرنخ­های خوبی برای کمک به شما برای شناسایی گفتگوهای منفیتان باشند.

گفتگوی درونی می­تواند مکار و فریبنده باشد، ولی با صرف زمان برای شناسایی گفتگوی منفی خود، می­توانیم یاد بگیریم چطور با خودمان دوست شویم و حس دوست داشتن خودمان را به وجود آوریم که این امر در همه­ی کارهایی که انجام می­دهیم کمک­کننده است. بخش مهم این است که اغلب با شناسایی گفتگوی درونی می­توانیم از شرشان خلاص شویم چرا که به محض برداشتن پرده و آوردن آن­ها در روشنایی به خودی خود حل می­شوند.

دوست شدن با خود یعنی سفر در خود، بنابراین روزانه زمانی به کشف گفتگوی درونی اختصاص دهید و همچنین شما پاداش­هایی مانند خودآگاهی و علاقه به خود را دریافت خواهید کرد.

اگر خودتان را دوست دارید و برای موفقیت تلاش میکنید باید استرس رو از زندگیتون حذف کنید
دوره خداحافظ استرس به شما کمک خواهد کرد تا از ترس و استرس فاصله بگیرید و زندگی شاد تری را تجربه کنید
همین الان اقدام کنید و از تخفیف ویژه برخوردار بشین 

برچسب‌ها: ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست