مقالهوبلاگ

7 راه تضمین شده ساده برای کاهش حواس پرتی و افزایش بهره وری

اشتراک گذاری این مطالب در:

امروزه آن چنان مشغله های کاری و زندگی زیاد شده که بسیاری از مردم دچار حواس پرتی و کاهش تمرکز بر روی کارهای خود هستند. مثلا کامپیوتر خود را با این هدف روشن می کنند که کار خاصی انجام دهند، اما آن چنان در کارهای مهم و غیر مهم دیگر غرق می شوند که به کلی هدف خود را فراموش می کنند. یا مثلا کارمندان برخی ادارات آن قدر حجم کاری دارند که در بسیاری اوقات به دلیل خستگی ناشی از فشار کاری، تمرکز خود را از دست می دهند و به اصطلاح دچار حواس پرتی می شوند. در این شرایط کارها را آنچنان که باید و شاید با کیفیت و درست انجام نمی دهند.

با این حال دستیابی به تمرکز ذهنی در کارها، آن چنان هم که فکر می کنید سخت نیست. در این مقاله برای شما از 7 روش تضمین شده، اما ساده ای خواهیم گفت که با انجام آن ها ضمن افزایش تمرکز، می توانید میزان بهری وری از کارتان را افزایش دهید. پس تا انتهای این مقاله مفید همراه ما باشید.

7 راه تضمین شده ساده برای کاهش حواس پرتی و افزایش بهره وری

اکثر افراد نمی توانند به بازدهی کافی برسند. کارهای بسیاری برای بالا بردن بازدهی وجود دارد. بعضی ها ممکن است با حواس پرتی، چالش ها و شگفتی های مختلف روبرو شوند، با این حال باید خود را با چالش های مختلف تطبیق دهند.

فرآیند تطبیق یافتن با چالش ها هرگز متوقف نمی شود، چرا که زندگی همیشه در حال تغییر است. با این حال این فرآیند تا حدودی بهبود یافته تا نسبت به گذشته، دارای بازدهی و کارآمدی بیشتری باشد. در ادامه این مقاله راهکارهای مفیدی جهت کاهش حواس پرتی، بهبود تمرکز و انجام کار در زمان کمتر، کهمی توانند برای هر کسی مفید باشند، بیان خواهد شد.

بهره وری هرگز تصادفی نیست. بهره وری همیشه نتیجه تعهد به برتری، برنامه ریزی هوشمندانه و تلاش متمرکز است.

– پل جی مایر

1. از روش پومودورو (Pomodoro) استفاده کنید

روش «پومودورو» بر اساس تحقیقی است که نشان می‌دهد اگر افراد به صورت مکرر استراحت کنند، مولد تر هستند و این بسیار قانع کننده است. کار کردن با این روش در میان کارآفرینان جوان که متعهد به افزایش بهره وری هستند، رایج است.

استفاده از روش پومودوروآسان است: به اندازه یک زمان مشخص کار کنید، پنج یا ده دقیقه استراحت کنید، و سپس به کار بازگردید. این عمل را تکرار کنید و «بلوک های زمانی» پومودورو خود را ردیابی کنید تا بتوانید بهره وری خود را دقیقا ارزیابی کنید.

با بلوک های 25 یا 55 دقیقه ای با یک استراحت 5 دقیقه ای شروع کنید. با گذشت زمان، می توانید مدت زمان خود را تنظیم کنید، اما این مکان برای شروع عالی است. زمان بندی در اینجا مهم است، بنابراین از چیزی مانند پوملو(Pomello) برای پیگیری بلوک های پومودورو استفاده کنید. پوملو خیلی خوبست، زیرا حتی با ترلو ادغام شده ، که برای پیگیری اهداف و وظایف کلی بسیار مناسب است.

2. روی مرورگر خود تمرکز کرده و آن را قفل کنید

بعضی ها عادت بدی دارند که همزمان چند زبانه را استفاده می کنند. در اینحالت، فرد همزمان در حال کار کردن با چندین زبانه در مرورگر است.

با رعایت این کار، فرد واقعا پیشرفت می کند. استفاده از ابزارهایی مانند Pocket و OneTab برای ساده سازی زبانه ها مفید است. با این کار، مطالب مورد نیاز در آینده به نحوی کارآمدتر خوانده و جمع آوری می شوند. همچنین ایمیل هایی که از جاهای مختلف در صندوق ورودی وجود دارند و با کلیک روی آنها یک زبانه جدید باز و رها می شود نیز باعث حواس پرتی در هنگام خواندن می شود.

اما، فراتر از آن، می توان با استفاده از برنامه ای مانند TabZolo، زبانه های مرورگر را قفل کرد، که باعث می شود در حین کار، حواس پرتی از بین برود. اگر در هنگام استفاده از کامپیوتر، زبانه های جدیدی باز شده (پاپ آپ) و به  طور مکرر از یک وب سایت مشخص بازدید می کند، پیشنهاد می شود همه این ابزارها را بررسی کنید.

3. از مدیتیشن ذهن آگاهی استفاده کنید

اساسا دو راه برای کاهش حواس پرتی وجود دارد: بیرونی؛ ازبین بردن منبع حواس پرتی، یا درونی؛ افزایش توانایی تمرکز. دو موردی که تاکنون بیان شد (و بیشتر این لیست) از نوع بیرونی هستند، در حالی که مدیتیشن ذهن آگاهی درونی است. برای به حداکثر رساندن توانایی خود برای کاهش حواس پرتی، نیاز به ترکیب هر دو استراتژی درونی و بیرونی دارید.

مدیتیشن ذهن آگاهی، مانند سایر شکل های مدیتیشن، به آرامش ذهن کمک می کند و به طور طبیعی تمرکز را بهبود می‌دهد. با این حال، توجه خاص ذهن آگاهی به ایجاد شفافیت ذهن است. این چیزی است که اجازه می‌دهد ذهن آگاهی یک ابزار فوق العاده برای بهبود تمرکز باشد.

تحقیقات در مورد ذهن آگاهی ثابت کرده است که حتی پنج دقیقه تمرین می تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد، بنابراین ذهن آگاهی نیازمند زمان زیادی نیست.

4. استفاده از رسانه های اجتماعی را برای مطابقت با اهداف خود ویرایش کنید

ایده این مورد آن است که رسانه های اجتماعی برای مطابقت با اهداف، سازگاری پیدا کنند. این امر ممکن است به معنی کاهش یک پلتفرم اجتماعی باشد اگر باعث انحراف می شود، یا به سادگی، استفاده از رسانه های اجتماعی کاهش یابد، که می تواند با استفاده از چیزی به نام مسیر با کمترین مقاومت از طریق پاک کردن فلان برنامه یا مسدود کردن وب سایت در مرورگر انجام شود.

به طور خلاصه شما می توانید بدون محروم کردن خودتان از رسانه های اجتماعی و همچنین دنبال کردن افرادی که روی شما نفوذ دارند (به ویژه افرادی که الگوی شما هستند)، استفاده از رسانه های اجتماعی را برای مطابقت با اهداف خود شخصی سازی کنید.

5. زودتر از خواب بیدار شوید

زمان کار کردن تقریبا به همان اندازه نحوه کار کردن مهم است. بر این اساس صبح های آرام مهم ترین زمان روز هستند. در کتاب هایی مانند «معجزه صبح» که در لیست پرفروش های نیویورک تایمز قرار گرفته است نیز به زود بیدار شدن توصیه می کند.

بیشتر راهنمایی ها و منابع، زمان بیداری مضحکی را به شما یاد می دهند، اما تنها کاری که باید انجام دهید کار کردن در صبح زود است. اگر کمی زودتر بیدار شوید مثلا ًسی دقیقه تا یک ساعت زودتر، می توانید از یک زمان طلایی برای آماده سازی کارها برای روز پیش روی استفاده کنید.این کار باعث می شود که در سرتاسر روز، بسیار موثرتر کار کنید.

6. برای روزتان از قبل برنامه داشته باشید

ممکن است سال ها تلاش نیاز باشد تا بتوان از قبل برای روز پیش روی، یک برنامه ریزی مناسب با توجه با خصوصیات شخصی ایجاد کرد. می توانید از کتاب  «سال 12 هفته ای» استفاده کنید که نشان می‌دهد چگونه می توان اهداف اصلی خود را به زمان های کوچکتر تقسیم کرد. به این ترتیب، می توانید با حداقل تلاش، بسیار دقیق باشید.

همچنین می توان برای تمام روزهای هفته پیش روی، از قبل برنامه ریزی کرد. همانطور که هفته پیش می رود و همه چیز تغییر می کند، می توان برنامه هفتگی را تنظیم کرد. با استفاده از Evernote، برنامه هفتگی را تهیه کنید و هرروز برنامه «روزانه» را کپی کنید، و کارهایی که باید انجام دهید را در آن بنویسید. در پنج دقیقه (یا کمتر) برنامه روزانه شما آماده می شود. این کار کمک می کند تا حواس پرتی کاهش یابد و در حین ارائه و داشتن تمرکز، حداکثر بازده را نیز بدست آورد.

7. از پاداش های کوچک استفاده کنید

وارن بافت (Warren Buffet) هرروز در یک رستوران محلی در زادگاهش اوماها، نبراسکا شام می خورد. او همیشه یک نوع غذا را سفارش می‌دهد.

چرا این کار مهم است؟ بخشی از دلیل بافت به خاطر نوعی انگیزه است. هرروز، با انگیزه این که از غذای مورد علاقه اش لذت ببرد با شوق فراوان کار می کند. استفاده از این نوع پاداش، بسیار مؤثر بوده و اعمال آن در زندگی آسان است.

این کار را انجام دهید: یک پاداش کوچک برای خود در نظر داشته باشید. لازم نیست که غذا باشد، این پاداش می تواند هر نوع کار کوچکی باشد که بری شما لذت بخش است. سپس از این کار به عنوان پاداش کار کردن در یک روز سخت استفاده کنید و ببینید که چگونه هر روز تمرکزتان به طور منظم بهبود می یابد.

از این هفت مورد برای کاهش حواس پرتی، بهبود تمرکز و بازدهی بیشتر استفاده کنید. بفهمی که کدام مورد برای شما مؤثر است، و مجموعه‌ای از بهترین استراتژی ها و تاکتیک های خود را پیدا کنید که به شما امکان می‌دهد هر روز به بهترین نحو کار کنید.

 

برچسب‌ها: ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست