درمان استرسمقالهوبلاگ

4 روش درمان قطعی استرس شدید

اشتراک گذاری این مطالب در:

استرس مهم‌ترین دلیل کاهش اعتماد به نفس است. از سوی دیگر نبود خودباوری و اعتماد به نفس به استرس می انجامد. این دو رابطه متقابلی با هم دارند. اما استرس چه بلایی بر سر شما می‌آورد؟ زندگی یک فرد استرسی با یک فرد آرام و خونسر چه تفاوتی دارد؟ از سوی دیگر چه راهی برای درمان استرس شدید وجود دارد؟ در ادامه با خودساخته همراه شوید تا به سوالات شما پاسخ دهیم.

علائم استرس چیست؟

استرس در سطوح مختلفی در افراد خود را نشان می دهد. به طور کلی استرس خفیف کارساز و مثبت است. گویی مثل یک موتور محرکه شما را به سمت هدف و پیشرفت سوق می دهد. اما متاسفانه وقتی سطح استرس از حالت خفیف به شدید می‌رود، دیگر قابل کنترل نیست. در این صورت استرس منفی و آسیب زننده می شود.

استرس شدید با علائمی از جمله موارد زیر همراه است:

  • تپش قلب شدید
  • گزگز دست و پا و یا سرد شدن دست و پا
  • احساس درد و سوزش در ناحیه معده
  • لرزش صدا
  • احساس ترس و ناتوانی در مقابله با موانع

مشکلاتی که در نتیجه استرس ایجاد می‌شود

استرس مهم ترین عامل زوال عقل و از بین رفتن قدرت تصمیم‌گیری است. اجازه دهید با یک مثال ساده برایتان بازگو کنیم. راننده‌ای که هنگام برخورد با مانع به یکباره دچار استرس می‌شود، قادر به کنترل خودرو نیست. این عامل باعث به خطر افتادن جان او و یا دیگران می شود.

زیرا استرس قدرت تصمیم گیری در لحظه را از او می گیرد. هر کسی که در رانندگی قدرت کنترل استرس را داشته باشد و آرام برخورد کند، خیلی آسان با موانع روبرو می شود و خودروی خود را کنترل می‌کند.

از سوی دیگر استرس قدرت یادگیری ذهن را هم از بین می‌برد. شما وقتی دچار استرس مزمن باشید، مغز کارایی یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات را از دست می‌دهد. همچنین قدرت بازیابی اطلاعات را هم ندارد. زیرا سطح هورمون کورتیزول آنقدر زیاد می‌شود که نورن‌ها (گیرنده‌های عصبی) را از بین می برد. در این صورت قسمت پیشانی مغز نمی‌تواند اطلاعات را بازیابی کند.

راه های درمان استرس

بهترین راه های درمان قطعی استرس

برای اینکه بتوانید به استرس و اضطراب خود مسلط شوید، راهکارهای زیر را به شما توصیه می کنیم:

تمرین صحنه‌ها قبل از وقوع

برای درمان استرس  طولانی مدت قبل از اینکه در یک صحنه استرس‌زا قرار بگیرید، ابتدا صحنه آن را به طور مکرر در ذهن خود مرور کنید. برای مثال برای قرار است هفته آینده به مصاحبه شغلی بروید. از آنجایی که فرد استرسی هستید و یا تجربه چنین صحنه‌ای را نداشته‌اید، لازم است بارها در منزل صحنه مصاحبه شغلی را تمرین کنید.

در حالتی قرار بگیرید که گویی یک فرد در برابر شما و در حال پرسیدن سوال است. چشمانتان را ببنید و چنین صحنه‌ای را بارها با خود تکرار کنید. تجسم به شما کمک می کند ترستان از این موضوع بریزد. مصاحبه شغلی ترسی ندارد. بلکه ذهن از آن ترس می سازد. با تمرین می تواند به ذهن یاد دهید برخی از اتفاقات عادی هستند.

درمان استرس شدید

تاثیر مدتیشن بر استرس

یکی از راههای کاهش استرس انجام تمرین مدیتیشن است. این تمرینات اگر در طولانی مدت انجام شود خیلی زود استرس را از بین می برد. مدیتیشن یا مراقبه به حالتی گفته می شود که شما در طی آن بر روی جسم و درون خود تمرکز می کنید. در این حالت ذهن از تمامی وقایع و موضوعات استرس‌زای بیرونی جدا می شود. در واقع مدیتیشن به نوعی آرامش ذهنی و کاهش استرس را به دنبال دارد.

برای انجام مدیتیشن در جای آرامی بنشیند و چشم‌هایتان را ببندید. چند دقیقه فقط به درون خود فکر کنید. روی هیچ موضوعی جز شمردن نفس ها فکر نکنید.

ورزش کردن و فعالیت بدنی را فراموش نکنید

یکی از بهترین راه های درمان استرس طولانی مدت انجام ورزش است. زیرا با ورزش جریان خون به سمت مغز افزایش می یابد. در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز می رسد و کارایی آن هم بیشتر می شود. در این حالت مغز سیگنال های مثبتی را دریافت می کند و شروع به تولید نورون ها یا گیرنده های عصبی می کند. دستور تولید هورمون های سروتونین در این مواقع افزایش می یابد.

برای درمان استرس می توانید به مدت یک هفته روزانه 45 دقیقه به طور مرتب ورزش کنید. بعد از گذشت این مدت شاهد بهبود وضعیت روحی خود خواهید بود.

خلق آثار هنری برای آرامش ذهنی

یکی دیگر از راه های کاهش و درمان استرس شدید خلق کردن است. اگر در دوره کودکی چیزی شما را خوشحال می کرد، احتمالا هنوز هم می تواند خوشحالتان کند. مجسمه سازی، نقاشی، خوشنویسی، نواختن موسیقی و یا هر کار هنری دیگری می‌تواند حس خوشایندی را ایجاد کند. از آنجا که احساس شادی دشمن استرس است، با خلق کردن می توانید بر استرس غلبه کنید.

در پایان

استرس منفی یا استرس شدید ضربات روحی شدیدی را به دنبال دارد. مهم‌ترین پیامد آن از دست دادن اعتماد به نفس است. اگر بخواهید فردی جذاب و کاریزما باشید، داشتن آرامش مهم ترین خصیصه یک فرد کاریزماست. برای دستیابی به موفقیت هم نداشتن استرس یک شرط اساسی محسوب می شود.

اگر استرس بیش از حد زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، خودساخته شرکت در دوره «خداحافظ استرس» را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

انرژی درمانی چیست

مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست