مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

انتقاد پذیری چه معنایی دارد و آیا به دردمان می‌خورد؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

انتقاد پذیری یعنی چه؟ انتقاد پذیر هستید؟ انتقاد پذیری یعنی پذیرش پیشنهادات و توصیه‌های دیگران درباره رفتار و عملکرد خود. حتی اگر مطمئن باشید که طرف مقابل‌تان از مطرح‌کردن انتقاد هدفی مثبت دارد و درست هم می‌گوید، باز انگار پذیرش موضوع کمی دشوار است و پذیرفتن نقدها برای همه‌مان کمی گران است.

اما نباید یادمان برود که اهمیت انتقادپذیری بسیار زیاد است. نقدها حتی در صورتی که منفی و اشتباه هم باشند، اطلاعات زیادی درباره بینش دیگران و واکنش‌های‌شان نسبت به ما در اختیارمان قرار می‌دهند. اما چطور می‌توانیم انتقاد پذیری را در خودمان رشد بدهیم؟ با  سلف مید همراه باشید.

بیشتر بخوانید: کاربردی ترین تمرین های افزایش عزت نفس | معماری عزت نفس

مراحل انتقاد پذیری را یاد بگیرید

انتقاد پذیری و روش صحیح انتقاد از دیگران می‌تواند راهی برای رشد بیشتر شخصیت باشد. فقط باید مراحل و آیین آن را بدانید. اهمیت انتقاد پذیری زیاد است. باوجود آن متوجه خواهید شد که دیگران چطور درباره‌تان فکر می‌کنند و واکنش‌ها نسبت به رفتارها و اعمال‌تان در زندگی چیست.

البته لزومی ندارد که هر نقدی را که می‌شنوید، آن را با جان و دل بپذیرید ولی خوب‌ گوش‌دادن بسیار مهم است و می‌تواند شما را چند پله در زندگی قوی‌تر کند و به رشد و توسعه فردی بیشتری برساند. مراحل نقدپذیری را دریابید:

خوب گوش کنید

مهم‌ترین و نخستین گام انتقاد پذیری چیست؟ خوب گوش‌کردن. باید درست و دقیق و بدون ابراز واکنشی خاص به حرف‌های کسی که در حال نقدکردن‌تان است، گوش بدهید. اگر سریع سرخ‌وسفید شوید، خجالت بکشید، عصبانی شوید، شروع به دفاع‌کردن از خود کنید یا به‌طور کلی، هر واکنش دیگری از خودتان بروز بدهید، سخت در اشتباه خواهید بود و ضرر می‌کنید.

اگر حق با طرف مقابل‌تان باشد، باید حرفش را مزه‌مزه کنید و برای بهبود اوضاع‌تان بپذیرید. اگر هم حرفش نادرست است و مثلا قصد دارد که شما را آزار بدهد، باز هم با صبرکردن و چیزی نگفتن باعث می‌شوید که تیرش به سنگ بخورد.

یا اگر طرف مقابل‌تان نقدی اشتباه می‌کند و نیت بدی هم ندارد، با گوش‌دادن و چیزی نگفتن، اعصاب‌تان را بیهوده بر سر موضوعی بی‌اهمیت و غیرواقعی خرد نخواهید کرد. پس قبول دارید که گوش‌کردن و واکنش‌ نشان‌ندادن در مرحله نخست شنیدن نقد بسیار مهم و مفید است؟

بیشتر بخوانید: با کمک راههای افزایش عزت نفس در بزرگسالان شخصیت کاریزما داشته باشید

انتقاد پذیری یعنی چه؟

سوال مطرح کنید

مرحله دوم که به شما کمک می‌کند در جاده انتقادپذیری قرار بگیرید، این است که درباره نکاتی که به عنوان نقد به شما گفته می‌شود، سوالاتی مطرح کنید. سوال بپرسید و ببینید که منظور دقیق منتقد چیست. با این کارتان، بهتر متوجه منظورش می‌شوید و اگر حرف‌های او اشتباه و از سر نیات منفی باشد که سریع به اصطلاح خودمانی ضایع می‌شود و اگر هم واقعا نکاتی مهم را به شما گوشزد می‌کند، با سوال‌پرسیدن از او می‌توانید به ابعاد نقد بیشتر واقف شوید و از نکات خوبی که در اختیارتان قرار می‌دهد، درس بگیرید و برای تغییر در مسیری مناسب استفاده کنید.

پاسخ‌دادن

مرحله سوم در مسیر انتقاد پذیری هم پاسخ‌دادن است. تا اینجای کار، خوب گوش داده‌اید، سوالاتی مطرح کرده‌اید و حالا باید پاسخ بدهید. اگر با نظر منتقد موافق نیستید، باید نظرتان را بدون عصبانیت و خشونت یا زاویه‌گیری مطرح کنید. نقطه‌نظر خودتان را درباره موضوع مطرح نمایید و یادتان باشد که از منتقد تشکر هم بکنید. این کار تسلط و آرامش‌تان را نسبت به خود و مهارت‌تان در برقراری ارتباط با دیگران نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: افراد منفی اطرافتان را بی اثر کنید

نکته مهم و کنکوری

ما وظیفه داریم که خود را توسعه بدهیم و مدام بهتر شویم. این چیزی نیست که شکل و شمائل وظیفه‌ای ناخوشایند بر دوش‌مان داشته باشد، بلکه ورود به جاده‌ای از رشد و آرامش است. ما نسبت به خودمان مسئول هستیم.

هرچقدر که مهارت‌های مختلف و قدرت فکر و تامل‌مان را نسبت به خود و دنیای اطراف‌مان بیشتر گسترش می‌دهیم به رشد بیشتری می‌رسیم و در نتیجه زندگی بهتر و راحت‌تری را هم تجربه می‌کنیم. پس هرچیزی که می‌تواند به‌نوعی به رشد و توسعه فردی‌مان کمک کند، غنیمت است و نباید در مقابلش جبهه بگیریم. انتقاد پذیری هم از آن ویژگی‌های نابی است که به ما کمک می‌کند تا فرد بهتر و توانمندتری شویم.

انتقاد پذیری یعنی چه؟

در آخر

سریع ناراحت‌شدن و ابراز واکنش نسبت به نقد و نظرهای دیگران کودکانه و نابخردانه است. البته قبول داریم که برای همه ما شنیدن نکاتی منفی درباره خودمان خوشایند نیست اما گام‌برداشتن در مسیر انتقادپذیری می‌تواند به ما کمک کند و ما را به فرد قوی‌تر و محکم‌تری بدل نماید.

باور کنید که با کمی تمرین به فردی تبدیل خواهیم شد که می‌تواند از تمام منابع در دسترسش برای ساخت‌وساز در مسیری مثبت و بهره‌ور کمک بگیرد. اگر نقدی بی‌جا می‌شنوید، به آن فکر کنید و از نکاتی که می‌تواند برای‌تان به همراه داشته باشد، استفاده کنید.

اگر نقدی مفید می‌شنوید هم که دیگر قطعا و حتما باید آن را آویزه گوش‌تان کنید. حواس‌تان باشد که عمر کوتاه است و نباید در بی‌خبری و امتحان‌کردن مسیرهای اشتباه و بیهوده طی شود. گاهی نقدی که از فردی دیگر می‌شنویم، همان گره‌ای است که در ریسمان زندگی‌مان افتاده و با بازشدنش می‌توانیم به بالاترین کوه‌ها و قله‌ها صعود کنیم.

مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست