مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟ با این روشها رئیس خود شوید

اشتراک گذاری این مطالب در:

کنترل احساسات تقریبا یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا محسوب می‌شود. احساسات نقش مهمی را در واکنش‌های شما نسبت به موضوعات اطراف ایفا می‌کنند. به همین دلیل ما در خودساخته تصمیم گرفتیم به طور اختصاصی به راه هایی برای کنترل عواطف و احساسات بپردازیم. مطمئنا اگر در کنترل عواطف و احساسات به درستی عمل کنید، به موارد زیر کمک زیادی می‌کند:

  • تصمیم گیری
  • موفقیت در رابطه احساسی
  • تعاملات روزمره
  • خودمراقبتی

با این حال که احساسات می‌توانند در زندگی روزمره نقش موثری را ایفا کنند، اما ناتوانی در کنترل احساسات هم بر روی سلامت عاطفی و روابط بین فردی تاثیر می‌گذارد. روانشناسان معتقدند احساسات حتی از نوع مثبت (شادی و نشاط) اگر بیش از حد شوند، کنترلشان سخت است. اما اگر مهارت کنترل عواطف و احساسات را داشته باشید، به راحتی می‌توانید به همه چیز غالب شوید. این همان چیزی است که در این مطلب  به آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: 8 مورد از راهکارهای افزایش اعتماد به نفس

چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟

برای کنترل احساسات و عواطف مثل کنترل ترس و خشم می توانید این راه‌هکارها را درنظر داشته باشید:

به تاثیر احساسات در زندگی توجه کنید

قبل از هر چیز باید به نتیجه و تاثیر احساسات نگاه کنید. همیشه احساسات بیش از حد نتیجه منفی ندارد. در واقع احساسات به زندگی رنگ و بو می‌دهد. احساسات شدید نشانه اینست که زندگی را به طور کامل در آغوش گرفته و واکنش‌های طبیعی خود را سرکوب نمی‌کنید.

اینکه گاهی تحت تاثیر فشارهای عاطفی رفتار می‌کنید، طبیعی است. اما باید بدانید این احساسات چه نتایجی را به دنبال دارند. آیا باعث:

  • تعارض در رابطه یا دوستی می‌شود؟
  • در ارتباط با دیگران دچار مشکل می‌شوید؟
  • در محل کار یا مدرسه دچار مشکل می‌شوید؟
  • به خودتا یا دیگران صدمه جسمی وارد می‌کنید؟
  • از نظر روحی به‌هم می‌ریزید؟

اگر جواب این سوالات مثبت است یعنی وقت کنترل احساسات رسیده است.

هدف تنظیم است و نه سرکوب

وقتی از کنترل عواطف و احساسات صحبت می‌کنیم منظورمان این نیست به طور کلی احساسات را خاموش کنید. فقط گاهی نیاز دارید میزان آن را کم کنید. وقتی احساسات را به طور کلی سرکوب کنید، از ابراز دوباره آن جلوگیری می‌شود. این حالت عواقب وخیم‌تری را به دنبال دارد.

برای مثال وقتی کسی به شما اهانت می‌کند، احساسات را کنترل می‌کنید تا اعصاب‌تان خرد نشود. اما تکرار بیش از حد باعث جری شدن دیگران می‌شود. البته باید توانایی کنترل خشم را هم داشته باشید.

کنترل عواطف و احساسات

احساسات خود را شناسایی کنید

وقتی در لحظه احساساتی شدن هستید، وضعیت روحی خود را در همان لحظه بررسی کنید. برای مثال در یک رابطه عاطفی به طرف مقابل پیغام می‌دهید: «می‌خوام دوباره ببینمت» اما او بدون اینکه اعتنایی به صحبت شما داشته باشد پاسخ می‌دهد: «هیچ علاقه‌ای به دیدار دوبارت ندارم». این واکنش از سوی طرف مقابل آسیب روحی بدی را به شما وارد می‌کند. اما اگر گوشی را به سمتی پرتاپ کردید و عصبانی شدید از خودتان بپرسید:

الان چه حسی دارم؟ (ناامیدی، خشم و گیجی)

چه اتفاقی افتاد که من اینطور شدم؟ (او بدون هیچ توضیحی من را کنار زد).

برای مقابله با این احساسات چه کنم؟ فریاد بزنید، چیزی را پرتاپ کنید و یا پاسخ او را به همان شکل دهید. اما آیا این رفتارها باعث بهبود وضعیت روحی‌تان می‌شود؟ مسلم است که نه.

بیشتر بخوانید: تاثیر هوش هیجانی در زندگی و افزایش خودکنترلی

برای خود ژورنال خلق و خو درست کنید

نوشتن احساسات و پاسخ‌های درونی باعث می‌شود الگوهای مخرب ذهنی را قبل از انجام شناسایی کنید. برای کنترل احساسات و عواطف باید ابتدا افکار خود را بررسی کنید. نوشتن افکار بر روی کاغذ این امکان را به شما می‌دهد تا عمیق‌تر درمورد احساسات خود فکر کنید. سپس برای خود رفتارهای از پیش‌تعیین شده در مقابل برخی کنش‌های اجتماعی مشخص کنید.

ژورنال خلق و خو یا همان لیست افکار را همیشه با خود به همراه داشته باشید. در برابر هر عامل تحریک‌کننده‌ای فوراً به برگه نگاه کنید. خواندن برخی از افکار از پیش تعیین شده به شما کمک می‌کند رفتار بهتری را اتخاذ کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه درخواست افزایش حقوق کنیم و آن را به دست بیاوریم؟

کنترل احساسات و عواطف

برای کنترل احساسات نفس عمیق بکشید

وقتی عصبانی هستید هورمون استرس در بدن افزایش می‌یابد. آدرنالین و کورتیزول مهم‌ترین هورمون‌های استرس در بدن هستند. این هورمون‌ها نورون یا گیرنده‌های عصبی در مغز را کاهش می‌دهند. در نتیجه وقتی عصبی هستید مغز قدرت بازیابی اطلاعات را ندارد. به همین دلیل است که افراد در زمان عصبانیت رفتارهایی می‌کنند و حرف‌هایی را می‌زنند که بعدها از کرده خود پشیمان می‌شوند. زیرا در زمان عصبانیت مغز‌شان به درستی عمل نمی‌کند.

برای کنترل احساسات و عوارض باید به مدت 10 دقیقه نفس عمیق بکشید. زیرا با تنفس عمیق اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسد. این موضوع باعث عملکرد بهتر مغز در زمان عصبانیت شده و رفتار بهتری را اتخاذ می‌کنید.

برای ابراز احساسات زمان و مکان مشخص کنید.

در واقع برای همه چیز از جمله احساسات شدید، باید زمان و مکان را در نظر بگیرید. گاهی گریه کردن غیرقابل کنترل است. برای مثال وقتی کسی عزیزش را از دست می‌دهد، گریه کردن و حتی فریاد زدن و مشت زدن به بالشت باعث تخلیه ناراحتی می‌شود. با این حال برای در شرایط دیگری کنترل احساسات و خویشتن‌داری بهترین راه‌حل است. وقتی رئیس بر سر شما فریاد می‌زند و یا همکارتان با شما بدرفتاری می‌کند گریه کردن و جیغ زدن هیچ فایده‌ای ندارد. از سوی دیگر شما را به فرد ضعیفی تبدیل می‌کند.

اگر قادر به کنترل احساسات خود نیستید، خودساخته شرکت در دوره «رهبری خود – فرمان زندگی را بدست بگیرید» را به شما پیشنهاد می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی تصویر زیر کلیک کنید:

رهبری خود

 

مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست