اعتماد به نفسمقالهوبلاگ

از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم ؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم ؟ علائم اعتماد به نفس بالا چیست؟ دیگران چطور فردی را که اعتماد به نفس دارد، توصیف می‌کنند؟ آیا داشتن اعتمادبه نفس علامت خاصی دارد؟ آیا دیگران متوجه کمبود اعتمادبه نفس ما می‌شوند؟ اما راه‌هایی وجود دارد که با آن می‌توانید بفهمید آیا اعتمادبه نفس دارید یا خیر. خودساخته این مطلب را برای فهمیدن علائم اعتمادبه نفس در شما آماده کرده است.

از کجا بفهمیم اعتماد به نفس داریم ؟

از آنجا که کلید شخصیت ما بدست اعتماد به نفس است، از این رو فهمیدن وجود یا نبود آن اهمیت دارد. در واقع مهم‌ترین فرد در زندگی شما خودتان هستید. هیچ‌کس حتی والدین هم نمی‌توانند به اندازه خودتان، شما را بشناسند و یا شما را دوست داشته باشند.

برای تشخیص اعتمادبه نفس بالا می‌توانید موارد زیر را در خودتان بررسی کنید:

قدرت کنترل عاطفی

یکی از نشانه های اعتماد به نفس بالا قدرت کنترل احساسات و عواطف است. افرادی که از اعتمادبه نفس بالایی برخوردار هستند، به جای احساسات، با منطق‌شان تصمیم‌گیری می‌کنند. این افراد از دیدن مشکلات و یا اتفاقات غیرمنتظره وحشت‌زده و مضطرب نمی‌شوند.

آن‌ها هم مثل دیگران درد را احساس می‌کنند. اما عقب‌نشینی نمی‌کنند و با اعتمادبه نفس رو به جلو حرکت می‌کنند. در مقابل کسانی که اعتمادبه نفس ندارند، در شرایط سخت فورا اضطراب سر تا پایشان را می‌گیرد. این افراد بشدت احساسی می‌شوند و قدرت منطق‌شان افت می‌کند.

بیشتر بخوانید: نشانه های کمبود اعتماد به نفس را چگونه تشخیص دهیم؟

افراد با اعتماد به نفس بالا با اقتدار صحبت می‌کنند

یکی از پاسخ‌ها برای سوال از کجا بفهمیم اعتمادبه نفس داریم اینست که به نحوه صحبت کردن خودتان توجه کنید. آیا زمان حرف زدن با اقتدار صحبت می‌کنید. البته این اقتدار باید همراه با دانش و تجربه باشد. چرا که  داشتن اطلاعات و دانش یکی از پایه های اعتماد به نفس است.

وقتی در حال حرف زدن هستید به جملاتی که بر زبان می‌آورید شک و تردید ندارید. با استحکام حرف می‌زنید و همین قدرت کلمات و جملات در نگاه شما مشخص است. اگر در زمان صحبت کردن صدایتان بلرزد و یا به حرف‌هایی که می‌زنید اعتماد ندارید، یعنی فردی فاقد اعتمادبه نفس هستید.

تشخیص اعتماد به نفس بالا

از پیشرفت دیگران نمی‌ترسید؟

یکی از ویژگی‌های افرادی که برای افزایش اعتماد به نفس تلاش می کنند خوشحالی بابت موفقیت دیگران است. وقتی کسی از اطرافیانش موفق می‌شود، این فرد ناراحت نمی‌شود. بلکه حتی به آن‌ها کمک می‌کنند تا از جایشان بلند شوند. موفقیت دیگران این افراد را خوشحال می‌کند. در واقع فردی که اعتماد به نفس کافی دارد دچار حسادت نیست. زیرا خودش را آنقدر قدرتمند می‌داند که قادر است به هر چیزی که دیگران به آن رسیده‌اند، دست پیدا کند.

این افراد به راحتی آزرده خاطر نمی‌شوند

از آنجایی که افراد با اعتماد به نفس بالا ارزش خود را می‌دانند بنابراین برای هر حرفی ناراحت نمی‌شوند. درست مثل اینکه یک گربه بخواهد به یک اتومبیل گرانقیمت آسیب بزند. خوب حتی اگر گربه از ارتفاع بالا هم روی اتومبیل بیفتد باز هم اتفاقی برای این خودرو نمی‌افتد. چون این ماشین گرانقیمت بدنه بسیار محکمی دارد. افراد با اعتمادبه نفس بالا هم می‌دانند کسی هستند که خودشان انتخاب می‌کنند. بنابراین اظهارات و توهین‌های دیگران با شخصیت‌ واقعی‌شان تناسبی ندارد و آن را نادیده می‌گیرند.

اگر به تازگی حرف‌های دیگران بیش از حد ناراحت‌تان می‌کند، قطعا اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اید.

در انجام امور روزانه ابتکار عمل دارید؟

یک راه برای پاسخ به سوال از کجا بفهمیم اعتمادبه نفس داریم توجه به قوه خلاقیت است. هر چند ابتکار عمل همیشه از اعتمادبه نفس حاصل نمی‌شود، اما در افزایش آن نقش مهمی دارد. با ابتکار عمل می‌فهمید که محدودیت‌های شما چیست و چگونه می‌توانید بر آن‌ها غلبه کنید. در نهایت ابتکار عمل شما را قادر می‌سازد قدرتمندترین ابزارهای موجود را تحت کنترل خود درآورید. این یکی از خصوصیات افراد با اعتماد به نفس بالاست.

نشانه های داشتن اعتماد به نفس بالا

آیا در رفتارتان قاطع و محکم هستید؟

یکی دیگر از راه‌ها برای تشخیص میزان اعتماد به نفس توجه به اهدافتان است. آیا در زندگی فردی بلاتکلیف هستید؟ افرادی که اعتماد به نفس بالا دارند، زندگی‌شان هدفمند است. هنوز به دنبال پاسخی برای از چه زمانی شروع کنم یا چطور شروع کنم نیستند. بلکه کارشان را بدون نیاز به کمک دیگران انجام می‌دهند. از سوی دیگر وقتی هم هدفی را مشخص می‌کنند تا رسیدن به آن تمام تلاششان را به کار می‌بندند.

تمرکز بر روی نقاط قوت

یک روش مطمئن برای درک اینکه آیا از اعتماد به نفس برخوردار هستید یا نه، بررسی شخصیت خودتان است. یک قلم و کاغذ بردارید و خودتان را در چند جمله تعریف کنید. این توصیف باید شامل نکات مثبت و منفی باشد. حالا قلم را کنار بگذارید و نقاط مثبت و منفی را نگاه کنید. کدامیک بیشتر است؟ آیا نقاط مثبت بیشتری دارید؟ این نشان می‌دهد قدرت شما برای دیدن نقاط قوت بیشتر است. از این رو فرد با اعتماد به نفسی هستید. در غیر این صورت باید برای افزایش اعتماد به نفس خود تلاش کنید.

اگر فکر می‌کنید از کمبود اعتماد به نفس رنج میبرید، خودساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

راه های افزایش عزت نفس را یاد بگیرید

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست