تقویت هوشوبلاگ

راه های تقویت هوش با روش‌هایی ساده و عملی

اشتراک گذاری این مطالب در:

بخشی از هوش و زکاوت ما به اصل ژنتیک برمی‌گردد و از والدین به ارث می‌بریم. اما بخش مهم‌تری از آن را در طی زمان و از راه آموزش بدست می‌آید. هوش یک توانایی انعطاف‌پذیر و قابل تغییر است. یادگیری و آموزش باعث تحریک مغز می‌شود و به مرور زمان قدرت هوش و زکاوت را بالا می‌برد. بنابراین اگر راه های تقویت هوش را بلد باشید می‌توانید وضعیت زندگی خود را تغییر دهید. چرا که در بسیاری از مواقع موفقیت ما تحت تاثیر هوش قرار می‌گیرد.

بازی شطرنج انجام دهید

یکی از راه های تقویت هوش میان فردی انجام بازی شطرنج است. این بازی باعث افزایش پیچیدگی مغز شده و مهارت حل مسئله را تقویت می‌کند. همچنین شطرنج به افزایش قدرت تمرکز هم کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد در زمان بازی شطرنج هر دو قسمت مغز تحریک می‌شود. بنابراین می‌تواند به افزایش هوش کمک کند.

جسم پینه‌ای قسمتی از مغز است که دو نمیکره را به هم متصل می‌کند. محققان بر این نظرند که با انجام یک بازی فکری مثل شطرنج جسم پینه‌ای رشد بهتری دارد. انیشتین یکی از کسانی بود که جسم پینه‌ای در مغز او رشد خوبی داشت. زیرا همزمان به جای یک قسمت از مغز می‌توانست به کل مغز خود دسترسی داشته باشد.

دانشگاه فلیندرز استرالیا در سال 2003 طی یک مطالعه به اثبات رساند که شطرنج بازی می‌تواند سطح ضریب هوشی را افزایش دهد.

ورزش و فعالیت بدنی داشته باشید

راه های افزایش هوش هیجانی

یکی دیگر از راه های افزایش هوش هیجانی ورزش کردن است. آهسته دویدن و راه‌ رفتن 2 ساعت در روز به افزایش ضربان قلب کمک می‌کند. در همین زمان خون بیشتری به مغز می‌رسد. با ورزش کردن میزان اکسیژن و مواد مغذی بیشتر به سمت مغز هداست می‌شود که در افزایش سطح هوشی تاثیر دارد.

مطالعات نشان می‌دهد بین سطح هوش و سلامت قلب و عروق ارتباط زیادی وجود دارد. به طوری که 50 درصد هوش کلامی را افزایش می‌دهد. طبق مطالعات صورت گرفته افرادی که مرتبا ورزش‌های هوازی انجام می‌دادند، در آزمون‌های شناختی امتیاز بهتری را کسب می‌کردند. از سوی دیگر مشخص شد قدرت عضلانی با میزان هوش ارتباط کمی دارد.

پیاده‌روی روزانه می‌تواند افزایش جریان خون به سمت مغز را افزایش دهد. در نتیجه تصمیم‌گیری و بازیابی اطلاعات از مغز بهتر می‌شود.

راه های تقویت هوش و صحبت با غریبه‌ها

طبق مطالعات روانشناسان ارتباط با غریبه‌ها هم می‌تواند یکی از راه های تقویت هوش باشد. وقتی ذهن بدون شناخت قبلی با یک غریبه روبرو می‌شود، برای قضاوت و ارزیابی او دچار چالش می‌شود. برای ذهن تعامل با غریبه جذابیت خاصی دارد. زیرا کنجکاوانه در پی کسب اطلاعات جدید از فرد غریبه است.

از سوی دیگر ارتباط با آدم‌ها جدید و بخصوص آدم‌ها موفق باعث ایجاد حس رقابت می‌شود. در چنین شرایطی بیشتر از گذشته از مغز کار می‌کشید. مغز عضوی است که اگر مدام فعال باشد، همیشه جوان می‌ماند. اما وقتی برای مدتی زندگی روال عادی و بدون رقابت را طی می‌کند و هیچ تلاشی برای یادگیری مهارت‌های جدید ندارید، مغز پیر و فرتوت می‌شود.

به انداز کافی بخوابید

یک فرد بالغ باید به طور متوسط بین 7 تا 8 ساعت بخوابد. بی‌خوابی باعث موفقیت نمی‌شود. شاید شنیده باشید که می‌گویند فلانی فرد موفقی است چون شب‌ها تا دیروقت بیدار است و روزها صبح زود به سرکار می‌رود. چنین اتفاقی بسیار نادر است. خواب باعث استراحت مغز می‌شود.

یکی از راه های تقویت هوش میان فردی داشتن خواب عمیق است. در زمان خوابیدن مغز فرصت استراحت دارد و روز بعد انرژی بیشتری برای بخاطر سپردن و بازیابی اطلاعات را دارد.  از سوی دیگر بی‌خوابی باعث استرس می‌شود. هورمون استرس کارکرد مغز را از بین می‌برد. اگر می‌خواهید از مغز خود به درستی استفاده کنید، خواب خود را به هیچ بهانه‌ای مختل نکنید.

موسیقی بنوازید

یکی دیگر از راه های افزایش هوش هیجانی نواختن موسیقی است. طبق تحقیقات انجام شده نواختن موسیقی هم می‌تواند ساختار مغز را تغییر دهد. همچنین باعث افزایش مهارت شناختی می‌شود. گفته شده موسیقی می‌تواند ضریب هوشی را در کودکان و بزرگسالات تا 7 واحد افزایش دهد.

همچنین مهارت نوختن موسیقی باعث تقویت قدرت پردازش اطلاعات شنیداری هم می‌شود. افرادی که ساز می‌نوازند، قدرت درک زبان، مهارت‌های حرکتی و هوش بیشتری دارند. فقط کافیست یک آهنگ را بارها و بارها بزنید. تمرین ساز به شرططی باعث افزایش هوش می‌شود که مهارت موسیقی را یاد گرفته باشد. زیرا پیشرفت در این هنر کار سختی است و مغز به قدرت زیادی نیاز دارد.

یادگیری یک زبان جدید

راه های تقویت هوش میان فردی

صرف‌نظر از زمان شروع، یادگیری یک زبان جدید هم باعث فعال شدن مغز می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد یادگیری زبان دوم منجر به افزایش هیپوکامپ و ضخامت قشر خاکستری در مغز می‌شود. وقتی در حال یادگیری زبان خارجی هستید، قسمت‌های مغز که با زبان مرتبط است، دچار تغییرات ساختاری می‌شود.

وقتی شروع به صحبت کردن و گوش دادن به یک زبان خارجی هستید، مغز در عین نادیده گرفتن اطلاعات بی‌ربط، بر روی اطلاعات متمرکز می‌شود. مغز یاد می‌گیرد بین زبان‌های مختلف جابجا شود و با اطلاعات شنوایی خود را سازگار کند. این مهارت سایر جنبه‌های زندگی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای تقویت هوش لازم است تا یادگیری مهارت های مختلف را نیز افزایش دهید. خودساخته برای تقویت هوش شرکت در دوره «در یادگیری استاد شوید» را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید:

تقویت حافظه

 

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست