درمان کمال گراییمقالهوبلاگ

آیا کمال گرایی خوب است + راهکار هایی عملی برای درمان کمال گرایی

اشتراک گذاری این مطالب در:

اگر می خواهید قبل از شروع هر کاری، همه چیز کامل باشد و نقصی وجود نداشته باشد، شما کمال‌گرا هستید. اما آیا کمال گرایی خوب است یا نه؟ در این مقاله میخواهیم به صورت دقیق به این سوال جواب بدهیم و سپس راهکار هایی را برای درمان کمال گرایی ارائه خواهیم داد.

اصلا کمال گرایی چی هست؟

اولین قدم برای اینکه بدانیم آیا کمال گرایی خوب است یا نه، این‌است که تعریف دقیق آن را بدانیم. تعریف های متعددی درباره این کلمه وجود دارد. حتی به عقیده بعضی ها، باید به جای این کلمه، از کلمه “کامل گرایی” استفاده شود. ولی چون اکثر کتاب ها و مقالات از واژه “کمال گرایی” استفاده می کنند، ما نیز از همین کلمه استفاده می کنیم. به صورت کلی، همان طور که ابتدای مقاله گفتیم، تعریف کمال‌گرایی چنین است:« کمال‌گرایی یعنی اینکه شما بخواهید قبل از شروع هر کاری، همه چیز کامل باشد و هیچ نقصی را نپذیرید.» به فردی که این ویژگی را دارد، “کمال‌گرا” گفته می شود.

به عنوان مثال فرض می کنیم شما می خواهید یک مجموعه آموزشی داشته باشید. اگر می خواهید از همان اول کار، دفتر شیک، دوره های آموزشی بی نقص، چندین پشتیبان قوی، وبسایت فوق قوی و امکانات خوب دیگری داشته باشید، یعنی کمالگرا هستید. اما نگران نباشید. چون درمان کمال گرایی ، امری محال نیست و امکان پذیر است.

آیا کمال گرایی خوب است

کمال‌گرایی چه مشکلاتی به بار می آورد؟

این ویژگی باعث می شود شما یا کاری را دیر شروع کنید، یا اصلا شروع نکنید. که البته اکثر مواقع، حالت دوم اتفاق می افتد. چون شما می خواهید همه چیز از اول خوب و کامل باشد. می توانید بگویید اینکه همه چیز کامل و بی نقص باشد، چه زمانی اتفاق می افتد؟ اصلا امکان دارد همه چیز بی نقص باشد؟

از مشکلات دیگر کمال گرایی ، افسردگی است. اینکه یک فرد کمالگرا به افسردگی دچار شود اصلا دور از ذهن نیست. فرض کنید یک کمالگرا بخواهد کاری را شروع کند. او می خواهد همه چیز از ابتدا کامل باشد، ولی چون اینطور نیست، پس صبر می کند تا این شرایط به وجود بیاید. در همین شرایط که او از شروع کردن امتناع می کند، هرروز افرادی را می بیند که به موفقیت های خیلی بزرگ رسیده اند. او در دلش می خواهد که روزی مثل آن ها بشود. پس به ذهنش می رسد باید هرچه سریع تر کاری را شروع کند. منتهی چون می خواهد همه چیز از ابتدا کامل باشد، شروع نمی کند! این چرخه ی معیوب همیشه در زندگی اش تکرار می شود. بعد از مدتی وی احساس سرخوردگی و ناتوانی می کند و افسرده می شود. خب بریم ببینیم آیا کمال گرایی خوب است یا نه؟

آیا کمال گرایی خوب است یا نه؟

با توضیحاتی که در بالا داده شده، ممکن است جواب شما به سوال “آیا کمال گرایی خوب است یا نه؟” یک بله ی محکم و قاطع باشد! اما جواب واقعی این نیست! چون کمال گرایی بعضی جاها نه تنها خوب است، بلکه لازم و ضروری است. مثلا فرض کنید یک فرمانده جنگ، قصد انجام یک عملیات جنگی داشته باشد. پس نقشه ی عملیات باید کامل و بی نقص باشد! چون جان سربازان و امنیت کشورش در خطر است و با یک نقشه ی ناقص نمی توان در جنگ به پیروزی رسید.

یک مثال دیگر: فرض کنید قرار است یک ساختمان 5 طبقه ساخته شود. برای امنیت ساختمان و استحکام کافی، باید همه چیز کامل باشد و اگر نباشد، جان ساکنان ساختمان به خطر می افتد.

باز هم یک مثال دیگر: به نظر شما زمانی که کارشناسان ناسا می خواهند فضاپیمایی را به فضا بفرستند، نباید کمال گرا باشند؟ اگر نباشند، مطمئنا به مشکلات زیادی بر می خورند.

پس بالاخره، آیا کمال گرایی خوب است یا نه

ببینید، داشتن این ویژگی بعضی جاها خوب است و بعضی جاها بد. اگر می خواهید فعالیتی را شروع کنید، سعی کنید با همان امکانات کمی که دارید شروع کنید. اگر ابتدای کارتان نقص وجود داشته باشد، عیبی ندارد. ولی این که این نقص را هرگز برطرف نکنید عیب دارد. اگر با نقص شروع کنید و بخواهید در طول مسیرتان به کمال برسید، خیلی هم خوب است. چون باعث رشدتان می شود. ولی اینکه می خواهید “از همان ابتدا” همه چیز خوب باشد واقعا بد است. اگر شما هم می خواهید یک عملیات جنگی انجام دهید یا یک فضاپیما به فضا بفرستید، سعی کنید کمال گرایی را در ابتدای کارتان داشته باشید. ولی اگر قصدتان انجام یک فعالیت مثل ورزش کردن یا شروع یک کسب و کار است، باید کمال گرایی را بعد از شروع کارتان داشته باشید.

فکر می کنم به یک جواب درست برای سوال “آیا کمال گرایی خوب است” رسیدیم و آن این است:« مفید است. ولی به شرطی که در جای درست به کار گرفته شود.»

راهکار هایی عملی برای درمان کمال گرایی

درمان کمال گرایی

یکی از راه هایی که برای درمان این ویژگی استفاده می شود، درک جمله ی بالاست. اگر هر کسی خودش درک کند که کمال مطلق هرگز وجود ندارد، کمال گرایی را کنار می گذارد. حتی اگر شما کمال گرایی را بعد از شروع کارتان داشته باشید، باز هم هرگز به کمال مطلق نمی رسید. چون همیشه نقص هایی وجود دارد که باید برطرف شوند. به شرکت های بزرگ نگاه کنید. به نظر شما اولین گوشی آیفون، بدون مشکل بود؟ اکنون که بیش از یک دهه از معرفی اولین آیفون توسط استیو جابز می گذرد، به نظر شما آخرین گوشی آیفون بی نقص است؟

راه دوم درمان، مقایسه درست است. به صورت کلی توصیه می شود هرگز خودتان را با کسی مقایسه نکنید. ولی اگر هم این کار را می کنید، درست انجامش دهید. مثلا حال و روز فعلی زندگی خودتان را با زندگی فعلی بیل گیتس مقایسه نکنید. او هم زمان شروع، کم و کاستی هایی داشته است.

به پایان مقاله ی آیا کمال گرایی خوب است یا نه رسیدیم. اجازه دهید در انتها دو کتاب خوب در این موضوع به شما معرفی کنم:

  1. موهبتی به نام کامل نبودن از برنه براون
  2. طرز فکر از کارول دوک

اگر فکر می‌کنید کمال گرا هستید و از کمبود اعتماد به نفس رنج میبرید، خودساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

راه های افزایش عزت نفس را یاد بگیرید

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست