اعتماد به نفسمقالهوبلاگ

درمان اعتماد به نفس پایین

اشتراک گذاری این مطالب در:

سوالاتی که باعث شده شما به خواندن این مقاله بپردازید احتمالا مثل این سوالات است: درمان اعتماد به نفس پایین چیست؟ منظور از روانشناسي اعتماد به نفس چیست؟ چگونه اعتماد بنفس پیدا کنیم؟ در این مقاله خودساخته قصد داریم به صورت مختصر ولی دقیق به این سوالات پاسخ دهیم.

 اعتماد به نفس یعنی چه؟

منظور از اعتماد به نفس این نیست که من هر کاری را که بخواهم می توانم انجام دهم. همیشه به خاطر داشته باشید به هر موفقیتی که بخواهید برسید، باید بهای آن را پرداخت کنید. این بها می تواند کم کردن تفریحات و کمتر و بهینه خرج کردن باشد. پس با این تفاسیر، تعریف بهتر اعتماد به نفس این است:« من هر کاری را که بخواهم، به شرط پرداخت بهای آن، می توانم انجام بدهم.» همین یک جمله برای درمان اعتماد به نفس پایین کمک زیادی می کند؛ ولی کافی نیست. برای این که بدانیم چگونه اعتماد بنفس پیدا کنیم، بهتر این است که روانشناسی اعتماد به نفس را بدانیم.

نکته مهم در افزایش اعتماد به نفس : اعتماد به نفس دو قسمت دارد: یک قسمت آن مهارت است و دیگری باور و اعتقاد. باید بدانید که مهارت بدون باور خوب، فایده ای ندارد و باور خوب بدون مهارت، اعتماد به نفس کاذب است.

بیشتر بخوانید: عزت نفس پایین در محل کار چه بلایی سرتان می‌آورد

چگونه اعتماد بنفس پیدا کنیم

روانشناسي اعتماد به نفس

چگونه اعتماد بنفس پیدا کنیم ؟ اجازه دهید قبل از درمان اعتماد به نفس پایین یک سناریوی تکراری را باهم مرور کنیم: “یک ایده ی خوب به ذهن شما می رسد (منظور این نیست که حتما ایده شما درباره ی کارآفرینی و کسب و کار باشد. این ایده می تواند درس خواندن برای کنکور باشد). آن ایده، تمام ذهن شما را مشغول خودش می کند و شما شک ندارید که ایده شما جواب می دهد. پس کار را شروع می کنید. روز های اول را با شوق خاصی کار می کنید. اما هرچه بیشتر زمان می گذرد، شور و اشتیاق شما کمتر می شود. تا اینکه یک روز، دیگر هیچ امیدی به موفقیت ندارید و فکر می کنید ایده شما احمقانه بوده و ای کاش همان روز که این تصمیم را گرفتید، بیشتر فکر می کردید.”

سناریوی بالا برای خیلی از ما ها اتفاق افتاده است. اما اجازه دهید یک خبر خوش به شما بدهم: این فرایند، کاملا طبیعی است. یعنی باید اتفاق بیفتد. در این سناریو، هیچ مورد عجیب و غریبی وجود ندارد و تمام این موارد برای یک انسان عادی کاملا طبیعی است. این که از این فرایند آگاه شویم، قدم محکمی برای درمان اعتماد به نفس پایین برداشته ایم.

خبر خوب بعدی (البته چندان هم خبر خوشی نیست!) این است که شما تنها نیستید. مردم زیادی در ایران و بقیه دنیا وجود دارند که اعتماد به نفس پایینی دارند. پس به جای اینکه خودتان را به خاطر کمبود اعتماد به نفس سرزنش کنید، به خودتان تبریک بگویید! چون شما به دنبال درمان اعتماد به نفس پایین می گردید؛ درصورتی که اکثر مردم فقط غر زدن را خوب انجام می دهند و خودشان را قربانی تقدیر می نامند. خب، حالا با این تفاسیر، چگونه اعتماد بنفس پیدا کنیم ؟

بیشتر بخوانید: عزت نفس پایین چه نشانه های پنهانی دارد؟

درمان اعتماد به نفس پایین

اجازه بدهید همین اول کار موضوع مهمی را به شما بگویم. برای درمان اعتماد به نفس پایین انتظار معجزه نداشته باشید. منظورم این است که شما هر سنی که دارید، تا اینجای عمرتان اعتماد به نفستان خوب نبوده. پس شما این همه سال اعتماد به نفس پایینی داشتید. در نتیجه انتظار نداشته باشید یک شبه همه چیز رفع شود و شما بشوید سلطان اعتماد به نفس! یادتان بماند که درمان اعتماد به نفس پایین، نیازمند ثابت قدمی و پایداری است و باید زمان قابل قبولی برای این کار هزینه کنید.

برای درمان اعتماد به نفس پایین، می شود کلی تکنیک گفت. اما دانستن تکنیک ها بدون دانستن اصول اصلی اعتماد به نفس هیچ فایده ای ندارد. تا زیرساخت ذهنی شما درست نشود، هیچ تکنیکی برای شما کاربرد نخواهد داشت.

اصل کلیدی در این موضوع، «خودآگاهی» است. یعنی “دقیقا بدانید چه زمانی و در چه جاهایی اعتماد به نفس تان پایین است”. فراموش نکنید که شما ممکن است در موضوعی، از خودتان اعتماد به نفس خوبی نشان دهید در حالی که در موضوعی دیگر، اعتماد به نفستان پایین است.

این خودآگاهی به شما برای شناخت خودتان کمک خوبی می کند. بعد از اینکه کشف کردید در چه جاهایی به خودتان اعتماد ندارید، ببینید این موضوع برای شما مهم هست یا نه. مثلا شاید کسی بگوید:« من در سخنرانی به خودم اعتماد ندارم.» این شخص باید از خودش بپرسد که آیا سخنرانی برای من مهم هست یا نه؟ آیا در زندگی من نقشی دارد یا نه؟ آیا بدون آن، زندگی من دچار مشکل جدی می شود یا نه؟

 

قدم طلایی برای درمان اعتماد به نفس پایین

اگر مشکل شناسایی شده برای شما مهم بود، باید چک کنید که از آن دو قسمتی که قبلا درباره اعتماد به نفس گفتیم، کدام یک مشکل دارد. ببینید مشکل از مهارت های شماست یا باور و اعتقادی که به خودتان دارید اشتباه است؟ باید دقیق و با وسواس زیاد موشکافی کنید تا ببینید کمبود اعتماد به نفس شما ناشی از کدام قسمت اعتماد به نفس است. اگر دریافتید که مهارت کمی دارید، بهتر است بیشتر درباره حوزه مورد نظرتان یاد بگیرید. مثلا به یوتیوب بروید و کلیپ های مربوط به مهارت خودتان را دقیق نگاه کنید و آموزش ببینید. همچنین می توانید از کتاب ها یا دوره های آموزشی مربوطه استفاده کنید.

اما اگر فهمیدید که مهارت خوبی دارید ولی باور و اعتقاد خوبی به خودتان ندارید، به شما یک کتاب فوق العاده معرفی می کنم. نام این کتاب “زندگی عاقلانه” و نویسنده ی آن “آلبرت الیس” است. این کتاب یک درمان فوق العاده برای شماست. آلبرت الیس به شما روشی می گوید که با آن می توانید باور های مخرب و زیان آوری که زندگی شما را خراب کرده شناسایی کنید، و سپس آن را با یک باور سازنده و درست که به زندگی شما کمک می کند، جایگزین کنید. توصیه های آلبرت الیس را با جان و دل بخوانید تا او با دانشی که دارد، ذهن شما را درباره خودتان بهبود دهد و به شما برای ساخت اعتماد به نفسی قوی، کمک کند.

اگر فکر می‌کنید از کمبود اعتماد به نفس رنج میبرید، خودساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

راه های افزایش عزت نفس را یاد بگیرید

برچسب‌ها: , , , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست