اعتماد به نفسمقالهوبلاگ

مهم‌ترین دلایل کمبود اعتماد به نفس |کاملا علمی و واقعی

اشتراک گذاری این مطالب در:

اعتماد به نفس زیربنای بسیاری از خصائص رفتاری ما قرار می‌گیرد. حتی گفته می‌شود اعتماد به نفس نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در موفقیت یا شکست در زندگی ایفا می‌کند. اما چرا برخی‌ها اعتماد به نفس کافی ندارند؟ دلایل کمبود اعتماد به نفس چیست؟ تا زمانی که این دلایل مشخص نباشند، نمی‌توان هیچ اقدام مثبتی برای افزایش اعتماد به نفس انجام داد.

از نظر خودساخته مهم‌ترین دلایل کمبود اعتماد به نفس عبارتند از:

خانواده‌های غیرحامی و سهل‌انگار

مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود برخی‌ها در روند افزایش اعتماد به نفس شکست بخورند، قرار گرفتن در خانواده‌های ناسالم است. همه افراد سزاوار داشتن یک خانواده بامحبت و مهربان هستند. احساسات و رفتار ما در برابر دیگران تا حد زیادی از آموزش‌ها و نحوه رفتار والدین با خودمان نشأت می‌گیرد. اما زمانی که خانواده نسبت به فرزند توجه کافی را نداشته باشد، به تدریج نشانه‌هایی از کمبود اعتماد به نفس در او هویدا می‌شود.

مهم‌ترین دلایل کمبود اعتماد به نفس

دوستان منفی نگر

یکی دیگر از دلایل کمبود اعتماد به نفس ارتباط با افراد ناسالم است. یک ارتباط اشتباه با افراد منفی‌نگر یا کسانی که مدام ذهنیت شما را نسبت به یک موضوع منفی می‌کنند، باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود. وقتی در گروه همسالانی قرار می‌گیرید که هیچ احترامی برای شخصیت‌تان قائل نیستند، به راحتی افکار و احساساتتان را درگیر می‌کنند. این موضوع می‌تواند باعث شود که فکر کنید فردی فاقد اعتماد به نفس کافی هستید.

بیشتر بخوانید: علائم کمبود اعتماد به نفس را بشناسید و مشکل خود را درمان کنید

صدمات جسمی و روحی و جنسی

از دیگر دلایل کمبود اعتماد به نفس بروز مشکلاتی است که به جسم و روح آسیب وارد می‌کند. یک تجاوز جنسی باعث احساس شرم و گناه در افراد می‌شود. حتی اگر از فرد خطایی سر نزده باشد، باز هم خود را مستحق سرزنش می‌داند. سوءاستفاده‌های عاطفی و ارتباطات عشقی اشتباه هم باعث کاهش شدید اعتماد به نفس می‌شود.

جالب است بدانید میزان زیادی از اضطراب و افسردگی با سوءاستفاده‌های عاطفی و شکست عشقی ارتباط نزدیکی دارد. داشتن یک زندگی پایدار می‌تواند تا حدی از کاهش اعتماد به نفس پیشگیری کند.

عدم رضایت از جسم و بدن

در سال 2019 در یکی از از وب‌سایت‌های رسانه‌ای بهداشت نوجوانان که زیر نظر دانشگاه واشنگتن بود، اینطور نوشته بود: «53 درصد از دختران از دیدن بدن خود رضایت ندارند.»

دختران و پسران عموما در سنین نوجوانی به کمترین حد اعتماد به نفس می‌رسند. اغلب آن‌ها به دلیل تغییرات هورمونی و جسمی نسبت به اندامشان احساس خوبی ندارند. همین موضوع گاهی باعث بروز رفتارهای ناهنجار هم می‌شود. با گذشت زمان برخی از نوجوانان دوره نوجوانی پشت سر می‌گذارند و شخصیت‌شان به ثبات می‌رسد. همزمان اعتماد به نفس خود را هم بدست می‌آورند.

اما متاسفانه برخی در همان وضعیت نوجوانی باقی می‌مانند و تا سال‌ها مشخصه‌های کمبود اعتماد به نفس در آن‌ها دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: موثرترین راه های نشان دادن اعتماد به نفس

علائم کمبود اعتماد به نفس

مقایسه شدن با دیگران

بخشی از مقایسه کردن به خود ما برمی‌گردد. اما بخش مهم‌تر و ریشه اصلی آن به اطرافیان باز می‌گردد. وقتی آن‌ها بی‌محابا سعی دارند به شما بگویند دیگران از شما بالاترند و شما نتوانسته‌اید مثل آن‌ها باشید، باعث می‌شود احساس بدی نسبت به خودتان پیدا کنید.

در مقایسه کردن بیش از حد برخی از موقعیت‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. برای مثال موفقیت دوست یا یکی از اقوام در کنکور باعث می‌شود احساس کنید او که در کنکور پذیرفته شد، فردی متعالی است. در حالی که شما آدم عادی هستید که قدرت قبول شدن در رشته مورد‌نظر را ندارید. مقایسه کردن خود با دیگران یکی از مهم‌ترین دلایل کمبود اعتماد به نفس محسوب می‌شود. حال ممکن است این مقایسه کردن از سوی دیگران باشد و یا حتی شما در فکر خودتان چنین تصوری را داشته باشید.

نداشتن هدف واقعی در زندگی

وقتی کسی هدفی در زندگی نداشته باشد، هر بادی می‌تواند او را به سمتی ببرد. فکر کنید وقتی بدون هدف در خیابان در حال قدم زدن هستید، هر جای شلوغ یا خلوتی می‌تواند شما را به سمت خود بکشد. چون هدفی در سر ندارید، یک نزاع خیابانی ممکن است باعث شود شما مدت زیادی را به تماشا بنشینید.

اما وقتی برای رفتن به سر کار عجله دارید و یا قصد دارید به کار مهمی بپردازید، نزاع خیابانی، آواز و موسیقی و … نمی‌تواند باعث شود وقتتان را برای تماشا صرف کنید. در واقع وقتی هدف نباشد هر چیزی توجه و تمرکز شما را به سمت خود می‌کشاند.

یکی از دلایل کمبود اعتماد به نفس نداشتن هدف است که باعث می‌شود مجذوب موفقیت دیگران شوید. شاید هم وقتتان را برای حسرت خوردن از موفقیت‌های دیگران بگذراند.

انتخاب الگوهای تفکر منفی

وقتی برای زندگی روش خاصی را انتخاب می‌کنید به مرور زمان برایتان عادت تبدیل می‌شود. عادت هم یکی از بنیان‌های اساسی شخصیت را تشکیل می‌دهد. تا به حال در مورد حافظه عضلانی چیزی شنیدید؟ مثلا یک فعالیت بدنی خاص مثل دوچرخه‌سواری رو بارها و بارها انجام میدید. به مرور مغز شما به طور خودکار به عضلات علامت می‌دهد تا بدن به صورت خودکار بچرخد. برای مثال شما را روی صندلی دوچرخه ثابت نگه‌ دارد. در عین حال دست‌ها روی فرمان باشد.

در مورد سایر عادت‌ها هم همین منوال است. یعنی به طور اگر احساس کنید فردی ضعیف هستید، به مرور زمان وارد مغز می‌شود. حالا این مغز است که طبق اطلاعات داده شده به شما فرمان می‌دهد. مثلا در جمع اجازه سخنرانی را نمی‌دهد و استرس‌تان بالا می‌رود.

اگر دوچرخه‌سواری را از همان ابتدا اشتباه یاد بگیرید، حافظه عضلانی هم قدرت فرماندهی درست را ندارد. در مورد الگوهای فکر منفی هم همینطور است. یکی از دلایل کمبود اعتماد به نفس دادن افکار اشتباه به ذهن است.

اگر فکر می‌کنید از کمبود اعتماد به نفس رنج میبرید، خودساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

راه های افزایش عزت نفس را یاد بگیرید

برچسب‌ها: , , , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست