اعتماد به نفسمقالهوبلاگ

راه های از بین بردن خجالتی بودن ؛ خجالت دیگر بس است!

اشتراک گذاری این مطالب در:

خجالتی هستید؟ چرا؟ تا به حال به این فکر کرده‌اید که علت خجالت‌کشیدن‌تان چیست؟ واقعیت این است که دلایل مختلفی برای خجالتی‌بودن و شدن وجود دارد. گاهی این موضوع ریشه در ویژگی‌های شخصیتی و ذاتی افراد دارد. گاهی هم شرایط زندگی باعث می‌شود که یک فرد خجالتی شود. مثلا سرکوب مداوم والدین یا حتی رسیدگی بیش از حد آنها به فرزند می‌تواند دلیلی برای بی‌تجربگی و خجالتی شدن باشد.

راه درمان خجالتی بودن را باید یاد بگیرید. کشف دلیل خجالتی بودن در این مسیر به شما کمک شایانی خواهد کرد. اگر بدانید که چرا خجالت می‌کشید، قطعا می‌توانید راه‌کار شایسته‌ای برای مقابله با مشکل‌تان پیدا کنید. اما به‌طور کلی هم توصیه‌هایی وجود دارد که در این مسیر می‌تواند به کمک شما بیاید. در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه خجالت را کنار بگذاریم. با سایت موفقیت خودساخته ما همراه باشید.

درمان قطعی خجالتی بودن چیست ؟

با خودتان گفت‌وگوهای مثبت داشته باشید

یکی از راه های از بین بردن خجالتی بودن این است که دیدتان را نسبت به خود عوض کنید. اصولا انسان‌ها از کمبود یا نقصانی در خود خجالت می‌کشند. مثلا با ظاهرشان رابطه خوبی ندارند و فکر می‌کنند که به خاطر چهره یا تیپ‌شان باید در یک جمع خجالت بکشند.

یا مثلا از تحصیلات و شغل‌شان خجالت می‌کشند و اعتماد به نفس کافی برای ابراز این بخش‌های زندگی‌شان را با دیگران ندارند. به هر حال، خجالت کشیدن از یک چیزی در وجود آدمی سرچشمه می‌گیرد؛ چیزی که نقصی از نظر خود فرد محسوب می‌شود. اما این رفتار اشتباه است. همه، تاکید می‌کنیم که همه آدم‌ها می‌توانند رشد کنند و همین برای افتخارکردن به خود کافی است.

یعنی فرقی نمی‌کند که رشدتان چقدر است و در چه ابعادی پیش می‌رود، همین‌که شما به این ویژگی در خودتان واقف بشوید، یعنی ارزشمند هستید. پس همیشه با خود از درون گفت‌وگوهایی مثبت داشته باشید و اجازه ندهید که عیب‌های‌تان شما را از پا در بیاورند، از خودتان در ذهن‌تان تعریف کنید و با خودتان مهربان باشید. باور کنید که این گفت‌وگوها و مهربانی‌های درونی به شما کمک می‌کند که کم‌کم خجالت را کنار بگذارید.

بیشتر بخوانید: افزایش اعتماد به نفس با بهترین توصیه ها

از جمع فرار نکنید

درمان قطعی خجالتی بودن چیست ؟ اصلا چنین چیزی هم وجود دارد؟ هم بله و هم خیر. همه‌چیز به خودتان وابسته است و اینکه می‌خواهید برای بهبود روابط و زندگی‌تان چه گام‌هایی بردارید. مثلا یکی از کارهایی که در جهت رفع خجالت می‌توانید انجام بدهید، این است که از جمع فرار نکنید.

ما هم به خوبی می‌دانیم که قرارگرفتن در تنهایی و سکوت برای فردی که خجالت می‌کشد از هر چیزی جذاب‌تر است اما این کار باعث می‌شود که هیزم به آتش خجالت‌کشیدن خود بریزید. نباید از جمع فرار کنید. حتی اگر شرکت در مهمانی و جمع‌های مختلف برای‌تان دشوار است، باز هم در آنها شرکت کنید و اندک‌اندک با عادت‌دادن خود به حضور در این موقعیت‌ها، دشواری آنها را کم و کمتر کنید.

بعد از مدتی، وقتی به حضور در جمع عادت می‌کنید، از خودتان می‌پرسید که چرا فکر می‌کردید در جمع‌بودن سخت و دشوار است؟ باور کنید که تغییر تدریجی برای همه ممکن است و خیلی ساده می‌توانید با خجالت هم کنار بیایید و آن را ترک کنید و کنار بگذارید.

راه های از بین بردن خجالتی بودن

خجالتی بودن خود را رفع کنید

به ویژگی‌های مثبت‌تان فکر کنید

ویژگی‌های مثبت خود را هیچ‌گاه دست‌کم نگیرید. همیشه به این فکر کنید که نقاط مثبت‌تان چیست و چه توانایی‌هایی دارید. این تکیه‌کردن به توانایی‌ها و ویژگی‌های مثبت بسیار سازنده است. به‌طوری که می‌توانید به کمک آنها به جنگ نقاط ضعف‌تان بروید و آنها را هم اصلاح و رفع کنید. نقاط قوت و مثبت‌تان چیست؟

اگر آنها را مرور کنید، در شما حس افتخارکردن به خود قوت می‌گیرد و دیگر متوجه می‌شوید که جایی برای خجالت‌کشیدن نیست. چون شما هم مانند هر فرد دیگری خود را توانمند می‌بینید و درمی‌یابید که همیشه ضعف‌هایی برای همه وجود دارد که در سایه شایستگی و توانایی‌ها می‌توان بر آنها فائق آمد.

در آخر

راه های از بین بردن خجالتی بودن بسیار متنوع و زیاد هستند. افزایش اعتماد به نفس یکی از راه های درمان است. همه‌چیز از جایی شروع می‌شود که شما یاد می‌گیرید، مشکل‌تان را بپذیرید و قبول کنید که خجالتی هستید و باید با این ویژگی مبارزه کنید. خجالت کشیدن شما را از منطق دور می‌کند. چرا؟

چون دلیلی ندارد که به خاطر چیزی معذب باشید. هر مشکلی راهی دارد و هر نقصی هم راهی برای رفع. پس چرا باید خود را آزار بدهید و از چیزهایی که برای‌شان راه‌کار وجود دارد، شرمگین شوید؟ چرا؟ کنارگذاشتن خجالت یک تغییر مهم در زندگی است. این را بدانید که هر تغییری باید به صورت تدریجی و آهسته شکل بگیرد تا بادوام و ماندگار شود.

شما هم برای ترک خجالت باید مراقب خودتان باشید و به خود فشار وارد نکنید. گام‌به‌گام از روش‌های مناسب برای ترک خجالت کمک بگیرید و سعی کنید که رفتارهای‌تان را اصلاح کنید. بعد از مدتی متوجه می‌شوید که دیگر خبری از احساس شرم و خجالت بیهوده در زندگی‌تان وجود ندارد.

خجالتی بودن یکی از نشانه های کمبود اعتماد به نفس است. اگر زیادی خجالتی هستید، خودساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

راه های افزایش عزت نفس را یاد بگیرید

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست