درمان کمال گراییرشد فردیمقالهوبلاگ

کمال گرایی منفی آرزوهایت را بر باد می‌دهد و تو را سرخورده می‌کند

اشتراک گذاری این مطالب در:

دقت کرده‌اید که برخی از افراد معتقدند که ایدئال‌گرا هستند و این کمال گرایی و ایدئال‌گرایی‌شان آنها را خاص و متفاوت می‌کند. به عبارت دیگر، خیلی به این ویژگی خودشان افتخار می‌کنند و نمی‌دانند که کمال گرایی دارای ابعاد منفی بسیاری است که اگر در پی رفع آن نباشند، زندگی‌شان را تیره و تار می‌کند و تمام دستاوردهایی که دارند از چشم‌شان می‌اندازد. کمال گرایی منفی باید زود، تند و سریع ترک شود وگرنه آثار بسیار تلخی بر زندگی‌تان می‌گذارد. درمان کمال گرایی منفی به دلیل عواقبی که این ویژگی دارد، لازم و ضروری است.

کمال گرایی چیست؟

زمانی که شما به غایت و نهایت چیزی چشم می‌دوزید و دوست دارید که کارتان را تمام و کمال و بدون تنبلی یا نقصان پیش ببرید، به آن کمال گرایی مثبت گفته می شود. اما کمال گرایی افراطی یعنی زمانی که فقط به دنبال ایدئال‌ترین حالت ممکن برای هر چیز می‌گردید و این باعث می‌شود که مشکلات بسیاری در زندگی‌تان به‌وجود بیاید.

باید قبول کنید که عوامل مختلفی در شکل‌دادن به هر هدفی دخیل هستند. پس نمی‌توان در نظر گرفت که همیشه به غایت و نهایت هرچیزی دست پیدا می‌کنید. اگر فقط به دنبال‌ ایدئال‌ترین حالت ممکن باشید، دیر یا زود دلسرد می‌شوید. از عواقب کمال گرایی منفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمال گرایی چیست؟

آیا کمال گرایی خوب است ؟

کمال گرایی اگر به مقدار کم باشد، بد نیست. اما وقتی شدید باشد، به کمال گرایی منفی تبدیل می‌شود. یکی از عواقب کمال گرایی منفی این است که فرد مدام کارهایش را به بعدا موکول می‌کند. علت چیست؟ ایدئال‌گرایی این فرد باعث می‌شود که مدام در پی فکرکردن به ابعاد مختلف کار باشد و دل را به دریا نزند و وارد عمل نشود.

بسیاری از اوقات، برای پیش‌برد یک هدف و رسیدن به نتیجه‌ای خاص، نیاز به این وجود دارد که پا در مسیر عمل بگذارید و کار را شروع کنید. در این صورت، در طی مسیر می‌بینید که بسیاری از دل‌نگرانی‌های قبلی‌تان بیهوده بوده و به دستاوردهای کاملا تازه‌ای می‌رسید.

اما پرفکشنیست‌ها (perfectionist) یا کسانی که خود را کمال گرا می‌دانند، مدام دلهره و وسواس آماده‌سازی همه‌چیز و در نظرگرفتن ابعاد کامل مسائل مختلف را دارند. برای همین، مدام کارها و برنامه‌های‌شان عقب می‌افتد و دیرشان می‌شود.

نارضایتی مزمن

زمانی که کمال گرایی منفی بر زندگی‌تان سایه می‌اندازد، نارضایتی مزمن هم در روزها و لحظه‌هایتان جاری می‌شود. چرا؟ به دلیل اینکه شما به عنوان یک ایدئالیست همیشه به دنبال کسب ۱۰۰درصدها هستید. اما مگر همیشه رسیدن به ۱۰۰درصد ممکن است؟

حتی اگر خودتان هم بهترین باشید، باز هم در راه حرکت‌کردن به سمت خواسته‌های‌تان عوامل و عناصر مختلفی همراه‌تان هستند که نمی‌توان به آنها از ۲۰، نمره ۲۰ داد. پس کم‌کم نتایج دلخواه‌تان را نمی‌گیرید و سرخورده می‌شوید. کمال‌گرایان منفی مدام از وضعیتی که در آن هستند گله و شکایت دارند و به دنبال آرمان‌های دست‌نیافتنی خود هستند که در ذهن‌شان شکل داده‌اند.

تحت خطر قرارگرفتن سلامتی

کسانی که مدام از وضعیت خود راضی نیستند، سلامت جسم‌شان را هم تهدید می‌کنند. بله! فشار و استرس از یک سو و نارضایتی مزمن از سوی دیگر باعث می‌شود که شعله‌های آتش ناامیدی در بدن یک فرد جان بگیرد و از نظر روانی آزارش بدهد. زمانی که روان انسان ناراحت است و استرس دارد، هورمون‌ها و مواد شیمیایی مختلفی در بدنش ترشح می‌شوند که سلامتی‌اش را مخدوش می‌کنند. رابطه میان آرامش روان و سلامت بدن را نباید دست‌کم گرفت.

درمان کمال گرایی را جدی بگیرید

همه ما انسان‌ها خطا می‌کنیم. امکان اینکه دچار سوتفاهم، اشتباه و انواع خطاهای شناختی شویم هم بسیار زیاد است. پس چرا باید کمال‌گرا باشیم و بخواهیم که به ۱۰۰درصد هرچیز برسیم؟ مگر این مغزهای ما ظرفیتی شگفت‌انگیز دارد و عملکردهای‌مان می‌تواند همیشه بی‌خطا پیش برود؟ قطعا خیر. ما باید انتظارات معقولی از خود و زندگی‌مان داشته باشیم.

اگر همه‌چیز را در حد کمال بخواهیم، دستاوردهای اندکی در زندگی پیدا خواهیم کرد. علاوه بر این، هر آنچه که داریم و کسب می‌کنیم هم در نظرمان فاقد ارزش و جذابیت خواهد بود. درمان کمال گرایی را باید جدی بگیریم. یکی از نتایج بسیار منفی ایدئال‌گرایی افسردگی است. کسی که کمال‌گرایی منفی را پیشه می‌کند به چیزهای ایدئالی که در ذهن ساخته نمی‌رسد و همین افسرده‌اش می‌کند.

آیا کمال گرایی خوب است ؟

در آخر

کمال گرایی مثبت تاحدی مطلوب است. یعنی زمانی که تصمیم می‌گیرید در مسیری که قدم گذاشته‌اید، کاملا تلاش کنید و مسیر را تا انتها بروید. این دیدگاه خوب و مطلوب است و موفقیت‌هایی هم برای‌تان به همراه خواهد آورد. اما اگر پا را از حد فراتر بگذارید، اوضاع به خوبی پیش نخواهد رفت و شما وارد کمال گرایی منفی می‌شوید.

اگر فکر می‌کنید کمال گرا هستید و از کمبود اعتماد به نفس رنج میبرید، خودساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

راه های افزایش عزت نفس را یاد بگیرید

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست