درمان استرسرشد فردیصفحه اصلیمقالهوبلاگ

راه های درمان استرس شدید با بهترین روش‌ها

اشتراک گذاری این مطالب در:

استرس و اضطراب شدید می‌تواند کل ابعاد زندگی را شما تحت تاثیر قرار دهد. وقتی دیر به سر کار می‌رسید، وقتی چک‌هایتان در موقع مقرر وصل نشده و یا نتوانستید اجاره‌خانه را تأمین کنید، وقتی باید برای سخنرانی آماده شوید، وقتی قرار است برای دفاعیه پایان نامه خود را حاضر کنید و …. .

همه این موقعیت‌ها برای هر فردی استرس‌زا هستند. شاید از نگاه فردی که مشکل شما را ندارد، داشتن استرس، بی‌مورد تلقی شود. اما مهم خود شما هستید که آن مشکل را بزرگ می‌بینید. حالا از بزرگی یا کوچکی مشکلات که بگذریم، باید راه های درمان استرس شدید را هم یاد بگیرید. به هر حال قرار نیست چون مشکل از دید شما بزرگ است، از درون خرد شوید.

ضرورت یادگیری راه های درمان استرس شدید

انجمن روانپزشکی ایالات متحده آمریکا (APA9 در سال 2017 جزئیاتی را در مورد تاثیر استرس مزمن بر روی بیماری‌های روحی و جسمی منتشر کرد. نتایج این بررسی نشان می‌داد استرس و تپش قلب باعث بروز مشکلاتی از جمله اسپاسم و درد عضلانی، افزایش فشارخون، بی‌خوابی و سایر بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی می‌شود.

استرس مزمن همچنین یکی از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و چاقی است. زیرا افراد مضطرب سعی دارند با خوردن غذاهای مورد علاقه‌شان از استرس خود بکاهند. سایر عوارض استرس شدید هم افسردگی، گوشه‌گیری و کاهش اعتماد به نفس است.

به همین دلیل یادگیری روش درمان سریع استرس و اضطراب شدید ضرورت دارد.

فعالیت بدن و ورزش را فراموش نکنید

اولین توصیه خودساخته برای درمان استرس و تپش قلب شروع فعالیت بدنی است. برای مقابله با استرس باید ورزش را در صدر برنامه‌های روزانه قرار دهید. زمانی که به طور منظم ورزش می‌کنید، میزان استرس کاهش می‌یابد. زیرا با افزایش فعالیت بدن، هورمون‌های استرس‌زا مثل کورتیزول در بدن کاهش می‌یابد.

وقتی در نتیجه گردش خون و ورزش اکسیژن بیشتری به قلب و مغز می‌رسد، نورون‌ها در مغز افزایش می‌یابند. در نتیجه ترشح اندروفین که باعث بهبود خلق و خو می‌شود، در بدن بیشتر می‌شود. این مورد نتیجه ورزش کردن و فعالیت بدنی است. برای ورزش کردن مجبور نیستید به سراغ بدنسازی بروید، ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی هم می‌تواند موثر باشد.

نقش تغذیه در کاهش استرس

شاید فکر کنید در تخصص سایت خودساخته نیست که در مورد تغذیه صحبت کند. اما ما براساس بررسی‌ها و مطالعاتی که در این زمینه داشتیم به این نتیجه رسیدیم بخش مهمی‌ از ساختار روح و روان به تغذیه بستگی دارد. بنابراین یکی از راه های درمان استرس شدید داشتن تغذیه سالم است.

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف غذاهای پرکالری و پرچرب باعث افزایش میزان استرس بدن می‌شود. این در حالیست که غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند، تاثیر بیشتری در غلبه بر استرس دارند. لیمو، نعناع، چای سبز، سنبل الطیب و برخی دیگری از انواع دمنوش‌ها می‌توانند به درمان استرس شدید کمک کنند.

راه های درمان استرس شدید

مصرف کافئین را کاهش دهید

کافئین از جمله موادی است که در قهوه، چای، شکلات و سایر نوشیدنی‌های انرژی‌زا یافت می‌شود. این محرک باعث بی‌خوابی و افزایش استرس می‌شود. وقتی میزان کافئین بدن را افزایش می‌دهید، ممکن است از سردرد نجات پیدا کنید، اما در عوض گرفتار استرس شدیدی می‌شوید. برای درمان سریع استرس و اضطراب شدید لازم است مصرف این موادغذایی را کمتر کنید.

آدامس جویدن را تست کنید

یکی دیگر از راههای رفع استرس و اضطراب جویدن آدامس است. همانطور که بسیاری از افراد برای کاهش استرس به خوردن غذا روی می‌آورند، آدامس جویدن هم یکی از این راهکارهاست. با این تفاوت که هیچ غذایی وارد بدن نمی‌شود. در عوض جویدن و ترشح بزاق دهان باعث ارسال سیگنال‌های مثبت به مغز می‌شود.

اگر در زمان فشار روحی شدید آدامس بجوید می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی روحیه داشته باشد.

عامل استرس‌زا را یادداشت کنید

برای درمان استرس و تپش قلب باید به دنبال دلیل و علت اصلی بگردید. در بسیاری از مواقع دلایل استرس از ذهن پاک می‌شوند اما حالت اضطراب تا ساعت‌ها با ما باقی می‌ماند. برای اینکه بتوانید بر حالت استرس غلبه کنید، باید علت آن را بخاطر آورده و روی کاغذ بنویسید. وقتی اتفاقات ناگوار و یا اخبار ناخوشایند حل نشوند، از ذهن پاک شده و استرس‌شان باقی می‌ماند.

یکی از راه های درمان استرس شدید حل کردن اتفاقات است. باید علت اصلی اضطراب را پیدا کرده و آن را حل کنید. در غیر اینصورت تا روزها بدون دلیل مضطرب می‌مانید.

تنظیم خوابتان را به‌هم نریزید

استرس باعث کم‌خوابی و بی‌خوابی می‌شود. از سوی دیگر کم خوابیدن هم خودش بر روی استرس تاثیر منفی می‌گذارد و آن را بیشتر می‌کند. برای درمان سریع استرس و اضطراب شدید باید تلاش کنید تنظیم خوابتان به هم نریزید. گوشی همراه را کنار بگذارید، از فکر کردن به اتفاقات بد خودداری کنید. اگر با خواندن کتاب خوابتان می‌برد، اگر با خوردن لبنیات (دوغ و ماست) بیشتر می‌خوابید، این کارها را انجام دهید.

یکی از راه های درمان استرس شدید تلاش برای خوابیدن است. خواب تاثیر زیادی در استراحت مغز و افزایش هورمون‌های شادی‌آور دارد. پس تاثیر آن را دست‌کم نگیرید.

درمان سریع استرس و اضطراب شدید

در پایان

برای غلبه بر استرس و اضطراب باید تمام تلاش خود را بکار بگیرید. اجازه ندهید استرس به عادت هر روزه‌تان تبدیل شوید. در همان ابتدا بر آن غلبه کنید تا مدیریت زندگی خود را بدست بگیرید.

اگر استرس بیش از حد زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، خودساخته شرکت در دوره «خداحافظ استرس» را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

انرژی درمانی چیست

برچسب‌ها: , , , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست