درمان حواس پرتیرشد فردیمقالهوبلاگ

راه های تقویت حافظه و هوش با تکنیک‌های علمی

اشتراک گذاری این مطالب در:

برای تقویت حافظه بلند مدت با روشی موثر به زمان نیاز دارید. با این حال باید تکنیک‌های جادوی تقویت حافظه را هم با دقت اجرا کنید. آنچه در ادامه به آن می‌پردازیم به روش‌های برای تقویت هوش و حافظه است. برخلاف تصور شما فقط در زمان تحصیل یا کار به حافظه و هوش نیاز ندارید. بلکه در همه ابعاد زندگی نیازمند حافظه‌ای قوی هستید. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در سنین جوانی و میانسالی برای تقویت حافظه تمرین می‌کنند، در سالمندی به آلزایمر مبتلا نمی‌شوند.

از سوی دیگر شما در هر قسمتی از زندگی به حافظه‌ای فعال و کارا نیاز دارید. بهترین راه های تقویت حافظه برای درس خواندن و سایر ابعاد زندگی عبارتند از:

انجام فعالیت‌های حافظه

برای تقویت حافظه بلند مدت با روشی موثر اولین قدم انجام فعالیت‌هایی است که حافظه شما را درگیر خود کنید. این فعالیت‌ها در افزایش قدرت استدلال، تحلیل ذهنی و مهارت‌های زبانی تاثیر زیادی به جا می‌گذارند. بازی‌های فکری و فعالیت‌های حافظه‌ای با میزان دانش و زبان در ارتباط است. حال آنکه استدلال و زبان هر دو عامل مهمی در سنجش هوش هستند.

اگر بتوانید فعالیت‌های حافظه‌ای انجام دهید، نه تنها قدرت حافظه افزایش می‌یابد، بلکه حتی در قدرت هوش و ذکاوت هم تاثیر مثبت می‌گذارد. فعالیت‌هایی مثل منبت‌کاری با اره‌مویی بر روی چوب، تکمیل جدول، بازی شطرنج و حتی پازل می‌توانند ذهن را به چالش بکشند.

تقویت حافظه بلند مدت با روشی موثر

تغذیه و نقش آن در تقویت حافظه بلند مدت

یکی از راه های تقویت حافظه و هوش مصرف غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3، فلاونوئیدها و ویتامین K است. در سال 2017 برای بررسی تاثیر چربی‌های امگا 3 بر روی اجزای اصلی ساختار مغز صورت گرفت. نتایج نشان می‌داد افرادی که بیشتر از چربی‌های اشباع شده، چربی اشباع نشده امگا 3 مصرف می‌کنند، هوش و حافظه قوی‌تری دارند. از جمله غذاهایی که می‌توانند به تقویت حافظه و هوش کمک کنند می‌توان به ماهی، میگو، تخم کتان، آووکادو و آجیل اشاره کرد.

موادغذایی حاوی فلاونوئیدها هم به افزایش تعداد نورون‌های مغز کمک زیادی می‌کنند. توت، کاکائو، چای، دانه‌های سویا حاوی مقادیر بالایی از فلاونوئید هستند. برای افزایش میزان ویتامین K بدن هم می‌توانید کلم پیچ، اسفناج و … اشاره کنید.

نواختن ساز و موسیقی

نواختن ساز روشی سرگرم کننده و خلاقانه برای تقویت هوش است. با این روش ادراک شنیداری افزایش می‌یابد. از سوی دیگر هماهنگی جسمی هم بیشتر می‌شود. افرادی که در زمینه موسیقی فعالیت دارند، حافظه‌شان قوی‌تر است. طبق یک بررسی در سال 2013 مشخص شد نواختن موسیقی مهارت‌های حسی و شناختی را به چالش می‌کشد. در نتیجه به تقویت عملکرد شناختی و عصبی کمک زیادی می‌کند.

فعالیت‌های استدلالی خود را افزایش دهید

یکی دیگر از راه های تقویت حافظه برای درس خواندن و سایر ابعاد زندگی انجام فعالیت‌های استدلالی است.  در فعالیت‌های استدلالی فرآیندهای ذهنی مربوط به تجسم‌های جسمی افزایش می‌یابد. محققان طی یک مطالعه دریافتند افرادی که فعالیت استدلالی دارند، نمرات بیشتری در آزمون ضریب هوشی بدست می‌آورند.

انواع تست هوش و حل کردن معماها می‌تواند نمونه‌ای از فعالیت‌های استدلالی و جادوی تقویت حافظه باشد.

مهارت‌های رابطه‌ای را تقویت کنید

یکی دیگر از راه های تقویت حافظه و هوش افزایش مهارت‌های رابطه‌ای است. زیرا در اثر ارتباطات است که زبان و ادراکات انسان تقویت می‌شود. تحقیقات سال 2011 نشان می‌دهد که ضریب هوشی در کودکانی که ارتباطات بیشتری با اطرافیان برقرار می‌کنند، بیشتر است.

همچنین مطالعات جدیدتری هم نشان می‌دهد برای بهبود هوش و حافظه باید استدلال کلامی و شناختی را افزایش دهید. این در حالیست که با داشتن ارتباطات قوی می‌توانید به راحتی استدلال کلامی و شناختی خود را بهبود دهید. فعالیت‌هایی مثل یادگیری زبان خارجه، مقایسه اشیا و حتی مقایسه مقدارها با هم می‌تواند در این مورد موثر واقع شود.

راه های تقویت حافظه و هوش و کتاب خواندن مکرر

برای تقویت حافظه بلند مدت با روشی موثر می‌توانید مدام کتاب بخوانید. کتاب خواندن باعث افزایش اطلاعات در مغز می‌شود. مغز انسانی که مدام در حال فعالیت است، هیچ‌گاه پیر نمی‌شود. وقتی خبر قبول شدن یک پیرمرد 90 ساله چینی یا ژاپنی در دانشگاه را می‌شنوید، تعجب نکنید. این افراد تمام زندگی خود در حال کتاب خواندن و انجام فعالیت‌های ذهنی هستند. حتی اگر پوستشان چروک شود، ذهنشان جوان می‌ماند.

راه های تقویت حافظه برای درس خواندن

یادگیری مهارت‌های جدید

یکی دیگر از راه های تقویت حافظه و هوش یادگیری مهارت‌های جدید است. آموزش به هر شکلی که باشد به افزایش هوش و حافظه کمک زیادی می‌کند. براساس یک بررسی بر روی بیش از 600 هزار شرکت‌کننده برای بررسی سطح ضریب هوشی مشخص شد افرادی که مدام در حال یادگیری مهارت‌های جدید هستند، ضریب هوشی‌ آن‌ها تا 5 امتیاز بیشتر از افرادیست که زندگی عادی دارند.

آموزش نقش مؤثری را در تقویت حافظه بلند مدت ایفا می‌کند. بنابراین تنها بخشی از آن به صورت اکتسابی از والدین به فرزند به ارث می‌رسد. بخش دیگری از آن در طی زندگی و از راه آموزش بدست می‌آید.

در پایان

راه های تقویت حافظه برای درس خواندن متعدد است. اما به تلاش مداوم نیاز دارد. بخشی از هوش و حافظه ژنتیکی را به صورت ژنتیکی بدست می‌آورید. اما بخش مهم‌تر آن را از طریق آموزش، تمرین و ممارست کسب می‌کنید. برای تقویت حافظه بلند مدت و هوش به زمان و تلاش نیاز دارید.

برای تقویت حافظه لازم است تا یادگیری مهارت های مختلف را نیز افزایش دهید. خودساخته برای تقویت حافظه شرکت در دوره «در یادگیری استاد شوید» را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید:

تقویت حافظه

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست