درمان کمال گراییرشد فردیمقالهوبلاگ

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم ؟ از دست آن‌ها فرار کنیم؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

بیماری خود بزرگ بینی یا خودشیفتگی برای اطرافیان آزاردهنده است. شاید خود شخص از رفتاری که از خودش نشان می‌دهد، حس رضایت داشته باشد، اما دیگران را به شدت آزار می‌دهد. مطمئنا شما هم وقتی با کسی مواجه هستید که بیش از حد خودستا و خودشیفته است، از او دلزده می‌شوید. حتی ممکن است حس کمتربینی را به شما القا کند. اما گاهی این افراد آنقدر به ما نزدیک هستند که چاره‌ای جز مراوده با آنها را نداریم. برای مثال شما نمی‌توانید با همکار یا یکی از اقوام خود قطع ارتباط کنید. پس تنها راه یاد گرفتن نحوه رفتار با افراد خودشیفته است.

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم؟

برای اینکه بتوانید با افراد مبتلا به بیماری خود بزرگ بینی راحت‌تر کنار بیایید، راهکارهای زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

برای فرد خودشیفته یک درمانگر را پیدا کنید

اگر فردی که علائم بیماری خودشیفتگی از نزدیکان شما (مثلا همسر) است، چاره‌ای جز درمان کردن او را ندارید. تمایل به خودشیفتگی کم و بیش در همه وجود دارد. اما وقتی فردی به صورت افراطی به این عارضه مبتلاست، باید با کمک یک مشاور او را درمان کنید.

وینسنن ایگان روانشناس دانشگاه ناتینگهام در سال 2014 تحقیقاتی را بر روی 850 شرکت‌کننده مبتلا به گرایشات شخصیتی خودشیفتگی انجام داد. او به این نتیجه رسید افراد خودشیفته به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • افراد خودشیفته آسیب‌پذیر: پوسته بیرونی آن‌ها قوی به نظر می‌رسد اما هسته داخلی‌ شخصیت‌شان ضعیف است.
  • افراد خودشیفته بزرگ‌بین: این افراد به بزرگی و کاریزما بودن خودشان اعتقاد دارند. حتی ممکن است این تصور به اندازه شخصیت‌شان واقعی باشد.

زندگی و کنار آمدن با گروه دوم سخت‌تر است. زیرا مدام می‌خواهند برتری خود را به رخ‌تان بکشند. بنابراین اگر این افراد را به یک مشاور حرفه‌ای معرفی کنید تا درمان شوند، بهترین راه‌حل است.

چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم

پذیرفتن خودشیفتگی این افراد

اگر نمی‌توانید فرد را به مشاور معرفی کنید و این کار شما نوعی بی‌احترامی به اوست، چاره‌ای جز پذیرفتنش را ندارید. علائم بیماری خودشیفتگی اغلب خود را دروغ گفتن، لاف زدن، دادن وعده‌های کذب و ایده‌های عجیب و غریب نشان می‌دهد. این افراد سعی دارند در گفتگوهای روزمره خود را بهتر از دیگران نشان دهند. اما چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم؟ وقتی آنها دروغ می‌گویند آیا باید به طور مستقیما و همان لحظه دروغ‌شان را برملا کنید؟

بزرگی می‌گوید هیچ‌گاه اجازه ندهید رفتارهای یک فرد حقیر شما را هم به زیر بکشد. وقتی یک فرد خودشیفته در حال خودستایی، دروغ گفتن و یا لاف زدن است، قرار نیست با او درگیری لفظی پیدا کنید. در مقابل سکوت کنید و فقط با تغییر دادن بحث نشان دهید تمایلی برای شنیدن حرف‌های او ندارید.

اجازه تاثیرگذاری را از آن‌ها بگیرید

یکی از ویژگی‌های بیماری خود بزرگ بینی اینست که باعث تاثیرگذاری بر روی دیگران می‌شود. افراد خودشیفته مدام سعی دارند با رفتارشان (مثبت یا منفی) توجه شما را به خود جلب کنند. ممکن است شما در ارتباط با این افراد به مرور زمان تاکتیک‌های خود را فراموش کرده و سعی کنید آن‌ها را راضی نگهدارید.

اگر فکر می‌کنید با راضی نگه‌داشتن آن‌ها می‌توانید از خودشیفتگی‌شان بکاهید اشتباه می‌کنید. پس نباید بخاطر جلب رضایت چنین افرادی از خود واقعی‌تان دور شوید. اجازه ندهید رفتار آن‌ها در ذهن شما نفود کند. نیازها، خواست‌ها و اهداف شما در اولویت هر ارتباطی است. پس مدام با خود یادآوری کنید که ویژگی‌های شخصیتی، نیازها و خواسته‌های شما چیست. وظیفه شما راضی نگهداشتن آدمها نیست.

در تنهایی به خودتان آرامش دهید

بسیاری از افراد زمان مواجه شدن با خودشیفته‌ها و خودبزرگ‌بین‌ها به سادگی با این موضوع برخورد می‌کنند. پس شما هم سعی نکنید راه جنگ و تضاد را انتخاب کنید. در تنهایی‌ها به خودتان دلداری دهید و سعی کنید به طور آشکار خشم‌تان را از خودشیفتگی فرد مقابل مخفی نگهدارید. زیرا خشم یا دلخوری شما باعث ترغیب آنها به خودشیفتگی می‌شود. آن‌ها فکر نمی‌کنند که کارشان اشتباه است. بلکه فکر می‌کنند شما فرد حسودی هستید.

از سوی دیگر سعی کنید با ملایمت به آن‌ها بگویید از رفتارشان دلخورید. با پرخاشگری یا تندخویی صحبت کردن آن‌ها عوض نمی‌شوند. در عین حال خود را برای این واقعیت آماده کنید که شاید حرف شما را نپذیرند و یا اهمیتی به شما ندهند.

شما هیچ تقصیری ندارید

متاسفانه یکی از تاثیرات بیماری خود بزرگ بینی بر روی شماست. زیرا فرد خودشیفته باعث می‌شود شما حس کنید منزلت پایین‌تری دارید. البته این تاثیر تا زمانیست که در رفتارتان خودآگاهی کمی داشته باشید. فراموش نکنید شما هیچ تقصیری ندارید. فردی که دچار علائم بیماری خودشیفتگی چنین تلقی را در ذهن شما ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر چنین افرادی مسئولیت اشتباهاتشان را نمی‌پذیرند. آن‌ها حتی نمی‌خواهند مسئولیت صدمه زدن به شما را برعهده بگیرند. در عوض تمایل زیادی دارند رفتارهای منفی خود را به دیگران نسبت دهند.

در چنین شرایطی شاید وسوسه شوید با عصبانیت برخورد کنید. اما نباید برای فرار از دست چنین افرادی، شخصیت خود را کوچک جلوه دهید. در این شرایط عزت نفس‌تان را حفظ کنید.

بیماری خود بزرگ بینی یا خودشیفتگی برای اطرافیان آزاردهنده است

در پایان

ما در اینجا سعی کردیم به سوال « چگونه با افراد خودشیفته رفتار کنیم» پاسخ دهیم. حالا شما باید بتوانید در رفتار با افراد خود بزرگ بین اعتماد به نفستان را حفظ کنید. اگر آن‌ها بیش از حد باعث خشم‌تان می‌شوند، باید بدانید خودشان نیز از این رفتار در عذابند. همین عذاب بیشتر از خشم شما آن‌ها را درگیر می‌کند. پس نیازی نیست شما خود را درگیر چنین رفتارهایی آزاردهنده‌ای کنید.

با همه‎‌ی این‌ها در اغلب افراد خودشیفته کمبود عزت نفس بیداد می‎کند. اگر کسی را در اطراف خود میشناسید که به این خصوصیات مبتلاست می‌توانید دوره‌ی کیمیاگر را به او معرفی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

ویژگی افراد دروغگو را بشناسید

برچسب‌ها: , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست