درمان استرسمقالهوبلاگ

مهار استرس در زندگی و رسیدن به آرامشی که لحظه‌ها را ناب و دوست‌داشتنی می‌کند

اشتراک گذاری این مطالب در:

استرس چیست؟ احساس ناخوشایندی که طی آن، تحت فشار شدیدی قرار می‌گیریم. این فشار می‌تواند از بخش‌ها و ابعاد مختلفی از زندگی‌مان به ما وارد شوند. بدیهی است که فشار روانی روی ذهن و جسم‌مان اثرات منفی می‌گذارد.

احساس تهدید‌شدن از سوی چیزی یا دل‌نگرانی شدید و ناامیدی هم از جمله عوارض جانبی احساسی هستند که استرس در زندگی به ما تحمیل می‌کند. زندگی همیشه پر از اتفاقات و پیچ‌وخم‌هایی است که می‌توانند استرس و فشار را وارد دنیای ما کند. پس بهتر است که راههای مهار استرس را یاد بگیریم. در ادامه از مهار استرس در زندگی بیشتر می‌خوانید.

تغذیه خوب و سالم راهی برای مهار استرس در زندگی

شاید تعجب کنید اما غذایی که می‌خوریم در سلامت روان‌مان اثرگذاری شدیدی دارد. غذاها می‌توانند روی عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن و البته مغز اثر بگذارند. مغز هم با تولید مواد شیمیایی و هورمونی مختلف روند خلق‌وخو و روحیات‌مان را تحت کنترل می‌گیرد. پس تغذیه را در نظر داشته باشید و اگر می‌خواهید نخستین گام‌ها در مسیر کنترل و کاهش استرس را در زندگی بردارید، حواستان باشد که با داشتن رژیم غذایی نرمال می‌توانید به موفقیت برسید.

ورزش‌کردن را دست‌کم نگیرید

شاید شما هم در دسته کسانی قرار دارید که دوست دارند ورزش کنند اما شنبه طلایی برای شروع‌شان هنوز فرانرسیده است. ایرادی ندارد عزم‌تان را جزم کنید و از همین فردا برنامه ورزش‌کردن منظم را برای خود تدارک ببینید. ورزش‌کردن هم از راه‌های مهم برای مهار استرس در زندگی است. این کار باعث می‌شود که هورمون‌ها و مواد شیمیایی مغزی‌تان تنظیم شوند و شادی و انرژی فراوانی به زندگی‌تان راه پیدا کند. ورود انرژی و شادی به زندگی همان است و دورشدن استرس‌های رنگارنگ هم همان.

کنترل و مهار استرس را جدی بگیرید

زمانی را برای تفریح و استراحت کنار بگذارید

ما می‌دانیم که شما گرفتاری‌های رنگارنگی دارید؛ مسئولیت‌های فراوانی دارید که باید انجام بدهید و شاید فرصت رسیدگی به تفریح و استراحت را نداشته باشید. یا اصلا شاید فکر کنید که تفریح و استراحت هزینه و وقت زیادی می‌خواهد و شما از عهده تامین‌شان برنمی‌آیید. اما اینها اشتباه است.

ریلکس‌کردن و استفاده از تکنیک‌های آرامش‌بخشی که فقط یک‌ربع از وقت‌وزمان‌تان را در روز می‌گیرند، اصلا نیازی به هزینه و زمان زیاد ندارند. کافی است که به نوعی آگاهی درباره اهمیت تفریح و استراحت دست پیدا کنید. در طول روز، حواستان به این باشد که زمانی را برای خود کنار بگذارید و تمدد اعصاب کنید.

با این کار، ذهن‌تان از استرس‌های رنگارنگ طول روز خلاص می‌شود و تلویحا این حس به وجودتان جاری می‌شود که به خودتان اهمیت داده‌اید و برای خودتان کاری کرده‌اید. چنین اقدامی شما را آرام می‌کند و یکی از راههای مهم دفع استرس است.

فقط به لحظه‌ حال دقت کنید

این یک شعار کلیشه‌ای نیست. زیستن در لحظه یک هنر واجب و ضروری است که برای مهار استرس در زندگی باید آن را یاد بگیرید. اگر برنامه‌های زمان حال را به‌خوبی و درستی بچینید، دیگر نگران آینده نخواهید بود. چون آینده‌ای که بر روی پایه‌های حال به‌درستی چیده شده باشد، کامل و صحیح پیش خواهد رفت و جای نگرانی باقی نمی‌گذرد.

از سوی دیگر، زیستن آگاهانه و کامل در لحظه حال، باعث می‌شود که گذشته‌هایی را که دیگر هیچ‌وقت بازنمی‌گردند کاملا به دست فراموشی بسپارید و از وقایع ناخوشایندی که در آن به وقوع پیوسته بوده، خود را خلاص کنید. در حال باشید، مسئولیت‌ها و وظایف‌تان را در آن به‌خوبی انجام بدهید و نگران هیچ‌چیز دیگری نباشید.

کنترل و مهار استرس را جدی بگیرید

گاهی‌اوقات نیاز است که کنترل و مهار استرس در زندگی را با مراجعه به روان‌درمان‌گرها و روانشناسان پیگیری کنید. زمانی که استرس و اضطراب از حالت عادی خارج می‌شود و دیگر تمام لحظات زندگی‌تان تحت‌الشعاع آن قرار می‌گیرد، یعنی جایی از کار مشکل دارد و باید پیگیری‌های دقیق‌تری از وضعیت خود داشته باشید.

استفاده از داروهای مهارکننده استرس هم گاهی لازم می‌شود. البته این داروها از سوی متخصص تجویز می‌شوند و نباید سر خود اقدام به مصرف‌شان کنید. همه اینها زمانی ضرورت دارند که استرس به تار و پود زندگی‌تان حمله می‌کند و دیگر نمی‌توانید مسیر درست و عادی همیشگی‌تان را پیش بگیرید.

یادتان باشد، همان‌طور که جسم آدمی مشکل پیدا می‌کند و نیاز به مراجعه به دکتر برایش شکل می‌گیرد، روان هم تحت فشارهای مختلف می‌تواند دچار آسیب شود و باید به آن رسیدگی شود. پس از مراجعه به روانشناس و روان‌پزشک خود را نترسانید و همیشه مراقب روح خود باشید.

تغذیه خوب و سالم راهی برای مهار استرس در زندگی

در آخر

مهار استرس در زندگی امروزی بسیار حائز اهمیت است. در دنیایی که هر روز با اخبار ناخوشایندش ما را احاطه کرده، باید آگاه‌تر از خود مراقبت کرد. البته ما معتقد نیستیم که دنیا بدتر از گذشته‌ها شده است.

همیشه، جنگ و بی‌عدالتی وجود داشته و از سوی دیگر، وقایعی مانند بیماری‌ها و مصیبت‌های طبیعی هم انسان را تحت نفوذ خود داشته است. پس باید پذیرفت که زیستن در این دنیا، کار پرچالشی است و اگر قرار به بقا و سلامت باشد، باید خود را مجهز کنیم. یکی از تجهیزات مهم برای گام‌برداشتن در این مسیر، کنترل استرس است.

اگر استرس بیش از حد زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، خودساخته شرکت در دوره «خداحافظ استرس» را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

انرژی درمانی چیست

برچسب‌ها: , , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست