درمان استرسمقالهوبلاگ

7 راه درمان خجالتی بودن و کمرویی | بدون استرس در جمع ظاهر شوید

اشتراک گذاری این مطالب در:

خجالتی بودن بیشتر از کمبود اعتماد به نفس کافی ایجاد می‌شود. وقتی از حضور در جمع فراری می‌شوید، نشان می‌دهد فرد خجالتی هستید. همچنین خجالتی بودن مانع از «نه گفتن» در شرایط ضروری می‌شود. از سوی دیگر باعث می‌شود زمان صحبت کردن در برابر غریبه‌ها سرخ و سفید شوید. در نهایت از حرف زدن خودداری می‌کنید. کمرویی و خجالتی بودن می‌تواند شما را به فرد مظلومی تبدیل کند که هر فردی به خودش اجازه دهد حقوق‌تان را زیر پا بگذارد. اما چگونه از شر خجالتی بودن خلاص شویم؟

ما سعی داریم در ادامه به روش‌هایی برای درمان خجالتی بودن بزرگسالان بپردازیم. اگر از مشکل کم‌رویی رنج می‌برید، تا انتهای این مطلب با خودساخته همراه شوید.

1- در لحظه آنی قرار بگیرید

یکی از دلایل خجالتی بودن این‌است که فکر شما در گذشته قرار دارد. احساس خجالت و شرمساری از مکان یا زمان دیگری باعث مخابره برخی پیام‌های منفی به مغز می‌شود. در نتیجه شما قادر به کنترل رفتار کنونی خود نیستید.

در چنین مواقعی برای درمان خجالتی بودن و کمرویی باید از گذشته فاصله بگیرید. هر چیزی که در مغز خطور می‌کند، فوری بر آن غلبه کنید. باید بتوانید در لحظه‌ی آنی قرار بگیرید. مغز با دریافت پیام از زمان و مکان گذشته، دستور ترشح هورمون استرس و اضطراب را به بدن ارسال می‌کند. پس باید خاطرات گذشته را به کلی فراموش کنید.

2- از عذرخواهی کردن بی‌جهت خودداری کنید

برخی فکر می‌کنند اگر زیادی عذرخواهی کنند، فرد متشخص و باادبی هستند. در حالی که عذرخواهی اگر به عادت تبدیل شود، شما را به فردی خجالتی تبدیل می‌کند. یکی از راه‌های درمان خجالتی بودن بزرگسالان خودداری از عذرخواهی برای هر شرایطی است.

وقتی کار اشتباهی را مرتکب می‌شوید، لازم است بابت آن از دیگران عذرخواهی کنید. اما بی‌دلیل از کسی عذرخواهی نکنید. به‌خصوص اگر طرف مقابل مقصر است، شما این کار را انجام ندهید. معتاد شدن به معذرت‌خواهی کردن، باعث ایجاد حس شرمساری و شرمندگی می‌شود. پس همین حالا این عادت نادرست را ترک کنید.

چگونه از شر خجالتی بودن خلاص شویم

3- انتظارات خود را در اولویت قرار دهید

یکی از راه‌های درمان خجالتی بودن و کمرویی فرار از اولویت‌های دیگران است. وقتی تمام تلاش خود را برای تحقق بخشیدن به انتظارات دیگران به کار می‌برید و موفق نمی‌شوید، احساس شرمساری دارید. اما وقتی خواسته و نیاز خودتان در اولویت باشد و حتی اگر با موفقیت کار را به پایان نرسانید، خجالت‌زده نمی‌شوید.

شکست بخشی از زندگی است و نباید آن را عامل شرم‌آوری بدانید. البته تا زمانی که کارها را برای دل خودتان انجام دهید، عامل شرم‌آوری نیست. وقتی پای دیگران وسط باشد، مدام قضاوت آن‌ها را در ذهن مرور می‌کنید. توصیه ما اینست خودتان را در مرکز و محورِ تلاش‌هایتان قرار دهید.

4- فهرست موضوعات ناامنی خود را تهیه کنید

روانشناسان معتقدند یکی از دلایل خجالتی بودن ، وجود ناامنی در درون آدمهاست. اگر می‌بینید شرمساری نتیجه ناامنی در درون شماست، باید برای حل و فصل آن‌ها قدم بردارید. اما ابتدا لازم است لیستی از ناامنی‌های خود را تهیه کنید و آن‌ها را برای فرد دیگری با صدای بلند بخوانید. سپس منتظر بازخورد او باشید.

اگر این موضوعات از نظر دیگران ساده و پیش‌پا افتاده هستند، یعنی شما بیخودی روی آن‌ها تمرکز کرده‌اید. برای مثال فکر می‌کنید اگر به جشن تولد دوستتان بروید، همه در مورد لباس شما صحبت می‌کنند. بخاطر همین حس شرمساری، از حضور در جشن خودداری می‌کنید. وقتی این موضوع ناامنی را برای یکی دیگر از دوستان صمیمی‌تان بازگو کنید، حتما به دلیل غیرمنطقیِ شما می خندد.

برای درمان خجالتی بودن بزرگسالان لازم است تا ناامنی‌های شخصی را پیدا کنید. حتی اگر از نظر دیگران خنده‌دار به‌نظر برسند.

5- سناریوهای «شرم‌آور» را تمرین کنید

در چه شرایطی شما زیاد خجالت می‌کشید؟ حتما می‌گویید در این شرایط چگونه از شر خجالتی بودن خلاص شویم؟ راهکار خیلی ساده است. کافیست از قبل خود را در سناریوهای خجالت‌آور قرار دهید. برای مثال قرار است در یک سخنرانی حاضر شوید. قبل از حضور در سخنرانی، در خانه و برای اجسام و وسایل منزل سخنرانی کنید.

شاید خنده‌دار به‌نظر برسد اما به این روش هم فکر کنید:

«اگر کسی با حرف زدن شما را خجالت‌زده کند، هر چه بیشتر آن را بشنوید و در معرض آن قرار بگیرید، بی‌تفاوت‌تر می‌شوید. گویی مغز آنتی‌بادی برای مقابله با حرف‌های ناراحت‌کننده را می‌سازد.»

درمان خجالتی بودن و کمرویی

6- برای کنترل خود تلاش کنید

تحقیقات زیادی نشان می‌دهد هیچ ارتباطی بین خجالت و کمرویی با دیگران وجود ندارد. بلکه این صدای درونی است که باعث می‌شود شما احساس شرمندگی کنید. اگر بیش از حد در مورد قضاوت، نگاه کردن و دیدگاه‌های دیگران نگران هستید، همیشه احساس شرمندگی می‌کنید.

از سوی دیگر برای درمان خجالتی بودن و کمرویی لازم است تا گفتگوی درونی را تغییر دهید. باید به جای خجالت کشیدن در جهت مثبت‌اندیشی و خوشحالی آن را تغییر دهید. در غیر این صورت با همین وضعیت باقی می‌مانید.

7- دلیل ترس و درمان آن را پیدا کنید

برای درمان خجالتی بودن در بزرگسالان باید ترس را کنار بزنید. خجالت در واقع نوعی ترس همراه با اضطراب و استرس است. شما اگر دلایل ترس خود را پیدا و آن را درمان کنید، در واقع  راحت‌تر می‌توانید خجالتی بودن را درمان کنید. گاهی ترس ما علت بیرونی و گاهی درونی دارد. در ابتدا باید دلایل درونی ترس را برطرف کنید. سپس به دنبال نترسیدن از عوامل بیرونی باشید.

خجالتی بودن یکی از نشانه های کمبود اعتماد به نفس است. اگر زیادی خجالتی هستید، خودساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

راه های افزایش عزت نفس را یاد بگیرید

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست