مقالهوبلاگ

راه های جلوگیری از دروغ گفتن ؛ پینوکیویی که دماغش دراز نمی‌شود

اشتراک گذاری این مطالب در:

دروغ گفتن از زشت‌ترین کارهایی است که آدمی‌زاد انجام می‌دهد. اما چه خوشمان بیاید و چه نه؛ همه ما دروغ می‌گوییم. دلایل دروغ‌گفتن بسیار متنوعند. برای همین است که هرگز نمی‌توانیم ادعا کنیم که خیلی صاف و صادق هستیم و اصلا دروغ نمی‌گوییم.

در هر حال، در هر سطحی از دروغگویی که هستیم، باید ریشه‌ها و علل این کار را پیدا کنیم و آن را کنار بگذاریم. زمانی که بدانیم چرا دروغ می‌گوییم، راه های جلوگیری از دروغ گفتن برایمان کاربردی می‌شوند و می‌توانیم به کمک آنها پای به دنیای سفید صداقت بگذاریم.

در ادامه به تعدادی از راه‌هایی اشاره شده است که به دروغ‌نگفتن کمک می‌کنند. واقعیت این است که دروغ‌گویی بسیار حرکت زشتی است و اگر بدل به عادت شود، به‌سختی می‌توان از آن نجات پیدا کرد. شاید برخی از دروغ‌ها در ظاهر مصلحتی شناخته شوند و از نگاه گوینده‌شان جلوی مشکلاتی را بگیرند اما این تفکر اشتباه است. هیچ‌یک از ما نمی‌دانیم که درست یا غلط دقیقا چیست.

یعنی همگی درگیر نوعی نسبیت در حوزه مسائل اخلاقی هستیم و مصلحت را به‌طور قطع نمی‌دانیم. پس با پوشاندن حقیقت در هر سطح و اندازه‌ای می‌توانیم موجبات شکل‌گیری روندی منظم را در جهان هستی مختل کنیم. پس بیایید دیگر دروغ نگوییم. اما چطور؟

باید بپذیریم که گاهی یا شاید بیشتر مواقع دروغ می‌گوییم

برای هر مشکلی راه‌کاری وجود دارد. راههای ترک دروغ هم در دسترس هستند. یکی از این روش‌ها پذیرفتن دروغگویی است. همان‌طور که گفته شد، همه دوست دارند که مشکلات‌شان را حل کنند و اتفاقا برای هر مشکلی هم راه‌کاری وجود دارد.

اما با این حال، چرا همچنان جهان پر از مسائل حل‌نشده است؟ مشکل از اینجا شروع می‌شود که آدم‌ها صورت مساله مشکلات‌شان را به‌خوبی تعریف نمی‌کنند و از همین روی هم هست که نمی‌توانند از میان راه‌کارها به گزینه‌ای درست و منطقی دسترسی پیدا کنند. برای درمان دروغگویی باید قبول کنید که دروغ می‌گویید و از ادعاکردن بیهوده دور بمانید.

بپذیرید که دروغ می‌گویید و سعی کنید که حد و حدود آن را برای خود مشخص نمایید و ببینید که چگونه و در چه مواقعی این کار را می‌کنید. بعد از طی‌کردن این مرحله، شما امکان کارکردن روی موقعیت‌هایی را پیدا خواهید کرد که در آنها دروغ می‌گویید.

به خود یادآوری کنید که دروغ‌گفتن می‌تواند فاجعه به بار بیاورد

یکی از راههای ترک دروغ این است که به عواقب کارتان فکر کنید. دروغ عمل نادرستی است. یک عمل نادرست در هیچ قاموسی نمی‌تواند نتایج مثبت به همراه داشته باشد. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، هیچ‌یک از ما نمی‌دانیم که مصلحت دقیقا چیست.

پس با دروغ‌گفتن حتی اگر بهانه‌اش مصلحت‌اندیشی باشد، اقدام به تخریب بخش بزرگی از چرخه طبیعت می‌کنیم و اثراتی منفی را وارد حیات خود و دیگران می‌نماییم. پس یکی از راه های جلوگیری از دروغ گفتن هم این است که به خود یادآور شویم که با گفتن یک دروغ ساده می‌توانیم روی خوشبختی خود و دیگران به شکل‌های مستقیم و غیرمستقیم اثرات منفی بگذاریم.

ریشه دروغگویی را کشف کنیم و علت را جویا شویم

یکی از راه های جلوگیری از دروغ گفتن هم این است که علت را جویا شویم. دروغ‌ها به دلایل مختلف از دهان ما خارج می‌شوند. علل هم بسیار متنوع‌تر از آن است که فکر می‌کنیم. مثلا بعضی مواقع، ترسیدن باعث می‌شود که دروغ بگوییم.

ترس از چیزی یا کسی موجبات دروغگویی را فراهم می‌کند. در این صورت، باید یاد بگیریم که دروغ گفتن عملی متعلق به افراد بزدل است و حتی اگر راست‌گویی به قیمت تنبیه‌کردن ما هم تمام شود، باز نباید رشادت گفتن حقیقت را با آسایش حقیرانه ناشی از دروغگویی عوض کنیم.

راست‌گویی با تمرین‌کردن در شما نهادینه می‌شود

هر ویژگی خوب یا بدی با تکرار در وجودمان نهادینه می‌شود. اگر خواهان این هستید که راست‌گویی را در وجودتان پررنگ کنید باید آن را تمرین نمایید. درمان دروغگویی در بزرگسالان کمی دشوارتر از این کار برای کودکان است. چون شکل‌گیری عادت‌های چندین‌وچند ساله در یک فرد باعث می‌شود که ترک‌شان کمی زمان‌بر و با صرف انرژی فراوان باشد.

راست‌گویی را تمرین کنید. مثلا هر روز حواستان به این باشد که روز را از آغاز تا انتها بدون دروغ بگذرانید. دفترچه‌ای بگذارید و هر بار که دروغ گفتید، دروغ‌تان و علتش را در آن یادداشت کنید. سعی‌تان این باشد که روند دروغگویی را کنترل کنید و دروغ نگویید. بعد در پایان هر شب، دفترچه را مرور کنید و تلاش‌تان این باشد که در روزهای بعد در موقعیت‌های مشابه دروغ نگویید.

یکی از راه های جلوگیری از دروغ گفتن هم این است

در آخر

دروغ زشت و سیاه است. بدترین نکته درباره آن، این است که نمی‌دانیم با گفتن آن به چه سمتی خواهیم رفت و چه عواقبی را به وجود خواهیم آورد. شاید اثر یک دروغ کوچک به شکل فاجعه‌ای بزرگ در جهان هستی نمود پیدا کند.

همه ذرات این دنیا به هم متصل هستند و نمی‌توان انتظار داشت که انرژی‌های منفی و کارهای بد به‌سادگی در میان کائنات حل می‌شوند و اثراتی از خود باقی نمی‌گذارند.

یکی از دلایل دروغ گفتن، نداشتن اعتماد به نفس است. اگر به این مشکل مبتلا هستید، خودساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

راه های افزایش عزت نفس را یاد بگیرید

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست