مقالهوبلاگ

تصمیم گیری فردی و انواع آن با چراغ روشن آگاهی و شناخت

اشتراک گذاری این مطالب در:

ما هر لحظه و دقیقه از زندگی‌مان در حال تصمیم گیری فردی هستیم. زمانی که می‌رویم و یک لیوان آب می‌خوریم هم در حال تصمیم‌گیری هستیم. چون انتخاب‌مان این بوده که به تشنگی‌مان پایان بدهیم. با این مثال جزئی می‌خواهیم نشان بدهیم که چقدر و به چه میزان تصمیم گیری در زندگی اهمیت و نقش دارد.

بخشی از تصمیم گیری‌هایمان را احساس می‌کنیم و متوجه می‌شویم که در حال انجام آنها هستیم و بخشی دیگر مانند مثالی که زده شد، چندان محسوس نیستند. اگر به مقوله تصمیم‌ گیری در زندگی دقیق‌تر نگاه و توجه داشته باشید هم در زمان تصمیم‌سازی‌های آگاهانه و هم در تصمیم‌گیری‌های غیرارادی و ساده می‌توانید بهتر و دقیق‌تر عمل کنید.

در ادامه این متن به ابعاد تصمیم‌گیری می‌پردازیم و از زوایای آن برایتان خواهیم گفت.

تصمیم گیری عقلایی داشته باشید

تصمیم گیری عقلایی به شما کمک می‌کند تا برای زندگی‌تان برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید. در بسیاری از مواقع، ناکامی‌ها و عقب‌ماندگی‌های زندگی افراد از ضعف‌شان در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری ناشی می‌شود. در چنین مواقعی باید برای رفع مشکل خود گام نخست را محکم برداشت. این گام نخست چیست؟

باید ببینید که ترس‌هایتان چیست و چه دلهره‌هایی مانع از آن می‌شوند که تصمیمات درستی برای زندگی خود بگیرید. چرا جرأت واردشدن به یک حیطه را ندارید. اینها را با خودتان مشخص کنید تا دلیل ترس‌تان مشخص شود.

بعد از شناخت ترس‌ها وارد مرحله بعدی تصمیم گیری عقلایی خواهید شد و این امکان برایتان به وجود می‌آید که موقعیت را تحلیل کنید و ببینید که بدترین واقعه‌ای که از آن می‌ترسید و مانع از تصمیم‌گیری‌تان می‌شود، دقیقا چیست.

چنین نگاهی شما را به این رویکرد می‌رساند که واقعیت، آن‌قدرها هم وحشتناک، خطرناک و دشوار نخواهد بود. در واقع، اگر می‌خواهید در تصمیم گیری فردی و عقلایی خود با منطق و آگاهی پیش بروید، لازم است که خود را مرحله به مرحله و گام‌به‌گام به سمت تعقل واضح و باکیفیت سوق بدهید.

برای تصمیم گیری قطعی با دیگران هم حرف بزنید

برای تصمیم گیری قطعی با دیگران هم حرف بزنید

تصمیم گیری فردی مهم است. یعنی این شما هستید که باید برای برنامه‌ها و اهداف زندگی‌تان مسیری را بچینید و نظر نهایی را در انتخاب‌هایتان داشته باشید اما تصمیم گیری قطعی با مشورت‌کردن با دیگران هم ساده‌تر خواهد شد.

زمانی که با دوستان یا خانواده‌تان درباره موضوعی مشورت می‌کنید، ابعادی که از چشمتان جا مانده‌اند از سوی آنها مطرح می‌شوند و به شما کمک می‌کنند تا دقیق‌تر با حقیقت یک ماجرا روبه‌رو شوید. از سوی دیگر، شاید افرادی از اطرافیانتان تجربه‌ای مشابه با شما را زیسته باشند.

به همین دلیل بتوانند هشدارها، نکات یا توصیه‌هایی را مطرح کنند که مانند چراغی پرنور، بخش‌های تاریک جاده تصمیم گیری را برایتان روشن می‌کند.

‌تصمیم گیری فردی یا گروهی قانون دارد

این یک سوال است. آیا تصمیم گیری فردی یا گروهی دارای قانونی خاص است؟‌ باید در چارچوبی خاص حرکت کرد؟‌ اصلا امکان این وجود دارد که همه افراد از روش‌هایی مشابه استفاده کنند؟ پاسخ این است که قطعا خیر. روش‌هایی وجود دارد که به افراد کمک می‌کنند تا بهتر به یک نتیجه‌گیری برسند و دست به انتخاب بزنند.

برای مثال، این توصیه که جمع‌آوری اطلاعات درباره هر موضوع می‌تواند به افراد در جهت تصمیم‌سازی بهتر کمک کند، از جمله راه‌کارهایی مفید در این زمینه است. یا نکته دیگری مانند اینکه انتخاب‌های گوناگون را فهرست کنید و از میان آنها با بررسی مزایای و معایب هر یک بهترین گزینه را برگزینید هم روشی معقول است.

اما در نهایت نمی‌توان به چارچوب‌های مشخصی در این زمینه رسید. انتخاب‌های هر فرد نتیجه زیستن آن فرد در جهان هستی هستند؛ زیستن هر کس با تمام فراز و فرودهایی که تجربه کرده است. پس باید پذیرفت که روش‌های افراد با هم متفاوت باشد.

مثلا گاهی برخی به سراغ تصمیم گیری احساسی می‌روند. در حالی که شاید رویکرد دیگران نسبت به آن موضوع، استفاده از تصمیم گیری عقلانی باشد. یا درباره تصمیم گیری اخلاقی هم نتایج انتخاب هر فرد با دیگری بسیار متفاوت و گاهی متضاد است.

با وجود پیچیدگی‌های بسیار زیادِ روان آدمی، لازم است که به خود و تصمیم‌گیری‌هایتان نگاهی دقیق‌تر و عمیق‌تر داشته باشید. روحتان را بشناسید و با شناخت درونی نسبت به خود، تلاش کنید که انتخاب‌های درست‌تری در زندگی شکل بدهید.

تصمیم گیری فردی مهم است

تصمیم گیری در همه بخش‌های زندگی حضور دارد

تصمیم گیری بخش جدایی‌ناپذیر ثانیه‌ها و لحظات ماست. پس نمی‌توان اهمیت آن را نادیده گرفت و به‌طور ویژه درباره‌اش مطالعه نکرد. مثلا در موقعیت‌های کاری هم مدام نیاز به تصمیم‌گیری وجود دارد. تصمیمات در این زمینه از نوع گروهی هستند.

وجود صدها جلد کتاب موجود درباره تصمیم گیری گروهی که به‌طور تخصصی از سوی کارشناسان حیطه‌های مختلف کاری نگارش شده‌اند، دلیل دیگری هستند که نشان می‌دهند انتخاب چقدر مقوله مهمی در زندگی بشر است.

تصمیم گیری استراتژیک در شرکت‌ها و ادارات و حتی ارگان‌های مختلف می‌تواند مسیر رسیدن کسب‌وکار و سازمان‌ها را به اهداف‌شان مشخص کند. بنا به راهبردهایی که در این مراکز در نظر گرفته می‌شود، فعالیت‌ها، تاکتیک‌ها و برنامه‌های کاری افراد و ذی‌نفعان مرتبط با تیم استراتژیک سازماندهی می‌شود.

 

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست