اعتماد به نفسمقالهوبلاگ

انجام راهکارهای درمان غرور شما را عزیز دل همه میکند

اشتراک گذاری این مطالب در:

غرور و تعصب در نگاه اول، ویژگی‌های خوبی به نظر می‌رسند. مثلا در ظاهر این طور است که افراد مغرور خود را دوست دارند، قبول دارند و برای همین موفقیت‌های زیادی هم کسب می‌کنند. اما اگر نگاهی دقیق‌تر به این دو صفت داشته باشیم، به‌راحتی متوجه خواهیم شد که غرور چندان چیز خوبی نیست و همان کلمه تعصب هم از دستاوردهای منفی آن است.

در واقع، هیچ صفت و ویژگی خاصی وجود ندارد که تمام ابعاد آن خوب یا تمام ابعاد آن بد باشد. غرور هم از این قاعده جدا نیست. فقط باید بدانید که بخش‌های مثبت و منفی آن چگونه نمود پیدا می‌کنند و روی زندگی‌تان اثر می‌گذارند.

غرور و تعصب که از نظر برخی از افراد ویژگی‌های بسیار خوبی هستند و به آنها می‌نازند، در حقیقت، می‌توانند اثراتی بسیار منفی هم به وجود بیاورند. پس اجازه بدهید که درباره غرور و ابعاد مختلفش بیشتر بگوییم و ببینیم که راهکارهای درمان غرور منفی چیست و اصلا این ویژگی چطور نمود پیدا می‌کند. در ادامه با مجله موفقیت خودساخته همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

غرور مثبت؛ غرور چهره خوبی دارد یا نه؟

همان‌طور که گفته شد، غرور ابعاد مثبتی هم دارد. برای مثال، زمانی که فردی اعتماد به نفس کافی دارد و به داشته‌ها و توانمندی‌های خود می‌بالد، نسبت به آنها احساس غرور می‌کند و همین نیروی محرکه‌ای می‌شود که اقدام به پیش‌رفتن بیشتر در مسیر موفقیت کند. در این حالت، غرور بسیار جلوه خوبی در زندگی دارد.

در واقع، تا این حد از غرور، کاملا درونی است و نمودی از خودستایی یا دست‌زدن به اعمال متعصبانه در آن وجود ندارد. داشتن غروری که شما را به رشد می‌کشاند و باعث می‌شود به خودتان افتخار کنید، بسیار مطلوب است.

بعضی وقت‌ها هم غرور نسبت به عزیزان و متعلقات است که انرژی سازنده و مثبت ایجاد می‌کند. مثلا زمانی که به دستاوردها و موفقیت‌های اعضای خانواده خود افتخار می‌کنید یا رشد و پیشرفتی در کشورتان را جشن می‌گیرید هم غروری مثبت ایجاد می‌شود که سازنده است.

بیشتر بخوانید: افزایش اعتماد به نفس با بهترین توصیه ها

غرور منفی ؛ غرور و تعصب نامطلوب است؟

غرور منفی همان غروری است که در پی آن، هیچ سازندگی و انرژی مثبتی به وجود نمی‌آید. کسی که دچار غرور منفی است، میان خودش و دیگران حصار می‌کشد. او خود را تافته‌ای جدابافته می‌بیند و فکر می‌کند که باید حدی میان خود و دیگران نگه دارد.

البته داشتن چارچوب برای معاشرت با دیگران اصلا مذموم نیست اما ماجرا از این قرار است که افراد مغرور با نوعی خودبزرگ‌بینی ظاهری سعی دارند که حقارت و عزت نفس اندک‌شان را بپوشانند. همان‌طور که می‌بینید، غرور دارای ابعاد بسیار پیچیده‌ای است.

زمانی که غرور نتیجه دستاوردهای مهم و مثبت در زندگی است، شعف و انرژی خوبی از آن عاید فرد می‌شود اما اگر بیش از حد احساس افتخار و خاص‌بودن به او دست بدهد، انرژی‌های مثبت جای خود را به تیرگی و تعصبی می‌دهند که فرد را در آستانه قرارگرفتن در لبه پرتگاه قرار می‌دهد.

کسی که زیاد از حد به خود مفتخر است، راه را به سوی جاده خودشیفتگی هم طی می‌کند. در این صورت، در مواقعی که چندان ممتاز و برتر نیست هم به واسطه غررو و شیفتگی افراطی نسبت به خود، روی عالی ‌نشان‌دادن خود تعصب می‌ورزد و مغرورانه با عزت نفسی که از درون تهی است، خود را برتر می‌پندارد.

فکر یادگیری راهکارهای درمان غرور باشید

راهکارهای درمان غرور

برای اینکه غرور و تعصب زندگی‌تان را ویران نکند باید به فکر روش درمان غرور باشید. اگر احساس می‌کنید که این ویژگی باعث شده تا زندگی شما از حالت نرمال فاصله بگیرد، نیازمند این هستید که راه های درمان را در نظر بگیرید. یکی از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا زندگی طبیعی و سالمی را پیش بگیرید، جدی‌نگرفتن آنچنانی مسائل است.

به‌طور کلی کم‌کردن از جدیت در زندگی می‌تواند به شما کمک کند تا فردی آرام‌تر باشید. مثلا اگر واقعه‌ای در زندگی‌تان رخ می‌دهد، با بررسی ابعاد گوناگون آن و متمرکزنشدن بر تلخی‌ها و سختی‌ها از جدیت آن بکاهید. این تمرین روی ابعاد گوناگون زندگی‌تان اثر مثبت می‌گذارد و باعث می‌شود تا جدیتی که سبب می‌شود غرور و تعصب درباره خودتان و موضوعات مختلف در زندگی‌تان به وجود می‌آید هم کم شود.

یک روش دیگر هم که از راه ارهای درمان غرور است به شما کمک می‌کند تا زندگی بهتری داشته باشید. این روش، بازکردن ذهن به سمت عقاید و آدم‌های تازه است. باید تلاش کنید تا افراد گوناگون را بپذیرید، با بازکردن دریچه ذهن به سمت افراد و عقاید مختلف از غرورتان کم می‌شود و درمی‌یابید که تعصب‌ورزیدن نسبت به موضوعی خاص بسیار بی‌اهمیت و اشتباه است.

راحت‌زیستن، شرط اول و آخر زندگی در این دنیای خاکی است. پس باید تمام صفات و ویژگی‌های بد را که مانند زنجیری بر پایمان هستند از این زندگی جدا کنیم و برای زیستن رها و شادمانه نهایت تلاشمان را به کار بگیریم. غرور و تعصب را کنار بگذاریم و با فکری باز در کنار یکدیگر زندگی کنیم.

یکی از دلایل غرور زیادی میتواند نداشتن اعتماد به نفس کافی باشد که فرد از آن به عنوان یک حربه استفاده میکند تا خلاهای خود را بپوشاند. اگر فکر میکنید زیادی مغرور هستید و حالا قصد درمان دارید،خودساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

راه های افزایش عزت نفس را یاد بگیرید

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست