مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

علائم فرد عصبی و راه مقابله و درمان با این نشانه‌ها چیست؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

تقریبا همه افراد در طول زندگی‌شان دچار علائم عصبی‌بودن می‌شوند. دلایل متعددی برای عصبی‌شدن وجود دارد. نگرانی‌ شغل، روابط خانوادگی و عاطفی و هزار و یک مشکلی که بشر هر روز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند باعث می‌شود تا علائم فرد عصبی تقریبا در همه موجود باشد.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، عصبی‌بودن، واکنشی کاملا طبیعی به بسیاری از موقعیت‌های سخت زندگی است. اما گاهی واکنش‌های عصبی بیشتر از حجم موقعیت‌هایی می‌شود که ما را عصبی و نگران می‌کنند. در این صورت باید کاری کرد و به فکر درمان این مشکل بود.

در ادامه سایت موفقیت خودساخته می‌خواهیم از  نشانه های یک فرد عصبی بگوییم. یعنی زمانی که دیگر اوضاع دارد جدی و جدی‌تر می‌شود و فرد به ورطه اختلالات عصبی می‌افتد.

نگرانی بیش از حد از علائم فرد عصبی

یکی از نشانه‌های عصبی‌بودنِ جدی و مشکل‌زا، نگرانی و داشتن استرس بیش از حد است. کسی که مدام نگران است و سایه سیاه آن رهایش نمی‌کند، احتمالا دچار مشکلی جدی شده است. نگرانی بیمارگونه زمانی رخ می‌دهد که نگرانی فرد در مقایسه با مقیاس و اندازه عامل آن نگرانی، بسیار بزرگ‌تر باشد.

یعنی حجم نگرانی فرد با میزان استرس‌زا بودن یک مشکل و مساله تناسبی ندارد. اگر چنین حالتی بیش از ۶ ماه طول بکشد و کنترل آن برای فرد سخت باشد، به معنای این است که اختلالات عصبی جدی در حال شکل‌گرفتن در وجود فرد هستند. کسی که بیش از حد نگران می‌شود، از انجام کارهای روزانه بازمی‌ماند و توانایی تمرکزکردن از او سلب می‌شود.

احساس بی‌قراری و تلاطم بیش از حد

سیستم عصبی افراد مضطرب طوری تغییر می‌کند که بی‌قراری و تلاطم به جان‌شان می‌افتد. از علائم این بی‌قراری و تشویش که در جسم فرد نمود پیدا می‌کند باید به مواردی مانند بالارفتن نبض، عرق‌کردن کف دست‌ها، خشک‌شدن دهان و لرزش دست‌ها اشاره کرد.

این نشانه‌ها از آن‌ جهت در بدن بروز می‌کنند که مغز احساس می‌کند در خطر قرار گرفته و نشانه‌هایی مشابه همان حالتی در بدن ایجاد می‌کند که انگار واقعه‌ای خطرناک در حال رخ‌دادن است. این یعنی فرد عصبی مدام در حال تجربه احساس ترس و اضطراب است و این موضوع روی بدنش اثری جدی می‌گذارد.

خستگی از علائم یک فرد عصبی

یکی دیگر از نشانه‌هایی که در روانشناسی افراد عصبی کشف می‌شود، خستگی مفرط و دائمی است. البته شیوه بروز خستگی هم در افراد متفاوت خواهد بود. برای مثال، برخی از افراد عصبی دچار خستگی مزمن می‌شوند و در برخی دیگر این نشانه روحی و روانی به شکلی آنی و یک‌باره رخ می‌دهد.

هنوز مشخص نیست که این خستگی به خاطر تغییرات هورمونی در هنگام عصبی‌شدن است یا به عنوان نتیجه‌ای از بی‌خوابی و وجود تنش در ماهیچه‌ها در بدن فرد عصبی رخ می‌دهد. البته شایان ذکر است که خستگی می‌تواند به عنوان نتیجه و عارضه‌ای از مشکلات متنوع دیگری مانند افسردگی هم باشد.

پس درست نیست که بدون ارزیابی ابعاد دیگر عصبی‌بودن، با دیدن خستگی احساس کنیم که نشانه‌ای از علائم عصبی‌بودن در ما ظهور کرده است.

بیشتر بخوانید: زبان بدن افراد عصبی . آدمهای عصبی را چطوری بشناسیم؟

خستگی از علائم یک فرد عصبی

سخت‌شدن تمرکز

برای درمان عصبی بودن باید نشانه‌ها و علائم آن را شناخت. یکی دیگر از علائم فرد عصبی هم سخت‌شدن تمرکز برای افراد است. بسیاری از افراد عصبی نمی‌توانند به خوبی توجه و حواسشان را به چیزی معطوف کنند. برخی مطالعات نشن می‌دهد که اضطراب می‌تواند موجبات از کارافتادن بخشی از حافظه را فراهم کند. یعنی به بخشی از مغز که مسئول حافظه کوتاه‌مدت است، آسیب وارد می‌کند.

البته این را هم بدانید که سخت‌شدن تمرکز مانند خستگی فقط از نشانه‌ها و علائم اختصاصی عصبی‌بودن نیستند. در واقع، بدن در شرایط دیگری هم چنین نشانه‌هایی ابراز می‌کند. پس اگر چنین چیزی یعنی سخت‌شدن تمرکز در شخصی رخ بدهد، باید از ابعاد مختلف به طور دقیق مورد معاینه قرار بگیرد.

مشکلات خواب و اختلالات در آن

اختلالات عصبی می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در فرایند خواب هم شود. دشواری در به خواب‌رفتن یا بیدارشدن در میانه خواب از مشکلاتی است که اختلالات عصبی می‌توانند برای هر فرد به وجود بیاورند. بی‌خوابی و عصبی‌بودن با هم در پیوندی تنگاتنگ قرار دارند. اما دقیقا مشخص نیست که کدام‌یک اول شروع می‌شود: اول عصبی هستیم و بعد بی‌خواب می‌شویم یا بی‌خوابی است که ما را عصبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: برای آرامش اعصاب چه باید کرد؟

درمان عصبی بودن چیست؟

روش‌های مختلفی برای درمان عصبی ‌بودن وجود دارد. زمانی که علائم فرد عصبی تشخیص داده شد، باید به دنبال روش‌هایی مانند موارد زیر رفت:

  • پیروی از رژیم غذایی سالم و سبک می‌تواند آرامش را به بدن بازگرداند.
  • مصرف اندک کافئین هم می‌تواند در کاهش عصبی‌بودن نقش مهمی داشته باشد.
  • ترک سیگار و ورزش‌کردن در کاهش علائم عصبی ‌بودن نقش بسیار مهمی دارد.
  • استفاده از روش‌هایی مانند مدیتیشن و یوگا هم باعث می‌شود که تمرکز و آرامشی که به دلایل مختلف از بین رفته، به روح و جسم بازگردد.

بیشتر بخوانید: تنفر از دیگران طبیعی نیست؛ فکری برای خود بکنید

. البته شیوه بروز خستگی هم در افراد متفاوت خواهد بود.

در آخر

عصبی‌شدن و عصبی‌بودن برای هر کسی پیش می‌آید. اما هر چقدر که عوامل آن را بیشتر بدانیم و راه‌کارهای مقابله را بهتر بشناسیم، کمتر دچار این حالت می‌شویم. عصبی‌شدن باعث می‌شود که انرژی‌مان به‌شدت هدر برود و نتوانیم از لحظات و فرصت‌هایمان به‌خوبی بهره‌مند شویم.

استرس بیش از حد یکی از دلایل عصبی بودن است. اگر شما همیشه عصبانی هستید و یا اطرافیانتان به این مشکل مبتلا هستند، خودساخته به شما شرکت در دوره «خداحافظ استرس» را پیشنهاد می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی تصویر زیر کلیک کنید:

انرژی درمانی چیست

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست