درمان استرسمقالهوبلاگ

دانستن فرق بین استرس و اضطراب برای مواقع بحرانی ضروری است

اشتراک گذاری این مطالب در:

فرق بین استرس و اضطراب چیست؟ این دو عارضه هر دو واکنش‌های احساسی و عاطفی هستند. اما استرس ناشی از یک محرک خارجی و اغلب کوتاه مدت است. برای مثال دعوا با دوستان، فقر، بیماری و مشکلات شغلی باعث بروز استرس می‌شوند. در حالی که اضطراب نوعی نگرانی مداوم و بیش از حد است. اضطراب علائم گسترده‌تری نسبت به استرس دارد. برای درک بهتر این دو مفهوم و علائم استرس و اضطراب شدید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

چه زمانی استرس و اضطراب به درمان نیاز دارند؟

استرس و اضطراب، احساسات یا واکنش‌های غیرطبیعی نیستند و هر کسی آن را با درجات مختلف در زندگی تجربه می‌کند. وجود آن‌ها در برخی از مواقع ضرورت دارد. با این حال اگر بیش از حد شوند، مخربند. تفاوت‌های جدی بین استرس و اضطراب وحود دارد. نکته قابل توجه اینست که اضطراب می‌تواند حاصل یک بیماری روانی خاص باشد و یا خودش تبدیل به بیماری شود.

در واقع اختلال اضطراب نوعی بیماری محسوب می‌شود. صرف نظر از اینکه در بسیاری از مواقع درمان به یک صورت است، اما میزان و شدت اختلال تعیین کننده روش درمان است. گاهی می‌توانید میزان استرس و اضطراب را فقط با چند تکنیک ساده از جمله یوگا یا مدیتیشن درمان کنید. اما گاهی هم به کمک روانشناسان نیاز دارید.

استرس چیست و چه علائمی دارد؟

استرس یک واکنش کاملاً طبیعی بدن به تغییرات، تقاضا و تهدیدات بیرونی است. پاسخ ممکن است یک مؤلفه جسمی، عاطفی و یا ذهنی داشته باشد. همه افراد در زندگی خود درجاتی از استرس را تجربه می‌کنند. اما پاسخ افراد به استرس با هم تفاوت دارد. برخی از آن با شدت بیشتر و به طور مکرر به استرس پاسخ می‌دهند.

دلایلی که باعث بروز استرس می‌شود عبارتند از:

  • فشار مسئولیت در خانه، محل کار و یا در محل تحصیل
  • مشکلات مالی
  • داشتن مشغله کاری زیاد
  • تغییرات ناگهانی و بزرگ در زندگی مثل از دست دادن شغل، فوت یکی از بستگان و یا طلاق
  • داشتن یک تجربه آسیب‌زا مثل سوءاستفاده و یا تصادفات و حوادث

استرس هم خوب است و هم بد. استرس خوب باعث شود وظایف خود را به درستی انجام دهید و بر روی فعالیت‌ها تمرکز داشته باشید. اما استرس بیش از حد و مزمن نه تنها مانعی برا پیشبرد امور است، بلکه سلامتی روان و جسم را هم به خطر می‌اندازد. استرس باعث بروز افسردگی، دردهای جسمی، مشکل در خواب، مشکلات گوارشی، از دست دادن اعتماد به نفس، انزوا و تغییر در عادات غذایی می‌شود. حتی این عارضه بیماری قلبی را هم به دنبال دارد.

فرق بین استرس و اضطراب چیست؟

اضطراب چیست و چه علائمی دارد؟

اضطراب هم یک واکنش طبیعی بدن است. این احساس با ترس، نگرانی و یا عصبی شدن همراه می‌شود. ممکن است شما قبل از سخنرانی و یا انجام یک کار مهم دچار اضطراب شوید. اضطراب و استرس اغلب با هم اتفاق می‌افتد. با اتفاقات استرس‌زا گاهی احساس اضطراب هم ایجاد می‌شود.

زمانی اضطراب مشکل ساز می‌شود که از کنترل شما خارج شده باشد و زندگی را به طرز چشمگیری تحت تاثیر منفی خود داده باشد. اضطراب بیش از حد می‌تواند در مواردی استرس مزمن را هم ایجاد کند. پریشانی عاطفی و علائمی جسمی از مشکلات ناشی از اضطراب مزمن است.

فرق بین استرس و اضطراب چیست؟

علائم استرس و اضطراب شدید تفاوت زیادی با هم دارند. این تفاوت‌ها عبارتند از:

منبع سرچشمه گرفتن استرس و اضطراب

استرس عمدتاً از یک منبع خارجی سرچشمه می‌گیرد. برای مثال از طریق گفتگوی منفی، نگرش بدبینانه یا احساس کمال گرایی استرس ایجاد می‌شود. در واقع یک عامل بیرونی تحریک کننده استرس است. مسئولیت‌های بیش از و یا یک پروژه کاری سنگین همه استرس را ایجاد می‌کنند.

اما فرق بین استرس و اضطراب آنجا مشخص می‌شود که اضطراب از عوامل داخلی نشأت می‌گیرد. به این صورت که حتی اگر عوامل استرس‌زا را از میان بردارید، باز هم اضطراب دارید. این حساس بیشتر واکنشی نسبت به وضعیتی مشخص است. اضطراب برای موقعیت بزرگ ایجاد می‌شود. برای مثال سخنرانی در یک جلسه کاری مهم. این احساس باعث می‌شوند نتوانید به درستی عمل کنید.

علائم استرس و اضطراب شدید تفاوت زیادی با هم دارند. این تفاوت‌ها عبارتند از:

درمان استرس و اضطراب

استرس در بیشتر مواقع قابل درمان و کنترل است. مگر اینکه آنقدر زیاد شود که به بیماری روحی تبدیل شود. اما اختلال اضطراب در بیشتر مواقع قابل کنترل نیست و از عهده شما خارج می‌شود. اگر نتوانید کار و یا احساس هراس خود را به درستی مدیریت کنید، اضطراب ممکن است به یک مشکل اساسی تبدیل شود.

تفاوت علائم استرس و اضطراب شدید

اضطراب بیشتر با ترس از چیزهایی همراه است که هنوز اتفاق نیفتاده‌اند. اما استرس پاسخی به اتفاقاتی است که پیش‌تر رخ داده‌اند و یا حتماً در چند ساعت یا روزهای آتی ایجاد می‌شوند. اضطراب گاهی با علائمی خاصی مثل حملات هراس و یا اختلال هراس همراه شود. در حالی که نمی‌توانید برای هراس خود منبع مشخصی را پیدا کنید.

اما استرس بی خوابی، بدخلقی و تغییر عادات زندگی همراه می‌شود. شما می‌دانید دقیقاً منبع استرس چیست اما قادر به کنترلش نیستید.

اگر استرس بیش از حد زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، خودساخته شرکت در دوره «خداحافظ استرس» را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

انرژی درمانی چیست

برچسب‌ها: , , , , , , , , , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست