عزت نفسمقالهوبلاگ

عزت نفس چیست و چرا همه باید به تقویت آن در وجودشان دقت زیادی داشته باشند؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

عزت نفس چیست و چطور می‌تواند زندگی‌تان را از این رو به آن رو کند؟ عزت نفس را با اعتماد به نفس اشتباه نگیرید. یادتان باشد که افرادی که عزت نفس کافی ندارند در زندگی به موفقیت و شادکامی نمی‌رسند. عزت‌مند زندگی‌کردن دارای ابعاد مختلفی است و یکی از مهم‌ترین آنها، داشتن عزت نفس است.

اگر بخواهیم به شما بگوییم که عزت نفس چیست باید به زبان ساده این را مطرح کنیم که عزت نفس همان نگاه و تصویری است که هر کس از خود در زندگی دارد. برخی از افراد خود را دوست می‌دارند و با تمام ضعف‌ها و قوت‌ها به خودشان عشق می‌ورزند.

اما برخی دیگر هم هستند که مدام از خود انتقاد می‌کنند و نمی‌توانند از خطاهای خود بگذرند یا اشتباهات‌شان را فراموش کنند. این دسته از افراد، آن‌قدر روی نقاط منفی و ضعف‌های خود متمرکز می‌شوند که اصلا از خوبی‌ها و نقاط قوت خودشان کاملا غافل می‌گردند. این افراد دارای عزت نفس اندکی هستند. اجازه بدهید که در ادامه مجله موفقیت سلف مید درباره قدرت عزت نفس بیشتر برایتان بگوییم.

عزت نفس چیست ؟

همان‌طور که در سطور قبل هم گفته شد، عزت نفس همان دید و نگاهی است که هر فرد نسبت به خود دارد. اگر فکر کنید که ویژگی‌ها و رفتارهایتان مطلوب است یا دست‌کم جای پیشرفت و رشد دارد و اگر می‌توانید اشتباهات‌تان را بپذیرید و با خودتان کنار بیایید یعنی دارای عزت نفس خوبی هستید.

اما اگر مدام از خودتان ایراد می‌گیرید و تحمل ندارید که روی رفتارهایتان کار کنید تا به شرایط ایدئالی برسید، یعنی عزت نفس‌تان اندک است. عزت نفس بسیار مهم است و اگر سطح پایینی از آن را دارید، باید روی خودتان کار کنید تا عزت نفس پایین و افسردگی را از خودتان کاملا دور نمایید.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش عزت نفس برای داشتن زندگی شاد

عزت نفس چیست / عزت نفس پایین و افسردگی

قدرت عزت نفس در زندگی چه جلوه‌ای دارد؟

قدرت عزت نفس در زندگی می‌تواند منجر به موفقیت‌های زیادی شود. کسی که خود را خوب و ارزشمند می‌بینید، امکان رشد را هم برای خود در زندگی در نظر می‌گیرد. پس در مسیرهای مختلف رسیدن به اهداف مثبت پای می‌گذارد و تلاشش را به کار می‌گیرد.

اما کسی که عزت نفس پایینی دارد و نمی‌تواند خود را ارزشمند و توانا ببینید، در مسیر رشد هم گام برنمی‌دارد. علت چیست؟ علت این است که او حس می‌کند که شکست می‌خورد و توانایی‌های پیروزی در وجودش نیست. پس انگیزه‌ای هم برای تلاش در او شکل نمی‌گیرد. از این روست که باید قدرت عزت نفس را جدی بگیرید و آن را در خودتان مدام تقویت کنید.

بیشتر بخوانید: عزت نفس در رشد فردی چگونه تاثیر میگذارد؟

عزت نفس زنان چه اهمیتی در رشد جامعه دارد؟

متاسفانه حتی اگر نخواهیم باور کنیم، باز هم حقوق زنان در هر ثانیه و ساعت در نقاط مختلف دنیا تضییع می‌شود. یکی از راه‌های مبارزه با چنین وضعیتی، تلاش برای بالابردن عزت نفس زنان در هر جامعه است. زمانی که زنان به حقوق و ارزش‌های خود واقف باشند، اجازه نمی‌دهند که به آنها زور و ظلمت تحمیل شود.

آگاهی در این میان نقش مهمی دارد. زنان و دختران جوامع مختلف باید نسبت به ارزش عزت نفس آگاه شوند و از طریق روش‌های گوناگون، آن را در خود تقویت نمایند. زنان نیمی از هر اجتماع را می‌سازند. پس بالارفتن عزت‌نفس آنها می‌تواند موجبات رشد و شکوفایی تمام جامعه را تحت تاثیر قرار بدهد.

بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم که عزت نفس داریم یا نه + راهکارهایی برای افزایش عزت نفس

عزت نفس در تصمیم گیری به چه معناست؟

عزت نفس در تصمیم گیری یعنی شما نسبت به انتخاب در حیطه‌های مختلف زندگی از خودتان شجاعت و کفایت به خرج بدهید. کسانی که عزت نفس اندکی دارند در تصمیم‌گیری برای زندگی‌شان دچار مشکل می‌شوند. از آنجایی که آنها از درون به خودشان اعتماد ندارند، همیشه نگران عواقب تصمیم‌گیری‌های خود هستند و فکر می‌کنند که شاید از پس آنچه انتخاب کرده‌اند، به‌درستی برنیایند.

چنین دیدی باعث می‌شود تا همیشه مستاصل و نگران شوند و نتوانند به‌درستی در مسیرهای درست زندگی قرار بگیرند یا فرصت‌های بی‌شماری برای رشد و رسیدن به موفقیت را به خاطر ترس و ناتوانی در انتخاب صحیح و تصمیم‌گیری‌ درست از دست بدهند.

همان‌طور که می‌بینید، در پاسخ به پرسش عزت نفس چیست و چطور به دردتان می‌خورد، باید گفت که عزت نفس تقریبا در همه بخش‌های زندگی به کمک‌تان می‌آید و شما را برای رسیدن به نتایج مطلوب یاری می‌دهد.

عزت نفس زنان / قدرت عزت نفس / عزت نفس در تصمیم گیری

بیشتر بخوانید: بهترین روش های افزایش عزت نفس در زنان

در آخر

برای افزایش عزت نفس خود تلاش کنید و دید و نگاهتان را نسبت به خود تغییر بدهید. اگر نقاط مثبتی در وجودتان هست، حتما آنها را رشد بدهید و اگر ضعفی در کار است، با تکیه بر نقاط قوت خود درصدد رفع آنها برآیید.

کسی که در نظر خودش محترم است، درب‌های آرامش و موفقیت را به سوی زندگی باز می‌کند. افزایش عزت نفس با رعایت راه‌کارهایی کاملا مقدور و شدنی است. پس شانس بهترزیستن را در مدت کوتاه عمر از خودتان دریغ نکنید که حیف است.

اگر از کمبود عزت نفس رنج می‌برید، در خطر ابتلا به افسردگی هستید. به همین دلیل خودساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد میدهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید:

راه های افزایش عزت نفس را یاد بگیرید

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

2 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست