مقالهوبلاگ

دلیل لجبازی چیست (خصوصیات افراد لجباز + نحوه رفتار با لجبازها)

اشتراک گذاری این مطالب در:

خصوصیات افراد لجباز چیزی نیست که کسی از آن بی‌خبر باشد. تقریباً همه ما در زندگی خود با آدم‌هایی برخورد کرده‌ایم که لجباز و یک‌دندنه رفتار کرده‌اند. این افراد در زمان بحث کردن حرف حرفِ خودشان است. بیش از حد به خود مغرورند و می‌خواهند هر طور شده نظرشان را به دیگران اعمال کنند. اما دلیل لجبازی چیست و چرا برخی از افراد لجباز هستند؟ آیا از این کار لذت می‌برند؟ چطور با آنها‌ رفتار کنیم؟

اینها سوالاتی است که در حوزه خصوصیات اخلاقی افراد لجباز وجود دارد. اگر می‌خواهید پاسخ سوالات خود را پیدا کنید، این مطلب را از دست ندهید.

دلیل لجبازی چیست و افراد لجباز چه ویژگی دارند؟

روانشناسان برای لجبازی افراد اعم از زنان، مردان، کودکان و … دلایل زیادی را عنوان می‌کنند. اما از نظر آن‌ها مهم‌ترین علت لجبازی، کمبود توجه است. بسیاری از افراد چون فکر می‌کنند دیگران آن‌ها را دست‌کم می‌گیرند و یا توجهی به آن‌ها ندارند، سعی دارند با لجاجت و پافشاری خودشان را ثابت کنند.

در واقع گویی چیزی در درون، این افراد را وادار می‌کند تا روی حرف‌شان بمانند. برخی از افراد هم بیش از حد مغرور هستند. انگار که اگر حرفشان را دو تا کنند، غرورشان شکسته می‌شود. بنابراین برای حفظ غرور خود مجبورند بر روی حرف و کارشان پافشاری کنند.

برخی از افراد به دلیل اینکه در خانواده به آن‌ها بیش از حد امر و نهی شده است، لجباز و سمج می‌شوند. این افراد بیش از حد شخصیت خود را له شده می‌بینند. پس برای حفظ آنچه برسرشان آمده است، حرف هیچ‌کس را نمی‌پذیرند. چون فکر می‌کنند با پذیرش حرف دیگران، باید مدام تحت سلطه‌شان قرار بگیرند.

خصوصیات اخلاقی افراد لجباز چطور است؟

افراد لجباز و یک‌دنده خصوصیات زیر را دارند:

خودشان میدانند که اشتباه میکنند

این افراد در بسیاری از مواقع می‌دانند که اشتباه می‌کنند و یا حرفشان درست نیست، اما بخاطر همان ویژگی لجبازی حاضر به پذیرش نظر دیگران نیستند. انگار که می‌خواهند به دیگران ثابت کنند تو اشتباه می‌کنی و نظر من درست است. این ویژگی افراد لجباز باعث می‌شود تا بر عقل خود غلبه کنند. چرا که عقل و منطقشان می‌گوید که در حال اشتباه کردن هستند و دیگران درست می‌گویند، اما روی همه چیز صحه می‌گذارند.

خصوصیات افراد لجباز / ویژگی افراد لجباز

ناتوانی در پذیرش نظرات درست دیگران

یکی دیگر از خصوصیات افراد لجباز ناتوانی در پذیرش نظرات درست دیگران است. این ناتوانی ممکن است به دلیل کینه‌توزی و یا وجود مشکلات در روابط باشد. برای مثال فردی که با والدین خود مشکلات جدی دارد، نمی‌تواند نظرات درست آن‌ها را بپذیرد. این افراد قادر نیستند مشکلات پیش آمده را برطرف کنند. نداشتن توانایی مدیریت روابط، باعث می‌شود تا این افراد هر روز لجبازتر شوند.

نداشتن اعتماد به نفس

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم افراد لجباز و یک‌دنده، نداشتن اعتماد به نفس کافیست. همانطور که گفتیم کمبود اعتماد به نفس لجبازی را تشدید می‌کند و حتی عامل مهمی در ایجاد آنست. اما در عین حال خصوصیت مهم افراد لجباز هم محسوب می‌شود. این افراد وقتی خود را ضعیف و ناچیز می‌پندارند، سعی می‌کنند با پافشاری روی حرف و یا کارشان خود را به دیگران ثابت کنند. گویی چیزی از درون آن‌ها را به شدت آزار می‌دهد.

چطور با افراد لجباز رفتار کنیم؟

اگر در اطرافتان افراد لجبازی وجود دارند که حاضر به پذیرش حرف هیچکس نیستند، باید به این شکل با آن‌ها رفتار کنید:

لجبازی پاسخ لجبازی نیست

اگر فکر می‌کنید با پافشاری روی نظر درست خود می‌توانید افراد لجباز را به تعظیم وادار کنید، باید بگوییم که اشتباه می‌کنید. لجبازها در مقابل افراد سمج، لجبازتر از قبل می‌شوند. حتی اگر بر روی درست بودن نظر خود اطمینان راسخ دارید، نباید با پافشاری سعی در قبول حرف‌های خود کنید. هر چقدر شما لجبازتر شوید، افراد لجباز هم سمج‌تر می‌شوند. در مقابل اگر براحتی در مقابل افراد لجباز کوتاه بیایید، مثل کودکی معصوم حرفتان را می‌پذیرند. پس بهتر است در مواقع اضطراری خیلی راحت و ساده به فرد لجباز بگویید: «تو درست می‌گویی و کار خودت را انجام بده».

دلیل لجبازی مردان / دلیل لجبازی چیست

حس مهم بودن به افراد لجباز را بدهید

یکی از خصوصیات افراد لجباز نداشتن اعتماد به نفس است. اما وقتی شما این حس را به آن‌ها هدیه دهید، آن فرد از همه چیز کوتاه می‌آید. زیرا وقتی احساس مهم بودن را به فرد لجباز دادید، او نسبت به خودش حس بهتری پیدا می‌کند. نفرتش از درون کاسته شده و در مقابل پذیرش حرف شما، انعطاف‌پذیرتر می‌شود.

به جای دستور دادن، درخواست کنید

برای اینکه فرد لجباز را به اطاعت وادار کنید، امر و نهی کردن به او کار درستی نیست. زیرا این فرد حس می‌کند شما شخصیت او را ضعیف می‌پندارید. در عوض می‌توانید درخواست دوستانه داشته باشید. برای مثال اگر هوای اتاق گرم است و می‌خواهید کولر را روشن کنید نیاز نیست که با تندی به این فرد دستور دهید: «کولر رو روشن کن».

اما وقتی درخواست خود را اینگونه بیان کنید: «میشه کولر رو روشن کنی؟» . انگار به او حس قدرت می‌دهید. با این روش فرد لجباز به مرور زمان با شما حس صمیمت بیشتری پیدا کرده و لجبازی‌اش کمتر می‌شود.

اگر بیش از حد لجباز هستید به طوری که همه از شما فراری هستند، بهتر است روی اعتماد به نفستان کار کنید. به همین دلیل خودساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

راه های افزایش عزت نفس را یاد بگیرید

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست