درمان حواس پرتیمقالهوبلاگ

روشهای افزایش تمرکز و کنترل ذهن / قدرت یادگیری خود را چند برابر کنید

اشتراک گذاری این مطالب در:

افزایش تمرکز و کنترل ذهن باعث می‌شود تا از لحظه لحظه‌های زندگی لذت ببرید. همچنین حواستان به کاری که در حال انجامش هستید، باشد. اما مشکل آنجاست که تمرکز حواس کار راحتی نیست. وقتی در حال درس خواندن هستید، چشم‌ها بر روی خطوط کتاب حرکت می‌کند. اما قادر نیستید مطالب را در ذهن ذخیره کنید. این یک مورد از مشکلات نبود تمرکز است. در کل زندگی بدون ذهن آگاهی و حواس مشکلات زیادی را برایتان ایجاد می‌کند. در ادامه سایت موفقیت خودساخته به این موضوع و راه های افزایش تمرکز و یادگیری می‌پردازیم.

تمرین تنفس صحیح در طی رو

یکی از راه‌های افزایش تمرکز و کنترل ذهن انجام مدیتیشن تنفس است. برای این کار در هوای آزاد بنشینید. سپس هوا را از راه بینی وارد ریه کنید. چند ثانیه مکث کرده و سپس آن را از طریق دهان از ریه خارج کنید. این نحوه تنفس را به مدت 10 دقیقه تکرار کنید.

با این روش نه تنها اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسد، بلکه تمرکز شما بر روی تنفس هم افزایش می‌یابد. انجام این تمرین روزانه به مدت 10 دقیقه در افزایش تمرکز سریع تاثیر زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: تاثیر استرس در یادگیری . استرس قدرت مغزتان را مختل میکند

هر روز پیاده روی کنید

یکی دیگر از راه‌های افزایش قدرت یادگیری و حافظه، پیاده روی است. در زمان راه رفتن باید به کف پا فشار وارد کنید. هر قدمی که بر می‌دارید، زمین را به خوبی لمس کرده و دوباره پا را بلند کنید. عضلات انگشتان پا را برای راه رفتن بیشتر به کار بگیرید. پیاده روی همراه با تمرکز بر روی گام‌هایی که بر می‌دارید، می‌تواند به افزایش ذهن آگاهی کمک کند.

افزایش تمرکز و کنترل ذهن / افزایش قدرت یادگیری و حافظه

از سکوت لذت ببرید

یکی از راه‌هایی که با آن می‌توانید قدرت تمرکز خود را بالا ببرید، قرار گرفتن در شرایط سکوت است. اغلب افراد در چنین مواقعی به خاطرات بد و یا بدبختی‌هایشان فکر می‌کنند. در حالی که شما می‌توانید در چنین شرایطی، چشم‌ها را ببنید و فقط به خودتان و حرکات بدن توجه کنید.

وقتی صدای بوق ماشین‌های پشت چراغ قرمز، سر و صدای بچه‌ها در کوچه، صدای گوینده اخبار در تلویزیون و یا صحبت کردن اعضا خانواده به گوش می‌رسد، ذهن کنجکاو می‌شود، صداها را دنبال کند. اما وقتی در شرایط سکوت هستید و هیچ صدایی به گوش نمی‌رسد، شما به راحتی می‌توانید افسار ذهن را به دست بگیرید. در چنین شرایطی باید با بستن چشم‌ها، در مدیتیشن خاصی قرار بگیرید.

بیشتر بخوانید: راههای مقابله با ترس و استرس در زمان کوتاه

فقط بر روی یک کار متمرکز شوید

یکی از دلایل حواس‌پرتی اینست که اغلب سعی می‌کنید چند کار را به طور همزمان با هم انجام دهید. در حالی که برای افزایش تمرکز و کنترل ذهن باید فقط بر روی یک مسئولیت متمرکز شوید. برای مثال در حال نوشتن روی کاغذ هستید و همزمان گوشی همراه را پشت گوش خود قرار داده‌اید. در عین حال با پاها نیز یک وسیله را نگه داشته‌اید.

انجام چندین کار با هم به مرور زمان قدرت ذهن را نابود می‌کند. در واقع به جای اینکه شما را در همه کارها ماهر کند، به فردی حواس پرت تبدیل می‌کند که در هیچ کاری موفق نیستید. دل مشغولی، استرس برای انجام همه کارها به نحوه احسن، باعث کاهش قدرت ذهن می‌شود. چرا که بخشی از ذهن به استرس اختصاص می‌یابد.

در زمان استرس کار نکنید

همانطور که گفتیم استرس عامل مهمی در ضعیف شدن قدرت تمرکز است. بنابراین برای افزایش قدرت یادگیری و حافظه باید زمانی کار کنید که استرس ندارید. حتی اگر برای انجام آن عجله دارید، باید آن را تا زمان اتمام استرس رها کنید. با استرس کار کردن برای چندین مرتبه شما را به فردی عجول، استرسی و فاقد تمرکز تبدیل می‌کند.

وقتی چندین بار با آرامش ذهنی کار کنید، به مرور زمان قدرت تمرکزتان بالا می‌رود.

بیشتر بخوانید: سخنان بزرگان درمورد کم حرف زدن را بشنوید؛ کم‌ گوی و گزیده گوی

افزایش تمرکز و کنترل ذهن با کمک جزئیات

وقتی در حال انجام یک کار هستید، به جای اینکه مدام نتیجه، نظرات دیگران و یا مقایسه خود با دیگران را در نظر بگیرید، بر روی جزئیات متمرکز شوید. برای مثال در زمان راه رفتن به جای فکر کردن به مقصد و انتهای راه، به موزاییک‌های کف خیابان، درخت‌های سر راه و سردی و گرمی هوا فکر کنید.

یا مثلا وقتی در حال غذاخوردن هستید، می‌توانید در مورد چنگال، طعم غذا، لقمه‌هایی که برمی‌دارید و … فکر کنید. فکر کردن به جزئیات در حین کارهای مهم در افزایش قدرت یادگیری و حافظه تاثیر زیادی دارد.

بیشتر بخوانید:  چگونه از شر افکار منفی خلاص شویم و روی اهدافمان تمرکز کنیم؟

افزایش تمرکز سریع / راه های افزایش تمرکز و یادگیری

در حین کار کردن به مقایسه کردن و رقابت فکر نکنید

یکی از راه های افزایش تمرکز و یادگیری کنار گذاشتن مقایسه کردن، حس رقابت و سرزنش خود است. تا وقتی این سه احساس در شما وجود داشته باشد، در حین کار کردن تمرکزی بر روی کار ندارید. زیرا فقط نظرات و دیدگاه‌های دیگران را در ذهن حلاجی می‌کنید. مثلاً خیاطی که در حال دوخت لباس است، به جای اینکه طرح مورد نظر خود را روی پارچه پیاده کند، فقط نظرات دیگران را در نظر می‌گیرد. اما تمرکزی روی طرح خود ندارد. نتیجه هم چندان مطلوب نمی‌شود.

برای داشتن تمرکز، باید ذهن خود را به سمت افکار مثبت بکشانید. ذهن موفق داشتن کار راحتی نیست. به همین دلیل خودساخته پیشنهاد می دهد در دور «چطور ذهن موفق داشته باشیم» شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

چطور از افکار شرطی فاصله بگیریم؟

 

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

2 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست