مقالهموفقیت در کسب و کاروبلاگ

نقش شانس در زندگی چیست / آیا شانس واقعا وجود دارد؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

شاید شما در اطراف خود کسانی را دیده باشید که مدام می‌گویند: «فلانی خیلی خوش شانس است» و یا «من آدم بدشانسی هستم» و … . اعتماد به شانس تقریباً در همه افراد وجود دارد. اما آیا واقعا چیزی به نام شانس وجود دارد؟ نقش شانس در زندگی چیست؟ شانس از نظر روانشناسی چطور تعریف می‌شود؟ یا علوم روانشناسی چه نظری در مورد شانس و اقبال دارد؟

اینها سوالاتی است که در ذهن اغلب ما وجود دارد. در ادامه سایت موفقیت selfmade سعی داریم به تمامی این سوالات پاسخ دهیم.

بیشتر بخوانید: چرا افراد ریسک پذیر غالباً موفق‌ترند؟

شانس چیست؟

مرسوم‌ترین تعریف از شانس یا اقبال عبارت است از فرصت‌هایی که به یکباره برایمان ایجاد شوند. برای مثال کسی که ارث یا پول زیادی را بدون زحمت بدست آورد، از نظر ما فرد خوش شانسی است. اما فردی که بدون پیش‌بینی و فقط از روی بدبختی گرفتار یک حادثه ناگوار شود، فرد بدبخت و بدشانسی است.

نقش شانس در زندگی آدمها چیست

نقش شانس در زندگی چیست؟

بسیاری معتقدند این شانس و اقبال است که فرمان زندگی را هدایت می‌کند. در واقع بخشی از زندگی ما تحت تاثیر خوش شانسی یا بدشانسی است. اما آیا واقعاً چنین چیزی واقعیت دارد؟

شانس از نظر روانشناسی از قانون احتمالات ناشی می‌شود. این قانون به معنای خطر وقوع یک حادثه است. براساس قانون احتمالات، بین تلاش و موفقیت رابطه مستقیمی وجود دارد. به این معنا که اگر فرد برای رسیدن به موفقیت تلاش کند، شانس او برای رسیدن به آن هدف افزایش می‌یابد. در واقع شانس و فرصت با میزان تلاش در ارتباط مستقیم است.

براساس این نظریه اگر انسان‌ها تلاش زیادی کنند، میزان شانس و اقبال آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: استعداد بهتر است یا پشتکار | چطور می‌توان موفقتر و شادتر بود؟

 آیا چیزی به نام خوش شانسی وجود دارد؟

خوش شانس بودن حاصل تفکرات افراد عادی است. روانشناسان نقش شانس در زندگی را کمرنگ می‌دانند و معتقدند که رفتار و تفکر انسان است که باعث پیدایش برخی از فرصت‌ها می‌شود. البته بحث دیگری در این حوزه وجود دارد که به آفرینش و پیشینه خانوادگی بر می‌گردد.

برای مثال فردی که در خانواده‌ای ثروتمند بدنیا می‌آید، در مقایسه با فردی که در خانواده فقیر زاده می‌شود، فرصت برابری برای دستیابی به اهدافشان را ندارند. از نظر بسیاری از افراد، تولد، ویژگی‌های وراثتی و هر آنچه که ما در آن دخالتی نداشته‌ایم، جزئی از شانس و فرصت محسوب می‌شوند.

از این نظر با شما موافق هستیم. اما اگرچه ما در انتخاب خانواده، محل تولد و … دخالتی نداشته‌ایم، اما این اختیار را داریم که زندگی را تغییر دهیم. فراموش نکنید آدم‌های زیادی با داشتن خانواده خوب، ثروتمند و تحصیلکرده بدنیا آمده‌اند. اما آینده درخشانی نداشته‌اند. در مقابل افراد زیادی نیز وجود دارند که در فقر و بدبختی متولد شده‌اند، اما با تلاش و پشتکار زیاد آینده روشنی برای خود ساخته‌اند.

مثال واضح آن افراد خودساخته ای مثل استیو جابز، مانی خوشبین و … هستند. آن‌ها بارها و بارها شکست خورده‌اند. اما نباید این شکست را بدشانسی بگذارید. اگر چیزی به اسم بدشانسی وجود دارد، قطعاً نباید اسم آن‌ها در فهرست آدمهای موفق قرار بگیرد.

بنابراین عملاً چیزی به نام خوش شانسی یا بدشانسی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: خوش بین بودن راهی برای رسیدن به آرامش و موفقیت است؛ شک نکنید

نقش شانس در زندگی

چرا شانس از نظر روانشناسی رد شده است؟

 

از نظر روانشناسان افرادی که قدرت بیشتری برای دیدن فرصت‌ها را دارند، از نظر دیگران خوش‌شانس هستند. افراد آرام، صبور و امیدوار در این دسته قرار می‌گیرند. آن‌ها تصمیمات عجولانه و هیجانی نمی‌گیرند. بلکه صبر می‌کنند تا شرایط بهتری ایجاد شود و سپس تصمیم قطعی خود را می‌گیرند. خوب طبیعتاً چنین رفتاری باعث می‌شود تا نتیجه معقولانه‌تری را دریافت کنند.

همچنین وقتی خود را بدشانس می‌دانیم که می‌خواهیم خود را تبرئه کنیم. اگر در کاری شکست خوردیم، نمی‌خواهیم بپذیریم که مقصر بودیم و یا کم کاری کردیم. در عین حال کسی هم وجود ندارد که بخواهیم او را مقصر جلوه دهیم. پس هم چیز را بر گردن شانس در زندگی می‌اندازیم.

بیشتر بخوانید: خوش اخلاقی چیست؟ چه کسانی خوش‌خلق به حساب می آیند؟

چطور فرصت‌ها را برای خود ایجاد کنیم؟

حالا که به طور کلی نقش شانس در زندگی را رد کردیم، بهتر است از فرصت‌های زندگی نام ببریم. در زندگی هر کس فرصت‌های زیادی نهفته است. برخی از افراد قدرت دیدن این فرصت‌ها را دارند و به بهترین شکل از آن استفاده می‌کنند. پس از نظر دیگران خوش‌شانس هستند. اما برخی قادر به دیدن فرصت‌های پیش روی خود نیستند.

برای اینکه بتوانید فرصت‌های بیشتری را برای خود ایجاد کنید، 2 توصیه زیر را مد نظر قرار دهید:

خوش بینی به خود و زندگی

یکی از راه‌های ایجاد فرصت در زندگی، خوش بینی و ایجاد تفکر مثبت است. افراد موفق به دلیل نداشتن تفکر منفی نسبت به خود و زندگی، خیلی زود فرصت‌های ایجاد شده را می‌بینند. اگر قرار باشد با عینک بدبینی به همه موضوعات و پدیده‌ها نگاه کنید، چیزی به عنوان فرصت را مشاهده نمی‌کنید.

در واقع فرصت برای همه وجود دارد. اما برخی با خوش‌بینی قادر به مشاهده هستند. برخی به دلیل بدبینی چیزی به نام فرصت را نمی‌بینند. از سوی دیگر نباید اعتقاد به سرنوشت از پیش تعیین شده داشته باشید. سرنوشت هر کس به دست خودش نوشته می‌شود. پس شانس تعیین کننده آینده ما نیست. با این طرز تلقی می‌توانید افکار منفی را از خود دور کنید.

بیشتر بخوانید: چرا به حمایت اجتماعی نیاز دارید؟ چه راهی برای کسب پشتیبان وجود داره؟

داشتن پشتکار بالا

یکی دیگر از عواملی که در ایجاد فرصت نقش زیادی دارد، داشتن پشتکار است. وقتی برای یک هدف تلاش می‌کنید، ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا به نتیجه برسد. اما با وجود پشتکار، هر چقدر هر زمان نیاز داشته باشد و مشکلات بر سر راهتان قرار بگیرد، مقاومت می‌کنید. پشتکار بالا می‌تواند در رسیدن به موفقیت، بار سختی‌ها را برایتان سبک کند.

اگر فکر می‌کنید برای دستیابی به هدف آماده هستید، خودساخته شرکت در دوره «موفقیت به روش استیو جابز» را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید:

موفقیت در کار

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

4 دیدگاه. Leave new

  • 🖕🏿به این زندگی
    آذر 12, 1399 12:26 ب.ظ

    اصلا برام مهم نیست که شانی و جود داره یا نه. اصلا برا شما ها وجود نداره. اما احساس می کنم تو زندگی یه عالمه ادم امدن بالا سرم و میگن نه. تو نبیاد شانس خوب و معمولی داشته باش. تو باید تخم شانس باشی. حد اقل برای من به نگع گوهش وجود داره

    پاسخ
    • مریم کوهشاری
      آذر 12, 1399 9:26 ب.ظ

      دوست عزیز ما از شرایط زندگی شما اطلاعی نداریم نمیتونیم بهتون امید واهی بدیم. اما یه چیزی که مسلمه اینه وقتی هممون از یه چیزی خسته میشیم کلا امید رو از دست میدیم. فقط گذشت زمان و فراموشی بعضی مسائل میتونه درستش کنه. امیدوارم زودتر به این مرحله برسید

      پاسخ
    • فکر کنم اگر استیو جابز توی ایران به دنیا اومده بود الان دیگه نهایتش داشت با وانت پیکانش از صبح تا شب جون میکند تا از گشنگی نمیره
      اونوقت دیگه اسمش توی لیست افراد موفق نبود و شما هم به شانس ایمان می آوردین
      خودتون در. نظر بگیرید هرچی پول دارین و پدر و مادر و خانواده و خونه بابا و دوست و فامیل و پارتی و آشنا رو بزارید. کنار اونوقت ببینم مثل تعداد خیلی زیادی از خانواده های ایرانی حتی میتونید شکم خودتون سیر کنید؟!! بعدش دیگه انقدر زیبا از وجود نداشتن شانس توی زندگی صحبت نمیکردید

      پاسخ
      • مریم کوهشاری
        آذر 22, 1399 12:28 ب.ظ

        جناب من کسایی رو میشناسم که از روستاهای دور افتاده الان شرایط زندگیشون خیلی خوب شده. قبول دارم شرایط در ایران خیلی سخته اما اینم در نظر بگیرید تو همون کشورها هم افرادی با هوش بالا زندگی میکنن اگر خوش شانسی هست برای همشونه و اینه رقابت و موفقیت رو سخت تر میکنه. ما همه در ایران شرایطمون تقریبا مثل همه. جز تلاش کردن و امید داشتن چاره ای نداریم.

        پاسخ

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست