اعتماد به نفسمقالهوبلاگ

راهکار های افزایش اعتماد به نفس خیلی ساده‌تر از آن است که فکر می‌کنید

اشتراک گذاری این مطالب در:

اعتماد به نفس و عزت نفس معمولا با هم اشتباه گرفته می‌شوند. البته هر دو برای داشتن زندگی سالم و راحت بسیار ضروری و مهم هستند. ولی تا زمانی که این دو واژه را به جای هم به کار می‌برید، یعنی شناخت‌تان از آنها به‌درستی نیست. در این مقاله از راهکار های افزایش اعتماد به نفس می‌خوانید.

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس و شناخت تعریف آن به شما کمک می‌کند که در مراحل مختلف زندگی‌تان، لحظاتی شاد و به یادماندنی داشته باشید. اعتماد به نفس در واقع همان خود را قبول‌داشتن است. کسانی که اعتماد به نفس کافی دارند، اشخاصی هستند که روی خودشان حساب می‌کنند و نگاه خوبی نسبت به توانایی‌ها و ویژگی‌هایشان دارند.

اشتباه نکنید، کسانی که اعتماد به نفس دارند، خودشیفته نیستند بلکه با تمام وجود، همه ویژگی‌های خود را می‌شناسند و با پیچ‌وخم‌های جاده ذهن‌شان آشنایی دارند. به همین خاطر با پذیرش خود، در جهت رفع ضعف‌ها و تقویت نقاط قوت‌شان برمی‌آیند.

این دسته از آدم‌ها که اعتماد به نفس خوبی دارند، به‌سادگی می‌توانند مشکلات‌شان را حل کنند و احساسات بد و منفی به ندرت، وجودشان را از دورن می‌خورد. اما برای افزایش دید و نگاه خوب نسبت به خود یعنی همان بالابردن اعتماد به نفس چه باید کرد؟ با سایت موفقیت خودساخته همراه باشید.

مهارت‌های تازه یاد بگیرید

یکی از روش‌هایی که به کمک آن می‌توانید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید، یادگرفتن مهارت‌های تازه است. تلاش برای بهترشدن و یادگیری به شما کمک می‌کند که احساس مفیدبودن داشته باشید و مهارت‌هایتان هم بیشتر شود.

اینجاست که دیگر احساس پوچی به شما دست نخواهد داد و می‌توانید روی خودتان به عنوان شخصی حساب کنید که توانمند است و از عهده خیلی از کارها برمی‌آید. شما با یادگیری متوجه می‌شوید که می‌توانید بهتر و بهتر بشوید و فقط برای تغییرکردن باید بخواهید و مجدانه تلاش کنید. این یکی از ارزش‌مندترین راهکارهای عملی افزایش اعتماد به نفس است.

بیشتر بخوانید: فرمول موفقیت چیست و چطور می‌توان قله‌هایش را فتح کرد؟

راههای عملی افزایش اعتماد به نفس و شناخت تعریف آن به شما کمک می‌کند

خود را به چالش بکشید

خود را به چالش‌کشیدن هم می‌تواند از عوامل افزایش دهنده اعتماد به نفس باشد. با خودتان خلوت کنید و ببینید که دقیقا چه مشکلات و نقاط منفی را در خود می‌بینید. بررسی کنید تا متوجه شوید که این افکار منفی درباره خودتان چطور و چرا شکل گرفته است.

اگر در انجام کاری ضعیف هستید یا توانایی در شما وجود ندارد، راه تقویت و قوی‌شدن در آن چیست؟ اگر رفتاری اشتباه باعث می‌شود که به خودتان به اندازه کافی افتخار نکنید، باز هم می‌توانید برای بهبود آن تلاشتان را به کار بگیرید.

پس خود را به چالش بکشید و با ایجاد تغییر در خود به رشد برسید. این رشد شما را قوی می‌کند و باعث می‌شود که خودتان را دوست داشته باشید. نتیجه به‌وجودآمدن چنین مهری در وجودتان نسبت به خود، افزایش اعتماد به نفس خواهد بود.

از منطقه امن‌تان بیرون بیایید

یکی دیگر از راهکار های افزایش اعتماد به نفس هم این است که از پیله‌ انزوا خارج شوید و از منطقه امن‌تان بیرون بیایید. منطقه امن و پیله انزوا چنین شرایطی است: هیچ چیز جدیدی را تجربه نمی‌کنید و تلاشی برای تغییر ندارید. علت چیست؟‌

چون از شکست می‌ترسید. پس در پیله عادت‌هایتان باقی می‌مانید. اگر می‌خواهید اعتماد به نفس‌تان بالا برود، باید همه تلاشتان را به کار بگیرید تا تجربه‌های تازه به زندگی‌تان اضافه نمایید. نترسید، اقدام کنید و جلو بروید. مرداب ساکنی نباشید که در گودالی می‌ماند و بو می‌گیرد. حرکت کنید و تغییر را در آغوش بکشید.

بیشتر بخوانید: 5 مورد از راههای بالا بردن عزت نفس

به گذشته‌ها نگاهی دقیق داشته باشید

دقت کرده‌اید که برخی توصیه‌های روانشناسی از شما می‌خواهند که گذشته‌ها را دور بریزید؟ این کار خوبی می‌تواند باشد. اما به شرط اینکه ابتدا با نگاهی دقیق، گذشته‌های دور را تجزیه و تحلیل کرده باشید و بعد به سراغ کنارگذاشتن‌شان از ذهن‌تان بروید.

یعنی باید تحلیل کنید و ببینید که علت اشتباهات و وقایع بد در گذشته‌ها چه بوده است و چرا تجربه‌هایی ناخوشایند برایتان رقم خورده است. بعد از آن، با عبرت‌گرفتن و شناخت دقیق‌تر خود به سوی مسیرهای تازه در زندگی حرکت کنید.

بیشتر بخوانید: موثرترین راه های نشان دادن اعتماد به نفس

از نگاه مردم نهراسید

بسیاری از مردم مدام در پی این هستند که دیگران درباره‌شان چه می‌گویند و چه قضاوتی دارند. باید این کار را ترک کنید. چنین نگرانی‌هایی درباره نگاه و قضاوت مردم باعث می‌شود تا مدام خودتان را نقد کنید و نسبت به خود نامهربان شوید.

اگر خودتان را با دیدی مهربان و حمایتگر نگاه نکنید، کم‌کم اعتماد به نفس‌تان کاملا مخدوش می‌شود. پس تمام تلاشتان را به کار بگیرید که رفتارهایی درست و مطابق میل خودتان و نه بنا به حرف و نظر مردم ارائه بدهید.

خود را به چالش‌کشیدن هم می‌تواند از عوامل افزایش دهنده اعتماد به نفس باشد.

در آخر

اگر می‌خواهید در زندگی راحت و شاد باشید باید تمام تلاشتان را به کار بگیرید تا اعتماد به نفس را در خود به بهترین شکل ممکن تقویت نمایید. راهکار های افزایش اعتماد به نفس را یاد بگیرید و از آنها در زندگی خود استفاده کنید.

کسی که اعتماد به نفس بالایی دارد، یعنی خود را دوست می‌دارد و نگاهی مثبت نسبت به خود در زندگی‌اش در جریان است. چنین فردی با انرژی بسیار بهتری نسبت به دیگران می‌تواند در مسیر رشد و موفقیت گام بردارد.

اگر فکر می‌کنید از کمبود اعتماد به نفس رنج میبرید، خودساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

راه های افزایش عزت نفس را یاد بگیرید

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست