مقالهوبلاگ

عجول بودن در زندگی فرصت ها را می سوزاند| صبوری را یاد بگیرید

اشتراک گذاری این مطالب در:

عجول بودن در زندگی نه تنها سرعت دستیابی به موفقیت را افزایش نمی‌دهد، بلکه حتی ممکن است فرصت‌ها را هم از چنگ‌تان درآورد. درست مثل فردی که در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده است. حالا باید منتظر بماند تا سود زیادی عایدش شود. اما عجله کردن باعث از دست رفتن سرمایه‌اش می‌شود. عجول بودن در روانشناسی به عنوان یک صفت نادرست و آسیب‌زننده شناخته شده است.

در مقابل عجول بودن، خصلتِ صبور بودن قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید بدانید نشانه های عجول بودن چیست و چطور آن را درمان کنید، این مطلب را از دست ندهید.

عجول بودن نشانه چیست؟

افرادی که همیشه در حال عجله کردن هستند، فکر می‌کنند وقتشان کم است. شاید هم فکر می‌کنند فرصت‌ها آنقدر محدودند که اگر همین حالا آن را با چنگ و دندان نگیرند، همه چیز از دست می‌رود. آن‌ها به انتهای کار فکر نمی‌کنند. برای مثال وقتی صبح زود از خواب دیر از خواب بیدار می‌شوید، برای رفتن به سر کار عجله می‌کنید. کفش‌ها را با عجله می‌پوشید. در حالی که ممکن است پوشیدن جوراب را یادتان برود.

دلیل این عجله اینست که فکر می‌کنید اگر دیر به سر کار برسید، همه چیز به پایان می‌رسد. شاید از کار اخراج شوید. شغلتان را برای همیشه از دست بدهید و به بدبختی و بیچارگی بیفتید. در حالی که اگر فقط چند لحظه فکر کنید، همان چند لحظه دیر رسیدن نمی‌تواند سرنوشت شما را تغییر دهد. نهایتاً توسط رئیس شرکت برای چند دقیقه توبیخ شوید.

عجول بودن در زندگی با شما چه می‌کند؟

عجله زیاد باعث می‌شود تا قدرت تمرکز خود را به مرور زمان از دست بدهید. عجول بودن در روانشناسی به عنوان یکی از دلایل برهم خوردن قدرت تمرکز و انرژی است. همچنین انگیزه شما را کاهش می‌دهد. وقتی با عجله کاری را انجام می‌دهید، آنقدرها تمرکز و دقت ندارید. فقط به این موضوع فکر می‌کنید که کار به پایان برسد.

بنابراین نتیجه آنطور که می‌خواهید نمی‌شود. پس به مرور زمان انگیزه خود را از دست می‌دهید. از سوی دیگر عجله کردن در زندگی باعث کاهش اعتماد به نفس هم می‌شود. زیرا وقتی نتیجه آن طور که انتظار دارید، بدست نمی‌آید، از خودتان ناامید می‌شوید. فکر می‌کنید استعداد هیچ کاری را ندارید. شاید هم خودتان را فرد بدشانسی بدانید. پس به تدریج اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهید.

برای درمان عجول بودن در زندگی چه کنیم؟

صبور شدن به یکباره اتفاق نمی‌افتد. در واقع به تمرین زیادی نیاز دارد. بسیاری از افرادی هم که در اطرافتان صبور هستند، از کودکی این خصلت را داشته‌اند. پس خیلی به خودتان سخت نگیرید. اما ترک کردن عجول بودن کار سختی نیست. با کمک این توصیه‌ها می‌توانید برای همیشه نشانه‌های این ویژگی را از خود دور کنید.

سر خود را شلوغ نکنید

برای اینکه دچار استرس و اضطراب نشوید، نباید سر خود را شلوغ کنید. وقتی کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، به یکباره استرس تمام وجودتان را می‌گیرد. پس برای اینکه استرس را برطرف کنید، همه کارها را با عجله و تند تند انجام می‌دهید. زیرا فکر می‌کنید هر چه سریع‌تر باید همه کارها را از دوش خود بردارید. اما چون با عجله کار می‌کنید هیچ یک از امور به درستی انجام نمی‌شود.

برای انجام دادن چندین کار، آن‌ها را به ترتیب اولویت و ضرورتشان بر روی کاغذ بنویسید. همچنین زمان انجام هر یک از کارها را بنویسید. با این روش به خود فرصت می‌دهید. پس استرس‌تان کمتر می‌شود و مجبور نیستید همه کارها را به یکباره با هم انجام دهید.

برای خود الگو پیدا کنید

گاهی عجول بودن مفید و گاهی مضر است. اگر عجله کردن باعث آسیب رساندن به آرامش‌تان می‌شود، مطمئناً مضر است. بنابراین برای خود الگویی از افراد صبور را پیدا کنید. وقتی در این فکر هستید که اگر کاری را دیر انجام دهید، زیان می‌بینید، الگوها را بررسی کنید. همان افرادی که در عین صبور بودن، موفق هستند. پس اگر شما هم برای کار کردن عجله نکنید، هیچ اتفاق بدی نمی‌افتد.

حتی می‌توانید موقعیت‌ها و شرایط قبلی خود را هم در نظر بگیرید. احتمالاً در زندگی موقعیت‌هایی در گذشته داشته‌اید که در آن‌ها صبور بوده‌اید. می‌توانید این موقعیت‌ها را کشف کرده و درباره تاثیر مثبت آن‌ها فکر کنید. حالا تصمیم بگیرید که آیا عجله کردن موجه و مفید است؟

عجول بودن در روانشناسی / عجول بودن نشانه چیست / عجول بودن در زندگی

نگرش خود را تغییر دهید

برای کنار گذاشتن عجول بودن در زندگی لازم است تا نگرش دیگری را در خود تقویت کنید. صبر و شکیبایی با یادگیری آرامش ذهنی برایتان نهادینه می‌شود. یکی از راه‌هایی که می‌توانید آرامش ذهنی را در خود تقویت کنید، انجام ورزش‌هایی مثل یوگا و مدیتیشن است. باید قدرت تمرکز خود را بر روی موضوعات مختلف افزایش دهید.

یکی از دلایل عجول بودن، داشتن استرس زیاد است. اگر همیشه برای انجام کارها عجله می کنید، ابتدا باید استرس خود را درمان کنید. به همین دلیل خودساخته شرکت در دوره «خداحافظ استرس» را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

انرژی درمانی چیست

 

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

2 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست