اعتماد به نفسمقالهوبلاگ

خود کم بینی و درمان آن را یاد بگیرید؛ از زاویه درست به خودتان نگاه کنید

اشتراک گذاری این مطالب در:

همه ما احساس عدم­ کفایت را در زندگی تجربه کرده­ایم. این حس که برای موقعیتی که در آن هستیم مناسب نیستیم و دیگران بسیار بهتر از ما در زندگی عمل می­کنند. تجربه این حس تقریبا برای همه اتفاق می­ افتد و مسئله ­ای است عادی؛ اما باید از روزی ترسید که این حس ناخوشایند در شما چون انگلی جای خوش کند.

اینجاست که باید به خود کم بینی و درمان آن دقت کنید. چون این حس بد همه جا و همیشه همراه شما می‌شود و قدرت حرکت را از شما می‌گیرد. در واقع بسیار طبیعی است که ما آدم­ها در برخی کارها و موقعیت­ها احساس ضعف کنیم و افراد دیگر را مناسب­‎تر از خود بیابیم. در این موقعیت­ها، اگر شما از دلایل ضعف خود آگاه باشید و بپذیرید که دیگرانی هستند که بهتر از شما عمل خواهند کرد، خطری شما را تهدید نمی­کند.

این حس عدم کفایت و کمبود اعتماد به نفس زمانی مشکل ­ساز است که شما شروع به مقایسه خود با دیگران می­کنید و نتیجه این مقایسه همواره برتری دیگران از شما است. یعنی زمانی که احساس خود کم بینی در شما ریشه می‌اندازد. البته دلایل این برتری مشخص نیست. کارشناسان این حس ناخوشایند‌‌ٌ عدم کفایت را « عقده خودکم­بینی» می­ نامند. باید برای درمان احساس خود کم بینی آستین‌ها را بالا بزنید. تا انتهای این مطلب با مجله موفقیت سلف مید همراه باشید.

بیشتر بخوانید: افزایش اعتماد به نفس با بهترین توصیه ها

خود کم بینی و درمان آن را بشناسید

آلانا بارلیا، روانشناس آمریکایی، می­گوید؛ اصطلاح « عقده خودکم­بینی» اولین بار به­وسیله آلفرد آدلر، پدر و پایه­‌گذار علم روانشناسی فردی، عنوان شده است. این اصطلاح درباره افرادی به­ کار گرفته می­شود که احساس عدم کفایت در موقعیت­های زندگی در آن­ها بسیار شدید است. بارلیا می­گوید‌ عقده خودکم­بینی ناشی از تجربیاتی است که فرد در زندگی داشته‌است. به عنوان مثال، یک فرد خودکم­بین در محیطی رشد یافته که والدین و اطرافیان این احساس مناسب­نبودن برای کارها را در فرد تقویت کرده‎­اند.

چنین تجربه­ هایی در دوران کودکی، بر طرز تفکر و رفتار فرد در بزرگسالی اثر مستقیم دارد. این تاثیر مستقیم به این دلیل است که چنین تجربه‎­هایی ناخودآگاه هستند. اگر فردی به این مشکل دچار است، باید راه های درمان خود کم بینی را یاد بگیرد و مطالعه دقیق‌تری روی روان خود داشته باشد.

نشانه‌های خود کم بینی در افراد چیست؟

عقده خود کم ­بینی و کمبود اعتماد به نفس در همه افراد به یک شکل بروز نمی­کند. در ادامه به برخی نشانه­ های آن بر اساس نظر کارشناسان پرداخته می­شود:

کمال­گرایی

برخی از افراد خودکم­بین و بی اعتماد به نفس، افرادی بسیارکمال­گرا هستند. آن­ها فکر می­کنند باید به جبران هر کاری بپردازند که در آن­ احساس عدم کفایت می­کنند. این افراد تلاش می­کنند که کامل باشند. آن­ها می­خواهند در همه کار به موفقیت برسند.

بر خلاف عنوان خودکم­بینی، گاهی این افراد در زمان ارائه کار خود آن­چنان متکبر و از خودراضی به نظر می­رسند که باعث تعجب ناظران می­شود. در حالی که از درون به دلایل خودکم‌بینانه ریشه‌ای که در وجودشان هست، در تلاش برای رسیدن به ۱۰۰ درصد از هر چیز دست‌وپا می‌زنند.

با خودتان با عباراتی مثبت گفت­ وگو کنید

به محض این­که شما شروع به مبارزه با حس خود کم­ بینی­تان کنید، ذهن شما هم با یک برنامه ­ریزی حساب­ شده شروع به تکرار افکار منفی در سرتان می­کند. از این شیطنت ذهن خود آگاه باشید. سعی کنید که با تکرار عبارات مثبت با خودتان برنامه ریزی ذهن­تان را از نو بسازید و کنترل فرایند تفکر را در دست خود بگیرید.

انسان ­ها با یکدیگر متفاوت هستند. هر انسانی مجموعه ای منحصر به فرد از نقاط قوت و ضعف است. اگر از احساس خودکم ­بینی در رنج هستید، زمان را از دست ندهید. همین الان دست به کار شوید و از آیینه نام نجات­ دهنده­تان را بپرسید.

درمان احساس خود کم بینی / خود کم بینی و درمان / راه های درمان خود کم بینی

علاقه به محوشدن

این نشانه کاملا در جهت عکس نشانه کمال ­گرایی است. برخی افراد خودکم­بین می­خواهند که نامرئی باشند. آن­ها خود را در موقعیت­های اجتماعی قرار نمی­دهند زیرا از طردشدن می­ترسند. این دسته از افراد هم باید خود کم بینی و درمان آن را جدی بگیرند.

حساسیت به انتقاد

افراد خودکم­بین معمولا درباره نظر دیگران در مورد خودشان بسیار حساس هستند. از انتقادهای ساده دیگران ناراحت می­شوند. هر نقد و انتقادی درباره آن­ها مدت­ها در ذهن­شان پررنگ باقی می­ماند. شوخی دیگران را توهین و بی­احترامی به خود تلقی می­کنند و گاه عکس­العمل خشنی از خود نشان می­دهند.

تمایل به عیب‌­جویی در دیگران

افراد خودکم ­بین میل زیادی به یافتن عیوب دیگران دارند. یک فرد خودکم­بین، از شنیدن خبر موفقیت دوست خود خوشحال که نمی­شود هیچ، بلکه با خود مرتب تکرار می­کند که مسیری که دوست گرامی طی کرده است، به اندازه­­ای درست نبوده که این موفقیت را برای او به ارمغان بیاورد.

منفی ­بافی

یک فرد با عقده خودکم­بینی، بعد از کنسل­شدن یک قرار ملاقات، حتی به دلیلی خوب، قرار ملاقات دیگری را تنظیم نمی­کند. او معتقد است، قرار به این دلیل به­ هم خورده است که او فرد جذابی به نظر نمی­آید!

خودکم­بینی تنها باعث عذاب فرد خودکم­بین نمی­شود؛ بلکه اطرافیان­اش را هم آزار می­دهد. از این رو اگر با خواندن مطالب بالا، نشانه­های آن را در خودتان یافته­اید، دست به کار شوید و برای از بین بردن این حس مخرب اقدام کنید. خوشبختانه روانشناسان توصیه­های خوبی برای کنترل و مقابله با خودکم­بینی ارائه داده­اند.

به طور مثال شش قدم زیر می­تواند به شما در مبارزه با این احساس مخرب کمک کند. پس درمان احساس خود کم بینی را یاد بگیرید و دنبال کنید.

خود کم بینی و درمان آن / احساس خود کم بینی /

به دنبال دلایل ایجاد حس خودکم­بینی در خودتان باشید

اولین قدم برای حل یک مشکل، یافتن دلایل به وجود آمدن آن است. گاه حس خودکم­بینی تنها ناشی از ذهن شماست  و گاه به دلیل رفتار نادرست دیگران. در برخی موارد، اطرافیان با انتقادهای بیش از اندازه و تاکید بر نقاط قوت­ خودشان، شما را در موقعیتی قرار می­دهند که احساس خودکم­بینی داشته باشید.

خود را بشناسید

منظور از شناسایی خودتان، آگاهی از توانایی­ها، استعداد­ها و البته نقاط ضعف­تان است. خود را در آغوش بگیرید و به مصاف حس خودکم­بینی بروید. این یکی از مهم‌ترین راه های درمان خود کم بینی است.

مهارت­های جدید کسب کنید

کسب مهارت­های جدیدی که می­توانند در امور زندگی به کار شما بیایند، باعث تقویت عزت نفس‌تان می­شود. مهارت­های جدید چشم­انداز­های تازه‌ای را برای­تان به­ وجود می­آورد. شروع به یادگیری یک مهارت نو یا حتی یک سرگرمی جدید به شما یادآوری می­کند که یک مهره سوخته نیستید؛ زنده هستید و هر روز می­توانید بهتر از دیروز باشید. این را در بررسی خود کم بینی و درمان آن دست‌کم نگیرید.

خود را در جمع افرادی قرار دهید که حامی شما هستند

همان­طور که گفته شد، متاسفانه احساس خودکم­بینی گاه در نتیجه رفتار اطرافیان ما ایجاد می­شود. اگر فردی باعث می­شود که نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید، از او دوری کنید. جایگزین این افراد سمی را کسانی قرار دهید که به شما در شناخت خودتان و ارزش­های­تان کمک می­کند.

اما همواره به یاد داشته باشید که طریقی که شما به خودتان می­نگرید باید مستقل از دیگران باشد. خود کم بینی و درمان آن به دست‌ خودتان است. یعنی خودتان هستید که می‌توانید به این احساس بد دامن بزنید یا آن را از میان بردارید.

یکی از دلایل خودکم بینی نداشتن اعتماد به نفس است. اگر از این احساس دردآور رنج میبرید، خودساخته شرکت در دوره «کیمیاگر» را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید:

راه های افزایش عزت نفس را یاد بگیرید

 

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

2 دیدگاه. Leave new

  • مهدي كلهر
    تیر 3, 1399 8:40 ب.ظ

    من متاسفانه بهش مبتلا هستم

    پاسخ
    • مریم کوهشاری
      تیر 3, 1399 11:04 ب.ظ

      توصیه میکنیم در دوره کیمیاگر شرکت کنید. با کمک این دوره میتونید اعتماد به نفستون رو بازیابی کنید و ایشالله که مشکلتون برطرف میشه

      پاسخ

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست