مقالهوبلاگ

رسیدن به آرامش درونی راه و چاه دارد؛ در جریان باشید

اشتراک گذاری این مطالب در:

رسیدن به آرامش درونی شیرین است. اگر راه های رسیدن به آرامش را یاد بگیرید، شیرینی طعم لحظه به لحظه زندگی را حس خواهید کرد. نه اینکه لحظات زندگی به ذات دارای طعم خوشایندی باشند. نه! اصلا منظورمان این نیست. ما هم مثل شما می‌دانیم که انواع مشکلات موجود در زندگی این روزهای بشری می‌تواند طعمی شبیه شوکران داشته باشد.
اما اگر راه‌های رسیدن به آرامش را یاد بگیرید، می‌توانید از ظرفیت لحظه‌های موجود در این دنیا برای رسیدن به شادمانی و خوشحالی بهره ببرید. در این مقاله می‌خواهیم از راه‌هایی حرف بزنیم که شاید چندان کلیشه‌ای نباشند. شاید هم باشند. نمی‌دانیم. اما مهم این است که نکاتی در این متن گفته خواهد شد که کاربردی‌اند و انجام‌شان برای همه کس آسان است.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

یکی از اصلی‌ترین راههای رسیدن به آرامش در این است که خودتان را با کسی مقایسه نکنید. مقایسه‌کردن خود با دیگران، آفت تلخی است که می‌تواند لحظه‌های‌تان را به آتش بکشد. چرا خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید؟ مگر نمی‌دانید که خواسته‌ها، تاریخچه زندگی آدم‌ها، احساسات، استعدادها و همه چیزشان با یکدیگر متفاوت است؟
پس چرا خودتان را که محصول تجربه‌ای منحصربفرد از زیستن روی کره زمین هستید با فردی دیگری که اتفاقا او هم حاصل تجربه‌ای منحصربفرد و متعلق به خودش است، مقایسه می‌کنید. آیا لزومی دارد؟ نه. اصلا و ابدا نمی‌توان خود را با دیگران مقایسه کرد.
تنها کاری که می‌شود انجام داد، تلاش برای الهام‌گرفتن از خوبی‌های دیگران و عبرت‌گرفتن از بدی‌ها و نقص‌هایشان است. یعنی هر آنچه را از دیگران دریافت می‌کنید، در ظرفی مخصوص به خود بریزید و از آن به نفع رشدتان بهره ببرید. مقایسه‌کردن، حسادت و احساسات بد را برای‌تان به همراه می‌آورد.

تنها کاری که می‌شود انجام داد، تلاش برای الهام‌گرفتن از خوبی‌های دیگران و عبرت‌گرفتن از بدی‌ها و نقص‌هایشان است. یعنی هر آنچه را از دیگران دریافت می‌کنید، در ظرفی مخصوص به خود بریزید و از آن به نفع رشدتان بهره ببرید. مقایسه‌کردن، حسادت و احساسات بد را برای‌تان به همراه می‌آورد.

دیگران را دوست داشته باشید

مگر دلتان نمی‌خواهد که همه شما را دوست داشته باشند؟ خب! دیگران هم همین احساس را دارند. پس اگر دوست دارید که زندگی آرامی داشته باشید، باید شما دیگران را دوست داشته باشید و به محیط اطراف‌تان عشق بدهید و این عشق را متقابلا از آنها دریافت کنید.
سعی نداشته باشید که آدم‌ها را کنترل کنید. این رفتار که تلاش کنید همه را متقاعد نمایید یا مطابق میل خودتان امور را پیش ببرید، بسیار مردود و اشتباه است. یکی از راههای رسیدن به آرامش فکری در این است که دیگران را دوست بدارید و درک کنید. قبول داریم که گاهی اطرافیان و آدم‌های دیگر کارهایی می‌کنند که دوست‌داشتنی نیست اما اگر تلاش‌تان برای عشق‌دادن به آدم‌ها زیاد شود و آنها را دوست داشته باشید، در شرایط مختلف درک‌شان خواهید کرد و این موضوع به نفع خودتان و دیگران خواهد بود.
اصلا منظورمان این نیست که دیگران را درک کنید تا از خودگذشته باشید و… . زمانی که دیگران را بامحبت به انسانیت درک می‌کنید، دیگر از واکنش‌های اشتباه‌شان نمی‌رنجید و ریشه مشکل و مساله‌ای که پشت واکنشی اشتباه وجود دارد، برایتان مشخص می‌گردد. در این صورت، کمتر اعصاب‌تان خرد می‌شود، کمتر غصه می‌خورید و زندگی هم برایتان ساده‌تر خواهد شد.

رسیدن به آرامش درونی راه و چاه دارد؛ در جریان باشید

از اغتشاش‌ها دور شوید

از مهمترین راه های رسیدن به آرامش باید به دورشدن از اغتشاش اشاره کرد. یعنی خودتان را در معرض موقعیت‌هایی قرار ندهید که می‌دانید، مغشوش و تنش‌زا هستند. برای مثال، بارها تجربه کرده‌اید که گفتن حرفی خاص چطور باعث برافروخته‌شدن دوست‌تان یا یکی از اعضای خانواده‌تان می‌شود. پس عقل حکم می‌کند که دیگر آن حرف را تکرار نکنید.
به عبارت دیگر، برای اینکه آرامش ذهنی و فکری داشته باشید، از شما می‌خواهیم که خودتان را در معرض موقعیت‌های ناراحت‌کننده و تنش‌زا قرار ندهید و اگر هم در جمعی یا در موقعیتی، اتفاقات ناخوشایندی در حال وقوع است که پر از تنش هستند و کاری از دست‌تان برنمی‌آید، موقعیت را ترک کنید.

یکی از مهم‌ترین راههای رسیدن به آرامش فکری پذیرش مسئولیت‌هاست. باید مسئولیت هر آنچه در زندگی‌تان اتفاق می‌افتد، به عهده بگیرید. این کار مزایای زیادی دارد.

مسئولیت تمام اتفاقات زندگی‌تان را به عهده بگیرید

یکی از مهم‌ترین راههای رسیدن به آرامش فکری پذیرش مسئولیت‌هاست. باید مسئولیت هر آنچه در زندگی‌تان اتفاق می‌افتد، به عهده بگیرید. این کار مزایای زیادی دارد. در این صورت است که برای رسیدن به آینده‌ای بهتر، روی شانه‌های خودتان سر می‌گذارید و به توان خودتان اعتماد می‌کنید. پس موفق‌تر می‌شوید و شادی و آرامش بیشتری هم به دست می‌آورید.
از همه اینها گذشته، بابت آنچه برایتان قبلا در زندگی رخ داده است، ناراحت نمی‌شوید. چرا؟ چون یکی از دلایلی که باعث می‌شود حسرت گذشته‌ها را بخورید، این است که زمین و زمان را مقصر ناکامی‌هایتان می‌دانید. اما زمانی که خودتان را مسئول همه چیز بدانید، دیگر کمتر احساسات بد در وجودتان پا می‌گیرد. چون مدام در این فکر نخواهید بود که در حقتان از سوی روزگار اجحافی صورت گرفته است.

رسیدن به آرامش درونی شیرین است.

در آخر

راه های رسیدن به آرامش را در ذهن مرور کنید. یاد بگیرید که آرامش هم یادگرفتنی است. برای اینکه زندگی‌تان بهره‌ورتر و زیباتر باشد باید روی خودتان کار کنید و از روشها و تکنیک‌های مختلف کمک بگیرید. تلاش کنید که قطعا جواب خواهد داد.

برای داشتن ذهنی آرام و بی دغدغه، خودساخته دوره «چطور ذهن موفق داشته باشیم» را به شما پیشنهاد میدهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید:

راههای رسیدن به آرامش فکری و ذهنی

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

1 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست