اعتماد به نفسمقالهوبلاگ

5 مورد از راههای بالا بردن عزت نفس

اشتراک گذاری این مطالب در:

همه طرفدار عزت نفس بالا هستند. اما افزایش آن به طرز تعجب‌برانگیزی سخت است. روانشناسان معتقدند که ما می‌توانید با روش‌های هوشمندانه‌ای عزت نفس خود را ارتقاء دهیم.
بسیاری از ما ارزش بالا رفتن اعتبار خود را درک می‌کنیم. وقت عزت نفس بالاتر می‌رود، نه تنها احساس بهتری نسبت به خودمان داریم، بلکه دیگران هم همان احساس را در مورد ما دارند. مطالعات اسکن مغز انسان نشان می‌دهد که وقتی عزت نفس بالاتر می‌رسد، وقتی عزت نفس بالاتر می‌رسد، احتمال تاثیر مشکلات زیادی بر روی روحیه کاهش می‌یابد. به این معنا که در زخم‌های عاطفی رایج مثل شکست و ناکامی درد کمتری را تجربه می‌کنید.
راههای بالا بردن عزت نفس دقیقاً همان کاری است که باید برای مقابله با اضطراب و مشکلات زندگی انجام دهید. داشتن حس خوب نسبت به خودتان می‌تواند از افزایش هورمون استرس (کورتیزول) پیشگیری کند.

آیا بالا بردن عزت نفس مشکل است؟

افزایش عزت نفس کار راحتی نیست. زیرا این خصلت ابتدا ناپایدار است. پس در طی روز می‌تواند چند بار نوسان داشته باشد. علاوه بر مسائل پیچیده‌تر، عزت نفس یک احساس نسبت به خودتان و جهان اطراف است. هر چه دامنه‌ی آن خاص‌تر می‌شود، تاثیر آن بر روی زندگی بیشتر می‌شود. برای مثال تعریف کردن در مورد غذای یک آشپز می‌تواند عزت نفس او را افزایش دهد.
این راه بالا بردن عزت نفس به طور مستقیم با ویژگی شخصی فرد مرتبط می‌شود. بنابراین می‌تواند احساس خوبی را به او ببخشد. همه‌ی ما حتی اگر احساس خوبی هم نسبت به خود داشته باشیم، باز هم به انتقادات یا تمجید دیگران اهمیت زیادی می‌دهیم. حتی آن را راهی برای رشد روانی می‌دانیم.

5 راهکار افزایش عزت نفس

وقتی عزت نفس شما در حد متعادل باشد، احساس بهتری نسبت به زندگی دارید. برای بالا بردن این احساس راهکارهای زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  • اظهارات مثبت را به شکل صحیح استفاده کنید
  • توانایی‌های خود را مشخص کرده و آنها را توسعه دهید
  • تعارفات دیگران را بپذیرید
  • انتقاد از خود را کنار بگذارید
  • ارزش واقعی خود را تأیید کنید

راههای بالا بردن عزت نفس/ راهکار بالا بردن عزت نفس

اظهارات مثبت را به شکل صحیح استفاده کنید

اظهارات مثبت مانند “من می توانم یک موفقیت بزرگ داشته باشم!” در بین همه رایج است. اما یک مشکل اساسی برای اغلب افراد در این رابطه وجود دارد. افرادی که خود را کم ارزش می‌دانند، تمایل دارند احساس بدتری داشته باشند. زیرا وقتی عزت نفس پایین است، چنین اظهاراتی مغایر با عقاید درونی است.
از قضا، تاییدات مثبت در مورد برخی از افراد درست عمل می‌کند. افرادی که عزت نفس آن‌ها در حال زیاد شدن است. برای اینکه اظهارات مثبت بر روح و جان شما اثر بگذارد، باید آن‌ها را محکم با خود تکرار کنید تا باورتان بشود.

توانایی‌های خود را مشخص کرده و آنها را توسعه دهید

یکی از روشهای بالا بردن عزت نفس تقویت توانایی‌هاست. عزت نفس با نشان دادن توانایی و موفقیت واقعی در نقاطی از زندگی ساخته می‌شود. اگر آشپز خوبی هستید، برای مهمانی‌ها شام درست کنید. اگر دونده‌ی خوبی هستید در مسابقات ثبت‌نام کنید. اگر استعداد نقاشی یا موسیقی دارید، وارد رقابت شوید.
به طور خلاصه باید شایستگی‌های اصلی خود را پیدا کرده و آن‌ها را برجسته کنید.

تعارفات دیگران را بپذیرید

یکی از مشکلات نداشتن عزت نفس اینست که نداشتن آن باعث می‌شود در برابر تعارفات دیگران مقاومت بیشتری از خود نشان دهید. حتی وقتی در شرایط قرار دارید که به دیگران احتیاج دارید، بخاطر خجالتی بودن تعارف را نمی‌پذیرید.
یک راهکار برای بالا بردن عزت نفس، آماده‌سازی پاسخ از قبل است. باید به خودتان آموزش دهید وقتی به کسی نیاز دارید، حتماً از تعارفات او استفاده کنید. با گفتن «مچکرم» چیزی درست نمی شود. با گذشت زمان، انگیز برای رد کردن تعارفات از بین می‌رود.

راهکارهای بالا بردن عزت نفس/ راه بالا بردن عزت نفس/

انتقاد از خود را کنار بگذارید

متأسفانه وقتی عزت نفس افت می‌کند، اولین کسی که آسیب می‌بیند، شما هستید. زیرا خود را در محور مشکلات قرار داده و انگشت اشاره را به سمت آن می‌کشید. اما به جای اینکار باید به حال خود دلسوزی کنید.
خود را مخاطب قرار دهید و اسم خود را صدا بزنید. با خودتا حرف بزنید و گویی یک فرد مهربان و دلسوز در حال حرف زدن خود را دلداری دهید. اگر دچار اشتباه شده‌اید، به جای سرکوفت زدن به خود، یک لحظه تصور کنید این مشکل برای دیگران هم ایجاد می‌شود.
یکی از راههای بالا بردن عزت نفس خودداری از سرزنش کردن مداوم است. با انجام این کار از آسیب زدن به عزت نفس در افکار جلوگیری می‌کنید. در عوض به تقویت آن کمک می‌کنید.

ارزش واقعی خود را تأیید کنید

شما باید لیستی از خصوصیاتی را که دارید بر روی کاغذ بنویسید. به عنوان مثال، در روابط عاطفی خصوصیاتی مثل وفادار بودن و یا احساسی بودن می‌تواند ویژگی‌های خوبی تلقی شود. در نواختن موسیقی، تاثیرگذاری بر روی مخاطب اهمیت زیادی دارد. اگر در این کار مهارت دارید، آن را به لیست استعدادهای خود اضافه کنید.
نوشتن یک راهکار بالا بردن عزت نفس است که در دراز مدت به شما کمک می‌کند. هرگاه ارزش واقعی خود را فراموش کردید، کافیست به این لیست نگاهی بیندازید.

اگر فکر می‌کنید از عزت نفس کافی برخوردار نیستید، برای افزایش عزت نفس روی عکس زیر کلیک کنید و در دوره کیمیاگر ثبت نام کنید. برای اطلاعت بیشتر روی عکس کلیک کنید:

سرزنش کردن

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست