فیلموبلاگویدیو انگیزشی موفقیت

تو فقط روی ذهنت کنترل داری

اشتراک گذاری این مطالب در:

کنترل ذهن مهم‌ترین بخش شکل‌دهی شخصیت، عادات و رفتار است. حتی زندگی آینده‌ی ما تا حد زیادی به قدرت کنترل ذهن (Control positive thoughts) بستگی دارد. اما با چه راه‌هایی می‌توان ذهن را تحت سیطره‌ی خود درآورد؟
از نظر ما راه‌های زیادی وجود دارد که با کمک آن می‌توانید ذهن و افکار را به نیروی کار تبدیل کنید. به جای اینکه ذهن از شما کار بکشد، این شما باشید که ذهن را به کارگر خود تبدیل کنید. راه‌هایی که برای کنترل ذهن وجود دارد عبارتند از:

خودداری از نشخوار فکری

نشخوار افکار منفی دقیقاً بعد از یک اتفاق ایجاد می‌شود. احتمالاً تا به حال تجربه کرده‌اید که به دلیل یک اتفاق (مثلا جر و بحث کردن) تا روزها به آن موضوع فکر کنید. به این حالت نشخوار فکر گفته می‌شود که همچون خوره به جانتان می‌افتد. وقت شما را تلف می‌کند و اعصاب و آرامش را از شما می‌کنید.
وقتی یک اتفاق بد رخ می‌دهد، آن را در همانجا خاک کنید. از فکر کردن مجددا به حرف‌هایی که در دعوا رد و بدل می‌شود، خودداری کند. از سرزنش کردن خود بپرهیزید. گفتن اینکه : « چرا این حرف را نزدم یا چرا این کارها را در گذشته در حق آدم کرده‌ام و ….» چیزی را درست نمی‌کند.
در مقابل کنترل شما بر روی ذهن را از بین می‌برد. اگر می‌خواهید نشخوار فکر را از بین ببرید از دو راه حل زیر کمک بگیرید:
به بدترین حالت فکر کنید: گاهی باید بدترین سناریوها را تصور کنید تا آنچه را که رخ داده است، راحت‌تر بپذیرید.
برای فکر کردن وقت تعیین نکنید: فکر نکنید اگر بگویید همین یک ساعت را به موضوعات منفی فکر کنم و بعد به سراغ کارم می‌روم. فکر کردن مثل یک دیو چند سر می‌ماند که همه‌ی وجودتا را می‌گیرد. پس باید آن را در لحظه قطع کنید.
پیاده‌روی کنید: هیچ چیز مثل قدم زدن نمی‌تواند ذهن را از افکار منفی دور کنید. شما در پیاده‌روی چیزهای زیادی را می‌بینید که باعث فراموش کردن غم و غصه می‌شود.

کنترل ذهن مهم‌ترین بخش شکل‌دهی شخصیت است

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

باید ایمان داشته باشید که راه برای تغییر همیشه وجود دارد. برای کنترل ذهن باید به خودباوری برسید. باید به خودتان اطمینان دهید که با تفکر مثبت می‌توانید مشکلات را برطرف کنید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از اعتماد به نفس بالاتری برخوردارند، به راحتی ذهن خود را در هر شرایطی تحت کنترل در می‌آورند.
خوش‌بینی نسبت به توانایی‌ها باعث خویشتن‌داری در شرایط سخت می‌شود.

از تعمیم دادن موضوعات خودداری کنید

تعمیم تجربه‌های منفی زندگی به سایر رویدادها و آینده می‌تواند خوش بینی را از بین ببرد. برای مثال وقتی در کودکی یک اتفاق بد رخ داده است و یا اکنون که زندگی سختی دارید، به این معنا نیست که در آینده زندگی بدی خواهید داشت.
این طرز تفکر باعث می شود تا کنترل ذهن خود را از دست بدهید. گاهی راه‌های زیادی برای فرار از موقعیت‌های سخت کنونی وجود دارد. حتی گاهی آینده به دلیل خوش شانسی به گونه‌ی دیگری رقم می‌خورد. پس دلیلی ندارد آن را به آینده تعمیم دهید.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست