فیلموبلاگویدیو انگیزشی موفقیت

استرس بالا چه بلایی سر ما میاره

اشتراک گذاری این مطالب در:

همه‌ی افراد در زندگی خود هر از گاهی احساس استرس را تجربه می‌کنند. اما استرس چگونه زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ استرس بالا چه تاثیری بر سلامت جسم دارد؟ آیا می‌دانید چطور می‌توانید استرس را کنترل کنید؟
در واقع استرس نحوه‌ی واکنش مغز و بدن به احساس ترس و تهدیدات خارجی است. هر نوع چالش و اتفاق بدی که در حال رخ دادن باشد، مغز را به واکنش وادار می‌کند. استرس زیاد در حالت عادی می‌تواند مفید باشد و شما را برای مقابله با تهدیدات بیرونی آماده کنید. اما وقتی میزان آن بیش از حد شود، تاثیرات مخربی بر روی ذهن و بدن دارد.
آنچه در ادامه می‌خوانید:

  • چرا به استرس بالا مبتلا می‌شوید؟
  • استرس چه تاثیری بر روی تصمیم‌گیری‌ها دارد؟
  • استرس بالا چه تاثیر بر روی بدن دارد؟
  • آیا استرس زیاد قابل درمان است؟

چرا به استرس بالا مبتلا می‌شوید؟

استرس بالا در نتیجه‌ی افکار منفی ایجاد می‌شود. وقتی بیش از حد به موضوعات ناخوشایند فکر کنید، به طور ناخواسته نگران و مضطرب می‌شوید. اتفاقاتی که هنوز رخ نداده‌اند شما را بیش از حد نگران می‌کند. استرس زیاد در نتیجه‌ی فرکانس افکار منفی در مغز رخ می‌دهد.
در همین زمان مغز دستور ترشح هورمون کورتیزول را می‌دهد. این هورمون باعث کاهش نورن‌ها (انتقا‌ل‌دهنده‌های عصبی) می‌شوند. در نتیجه قشر پیشانی و قسمت آمیگدال که مسئولیت بازیابی اطلاعات (حافظه)، یادگیری و تصمیم‌گیری را برعهده دارند مختل می‌شوند.

استرس چه تاثیری بر روی تصمیم‌گیری‌ها دارد؟

به دلیل کاهش نورون‌ها در بدن، قسمت‌های مهم مغز قادر به دریافت پیام نیستند. به همین دلیل است که شما زمانی که دچار استرس بالا هستید به بی‌خوابی و بی‌اشتهایی مبتلا می‌شوید. در واقع ارتباط بین نیازهای بدن با مغز از بین می‌رود. هورمون آدرنالین و کورتیزول قدرت مغز را کمتر می‌کند. در واقع مغز قادر نیست پیام قسمت‌های مختلف بدن را دریافت کند.
تصمیم‌گیری ما تحت تاثیر مجموعه‌ای از اطلاعات قبلی و جدید انجام می‌شود. وقتی نورون‌ها در نتیجه‌ی هورمون کورتیزول از بین می‌روند، بازیابی این اطلاعات برای آمیگدال و قشر پیشانی مشکل می‌شود. در نتیجه شما قادر به تصمیم‌گیری نیستید.

استرس بالا چه تاثیر بر روی بدن دارد؟

استرس بالا چه تاثیر بر روی بدن دارد؟

وقتی مغز دستور ترشح هورمون استرس را صادر می‌کند، در واقع می‌خواهد بدن را در مقابله با تهدیدات خارجی آماده کند. اما وقتی استرس بیش از حد باشد این هورمون هم بیش از نیاز بدن می‌شود. در حالت عادی استرس کم باعث افزایش ضربان قلب، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش تعداد تنفس‌ها می‌شود.
اما وقتی استرس بیش از حد شود، فشارخون بالا رفته و خطر حمله‌ی قلبی را به دنبال دارد. همچنین سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود. زیرا مقدار هورمون استرس به جای عملکرد مثبت، تاثیر منفی بر روی این سیستم دارد. به همین دلیل است که بیمارانی که روحیه‌ی ضعیف‌تری دارند، دیرتر از افراد شاد و آرام سلامت خود را بدست می‌آورند.

آیا استرس زیاد قابل درمان است؟

استرس هم مثل هر احساس دیگری قابل کنترل است. اولین راه مقابله با این احساس، کنترل افکار منفی است. در ابتدا باید هر عامل استرس‌زا (هرچند کوچک) را پیدا کرده و آن را کنار بگذارید. دیر آمدن آژانس، پاس نکردن چک در موعد مقرر، پرداخت نکردن بدهی‌ها و … همه عوامل استرس هستند.
شاید بگویید تا زمانی که مشکلات حل نشوند، قادر به کنترل استرس نیستیم. در حالی که اگر استرس را کنترل نکنید قادر به حل مشکلات نیستید.

اگر استرس و اضطراب بیش از حد زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، خودساخته شرکت در دوره «خداحافظ استرس» را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

انرژی درمانی چیست

 

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست