مقالهموفقیت در روابطوبلاگ

قدرت عذرخواهی در زندگی به دردتان می خورد پس آن را یاد بگیرید

اشتراک گذاری این مطالب در:

قدرت عذرخواهی در زندگی بسیار مفید است. عذرخواهی‌کردن چه از طرف شما باشد و چه کسی از شما عذرخواهی کند، واقعه‌ای بسیار مهم در روابط‌تان به شمار می‌رود. فرایند عذرخواهی‌کردن، فرایند پیچیده‌ای است و نشان از افکار و احساسات زیادی دارد که نهایتا منجر به این عمل می‌شود.
همان‌قدر که باید عذرخواهی‌کردن را یاد بگیرید، نیاز به یادگیری قبول عذرخواهی هم دارید. چرا؟ به دلیل اینکه زندگی روی این کره خاکی فقط با درک مفهوم عشق و احترام ممکن و شدنی است. اگر بنا باشد که به دلایل واهی یا حتی غیرواهی مدام با دیگران وارد جنگ و جدال باشیم و سعی به ختم‌به‌خیر کردن مجادله‌ها نداشته باشیم، امکان زیستن در صلح و صفا را از خود و اطرافیانمان می‌گیریم.
پس بهتر است که معذرت خواهی را به عنوان آپشنی مهم روی برنامه‌های ذهنی‌مان نصب کنیم. در این مقاله مجله موفقیت خودساخته از عذرخواهی بیشتر خواهید خواند.
آنچه در ادامه می‌خوانید:

  • مزایا و قدرت عذرخواهی را دست‌کم نگیرید
  • چرا معذرت خواهی برای بعضی از افراد خیلی سخت است؟
  • معذرت خواهی شما را قدرت‌مند می‌سازد

بیشتر بخوانید: حرف دیگران-وقتی همه فکر می‎کنن نمی‎تونی انجامش بدی

مزایا و قدرت عذرخواهی را دست‌کم نگیرید

عذرخواهی‌کردن مزایای زیادی دارد. این فواید هم در روابط میان آدم‌هایی که خانواده و دوست هستند خود را نشان می‌دهد و هم در روابط کلان‌تر در اجتماع. برای مثال، زمانی که در اجتماع باعث برهم‌خوردن نظمی در یک صف عمومی می‌شوید یا در هر برخورد دیگری که با دیگران در جامعه دارید، اشتباهی از شما سر می‌زند، باید از دیگران به خاطر کارتان عذرخواهی کنید. این عذرخواهی باعث می‌شود تا دیگران احساس امنیت و آرامش کنند و نظم و آرامش در جوامع پا بگیرد.
گاهی‌اوقات خواسته یا ناخواسته کاری می‌کنیم که به احساسات فردی دیگر ضربه وارد می‌شود. عذرخواهی‌کردن در این مواقع هیچ‌چیزی از ما کم نمی‌کند اما باعث می‌شود که احساسات مخدوش‌شده طرف مقابل‌مان راحت‌تر بهبود پیدا کند. معذرت خواهی باعث می‌شود که روحیه دیگران در زمانی که از دست ما آسیب دیده، راحت‌تر خوب شود. چرا با یک کلام عذرخواهی ساده، آرامش دیگران را به آنها باز نگردانیم؟
بسیاری از روابط مخدوش میان اعضای یک خانواده هم با معذرت خواهی افراد از همدیگر به سادگی ترمیم می‌شود و بهبود پیدا می‌کند. پس قدرت عذرخواهی را دست‌کم نگیرید که ضرر خواهید کرد. زمانی که کار بدی می‌کنید که دیگر حتما باید عذرخواهی کنید. در این مورد، که عامدانه کار بدی کرده‌اید، عذرخواهی کمی دشوار است اما مطمئن باشید که نتیجه آن هر چه باشد، بهتر از این است که خودتان را به راه دیگری بزنید و زیر بار عذرخواهی نروید.

بیشتر بخوانید: رابطه رو با عذر خواهی بهبود بدین

قدرت عذرخواهی / قبول عذرخواهی / عذرخواهی و غرور / معذرت خواهی

چرا معذرت خواهی برای بعضی از افراد خیلی سخت است؟

بعضی از افراد دوست ندارند عذرخواهی کنند. آنها معتقدند، عذرخواهی باعث می‌شود تا ضعیف به نظر برسند. انگار عذرخواهی و غرور آنها با هم پیوند دارد و دوست ندارند که با معذرت خواهی غرورشان را لکه‌دار کنند. نخست باید بدانید که غرور داشتن به این معنا که خود را تافته جدا بافته بدانید و حاضر نباشید که هیچ‌کس به زمین فرمانروایی‌تان وارد شود، اصلا صفت خوبی نیست.
غرور در ابعاد کلان مثلا نسبت به خانواده، عزیزان یا کشور قابل‌درک و ارزشمند می‌تواند باشد. اما به طور کلی، مغرور بودن صفت خوبی نیست. این را که کنار بگذاریم. وارد این مقوله می‌شویم که برخی از افرادی که فکر می‌کنند با معذرت خواهی از غرورشان کاسته می‌شوند هم با ابعاد منفی داشتن صفت غرور آشنایی ندارند و هم به عذرخواهی از نقطه‌نظر اشتباهی نگاه می‌کنند.
عذرخواهی یعنی داشتن شعور برای ورود به روابطی صلح‌آمیز با دیگران. حال چه اهمیتی دارد که پذیرش عذرخواهی شما از سوی دیگران با چه واکنش اشتباه دیگری از طرف آنها روبه‌رو باشد. شاید بگویند که غرور شما خدشه‌دار شده است. چه اهمیتی دارد؟‌
مادامی که نفهمید و درک نکنید که برداشتن بارهای اضافی و سیاهی که رفتارهای اشتباه روی دوشتان می‌گذارند، چقدر لذت‌بخش است، امکان عذرخواهی صادقانه هم به ویژگی‌هایتان اضافه نخواهد شد و مدام در پیچ و خم کوچه‌های تاریکی قدم خواهید زد که اعصابتان را خرد می‌کنند و روحیه‌تان را زخمی و ضعیف.

بیشتر بخوانید: یادگرفتن اصول آشتی بعد از قهر برای پایداری رابطه‌ها

معذرت خواهی شما را قدرت‌مند می‌سازد

قدرت عذرخواهی بسیار زیاد است. حتی زمانی که تقصیر بر گردن شما هم نبوده، بهتر است برای ترمیم روابطتان با دیگران دست به عذرخواهی بزنید و قائله‌ها را ختم کنید. کسی که نخست برای عذرخواهی پا پیش می‌گذارد یعنی فردی است که برای آرامش خودش و دیگران ارزش زیادی قائل است.
این فرد، آدمی قدرتمند به شمار می‌رود. قدرتی که در وجود او برای پا پیش گذاشتن شکل گرفته است، او را آرام می‌کند و به آرام شدن محیط اطرافش هم می‌انجامد. اگر همه ما قبول کنیم که عمر آدمی آن‌قدر طولانی نیست که وقت و روابط‌مان را صرف بحث‌های بیهوده کنیم، دیگر معذرت خواهی برایمان کاری نخواهد داشت.
کسی که قدرت عذرخواهی را می‌فهمد در پذیرش عذرخواهی هم سهل‌گیرتر خواهد شد. دقت کرده‌اید که گاهی بعد از اینکه با کسی مشکل و جدالی داشته‌ایم و او برای عذرخواهی پا پیش می‌گذارد، احساسی سادومازوخیستی در ما شکل می‌گیرد و دوست نداریم که قبول کنیم؟ یعنی با این نپذیرفتن هم خودمان را آزار می‌دهیم و هم طرف مقابل را و از این کار لذتی بیمارگونه می‌بریم؟
حال اگر بدانیم که قدرت عذرخواهی چقدر زیاد است و چقدر سایه سنگین افکار و احساسات سیاه را به راحتی از روی زندگی‌مان برمی‌دارد، لحظه‌ای هم در پذیرش و قبول عذرخواهی تعلل نخواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: تاثیر اعتماد به نفس در سلامت روان و مشکلات کمبود آن

قدرت عذرخواهی در زندگی بسیار مفید است

در آخر

غرور دیگر کدام است. معذرت خواهی کنید و عذرخواهی دیگران را هم قبول کنید. شاید همین کسی که با او وارد مجادله شده‌اید دیگر فردا در کنارتان نباشد. حیف نیست، لحظه‌هایی که می‌توانند پر از عشق و شادی بگذرند با نفرت و مجادلاتی بیهوده سیاه شوند.
اگر طرف مقابلتان از شما عذرخواهی نمی‌کند، شما پیش‌قدم شوید و معذرت خواهی کنید. مطمئن باشید که در این کار هیچ ضرری برایتان وجود نخواهد داشت. هیچ ضرری.
پیش‌قدم‌شدن برای عذرخواهی فقط باعث می‌شود که از نظر درونی و بیرونی قوی‌تر شوید. از نظر درونی که خودتان متوجه می‌شوید که چقدر قلبتان در حال وسیع‌تر شدن است و با آرامش روحی که این کار به شما تقدیم می‌کند. در عین حال از شر مسائل پوچ و انرژی‌های منفی نجات پیدا خواهید کرد.
از نظر بیرونی هم دیگران متوجه می‌شوند که شما فردی قدرتمند هستید و می‌توانید برای آرامش خودتان و دیگران اقدامات مفید صورت بدهید. پس به اهمیت عذرخواهی در زندگی توجه داشته باشید و آن را دست‌کم نگیرید.

برچسب‌ها: , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست