افکار مثبتمقالهوبلاگ

حذف افکار منفی ؛ مهم ترین ویژگی لازم برای زندگی در دوران فعلی

اشتراک گذاری این مطالب در:

حذف افکار منفی (Eliminate negative thoughts) شدنی نیست. با این همه مصیبت و مشکلی که در این روزها دچاریم، مثبت‌اندیشی هم ممکن است؟ اگر این طور فکر می‌کنید باید به شما بگوییم که اسیر اغتشاشات افکار منفی شده‌اید. بدجوری هم اسیر این افکار منفی شده‌اید.
حذف افکار منفی تنها کاری است که از دست بشر روی این کره خاکی برمی‌آید. تمرکز و تسلط ما روی بیشتر اتفاقات پیرامونمان اندک و بعضا صفر است. یادتان باشد که ما دنیا را همان‌طور می‌بینیم که خودمان هستیم. یعنی اگر شاد و خوشحال باشیم، دنیا را مکانی شاد تصور می‌کنیم و اگر بدخلق و ناراحت باشیم، دنیا را مکانی غمگین در نظر داریم.
پس برای اینکه بتوانیم دستی به سر و روی زندگی‌مان بکشیم و حذف افکار منفی از ذهن را در دستور کارمان قرار بدهیم باید حتما روی نگاهمان به قضایا کار کنیم. شاید اینها در حرف کار ساده‌ای باشد اما در عمل وضعیت چگونه است؟ در عمل چطور می‌توان روش حذف افکار منفی را یاد گرفت و مثبت‌اندیش شد؟ در این مقاله سایت موفقیت خودساخته برایتان از چگونگی حذف افکار منفی خواهیم گفت.

چگونه حذف افکار منفی را یاد بگیرید

برای شاد زیستن باید طرز نگاهتان را به دنیا عوض کنید. واقعیت این است که دنیا تقریبا برای همه افراد روی نموداری سینوسی حرکت می‌کند. یعنی هر کسی در هر سن و سالی و در هر سطحی از زندگی همیشه دارای لحظات شاد و خوش نیست.
باید قبول کرد که زندگی پر از چالش‌های رنگارنگ است. پس باید منعطف باشیم و خود را برای روزهایی آماده کنیم که نمودار سینوس زندگی‌مان، حالت نزولی به خودش می‌گیرد. اولین و یکی از مهم‌ترین راههای حذف افکار منفی این است که در هر واقعه‌ای نیمه پر لیوان را ببینیم.
می‌دانیم که سخت است اما چاره دیگری وجود ندارد. دیدن نیمه پر لیوان همان چیزی است که بعضی‌ها آن را با گفتن این جمله در زندگی‌شان اجرا می‌کنند: «باز هم جای شکرش باقی است.».
واقعا هم همین است. همیشه جای شکر باقی است. چون هیچ‌کس به ما تضمینی نداده که قرار است زندگی‌مان در این دنیا پر از اتفاقات خوش و لحظات آسوده‌خیالی باشد. پس زمانی که شاد هستیم نباید فرض کنیم که اوضاع همیشه به همین ترتیب باقی می‌ماند و زمانی هم که مشکلی برایمان پیش می‌آید باید نگاهمان به سمت و سوی ابعاد مثبتی باشد که می‌توانیم در آن رخداد بد پیدا کنیم.
همیشه جای شکرش باقی است. یادتان باشد که اوضاع می‌تواند همیشه بدتر از اینی شود که در آن هستیم. پس حذف افکار منفی از زندگی را در دستور کارتان قرار دهید که تنها راه بقای شادمانه است.

بیشتر بخوانید: افزایش اعتماد به نفس با بهترین توصیه ها

محیط‌تان را شاد کنید

زیستن در محیطی شاد می‌تواند به حذف افکار منفی کمک شایانی کند. دقت کرده‌اید که آدم‌های منفی‌باف یا کسانی که مدام گلایه و شکایت دارند، چقدر انرژی‌تان را از بین می‌برند؟ پس باید کاری کنید که محیط زندگی‌تان از این افراد سمی پاک شود.
معاشرت با آدم‌هایی که شادند و انرژی مثبتی دارند و به آینده با امیدواری نگاه می‌کنند، انرژی، شوق و شادی مطلوبی به زندگی‌تان وارد می‌کنند. آنها چگونگی حذف افکار منفی از زندگی را می‌دانند و معاشرت و همراهی با آنها می‌تواند به تدریج، نوع نگاه و رویه‌شان را به شما هم انتقال بدهد.
شاید افراد سمی و منفی‌بافی که مدام افکار منفی دارند در دور و اطرافتان زندگی می‌کنند و اصلا بعضی از اعضای خانواده‌تان هستند. در این صورت، حذف آنها از زندگی تا حد زیادی ناممکن و نشدنی می‌شود. در این وضعیت هم باز راه‌کارهایی وجود دارد. شما می‌توانید میزان گفت‌وگوهایتان را با این افراد به حداقل برسانید.
مثلا اگر خواهر یا برادرتان فردی منفی‌باف است که مدام با حرف‌ها و افکارش، آرامش روحی‌تان را برهم می‌زند، سعی کنید که کمتر با او درباره موضوعات جدی وارد بحث شوید. تا جای ممکن برای خودتان فضایی امن و آرامش‌بخش ایجاد کنید و از آنها فاصله بگیرید. سعی کنید، در خلوت‌تان، فیلم‌های شاد و روحیه‌بخش ببینید و در شبکه‌های مجازی به دنبال محتوای خنده‌دار و روحیه‌بخش باشید. به این روش حذف افکار منفی دقت کنید چون بسیار مفید خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تقویت فکر مثبت برای سرعت بخشیدن به تحقق آرزوها

حذف افکار منفی از ذهن / روش حذف افکار منفی

آرامش و صبر را به کارهای مختلف زندگی‌تان وارد کنید

حذف افکار وسواسی و شتابی که در انجام کارهای مختلف داریم هم می‌تواند باعث بروز استرس و نهایتا افکار منفی در زندگی شود. پس به فکر تغییر این رفتارها و عادت‌های نامطلوب خودتان باشید. دقت کرده‌اید که گاهی وسواس‌های بیهوده‌ای برای نظافت، خوردن و کلا هر چیزی در زندگی در ما به وجود می‌آید؟
هر چیزی را که احساس می‌کنید باعث مخدوش‌شدن آرامشتان شده است از زندگی کنار بگذارید. یکی از راههای حذف افکار منفی و شتاب‌زدگی‌ها در زندگی، این است که آرامش را در انجام هر کاری وارد کنید. تمرین نخست برای رسیدن به آرامش، این است که کارهای عادی و روزانه‌تان را هم با سرعتی کمتر از همیشه و به آرامی انجام بدهید. مثلا دقت کرده‌اید که گاهی‌اوقات چقدر تند راه می‌روید.
حتی عجله‌ای هم در کار نیست اما عادت کرده‌اید که شتابزدگی را به بخش‌های مختلف زندگی وارد کنید و خودتان را آزار بدهید. پس آرامش و صبر یا بهتر است بگوییم طمأنینه را به لحظه‌هایتان در راه‌رفتن، غذاخوردن و هر کار دیگری وارد کنید تا ریتم زندگی‌تان از نظر روحی و جسمی به سمت آرامش بیشتر برود.
تقویت صبر و تزریق آرامش در لحظه‌ها برای انجام کارهای مختلف می‌تواند موجبات حذف افکار منفی را در زندگی‌تان پدید بیاورد.

بیشتر بخوانید: تقویت مهارت یادگیری با راه‌کارهایی کاربردی و دقیق

از کاه کوه نسازید

از کوه کاه نسازید. یعنی زمانی که اتفاق ناگواری رخ می‌دهد یا اوضاع چندان جالب و باب‌میل نیست، تلاش نکنید که مدام تا عمق فاجعه پیش بروید. یادتان باشد، زمانی که استرس دارید، بیش از هر موقع دیگری دچار بدبینی و منفی‌بافی می‌شوید. پس حواستان به خودتان باشد تا در این موقعیت‌ها به سیاهی‌ها و مشکلات دامن نزنید.
یکی از راه‌های حذف افکار منفی از زندگی، همین است که در مواقع ناخوشایند و لحظه‌های نامطلوب، حواستان به این باشد که اوضاع را بدون راهی برای آزادی و خروج نبینید. برای آرام‌شدن در چنین مواقعی باید نفسی عمیق بکشید و به فکر راه‌حل برای رفع مشکل باشید.

ورزش کنید و تغذیه سالم داشته باشید

ورزش‌کردن و داشتن رژیم غذایی مناسب باعث می‌شود تا انرژی و شادابی خاصی به بدن وارد شود. به همین خاطر دیگر دور و بر افکار منفی نخواهید چرخید. اگر ورزش کنید در بدنتان مواد شیمیایی مفید و شادی‌آوری ترشح خواهند شد که آرامش و خواب راحتی را برایتان فراهم می‌کنند.
همه اینها می‌تواند شما را در حذف افکار منفی از ذهن یاری دهند. پس برای ظاهر و روحتان ارزش قائل باشید و با ورزش و تغذیه مناسب، اوضاع را ردیف کنید.
شادی و زیستن بی‌دغدغه برای همه مقدور خواهد بود. فقط باید راه آن را یاد بگیریم. شاد و آرام باشید.

بیشتر بخوانید: چگونه شاد زندگی کنیم ؟

حذف افکار منفی از ذهن / روش حذف افکار منفی

انتقادپذیر باشید

یکی از راههای حذف افکار منفی از ذهن انتقادپذیرشدن است. بسیاری از ناراحتی‌های ما ریشه در ترس و نگرانی‌هایمان درباره قضاوت‌های دیگران دارد. اگر یاد بگیرید که انتقادپذیر باشید و به حرف‌های دیگران به چشم راهی در جهت شناخت بهتر خود بهره ببرید، دیگر افکار منفی آزاردهنده و ابرهای سیاه دور و بر سرتان ظاهر نخواهند شد.
انتقادات دیگران را گوش دهید و ببینید که چرا و به چه دلیلی به شما نقد دارند. این کار به شما یاد می‌دهد که منفی‌بافی، ترس از قضاوت‌ها و دلهره‌ها را کنار بگذارید.

برای داشتن ذهن مثبت و موفق، خودساخته شرکت در دوره «چطور ذهن موفق داشته باشیم» را به شما پیشنهاد میدهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی عکس زیر کلیک کنید:

جملات مثبت اندیشی

 

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست