درمان استرسمقالهوبلاگ

عوارض ترسیدن را بشناسید و سوپرمن‌وار و شجاعانه زندگی کنید

اشتراک گذاری این مطالب در:

عوارض ترسیدن در زندگی چیست؟ تا به حال به این دقت کرده‌اید که ترسیدن و تپش قلب در لحظه‌های مختلف زندگی چه اثراتی روی روند گذران لحظات‌تان داشته است؟ ترس از امتحان، ترس از حرف زدن میان جمع، ترس از مواجهه با آدم‌های جدید، ترس رفتن به سر کاری تازه و… .
همه اینها را که بررسی کنیم به نکته جالبی درباره ترس می‌رسیم که می‌تواند کلید حل معمای این حس و حال منفی باشد که البته گاهی‌اوقات فوایدی هم به همراه دارد. قبل از اینکه دلیل اصلی ترس و راز دلهره‌های‌مان را برایتان بازگشایی کنیم، بهتر است به شما این نکته را گوشزد کنیم که تقریبا تمام مشکلات ما آدم‌ها دارای یک ریشه اصلی و اساسی است که حواشی دور و اطرافش را پر کرده‌اند. یعنی چه؟
یعنی حس و عاملی ریشه‌ای برای نمایان‌شدن احساسات مختلف وجود دارد. پس اگر بنا باشد که احساسات پیچیده و گوناگون‌مان را بررسی و واکاوی کنیم باید بدانیم که علت و ریشه ترس چیست. با ما همراه باشید تا از عوارض ترس و فواید آن و درمان‌های لازم برای ترسیدن به شما بیشتر بگوییم.

عوارض ترسیدن می‌تواند منفی باشد و زندگی‌مان را مختل کند. پس باید به جست‌وجوی ابعاد مختلف این حس مشترک میان همه انسان‌ها برویم و تا می‌توانیم، اطلاعات‌مان را درباره‌اش زیاد کنیم. واقعیت این است که ما زمانی شروع به ترسیدن می‌کنیم که واهمه‌ از دست دادن چیزی یا چیزهایی وجودمان را فرا می‌گیرد.

دلیل و ریشه ترس‌های ما چیست؟

عوارض ترسیدن می‌تواند منفی باشد و زندگی‌مان را مختل کند. پس باید به جست‌وجوی ابعاد مختلف این حس مشترک میان همه انسان‌ها برویم و تا می‌توانیم، اطلاعات‌مان را درباره‌اش زیاد کنیم. واقعیت این است که ما زمانی شروع به ترسیدن می‌کنیم که واهمه‌ از دست دادن چیزی یا چیزهایی وجودمان را فرا می‌گیرد.
همه ترس‌ها با عنصر واهمه از دست دادن، همراه هستند. در نظر بگیرید، زمانی که قرار است، معلم در کلاس درس از شما سوال کند؛ ترس عجیبی، وجودتان را فرامی‌گیرد. این به خاطر چیست؟ چه نوع فقدانی شما را می‌ترساند؟ فقدان بلد نبودن؟ کم‌شدن نمره؟ از دست رفتن آبرو میان معلم و بقیه؟
چیزهایی از این قبیل هستند که شما را می‌ترسانند. ترسیدن و تپش قلب در چنین موقعیتی ریشه در نگرانی بابت از دست دادن دارد.
هر نمونه دیگری از ترس هم دلیلی مشابه دارد یعنی با نگرانی بابت از دست دادن چیزی همراه است. فرض کنید که از مواجهه با آدم‌های جدید می‌ترسید. چرا؟ چه نوع از دست دادنی در اینجا در میان است؟ شما می‌ترسید، به این خاطر که فکر می‌کنید امکان دارد در مواجهه با افراد جدید، فرصت جا کردن خود در دل آنها را از دست بدهید.
هر موقعیت دیگری هم با این فلسفه درباره ترسیدن همخوانی دارد. در ذهنتان چند ترس خود را مرور کنید و ببینید که نگرانی بابت از دست دادن چه چیزهایی باعث می‌شود تا بترسید.

عوارض ترسیدن / عوارض ترس / فواید ترسیدن

عوارض ترسیدن چیست؟

درمان ترسیدن گاهی‌اوقات کاملا لازم و ضروری است. چه مواقعی؟ زمانی که عوارض ترس بر زندگی‌ سایه‌ای سیاه و تار می‌اندازد. مثلا نگرانی و واهمه بیش از حدی که از همان دلهره بابت از دست دادن در وجود شکل می‌گیرد، باعث می‌شود تا نتوانید هیچ چیز جدیدی را تجربه کنید و از خود واقعی‌تان فاصله می‌گیرید.
عوارض منفی ترسیدن بسیار زیاد است. ترس‌ می‌تواند روی مغز و فکرتان اثراتی جبران‌ناپذیر و مخرب بگذارد و شما را از داشتن قدرت تصمیم‌گیری دور کند. کسی که به شدت دچار ترس و واهمه می‌شود، توانایی تجزیه و تحلیل خود را از دست می‌دهد.
عوارض ترس و استرس بر تصمیم‌گیری و تفکر بسیار بارز است. اگر نتوانید به خوبی فکر کنید و مسائل مختلف زندگی‌تان را مورد تحلیل قرار بدهید، تصمیم‌های اشتباه می‌گیرید و رفتارهای نادرست هم از خود بروز خواهید داد. بدیهی است که چنین شرایطی از زندگی اصلا مطلوب نیست و شما را از موفقیت و آسایش فرسنگ‌ها دور می‌کند.
ترسیدن و تپش قلب باعث می‌شود تا بدنتان هم از نظر زیستی مدام در حالتی دفاعی قرار بگیرد و خواهان این باشد که با واکنشی تدافعی از خطر خود را دور کند. حال اینکه اصلا پای خطری در میان نیست و اگر کمی منطقی فکر کنید، متوجه خواهید شد که به دلایلی واهی، بدن و روحتان را تحت استرس شدیدی قرار داده‌اید که رسیدن به آرامش را دشوار می‌کند.

درمان ترس شدید چگونه است؟

راه درمان ترس شدید چیست و چطور می‌توان از آن دور شد. واقعیت این است که گاهی ترس در وجودمان، آن‌قدر شاخ و برگ پیدا می‌کند که دیگر نمی‌توان با آن راه آمد. در این مواقع باید حتما از کمک متخصصان و روانشناسان متبحر در این زمینه کمک گرفت. راه‌کارهایی هم وجود دارند که به تنهایی می‌توانید، آنها را امتحان کنید و باید ببینید که برای شما مفید و کارساز هستند یا خیر. مثلا:

راه درمان ترس شدید چیست و چطور می‌توان از آن دور شد. واقعیت این است که گاهی ترس در وجودمان، آن‌قدر شاخ و برگ پیدا می‌کند که دیگر نمی‌توان با آن راه آمد. در این مواقع باید حتما از کمک متخصصان و روانشناسان متبحر در این زمینه کمک گرفت.

خودتان را بیشتر بشناسید

یکی از راه‌های درمان ترس شدید یا خفیف در این است که شروع به ریز شدن در اخلاق و رفتارهای خود کنید. باید ببینید که چرا و چه موقعیت‌هایی باعث ترستان می‌شوند. زمانی که ریشه اصلی را کشف کنید و متوجه واکنش‌هایتان در زمان ترس شوید، بهتر می‌توانید درمان و راه‌کاری برای حل آن پیدا کنید.

با ترس‌هایتان روبه‌رو شوید

یکی دیگر از راه‌ها برای درمان ترسیدن فرد در این است که خود را برای مواجهه با چیزهایی که از آنها می‌ترسد، آماده کند. به تدریج یا ناگهانی، خود را در موقعیتی قرار دهید که از آن می‌ترسید. اینکه به تدریج به سوژه و موقعیت ترسیدن نزدیک شوید یا به شکل آنی، دل را به دریا بزنید و به سمت تجربه‌ای جدید بروید دیگر کاملا به خودتان بستگی دارد.

ورزش کنید و تکنیک‌های آرامش‌بخش را یاد بگیرید

ورزش‌کردن در میان توصیه‌های بسیار مهمی است که می‌تواند در درمان ترس به کمکتان بیاید از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. ورزش باعث ترشح و آزادشدن مواد شیمیایی و هورمونی شادی‌آور و آرامش‌بخش در بدن می‌شود و روحیه و اعتماد به نفستان را بالا می‌برد.
همین‌ها می‌توانند کلیدی برای رسیدن به آرامش و دورشدن از ترس‌های رنگارنگ باشند. تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند ریلکسیشن هم از جمله کارهایی است که برای آرام‌شدن و دورکردن ترس‌ها از خود می‌توانید انجام بدهید.

ورزش‌کردن در میان توصیه‌های بسیار مهمی است که می‌تواند در درمان ترس به کمکتان بیاید از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. ورزش باعث ترشح و آزادشدن مواد شیمیایی و هورمونی شادی‌آور و آرامش‌بخش در بدن می‌شود و روحیه و اعتماد به نفستان را بالا می‌برد.

به تغذیه سالم اهمیت بدهید

یکی دیگر از کارهایی که برای درمان ترس و مقابله با عوارض ترسیدن می‌توان انجام داد، توجه کردن به تغذیه سالم است. کسی که میزان اندکی از شکر را در رژیم غذایی‌اش استفاده می‌کند و از مواد کافئین‌دار مانند قهوه و چای دوری می‌کند از اضطراب و ترس هم تاحدی دور می‌شود یا دست‌کم، در زمان ترس، اضطراب کمتری به او وارد خواهد شد.

تقویت معنویت هم مهم است

تقویت معنویت و قائل بودن به نظمی در جهان هستی که در عین بی‌نظمی موجود در آن، از سرنوشت و روایت زندگی هر شخصی دفاع می‌کند هم می‌تواند راهی برای درمان ترسیدن شدید یا خفیف باشد. اگر فردی مذهبی باشید که حتما با مفاهیمی مانند سرنوشت و قضاوقدر آشنا هستید. اعتقاد داشتن به اینها می‌تواند تا حد زیادی، شما را از ترس‌ها دور کند. در صورت مذهبی نبودن هم توجه به معنویت به سبک و شیوه خودتان و قائل بودن به وجود نظم در جهان هستی می‌تواند شما را آرام و از ترس‌ها دور کند.

عوارض ترسیدن در زندگی چیست؟

فواید ترسیدن چیست؟

فواید ترسیدن را هم بهتر است بررسی کنید و ببینید که این احساس که تقریبا تمام انسان‌ها، مدام به شکل‌های مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اثراتی مثبت هم دارد یا خیر. واقعیت این است که ترسیدن می‌تواند موجبات ایجاد انگیزه را در افراد فراهم کند.
ترس از دست دادن یک جایگاه، فرصت یا موقعیت مناسب باعث می‌شود که برای رسیدن به آن هدف، بیشتر تلاش کنید و موفقیت را بهتر و سریع‌تر در آغوش بکشید. پس فواید ترسیدن را هم در نظر داشته باشید و بدانید که همیشه هر سکه دارای دو روست و می‌توان از ابعاد مثبت هر چیزی هم سخن گفت.
ترسیدن در بعضی موارد هم باعث دور شدن از خطرات می‌شود. یعنی کسی که از خطرات احتمالی کاری احمقانه و هولناک می‌ترسد، به سمت آن نمی‌رود و از این طریق می‌تواند امنیت خود و دیگران را حفظ کند.

فواید ترسیدن را هم بهتر است بررسی کنید و ببینید که این احساس که تقریبا تمام انسان‌ها، مدام به شکل‌های مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اثراتی مثبت هم دارد یا خیر. واقعیت این است که ترسیدن می‌تواند موجبات ایجاد انگیزه را در افراد فراهم کند.

در آخر

شناخت احساسات مختلفی که انسان‌ها تجربه می‌کنند باعث می‌شود تا ذهنتان ورزیده‌تر شود و قابلیت تجزیه و تحلیل هر شرایطی یا حداقل وضعیتی را که خودتان در آن قرار دارید به خوبی پیدا کنید. ترس برای همه وجود دارد. فقط شکل‌های آن متفاوت است.
پس از ترسیدن نترسید. ولی به دنبال روش‌هایی مناسب برای مقابله و مواجهه با آن باشید و در مواردی که امکان مفید بودنش وجود دارد، حکیمانه سعی در کنترل وضعیت خود داشته باشید تا آرامش و موفقیت در زندگی‌تان نمودار شود.

اگر ترس و استرس بیش از حد زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، خودساخته شرکت در دوره «خداحافظ استرس» را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

علائم استرس را بشناسید

برچسب‌ها: , , , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست