تقویت هوشوبلاگ

هوش مالی چیست ؟ شما هم می‌توانید میلیاردر شوید؟

اشتراک گذاری این مطالب در:

هوش مالی چیست و آیا راهی برای افزایش و تقویت آن وجود دارد؟ هوش مالی و سرمایه گذاری به کمک آن است که برخی را موفق و پولدار می‌کند؟ برای سرمایه‌گذاری کردن و موفق شدن در فعالیت‌های اقتصادی باید شم اقتصادی داشته باشید؟
بله. پاسخ به همه این پرسش‌ها، بله است. هر چند که به نظر می‌رسد، تنها عده محدودی از آدم‌ها در هر جامعه دارای هوش مالی هستند اما واقعا این طور نیست که بقیه افراد از هوش کافی برای فعالیت در زمینه‌های اقتصادی برخوردار نیستند.
این نوع از هوش نیاز به بارور شدن و شکوفایی دارد برای اینکه بتوانید با افزایش هوش مالی به موفقیت برسید هم روش‌هایی وجود دارد که خواندن و مطالعه درباره آنها به هیچ‌وجه خالی از لطف نیست. در این مقاله به شما می‌گوییم که هوش مالی چیست و چطور می‌توانید با افزایش شم اقتصادی و هوش مالی خود به موفقیت برسید.

هوش مالی چیست؟

هوش مالی توانایی تصمیم‌گیری‌های مالی صحیح و سودآور است. شاید به نظر برسد که شم اقتصادی و هوش مالی در بعضی از افراد به طور ذاتی وجود دارد اما دقیقا این‌طور نیست. یعنی همه انسا‌ن‌ها دارای توانایی و هوش مالی هستند اما فقط باید به طور شایسته و درستی دست به کشف آن بزنند.
برای مثال شرایطی که هر فرد در آن رشد می‌کند و شیوه تربیتی که روی او پیاده می‌شود تا حد زیادی روی هوش مالی او اثرگذار خواهد بود. در هر حال، باید بدانید که افرادی که می‌دانند هوش مالی چیست و از این مزیت در زندگی خود بهره‌مندند، تصمیمات درستی درباره وضعیت مالی خودشان می‌گیرند و می‌دانند که چطور می‌توانند از پول و بودجه‌ای که در اختیار دارند برای تولید پول بیشتر بهره ببرند.
شاید بتوان گفت که هوش مالی و سرمایه گذاری به معنای این است که فرد می‌تواند به بهترین شکل ممکن از منابع در دسترس خودش بهره ببرد و برای آنچه در دست دارد، تصمیم‌گیری کند.

پولدارها و کسانی که مغز اقتصادی دارند از طریق پیگیری دقیق مخارج‌شان و بودجه‌ای که در اختیار دارند به دقت کافی درباره دخل و خرج‌شان می‌رسند و همه چیز را به شکلی موشکافانه رصد می‌کنند.

در ادامه از روش‌هایی برایتان خواهیم گفت که به افزایش هوش مالی شما کمک شایانی خواهند کرد. به این موارد دقت داشته باشید:

بدانید که پول‌هایتان چطور خرج می‌شود

شاید فکر می‌کنید که پولدارها و افرادی که دارای هوش اقتصادی هستند، به راحتی پول خرج می‌کنند و نگران هیچ چیز نیستند. اما اشتباه می‌کنید. پولدارها و کسانی که مغز اقتصادی دارند از طریق پیگیری دقیق مخارج‌شان و بودجه‌ای که در اختیار دارند به دقت کافی درباره دخل و خرج‌شان می‌رسند و همه چیز را به شکلی موشکافانه رصد می‌کنند.
آنها حساب همه چیز را دارند و با آگاهی از روند هزینه‌ها و درآمدهایشان است که می‌توانند از فرصت‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری بهره ببرند. این کار چند سود و مزیت دارد. یکی از این مزایا، این است که بعد از مدتی رصد کردن اوضاع مالی خود، امکان تولید الگویی برایتان به وجود می‌آید که به کمک آن می‌توانید راهی برای پس‌انداز پیدا کنید.
اما اگر ندانید که چقدر پول در هر ماه، بابت چه چیزی صرف و خرج می‌شود، قابلیت پیش‌بینی کردن آینده هم از دستانتان خارج می‌شود و هیچ‌گاه نمی‌توانید برنامه‌ریزی دقیقی درباره امور مالی داشته باشید. پس یکی از راه‌های افزایش هوش مالی چیست ؟ این است که بدانید درآمدهایتان چطور و چگونه به مصرف می‌رسد.

1. هوش مالی چیست / هوش مالی و سرمایه گذاری

رابطه‌تان را با پول مشخص کنید

برای افزایش هوش مالی باید بدانید که چه رابطه‌ای با پول دارید. اینکه چه رابطه‌ای با پول دارید، سبک زندگی و روند تولید درآمد و مخارج‌تان را مشخص می‌کند. مثلا بعضی از افراد هستند که دوست دارند، پولشان را در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند، برخی دوست دارند که پول‌هایشان را بی‌برنامه‌ریزی خرج کنند، برخی هم متعادلند و برای خرج کردن و سرمایه‌گذاری یا پس‌انداز، به دقت برنامه‌ای متعادل می‌چینند.
شما در کدام دسته از افراد هستید. باید بدانید که سبک زندگی مالی‌تان چیست تا راحت‌تر امکان برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد و… داشته باشید. اصلا از تولید درآمد به شکل‌های مختلف خوشتان می‌آید یا ترجیح می‌دهید که به شکل کارمندی و با حقوقی اندک اما بدون ریسک همیشه زندگی را بگذرانید. این مسائل را برای خودتان کاملا مشخص کنید.

هوش مالی یعنی اینکه بتوانید از منابع مالی در دسترس‌تان و امکانات و توانایی‌هایی که برای کسب درآمد و سرمایه‌گذاری دارید به بهترین شکل ممکن بهره ببرید. یکی از روش‌هایی که شما را در افزایش هوش مالی بسیار کمک و یاری می‌کند، بالا بردن سواد مالی است.

سواد مالی‌تان را افزایش بدهید

هوش مالی چیست ؟ باز هم تاکید می‌کنیم که هوش مالی یعنی اینکه بتوانید از منابع مالی در دسترس‌تان و امکانات و توانایی‌هایی که برای کسب درآمد و سرمایه‌گذاری دارید به بهترین شکل ممکن بهره ببرید. یکی از روش‌هایی که شما را در افزایش هوش مالی بسیار کمک و یاری می‌کند، بالا بردن سواد مالی است.
بالا بردن سواد مالی یعنی اینکه از مفاهیم اولیه اقتصادی سردربیاورید و بتوانید امور مالی و اقتصادی خودتان را به درستی و خوبی تحلیل کنید. از جمله روش‌های عالی برای افزایش هوش مالی چیست یا چطور می‌توان به دیدی بهتر و دقیق‌تر درباره امور اقتصادی رسید؟
مطالعه متون عمومی اقتصادی و استفاده از منابع مهم در کنار پیگیری اخبار مختلف داخلی و جهانی می‌تواند دید شما را دستکاری کند و به شما قدرت تجزیه و تحلیل شرایط را بدهد.

برنامه‌ریزی داشته باشید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای بالا بردن شم اقتصادی و هوش مالی می‌توانید انجام بدهید، این است که برنامه‌ریزی برای پول‌هایتان داشته باشید. یعنی بدانید که چقدر درآمد دارید، چه مخارج و هزینه‌هایی را باید پرداخت کنید، چقدر از پولتان را می‌توانید ذخیره کنید و طرحی کلی برای خودتان داشته باشید.
روش‌های سرمایه‌گذاری را به دقت بررسی کنید و با هوشیاری به دنبال روشی برای بیشتر کردن پول فعلی‌تان باشید. اگر به ذخیره کردن تنها و پس‌انداز بدون سرمایه‌گذاری ادامه بدهید، امکان ثروتمند شدن‌تان بسیار پایین خواهد ماند.
روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری را بررسی کنید و ببینید که کدام با روحیه و بودجه‌تان سازگاری بیشتری دارد. از این طریق است که پایتان به بازارها و زمینه‌های سرمایه‌گذاری مختلف باز خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای بالا بردن شم اقتصادی و هوش مالی می‌توانید انجام بدهید، این است که برنامه‌ریزی برای پول‌هایتان داشته باشید. یعنی بدانید که چقدر درآمد دارید، چه مخارج و هزینه‌هایی را باید پرداخت کنید،

در زمان سرمایه‌گذاری هوشیار باشید

یادتان باشد که اگر در زمینه‌ای مشغول به سرمایه‌گذاری شدید و موفقیتی کسب کردید باید همه جوانب مرتبط با آن را به دقت بسنجید. رقبایی که در بازارهای دیگر مشغول به فعالیت هستند و کلیه ذی‌نفعان حاضر در بازاری را که سرمایه‌گذاری کرده‌اید به دقت زیر نظر بگیرید و حواستان باشد که اوضاع بازارها به چه سمت و سویی می‌رود. این کار به شما کمک می‌کند تا برای ادامه یا توقف سرمایه‌گذاری در زمینه‌ای خاص بهتر تصمیم‌گیری کنید.

هوش مالی چیست و آیا راهی برای افزایش و تقویت آن وجود دارد

در آخر

حالا که دیگر می‌دانید هوش مالی چیست و چطور می‌توان آن را ارتقا داد، با خودتان خلوت کنید و به دارایی‌های فعلی‌تان فکر کنید. ببینید که چه میزان سرمایه در اختیار دارید یا توانایی‌ها و امکانات‌تان برای ورود به دنیای سرمایه‌گذاری چیست.
تلاشتان را به کار بگیرید تا متوجه شوید که چطور می‌توانید در وضعیت فعلی به کمک شم اقتصادی و هوش مالی به موفقیت‌های بیشتر برسید و دغدغه‌های مالی‌تان را به درستی سروسامان بدهید. واقعیت این است که پولدار شدن، روش‌های مختلفی دارد و اگر بخواهید و تلاشتان را به کار بگیرید، قطعا شما هم می‌توانید موفق شوید. فقط نکته مهمی که در این میان وجود دارد، این است که ببینید اولویت‌هایتان در زندگی چیست.
برای ثروتمند شدن یا موفقیت در هر زمینه دیگری، نیاز به صرف وقت و زمان دارید. باید تلاش و پشتکار به خرج بدهید و قبول کنید که هیچ‌کس در عرض یک شب به پول و ثروت نخواهد رسید. پس تلاش و تفکر آگاهانه برای رشد در هر موضوعی را به خاطر بسپارید و خود را برای ورود به عرصه‌ فعالیت‌های اقتصادی بهره‌ور، باسواد و آگاه تربیت کنید.

برچسب‌ها: , ,
مقالات پیشنهاد شده

2 دیدگاه. Leave new

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست