اعتماد به نفسمقالهوبلاگ

درمان خجالتی بودن را می‌دانید؟ شما حق دارید که آزاد و بی‌خجالت زندگی کنید

اشتراک گذاری این مطالب در:

خجالتی‌ها خیلی سختی می‌کشند. آنها از کمبود اعتماد به نفس رنج می کشند و نمی توانند آزادانه نظرشان را ابراز نمی‌کنند و در موقعیت‌های مختلفی دچار احساس شرم می‌شوند؛ شرمی بی‌دلیل. شما هم خجالتی هستید؟ تاثیر خجالتی بودن در افزایش استرس را در زندگی‌تان دیده‌اید؟
اگر بدانید که درمان خجالتی بودن چیست دیگر این‌قدر در زندگی‌تان اذیت نمی‌شوید. لازم نیست برای نرفتن به یک مهمانی یا ندادن کنفرانس در کلاس درس، هزار و یک بهانه بیاورید و موش و گربه‌بازی راه بیندازید. باور کنید که خجالت کشیدن در زمانی که خطایی مرتکب نشده‌اید و اشتباهی نکرده‌اید اصلا لزومی ندارد.

آنچه در ادامه سایت موفقیت خودساخته می‌خوانید:

  1. تاثیر خجالتی بودن بر افزایش استرس و کلا در زندگی چیست؟
  2. افراد خجالتی در روانشناسی دسته‌بندی می‌شوند؟
  3. چگونه خجالتی بودن را از بین ببریم؟
  4. استفاده از طنز و شوخی
  5. دوری از تعارف و صریح‌بودن
  6. همراهی با دیگران و مهربانی

تاثیر خجالتی بودن بر افزایش استرس و کلا در زندگی چیست؟

خجالتی بودن و نداشتن اعتماد به نفس به شکل و شیوه‌های مختلفی می‌تواند زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار بدهد. برای مثال، استرسی که از داشتن این ویژگی به زندگی‌تان وارد مي‌شود به‌شدت زیاد است. شما وقتی قرار است در جمعی ظاهر شوید، خجالت می‌کشید، وقتی قرار است با دیگران ارتباط برقرار کنید، خجالت می‌کشید، در هنگام صحبت‌کردن در جمع خجالت می‌کشید و… .
اگر بنا باشد که فهرست چیزهایی که افراد از آنها خجالت می‌کشند را ردیف کنیم به طوماری از مواردی می‌رسیم که شاید در بعضی مواقع بسیار خنده‌دار هم باشند. چرا؟ سوال نخستی که باید هر فرد خجالتی از خود بپرسد، این است که چرا؟ افراد خجالتی در روانشناسی باید برای گام نخست در جهت رفع مشکل‌شان و درمان خجالتی بودن به یک سری از چراها بپردازند و از خود بپرسند که دلیل خجالتشان چیست.
راه حل هر مشکلی این است که در درجه نخست صورت آن را برای خود دقیق تعریف کنیم. حال اگر خجالت باعث شده که پرده‌ای سیاه، پنجره زیبای زندگی را برایمان بپوشاند باید تمام تلاشمان را به‌کار بگیریم تا از آن دور شویم. درمان خجالتی بودن را باید یاد گرفت و آن را در زندگی به کار بست.
پس نخستین گام این است که از خود بپرسید، چرا خجالت می‌کشم؟ چرا سرخ می‌شوم؟ چرا نمی‌توانم در مقابل دیگران صحبت کنم؟ بعد از اینکه صورت مساله را کاملا مشخص کردید به سراغ این پرسش بروید که اگر در موقعیت‌های ناراحت‌کننده قرار بگیرم نهایتا چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
بدترین حالت ممکن چیست و با ارزیابی این شرایط متوجه خواهید شد که هیچ چیز خطرناک و جدی وجود ندارد که شما را بترساند و باعث خجالت‌تان شود. استرس‌ها و نگرانی‌های زیادی در زندگی افراد وجود دارد.
حال با وجود داشتن خجالت در زندگی، میزان این استرس و خجالت بیشتر هم خواهد شد. تاثیر خجالتی بودن بر استرس بسیار زیاد است و می‌تواند عملکردتان در تحصیل، کار، روابط اجتماعی و هر زمینه دیگری را به شدت پایین بیاورد.

بیشتر بخوانید: افزایش اعتماد به نفس با بهترین توصیه ها

درمان خجالتی بودن / تاثیر خجالتی بودن بر افزایش استرس /

افراد خجالتی در روانشناسی دسته‌بندی می‌شوند؟

خجالتی بودن و کمبود اعتماد به نفس دارای انواعی است. در واقع، می‌توان گفت که افراد خجالتی در روانشناسی دارای دسته‌بندی‌هایی هستند چون این ماجرا دارای سطوح و ابعاد مختلفی است. مثلا باید بدانید که بیشتر افراد در بعضی از شرایط خاص دچار خجالتی خفیف می‌شوند.
احساس معذب بودن برای همه پیش می‌آید و به ندرت می‌توان کسی را پیدا کرد که بسیار شجاع و بااعتماد به نفس و البته راحت در هر موقعیتی ظاهر شود. اما اگر سطح و شدت خجالتی بودن بسیار زیاد شود، اوضاع خیلی متفاوت خواهد بود.
برای مثال، برخی از افراد خجالتی هستند که در میان جمع و در موقعیت‌های اجتماعی مختلف به طرز غیرعادی دچار وحشت می‌شوند. نتیجه وحشت و احساس خجالت در زندگی این افراد، به وجود آمدن انزوا، اضطراب، افسردگی و دوری از فعالیت‌های اجتماعی است.
در این مواقع است که تاثیر خجالتی بودن بر افزایش استرس و کاهش بهره‌وری در زندگی به وضوح دیده می‌شود و نیاز به درمان خجالتی بودن بیش از هر زمان دیگری به وجود می‌آید.
نکته بسیار مهمی که درباره درمان خجالتی بودن وجود دارد، این است که باید دقت کرد اثرات فرهنگ و سن هم روی میزان خجالت افراد اثر دارد. مثلا کودکان در موقعیت‌های جدید یا مواجهه با افراد تازه، گاهی خجالتی می‌شوند. این اصلا ایرادی ندارد و با تمرین رفع می‌شود.
اثر فرهنگ بر خجالتی بودن افراد را هم نمی‌توان نادیده گرفت. برای مثال در بعضی فرهنگ‌ها، خجالت‌کشیدن بسیار زشت و منفی تلقی می‌شود. در کشور آمریکا اصلا چنین چیزی مورد قبول نیست و بیشتر به چشم ضعف به آن نگاه می‌کنند اما در کشورهای آسیایی مفاهیم پیچیده‌تری از زیرمجموعه خجالت وجود دارند که باعث می‌شوند نگاهی منفی به آن وجود نداشته باشد و حتی در بعضی موارد مورد تمجید هم قرار گیرد.
تعارف، شرم و خجالت در مقابل تحسین زیاد دیگران از جمله ابعاد فرهنگی خجالت کشیدن است که در فرهنگ شرقی دیده می شود. بنابراین در درمان خجالتی بودن باید به فرهنگ رایج در هر جامعه هم دقت کرد.

چگونه خجالتی بودن را از بین ببریم؟

هر مشکلی راهی دارد. در سخت‌ترین شرایط هم می‌توان ماند و به زندگی به شکلی بهتر ادامه داد. فقط باید ابتکار عمل را به دست بگیریم و بدانیم که چه باید کرد و در کدام مسیر باید قدم گذاشت. چگونه خجالتی بودن را از بین ببریم ؟
روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. در ادامه به تعدادی از این روش‌ها اشاره خواهیم داشت. اگر خجالتی هستید و از این موضوع در غذابید، به شما توصیه می‌شود که راه‌کارهای مقابله با خجالت را یاد بگیرید و در زندگی‌تان به کار بگیرید. چگونه خجالتی بودن را از بین ببریم و چه کنیم؟

بیشتر بخوانید: احساس شرم و نشانه‌هایی که در رفتار بروز می‌کند

استفاده از طنز و شوخی

یکی از روش‌های مهمی که می‌توان به کمک آن بر خجالت غلبه کرد، استفاده از طنز و شوخی است. یعنی چه؟ شاید با خودتان بگویید که این راهکار نیاز به نوعی طنازی درونی دارد. اما در اشتباه هستید. منظور از استفاده از طنز و شوخی، این است که مسائل را کمتر جدی بگیرید.
فرضا اگر در حال ارائه کنفرانس در کلاس درسی هستید و ناگهان چیزی را اشتباه تلفظ می‌کنید، در دنیایی از شرم و خجالت خود را غرق نکنید، بلکه موضوع را جدی نگیرید و شما هم با دیگران که شروع به خنده کرده‌اند، بخندید و ماجرا را به شوخی برگزار کنید.
استفاده از طنز و شوخی همیشه می‌تواند راه‌کاری برای کم‌کردن میزان سختی موقعیت‌های مختلف باشد. پس روی آن حساب کنید و تلاشتان را به کار بگیرید تا با آن از موقعیت‌های آزاردهنده زندگی‌تان رد شوید.

بیشتر بخوانید: چگونه اجتماعی باشیم و دوست پیدا کنیم؟

دوری از تعارف و صریح‌بودن

یکی دیگر از روش‌های درمان خجالتی بودن هم دوری از تعارف و صراحت است. باید تلاشتان را به کار بگیرید تا صریح باشید و مدام لایه‌ای از شرم را با خودتان در موقعیت‌های مختلف زندگی حمل نکنید. اگر بتوانید حرفتان را رک و صریح بزنید و از تعارفات معمول دور باشید به مرور خجالت هم از کلکسیون رفتارهایتان رخ می‌بندد.
یاد بگیرید که تعارف را کنار بگذارید و نظرتان را مطرح کنید. شاید در اوایل کار برایتان سخت و دشوار باشد اما باور کنید، زمانی که نظرات واقعی خود را ابراز می‌کنید و درباره‌شان با دیگران حرف می‌زنید دیگر از شرم و خجالت‌تان هم کم خواهد شد.
دیگر شما چیزی برای پنهان کردن ندارید و عقیده‌ای را مطرح کرده‌اید که به آن باور دارید و می‌توانید از آن دفاع کنید. این ابراز عقیده حقیقی به شما نیرو و اعتماد به نفسی می‌دهد که درب‌های دنیای خجالت را به رویتان می‌بندد.

بیشتر بخوانید: تاثیر خجالتی بودن بر استرس و راه درمان آن

همراهی با دیگران و مهربانی

شما نمی‌توانید باور کنید که مهربانی و همراهی با آدم‌های دیگر چقدر ارزشمند است. همراهی با دیگران باعث شکل‌گیری پیوندهایی می‌شود که ارتباطات‌تان را قوی می‌کند. ارتباط برقرارکردن با دیگران از راه‌های کلیدی رفع خجالت است. بیشتر کسانی که خجالتی هستند از این خجالت می‌کشند که نکند از سوی دیگران پس زده شوند و ارتباط خوبی با آنها نداشته باشند.
حال با کمک کردن و همراهی با دیگران در دلشان جایی برای خود پیدا خواهید کرد که منجر به تقویت رابطه‌تان با دیگران می‌شود. داشتن رابطه خوب با افراد دیگر به شما منطقه‌ای امن می‌دهد که امکان بروز نظرات و احساساتتان را در آن دارید. پس دیگر کمتر خجالت می‌کشید و از قضاوت‌های دیگران نخواهید ترسید.

یکی دیگر از روش‌های درمان خجالتی بودن هم دوری از تعارف و صراحت است.

در آخر

درمان خجالتی بودن واجب است. حال که روی این کره خاکی هر روز با دردسری تازه رو به رو هستیم و امکان دارد که عوامل خارجی مختلف باعث به هم خوردن نظم زندگی‌مان شوند باید تمام تلاشمان را به کار بگیریم تا حداقل از محدودیت‌های درونی به دور باشیم. خجالت را کنار بگذارید و آزاد و رها زندگی کنید.

خجالتی بودن تا حدود زیادی به دلیل نبود اعتماد به نفس ایجاد میشود. پس اگر اعتماد به نفس کافی ندارید و می‎خواهید برای همیشه با خجالتی بودن خداحافظی کنید، خودساخته شرکت در دوره کیمیاگر را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام روی عکس زیر کلیک کنید

راه های افزایش عزت نفس را یاد بگیرید

 

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست