مقالهوبلاگ

چگونه ذهن خود را تغییر دهیم / داستان یک ذهن زیبا

اشتراک گذاری این مطالب در:

چگونه ذهن خود را تغییر دهیم ؟ تصور عموم مردم این است که افراد موفق، دارای یک ذهن قوی و در نتیجه یک ذهن برتر نسبت به سایرین هستند؛ اما واقعیت این است که داشتن یک ذهن قوی صفتی نیست که شما با آن به دنیا بیایید.
تغییر ذهنیت و افکار (Change of mind) و همچنین داشتن ذهنی قوی یک انتخاب است که همه افراد موفق آنرا دنبال می‌کنند. افراد با ذهن‌های برتر توانایی مدیریت احساسات، افکار و رفتارشان را دارند و همین مسئله آنها را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد.
آشکار است که صاحبان ذهن‌های برتر داری نگرشی مثبت به زندگی و حوادث آن هستند و سعی در بهره‌گیری از هر تجربه‌ی تلخ و شیرینی دارند. شاید بهتر است گفته شود، یک انسان موفق با یک ذهنیت سازی مثبت درباره اتفاقات، ذهن خود را قوی و به یک ذهن زیبا تبدیل می‌سازد.
اما صاحبان ذهن‌های برتر چگونه به توانایی این نوع ذهنیت سازی رسیده‌اند. سوال مهمی است که پاسخ آن در گرو بررسی رفتاری است که آنها انجام نمی‌دهند. در ادامه به بیان چند نمونه از این رفتار پرداخته میشود:

وقت خود را با تأسف خوردن تلف نمی‌کنند

نشستن و تأسف‌خوردن بابت شرایط و یا حتی رفتار ناشایست سایرین برای صاحب یک ذهن برتر ممنوع است. به جای آن نقش خود را در زندگی قبول می‌کند و باور دارد که زندگی همیشه راحت و عادلانه نیست. تصور کنید مدت‌هاست که خود را برای یک مصاحبه کاری آماده می‌کنید.
در ذهنتان خود را مناسب‌ترین فرد برای آن شغل میدانید؛ اما نتیجه مصاحبه فرد دیگری را مناسب آن شغل معرفی می‌کند.
قطعا اگر شما صاحب یک ذهن برتر باشید، در این موقعیت، زمان با ارزش خودتان را با تأسف خوردن هدر نمی‌دهید، چون می‌دانید تأسف هیچ ثمره‌ای برایتان به جز اتلاف وقت و انرژی نخواهد داشت.

کنترل قدرتشان را از دست نمی‌دهند

اگر حال روحی هر روز شما وابسته به حال رئیستان است، شما دارای یک ذهن برتر نیستید. صاحب یک ذهن برتر همواره قدرت را در دست دارد و اجازه نمی‌دهد که دیگران به کنترل او بپردازند. اگر تاکنون یک بار از خود پرسیدهاید که چگونه افکار خود را تغییر دهیم باید کنترل رفتار و احساساتش را وابسته به رفتار و حال دیگران نکنید. کنترل احساسات شما همواره باید در دستان خودتان باشد. با یک انتخاب درست می‌توانید بهترین پاسخ را نسبت به احوال دیگران داشته باشید.

با خجالتی بودن خداحافظی کنید

تغییر را با آغوش باز می‌پذیرید و نسبت به تغییر محیط نیز با انعطاف برخورد کنید. ذهن انسان گاه علاقه به حفظ حالت همیشگی دارد و نسبت به تغییر مقاومت می‌کند؛ اما ذهن های قوی آماده برای تغییرات احتمالی هستند و نسبت به تعییرات از خود انعطاف نشان می‌دهند. برای پاسخ به سوال اینکه چگونه ذهن خود را تغییر دهیم لازم است تا برای همیشه با خجالتی بودن خداحافظی کنید.

وقت خود را صرف اموری نکنید که کنترلی بر آنها ندارید

صاحب یک ذهن برتر عمیقاً بر این باور است که تنها چیزی که می‌تواند کنترل کند رفتار خودش است و از این رو انرژی خود را برای اموری که کنترلی بر آن ندارد تلف نمی‌کند.
تصور کنید برای رسیدن به یک جلسه باید مسیر پر ترافیکی را طی کنید، اگر شما صاحب یک ذهن برتر باشید، وقت خود را صرف غرزدن و ناراحتی از ترافیک سنگینی که شما هیچ کنترلی روی آن ندارید نمی‌کنید و به جای آن با کمی زودتر حرکت کردن به سمت مقصد به خود این اطمینان را می‌دهید که به موقع به جلسه خواهید رسید.
پس یک قدم مهم برای اینکه بتوانیم به سوال چگونه افکار خود را تغییر دهیم پاسخ دهیم، کنار گذاشتن امور بیهوده است.

منتظر تأیید دیگران نمانید

صاحبان ذهن های برتر به راحتی نه می‌گویند و هرگز به خاطر خوشامد و یا تنها کسب تأیید دیگران کاری را انجام نمی‌دهند. همواره در تلاش هستند که مهربان و عادل باشند؛ اما این را هم می‌دانند که نمی‌شود همه را همیشه راضی نگه داشت، پس تمرکزشان را بر آنچه درست و مهم است قرار می‌دهند.

 چگونه ذهن خود را تغییر دهیم / چگونه افکار خود را تغییر دهیم

از ریسک کردن نمی‌هراسند

این به معنای این نیست که هر ریسکی را بپذیرید. بلکه همواره ریسک‌های حساب‌شده‌ای را انجام می‌دهند. قبل از انجام هر کار به مطالعه ریسک‌ها و فواید آن می‌پردازند و قبل از عمل از جنبه‌های منفی بالقوه آن کار هم کاملاً آگاه می‌شوند.
قطعا هر عملی همراه با ریسک‌هایی خواهد بود؛ اما یک ذهن برتر به محاسبه ریسک‌ها می‌پردازد و در صورت عدم موفقیت هم از شکست برای یادگیری و رشد استفاده می‌کند. یک ذهن برتر یک ذهن خلاق است. ریسک‌ها را مطالعه می‌کند و به دنبال راه‌حلی خلاقانه برای کاهش هزینه‌های احتمالی است.

در حسرت گذشته نمی‌مانند

یک ذهن برتر در گذشته به سر نمی‌برد. «ای کاش این اتفاق نمی‌افتاد» و یا « ای کاش این اتفاق به شکل دیگری می‌افتاد» در یک ذهن قوی جایی ندارد. صاحبان ذهن های قوی می‌دانند راهی برای رهایی از گذشته نیست. از این رو با یک ذهنیت سازی صحیح نسبت به گذشته به دنبال درس‌هایی هستند که از آن می‌توان گرفت.
در زمان حال زندگی می‌کنند و به جای خیالبافی درباره روزهای درخشانی که می‌توانست در گذشته اتفاق بیافتد، برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنند.

یک اشتباه را چند بار تکرار نمی‌کنند

یکی از راه‎هایی که با آن میتوانید به سوال چگونه نگرس خود را تغییر دهیم پاسخ دهید، کنار گذاشتن اشتباهات برای همیشه است.
یکی از ویژگی های مهم یک ذهن قوی این است که اشتباهاتش را می‌پذیرد. برای تغییر یک مسیر اشتباه باید ابتدا بپذیرید که راه را اشتباه آمده‌اید. یک ذهن برتر در هنگام آگاهی از یک اشتباه ابتدا آن را می‌پذیرد.
سپس به دنبال درسهایی است که از آن اشتباه می‌گیرد و به این ترتیب از تکرار آن جلوگیری می‌کند. اشتباهات برای صاحب یک ذهن برتر سرمایه با ارزشی هستند که مسیر پیشرو را روشن‌تر می‌سازد.

با اولین شکست تسلیم نمی‌شوند

«شکست مقدمه پیروزی است»، تنها یک شعار تکراری و قدیمی در یک ذهن قوی نیست. مطالعه سرگذشت افراد موفق مملو از روایت‌هایی از شکست‌های مختلف آنها در مراحل مختلف زندگی است. اما آنها برای رسیدن به موفقیت هرگز تسلیم شکست‌هایشان نشدند و با قدرت بارها و بارها از نو شروع کرده‌اند.
ذهن‌های برتر باور دارند که هیچکس به اندازه‌ای کامل نیست که مرتکب به هیچ اشتباهی نشود. بنابراین اشتباهاتشان را بزرگتر از چیزی که هست نمی‌بینند و اجازه نمی‌دهند که اشتباهات زنجیر پایشان شود و آنها را از حرکت بازدارد.

از تنهایی نمی‌هراسند

از همراهی با خودشان لذت می‌برند و کار و عمل آنها وابسته به داشتن همراهی دیگران نیست. گاه یک مسیر را باید به تنهایی طی کرد و ذهن های برتر هراسی از تنها سفر کردن ندارند.

فکر نمی‌کنند که دنیا به آنها بدهکار است

صاحبان ذهن های برتر به دنبال فرصت‌ها بر اساس ارزش‌های خودشان هستند. این ذهنیت که کسی باید از آنها حمایت کند و یا دنیا باید چیزی را به آنها بدهد، نیستند. باور دارند، دنیا بدهی به آنها ندارد و حتی بابت تلاششان هم پاداشی به آنها نمی‌دهد.
می‌دانند، گاه حتی بعد از یک تلاش فراوان هم ممکن است چیزی عایدشان نشود و آنچه که اهمیت دارد سختکوشی، تمرکز بر اشتباهات و حرکت دوباره است.

چگونه ذهن خود را تغییر دهیم ؟ تصور عموم مردم این است

به دنبال موفقیت‌های آنی نیستند

نابرده رنج گنج میسر نمیشود. صاحبان ذهن های برتر این مصرع معروف را کاملاً درک کرده‌اند. صبور و با پشتکار مراحل لازم برای انجام یک کار را طی می‌کنند، مهارت‌های لازم را کسب کرده و با اتکا به توانایی‌هایشان به سمت پیشرفت قدم بر می‌دارند.

سخن پایانی در مورد چگونه ذهن خود را تغییر دهیم

همه این موارد ذکرشده را می‌توان اینگونه خلاصه کرد که افراد موفق با ذهنیت سازی صحیح نسبت به خود و زندگیشان ذهن خود را به یک ذهن برتر تبدیل می‌سازند. ذهن انسان قابلیت تبدیل به یک ذهن قوی را داراست. کافی است با نگرش صحیح نسبت به خود و پیرامونمان به تمرین بپردازیم و زیبایی ذهن انسان‌های موفق را برای به وجود بیاوریم.

برای داشتن ذهنی موفق، خودساخته شرکت در دوره «چطور ذهن موفق داشته باشیم» را به شما پیشنهاد میدهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی تصویر زیر کلیک کنید:

سخن پایانی در مورد چگونه ذهن خود را تغییر دهیم

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست