مقالهوبلاگ

انعطاف پذیری در زندگی ؛ چاره رد شدن از مسیرهای پرپیچ و خم مشکلات

اشتراک گذاری این مطالب در:

انعطاف پذیری در زندگی لازمه زیستن در این جهان است. اما چرا؟ جهانی که در آن زندگی می‌کنیم با الگوریتم‌های مخصوص به خودش در حال تغییر است. با وجود اینکه علم بسیار پیشرفته کرده است باز هم نمی‌توان پیش‌بینی‌های دقیقی از تغییرات داشت. در جهانی که مدام تغییر می‌کند باید منعطف باشید.
فواید انعطاف پذیری چیست و چطور می‌تواند به شما کمک کند؟ انعطاف پذیری یعنی توانایی مواجهه با شرایط مختلف و هماهنگ کردن خود برای رویارویی با آنچه در مسیر رسیدن به یک هدف برایتان پیش می‌آید. اگر انعطاف پذیری در زندگی را یاد نگیرید، بی‌تردید از خیلی چیزها عقب خواهید ماند. با ما همراه باشید تا از انعطاف پذیری برایتان بیشتر بگوییم.

انعطاف پذیری در زندگی برای رشد

همان‌طور که گفته شد، دنیا منتظرتان نمی‌ماند تا خودتان را به تغییرات آن برسانید. هیچ‌وقت هم امکان ندارد که زندگی کاملا بر وفق مرادتان باشد. چنین چیزی مقدور است؟ قطعا خیر. پس برای کامیابی و شادی باید دست به ایجاد تغییری در خود بزنید و آن تغییر می‌تواند منعطف‌تر شدن باشد.
انعطاف پذیری یعنی اینکه در حصار عادت‌هایتان گم نشوید و مدام نگویید که تغییرات ممکن نیستند. مدام از زمین و زمان گلایه نکنید و بدانید که دنیا به خاطرتان صبر نمی‌کند پس باید در بحبوحه رو به رو شدن با مشکلات و چالش‌ها، خود را طوری با شرایط همراه کنید که کمترین میزان آسیب را ببینید. البته این به معنای دنباله‌روی صرف نیست.
منظورمان این نیست که همیشه با تمام تغییرات هم‌سو شوید و هر سمتی که باد وزید، خود را به همان مسیر حرکت بدهید. منظورمان این است که امکان حرکت در مسیرهای تازه و بیرون آمدن از پیله عادت‌ها را برای خود میسر کنید. به مزایای منعطف بودن در زندگی دقت کنید:

فواید انعطاف پذیری و آرامش بیشتر در زندگی

هر چقدر که انعطاف پذیری بیشتری داشته باشید، کمتر آسیب می‌بینید. دیگر نگران این نخواهید بود که امکان هم‌سویی با یک موضوع در شما وجود ندارد. روحیه منعطف از قدرت کافی برای تفکر و تصمیم‌گیری برخوردار است.
یعنی آن‌قدر نگاه عمیق و دقیقی به زندگی دارد که در مواجهه با چالش‌ها و چیزهای جدیدی که در زندگی پیش می‌آید به خوبی ابتکار عمل از خود نشان می‌دهد. کسی که بتواند برای شرایط مختلف و چالش‌هایی که در زندگی پیش می‌آید، راه‌کارهای متنوع تولید کند، فرد منعطفی است که درب‌های آرامش را به سوی زندگی خود باز کرده است.

انعطاف پذیری در زندگی / فواید انعطاف پذیری / انعطاف پذیری چیست

انعطاف پذیری شناختی در زندگی

بد نیست در بحث انعطاف پذیری در زندگی با مفهومی با عنوان انعطاف پذیری شناختی هم آشنا شوید. انعطاف پذیری شناختی چیست؟ انعطاف پذیری شناختی از زیرشاخه‌های انعطاف داشتن در زندگی است. یعنی اینکه به نوعی توانایی روانی مجهز باشید که به کمکش می‌توانید به دو مفهوم متضاد به خوبی به طور هم‌زمان فکر کنید.
یعنی تعصب را در تفکر و قضاوت کنار می‌گذارید و راه‌های بررسی نقاط ضعف و قوت گزینه‌های مختلف در ذهنتان باز است. در واقع، فکر کردن به مفاهیم چندگانه را انعطاف پذیری شناختی می‌گویند. برای اینکه از باورهای قبلی و نهادینه شده در مغز فاصله بگیرید و جای را برای پذیرش عقاید تازه و نو باز کنید به انعطاف پذیری شناختی در زندگی نیازمند هستید.
فکر کردن مانند اقدامات اجرایی باید از انعطاف برخوردار باشد. کسی که عقایدی را متعصبانه در ذهن خود نهادینه کرده و حاضر نیست هیچ باور و دیدگاه تازه‌ای را نسبت به موضوعات مختلف بررسی کند، قطعا از رشد و صدالبته آرامش دور می‌ماند. چرا؟ به دلیل اینکه نهادینه کردن بعضی باورها و عقاید در ذهن، انسان را از رشد بازمی‌دارند.
زمانی که متعصب هستید و انعطاف پذیری فکری ندارید، نمی‌توانید آرای مختلف انسان‌های گوناگون را درک کنید. درک نکردن افکار مختلف هم شما را در یک حصار بسته زندانی می‌کند. زندانی شدن در هیچ شکل و شمائلی نتایج خوب به همراه ندارد. پس باید تلاش کنید که انعطاف پذیری را در ذهن و عمل به وجود بیاورید.

چطور می‌توان در زندگی منعطف‌تر شد؟

یکی از فواید انعطاف پذیری پذیر عقاید مخالف است. در عین حال می‌توانید خود را با شرایط روز تغییر دهید. یعنی می‌توانید رفتارها، عقاید و احساسات و البته افکارتان را منعطف‌تر کنید. برای رسیدن به چنین اهدافی باید تلاش‌هایی داشته باشید. مثلا با اقداماتی ساده دست به تغییراتی بزنید که زندگی‌تان را دگرگون می‌کنند. در ادامه از راه‌کارهایی برای این منظور برایتان گفته‌ایم:

تغییراتی در برنامه‌های روزانه

یکی از کارهایی که می‌تواند شما را در زندگی منعطف‌تر کند، ایجاد تغییراتی در برنامه‌های روزانه‌تان است. این تغییرات می‌تواند بسیار ساده باشد. برای مثال، روتین خوردن صبحانه، ناهار، شام را با تغییر در زمان یا نوع موادی که مصرف می‌کنید، کمی تغییر بدهید.
برنامه‌های روزانه‌تان را هر چند وقت‌یکبار تغییر بدهید تا به یک مسیر فوق‌العاده تکراری عادت نکنید. کاری کنید که زندگی برایتان یک پیله تنگ از عادت و تکرار نباشد. ضمن اینکه با ایجاد تغییرات، یاد می‌گیرید که منعطف‌تر باشید و انعطاف پذیری در زندگی را تمرین خواهید کرد. شاید باورتان نشود اما تکرار برای بیشتر ما لذت‌بخش است. تکرار و عادت نوعی حفاظت و امنیت برایمان به همراه می‌آورند.
زمانی که عادت می‌کنیم یا یک برنامه تکراری را به طور مداوم پیگیری می‌نماییم، از خطرات پیش‌بینی‌نشده و رخدادهای متفاوت و متنوع دور می‌شویم و ذهن و جسمی تنبل پیدا می‌کنیم که با عادت‌های خودش خوش است. پس تغییرات کوچک می‌تواند منعطف‌ترمان کند و از پیله عادت دور.

انعطاف پذیری در زندگی برای رشد

به چالش کشیدن هنجارها

هنجارها معمولا از سوی آدم‌های غیرمنعطف به چالش کشیده نمی‌شود. زیرا آنها دوست ندارند که از همان پیله عادتی که در بخش قبل گفته شد، خود را خارج کنند. آنها عادت دارند و از ایمنی که عادت و تکرار برایشان به وجود آورده‌ است کاملا راضی‌اند.
اما اگر می‌خواهید که از فویاد انعطاف پذیری بهره‌مند شوید، باید نگاهی انتقادی و دقیق به هنجارهای اطرافتان داشته باشید. اجازه ندهید که سنگی و بی‌احساس شوید و از قواعدی پیروی کنید که در نهانخانه ذهنتان به دقت حلاجی نشده‌اند.
شما قدرت فکر، تصمیم‌گیری و اراده دارید و به همین خاطر است که باید تلاش کنید تا قواعد و هنجارهای محیطی که در آن زندگی می‌کنید و به طور کلی دنیا را به چالش بکشید. این کار شما را منعطف‌تر خواهد کرد.

در آخر

انعطاف پذیری در زندگی نعمت بزرگی است که علاوه بر اینکه زندگی شخصی‌تان را مثبت‌تر و بهره‌ورتر می‌سازد. در عین حال به شما کمک می‌کند که در تیم‌ها و گروه‌ها هم عضوی مناسب و مطلوب باشید. کسی که منعطف است در پذیرش عقاید دیگران از سعه‌ی صدر برخوردار خواهد بود.
بنابراین، با دیگران به خاطر اختلاف عقیده و تفاوت‌هایی که دارند درگیر نمی‌شود. اگر دوست دارید که در زندگی فردی و اجتماعی‌تان موفق باشید باید میزان رواداری خود را بالا ببرید. یعنی توانایی پذیرش اعتقادات مختلف و وقایع گوناگون را داشته باشید. فواید انعطاف پذیری می‌تواند از شما فردی آرام و صلح‌جو بسازد.

برچسب‌ها: , , ,
مقالات پیشنهاد شده

ما عاشق خواندن نظرات شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست